beantwoord

App kan vaak muziek op NAS niet benaderen - issue Router - IGMP snooping niet uit te zetten / multicast discovery gaat niet goed

• 30 april 2018
  • 7 reacties
  • 457 x bekeken

Hallo,

Ik heb sinds een paar maanden een streamer die over het netwerk zijn content moet benaderen. Content draait op een NAS op de app minimserver. De NAS hangt aan de TELE2 Router (Technicolor TG789bvn) en via een app (Bubble DS) op de smartphone of ipad kan ik via UPnP de muziek benaderen.
Het probleem is dat dit vaak niet lukt. De content / minimserver is vaak niet zichtbaar in de app en heel soms wel.
Via het forum van minim ben ik er achter gekomen dat het issue voor 99% zeker in de router zit. Multicast discovery gaat niet goed en ik zou IGMP Snooping uit moeten zetten in de router. Echter, is niet in te stellen via het gebruikersscherm van de router en via Telnet kom ik niet in de router omdat dit lijkt afgeschermd. (disable the LAN/WLAN IGMP snooping).
Hoe op de lossen??
icon

Beste antwoord door Gela 2 mei 2018, 22:15

Standaard staat UPnP uit en als je hem hebt aangezet haal je weer simpel het vinkje weg, zie foto.
Je hebt er maar bar weinig aan, feitelijk alleen maar last van, beter is het om de poorten éénmaal zelf open te zetten. In de ZTE bijvoorbeeld is deze functie zelfs al helemaal verdwenen. Het heeft niets van doen met communicatie, hij klapt alleen de deur open voor wie er om vraagt en dat doe ik toch liever zelf.

In de Synology kun je ook veel configureren, ligt er een beetje aan welke DSM je hebt en daar is ook een uitstekend forum bij. https://www.synology-forum.nl/index.php?PHPSESSID=ep380o5d26vumovnqcmfi49h71;wwwRedirect Hier kun je ook je licht eens opsteken.

In de Technicolor kun je verder niet veel doen behalve in DMZ zetten en een eigen router er achter hangen maar voor de stream alleen is dat een beetje teveel van het goede misschien.
Dan is het eenvoudiger om toch voor de switch te gaan.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

7 reacties

Wauw, al 50x bekeken! Maar helaas nog geen respons... :-(
Is het een te specifiek vraagstuk, geen anderen met deze ervaring, te technisch, mist nog informatie in de probleemstelling om mee te kunnen denken, ...?
Reputatie 5
Badge +3
Ik durf het niet te zeggen🙈. @WhTurner @eric @Gela @Rena Chan @BaardDraakje Boys, weten jullie nog iets?
Badge +2
Laten we eens een poging wagen dan.

Lijkt me beter dat je eerst die UPnP weer uitzet. Die doet niets anders dan alleen de gevraagde poorten open zetten. En dat doet hij dus vanaf alle apparaten die deze functie ondersteunen ook die waarvan je het niet weet of zelfs maar wilt hebben. Dit is a: niet veilig en b: geeft storing.

Dan het gebruik van multicast IGMP (Internet Group Management Protocol). Voor zover mij bekend maakt de tv stream daar gebruik van, maar die heeft een eigen vlan 34 en staat dus los van de internet verbinding op vlan 32. Daarom kun je er ook niet bij.

Je hebt je Nas een vast ip adres gegeven in de Technicolor? Configureer de poorten eens handmatig en kijk eens of je netwerkkaart van de pc of laptop aanstaat als je storing hebt. Ook als je pc uit staat is de netwerkkaart aan kijk maar eens erachter of je een ledje ziet branden.

Zelf verdenk ik UPnP ervan, de muziek gaat alle kanten op. Dit kun je ook voorkomen met een switch die juist IGMP ondersteunt. Dan gaat de stream alleen door naar die poorten waar een apparaat op aangesloten is en die om de stream verzocht heeft. Daarbij kun je het beste aan een Netgear GS105E denken, want niet elke swich is daar even goed in ondanks dat men zegt dat het werkt.

Zelf heb ik hier een Synology DS118 Nas en die stuurt de gewenste stream wel probleemloos door naar welk apparaat dan ook. Maar is geconfigureerd achter een eigen router.
Dank voor de reactie(s)!

Lijkt me beter dat je eerst die UPnP weer uitzet.
Hoe zet je UPnP uit? Dat is toch het protocol wat aparaten met elkaar verbind en naar ik begrijp de enige manier is om te connecten met minimserver op de NAS?! Ik zie in de router wel de optie: Allow multicast from Broadband Network die ik uit kan zetten. Ik heb een Syn DS214Play

Je hebt je Nas een vast ip adres gegeven in de Technicolor?
Ja, heeft een vast ip adres. Laptop is via Wifi verbonden met Router.

Zelf verdenk ik UPnP ervan, de muziek gaat alle kanten op. Dit kun je ook voorkomen met een switch die juist IGMP ondersteunt. Dan gaat de stream alleen door naar die poorten waar een apparaat op aangesloten is en die om de stream verzocht heeft. Daarbij kun je het beste aan een Netgear GS105E denken, want niet elke swich is daar even goed in ondanks dat men zegt dat het werkt.

Die optie (switch die wel IGMP aanpasbaar heeft er tussen zetten ) is ook op het Minim forum voorbij gekomen. Ik had de hoop dat te voorkomen en middels een setting aanpassen in de huidige router op te kunnen lossen. Ik begrijp dat de huidige werking van de Tele2 router zo is dat het éérste apparaat wat het signaal van de minimserver via de router en UPnP oppikt het alleenrecht claimt op het signaal en andere devices het niet meer zien. Soms, bij een herstart van de router of meerdere keren herstarten van de applicatie minimserver op mijn NAS, is mijn telefoon de éérste en kan ik er wel bij. Maar vaak (als ik thuis kom en me aanmeld op het netwerk), krijg ik niks te zien. Via IGMP snooping uit (of anderszins een aanpassing in multicast discovery) zou dit 'kapen' niet meer mogelijk zijn en blijft hij naar alle devices het signaal verzenden. Is er niet een mogelijkheid om 'in' de router te komen?

Onderstaande zou ik moeten uitvoeren als zeer waarschijnlijke fix:
DLNA Server (Media Sharing) Not Discovered Across LAN / WLAN. SOLVED
1) eth bridge igmpsnooping config (View present state, If state=enabled then apply the fix)
2) eth bridge igmpsnooping config brname=bridge state=disabled
3) saveall
Badge +2
Standaard staat UPnP uit en als je hem hebt aangezet haal je weer simpel het vinkje weg, zie foto.
Je hebt er maar bar weinig aan, feitelijk alleen maar last van, beter is het om de poorten éénmaal zelf open te zetten. In de ZTE bijvoorbeeld is deze functie zelfs al helemaal verdwenen. Het heeft niets van doen met communicatie, hij klapt alleen de deur open voor wie er om vraagt en dat doe ik toch liever zelf.

In de Synology kun je ook veel configureren, ligt er een beetje aan welke DSM je hebt en daar is ook een uitstekend forum bij. https://www.synology-forum.nl/index.php?PHPSESSID=ep380o5d26vumovnqcmfi49h71;wwwRedirect Hier kun je ook je licht eens opsteken.

In de Technicolor kun je verder niet veel doen behalve in DMZ zetten en een eigen router er achter hangen maar voor de stream alleen is dat een beetje teveel van het goede misschien.
Dan is het eenvoudiger om toch voor de switch te gaan.
Ah, check...ik zal UPnP eens uitzetten. En de configuratie van de poorten van de NAS handmatig instellen om te zien wat het doet.
En anders ben ik bang dat een switch wellicht toch de oplossing is/wordt.
Reputatie 5
Badge +3
Topic gesloten ivm inactiviteit.