vraag

Nieuwe prepaidklant, geen 4g

Om het netwerk te testen heb ik een prepaidsimmetje gekocht, maar helaas is de ervaring tot nu toe niet best: Ik kom niet op het 4G-netwerk met de Huawei P8 Lite. Het toestel blijft op 3G zitten. De volgende handelingen heb ik verricht:

-netwerkinstellingen ontvangen en geïnstalleerd
-toestel aan/uit
-data-roaming aangezet
-instellingen handmatig nagelopen, verificatietype naar PAP gewijzigd
-toestel aan/uit
-handmatig gezocht naar 4G-netwerk, deze kan het toestel wel vinden (op beide frequenties), maar registratie is niet mogelijk ("netwerkregistratie mislukt")
-zelfde riedeltje op een tweede toestel (Honor 7)
-ter info: T-Mobile 4G werkt op beide toestellen wel gewoon

Wat zie ik over het hoofd?

25 reacties

Reputatie 4
Badge +4
Het prepaid product van Tele2 heeft geen 4G toegang op dit moment. Alleen de abonnementen.
Zie ook: https://www.tele2.nl/mobiel/sim-only/abonnement-of-prepaid/
Dat meen je niet! ☹
Ik bedoel: bedankt voor je reactie 😶
Reputatie 4
Badge +4
Data is zo ie zo duur met prepaid. Dus je kunt ook kiezen voor een maandelijks opzegbare simonly. Dat is 11 euro per maand met 1 Gb data..
eric schreef:

Data is zo ie zo duur met prepaid. Dus je kunt ook kiezen voor een maandelijks opzegbare simonly. Dat is 11 euro per maand met 1 Gb data..

Ja, ik wilde alleen even 4G uitproberen op m'n nieuwe adres. Bij zo'n abonnement zitten ook weer aansluitkosten (wie bedenkt dat toch, dat soort drempels...). En dan wordt het toch een wat prijzig uitprobeersel... Heb je (of iemand anders) een idee hoe ik bij Tele2 een beroep kan doen op de Wet koop op afstand, oftewel het retourneren/annuleren van m'n prepaidkaartje waar ik niks aan heb? Ze doen erg hun best om die instructies te verbergen, helaas (verwijzing naar een annuleringsformulier dat gemaild zou zijn) .
Never mind, inmiddels gevonden.
Reputatie 1
Badge
Hee kevsprepaysim,

Goed idee om eerste te testen, inmiddels is het je duidelijk dat het met een prepaid simkaartje niet lukt. Je kunt onze Dekkingskaart - Tele2 Mobiel gebruiken om te zien hoe de 4G dekking op je adres (en andere locaties waar je vaak bent) is.
Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag!

Groetjes Jurrien
Dank voor je reactie. Aangezien ik het simkaartje niet kan gebruiken voor het doel dat ik voor ogen had, stuur ik het terug met een zelf uitgeschreven retourformuliertje (wie heeft er nou nog een printer, nietwaar?), met m'n IBAN erbij. Is dat voldoende om de koop terug te draaien, of moet ik nog andere handelingen verrichten? Ik had tijdens het geklooi met de netwerk-instellingen wel bel/data-tegoed verbruikt en aangevuld met 5 EUR, maar dat verlies neem ik dan maar zelf.
Reputatie 4
Badge +4
Zet erbij hoeveel je terug verwacht. Zeker als je al prepaid tegoed hebt verbruikt... is het de effort wel waard? Bij veel waarde kun je het beter aangetekend versturen omdat er niet een proces zal zijn om gebruikte prepaid kaarten terug te nemen.
eric schreef:

Zet erbij hoeveel je terug verwacht. Zeker als je al prepaid tegoed hebt verbruikt... is het de effort wel waard? Bij veel waarde kun je het beter aangetekend versturen omdat er niet een proces zal zijn om gebruikte prepaid kaarten terug te nemen.

Tja, klant-versus procesbenadering: Ik ga uit van mijn recht als klant (Wet koop op afstand), niet van of een bedrijf daar nou een proces voor heeft, daar zou je als klant natuurlijk helemaal niet mee bezig hoeven zijn. Helaas is de praktijk vaak anders.
Reputatie 1
Als je het 4G netwerk van Tele2 wilt uitproberen kun je beter een maandelijks opzegbaar simonly abonnementje aanschaffen. Kost je 11 euro
Nu een hoop trammelant en duurder uit. Ik kan je overigens verzekeren dat het 4G prima is.
Reputatie 4
Badge +4
Jij hebt het product al gebruikt. De wet koop of afstand is te vergelijken met dat je het product niet kan zien zoals bv bij de kijkshop. Als je het al in gebruik neemt om te testen is dat toch wat anders. Zeker bij prepaid waar het gebruik direct geld kost.
eric schreef:

Jij hebt het product al gebruikt. De wet koop of afstand is te vergelijken met dat je het product niet kan zien zoals bv bij de kijkshop. Als je het al in gebruik neemt om te testen is dat toch wat anders. Zeker bij prepaid waar het gebruik direct geld kost.

Dat is niet correct: Kijk bijvoorbeeld naar de 'tweedekans'-artikelen van Coolblue. Allemaal spullen die even zijn uitgeprobeerd en terugggestuurd. Geloof het of niet, dat mag gewoon. Natuurlijk gaat dat simmetje niet opnieuw verkocht worden, maar nogmaals: dat is niet iets waar je je als klant mee bezig hoeft te houden: dat is het risico van de verkopende partij.
Reputatie 1
Badge
Hallo kevsprepaysim !

Ik heb een privébericht gestuurd met een voorstel. Ik hoor graag van je wat je daar van vindt.

Groeten Jurrien
Jurrien van Tele2 schreef:

Hallo kevsprepaysim !

Ik heb een privébericht gestuurd met een voorstel. Ik hoor graag van je wat je daar van vindt.

Groeten Jurrien

Top! Bedankt voor deze prima oplossing.
Reputatie 4
Badge +4
En wat is de oplossing zodat we er allemaal wat van leren?
eric schreef:

En wat is de oplossing zodat we er allemaal wat van leren?

De kosten die ik gemaakt heb worden verrekend met de aansluitkosten van een abonnementje. Ik vind het een mooie oplossing. Netto ben ik dan wel iets meer kwijt voor deze '4G-test' dan ik vooraf had bedacht, maar ik vind het sympathiek van Tele2 dat ik de kosten die ik heb gemaakt niet helemaal kwijt ben. Mijn complimenten!

Wat ik in ieder geval van deze exercitie heb geleerd:
- Zelf beter vooraf de productspecs checken (in dit geval 4G op prepaid)
- Het forum is een meer dan volwaardig service-kanaal (prettige verrassing, had ik niet verwacht)

Al met al is een teleurstelling goed omgebogen naar een positieve klantervaring, niks te klagen dus. Eric, jij ook bedankt voor je bijdrage.
Reputatie 4
Badge +4
No worries, in welke postcode gebied ga je testen? Let wel op dat bv een speedtest op een 4G netwerk al snel 100MB aan data verstookt...
Je kunt beter functioneel testen, kun je goed browsen en bellen bijvoorbeeld. Als je 1 van de 50 typen toestellen gebruikt die spraak over 4G ondersteund (volte) dan ben je niet meer afhankelijk van 3G, bel je veel sneller (volte-volte binnen 1/2 seconden) en is de geluidskwaliteit tussen volte gebruikers op het Tele2 netwerk HD. Echt een groot verschil met 3G bellen..
Zie voor meer info:www.tele2.nl/volte
Ik was inderdaad van plan functioneel te gaan testen, al vind ik de Speedtests wel leuk voor op feestjes 🙂 . Ik ga testen in de Zeeheldenbuurt, Utrecht. Als ik uitga van 4Gmasten.nl, staan er op 325m, 516m, 675m en 670m van mijn huis masten.

Ik gebruik nu T-Mobile, die zitten op dezelfde locaties en daar heb ik geen klachten over. Mijn nieuwe huis is echter een soort van bunker lijkt het wel, de snelheid is een stuk lager dan in mijn oude huis (500m verderop), maar functioneel maakt het niet veel uit. Mijn verwachting is dan ook dat Tele2 prima zal voldoen. Theoretisch gezien zou de 800mhz frequentie van Tele2 beter door deze dikke muren moeten kunnen stralen dan de 900mhz van T-Mobile, maar je weet het nooit. Daarom eerst maar even testen.

Het centrum van Utrecht is niet heel goed gedekt, zag ik al (3 Tele2- versus 10 T-Mobileantennelocaties binnen/aan de singels), daar wil ik ook gaan testen.Misschien dat die drie masten het gebied prima bedekken en dat T-Mobile permanent uitgaat van Koningsdag-capaciteit 🙂 . Ik kan me niet voorstellen dat die ene Tele2-mast op de Jaarbeurs het hele stationsgebied kan trekken in de spits, maar ik laat me graag nog een keer verrassen, en wie weet is de 3G-backup functioneel wel voldoende. Ik ben ook erg benieuwd of het automatisch schakelen van 4G naar 3G (waar nodig) en weer terug een naadloze gebruikerservaring geeft. Ik ga het meemaken.

EDIT: ik zie nu in de 4gmasten.nl-update van juli dat er een antenne is bijgekomen op/in Hoog Catharijne. Dat zal wat druk van de ketel halen op Utrecht Centraal, vermoed ik.
Reputatie 4
Badge +4
Ik woon zelf in de Leidsche rijn dus kom regelmatig in de binnenstad. Het aantal sites is afhankelijk van dekking maar ook de capaciteit. Tmobile heeft ca. 3 miljoen klanten, Tele2 nog maar 1.1 miljoen. Dus voor 3 x zoveel klanten hebben ze meer capaciteit nodig dan Tele2. 4G heeft natuurlijk per mast veel meer capaciteit dan 3G. VoLTE verbruikt voor 1 gesprek, zelfs in HD kwaliteit minder capaciteit dan 3G, logisch de techniel schrijdt voort en 4G dateert al weer van 2010. Het wordt steeds moeilijker de 4g naar 3g overgang te ervaren. Maar als het nodig is wordt het VoLTE gesprek gewoon overgezet naar 3G. Je merkte dat vooral als je een HD gesprek had, dan werd de kwaliteit weer standaard. Op 4g masten zie je dat Tele2 nu bezig is om de laatste autotunnels te bedekken met 4G. En daarom komt het terugvallen steeds minder vaal voor als je rijdt.
Dank voor de info. Het gaat mij vooral om de dataverbinding. Ik werk regelmatig mobiel, stabiel internet is daarbij m'n prioriteit.
Sim is binnen! Opvallend dat een abonnement gewoon via de post kan, maar dat het prepaid simmetje met de koerier kwam met alles erop en eraan (online afspraak plannen, betalen bij koerier). Geen wonder dat er niets wordt verdiend op prepaid: dure koerier en alle afwikkeling op het T-Mobile netwerk.

Om te beginnen toch maar even een Speedtestje gedaan (binnen in m'n 'bunker'-appartement:

Tele2:
zonder carrier aggregatie: 14Mbps down, 3Mbps up
met carrier aggregatie: 25Mbps down, 8Mbps up

Ter vergelijking T-Mobile:
zonder carrier aggregatie: 25Mbps down, 3 Mbps up
met carrier aggregatie: 27Mbps down, 9Mbps up

Zeer vergelijkbaar dus en beide snel zat. Uiteraard is dit maar een steekproef. Komende dagen ga ik buitenshuis functioneel testen, ben benieuwd. De verwachtingen zijn hoog gespannen!
Reputatie 4
Badge +4
Nou veel plezier ermee. Je kunt trouwens ook achteraf een nummer naar die nieuwe sim porteren mocht je dat uiteindelijk willen.
@kevsprepaysim

Tele2 Heeft al een tijdje dat ze met Prepaid heel raar omgaan, begrijp eigenlijk ook niet zo goed waarom. Tuurlijk is het logisch dat de focus op de Sim Only's zitten, immers is dat de grootste groep klanten.

Maar Tele2 kan op Prepaid echt nog wel het een en ander winnen. Deze topic is daar al een goed voorbeeld van, en er zijn nog wel meer voorbeelden waarom iemand liever voor een Prepaid Simkaartje gaat.

*** Reactie aangepast door moderator Frenk. Voor meer informatie, check de Huisregels - Tele2 Forum. ***
Beetje raar dat mijn post is aangepast.

*** Reactie aangepast door moderator Jurrien. Voor meer informatie, check de Huisregels - Tele2 Forum. ***

Hier kun je lezen dat je reactie in strijd is met de huisregels doordat het een commerciële boodschap bevat. Ik raad je aan de huisregels goed door te nemen zodat je niet opnieuw voor verrassingen komt te staan.

Reageer