beantwoord

Mobiele data uitgeschakeld maar toch verbruik?!

• 6 februari 2016
  • 10 reacties
  • 545 x bekeken

Mijn vrouw heeft een nieuwe Samsung S3 Neo waarop mobiele data is uitgeschakeld. Ze gebruikt alleen WiFi. Het verbaasde haar dat haar Prepaid-tegoed bij slechts incidenteel gebruik van de telefoon relatief snel opraakte. De telefoon geeft aan dat het dataverbruik 0 is maar ik zie nu dat op MijnTele2 bij de verbruiksdetails dat er meerdere keren per dag 0,1 MB wordt gebruikt, uiteraard telkens voor 0,25 Euro.

Ik heb een wat oudere Samsung S3 en heb dit probleem niet. Wat kan dit zijn? Iemand een tip?

Lou
icon

Beste antwoord door Lou van Wijhe 8 februari 2016, 13:08

Bedankt voor je reactie, Karin.

Wanneer mobiele gegevens en Roaming uitgeschakeld zijn kan er volgens mij geen data worden verbruikt.
Dat kan via GPRS blijkbaar wel, zie ook het voorgaande antwoord van Raaf12.

De hele APN verwijderen is ook nog een optie.
Internetten via Wifi kan zelfs zonder simkaart.

Ik denk dat het probleem dan inderdaad opgelost is!

Nogmaals, iedereen bedankt voor de input!

Lou
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

10 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Dan kan er via gprs nog data worden gebruikt. Dat gaat niet via 3 of 4G Helemaal zeker is airplane mode maar dan is er ook geen spraak en SMS meer mogelijk:D
Bedankt voor je reactie! Mobiele gegevens en roaming zijn beide uitgeschakeld. Is er een extra handeling nodig/mogelijk om GPRS ook uit te schakelen?

Ik begrijp overigens niet waarom ik dit GPRS-probleem alleen op mijn vrouw's telefoon heb en niet op de mijne.

TIA,
Lou
Ik heb nog eens verder zitten puzzelen wat het volgende idee opleverde:

Als ik het Tele2-toegangspunt verwijder, kan het toestel toch geen enkele verbinding meer maken met mobiele netwerken? Als ik het goed interpreteer zou dat vermijden dat er elke dag een aantal GPRS-kwartjes blijven rinkelen. Door de afronding naar 0,1 MB is de uitwisseling van slechts een paar bytes al voldoende om weer € 0,25 van haar prepaid-tegoed afgetrokken te krijgen. Sinds 18/12 heeft dat € 40 gekost...

Is het juist dat mijn vrouw dan wel kan internetten via WiFi?

DUBBEL OPGESLAGEN, zie hierna.
Ik heb nog eens verder zitten puzzelen wat het volgende idee opleverde:

Als ik het Tele2-toegangspunt verwijder, kan het toestel toch geen enkele verbinding meer maken met mobiele netwerken? Als ik het goed interpreteer zou dat vermijden dat er elke dag een aantal GPRS-kwartjes blijven rinkelen. Door de afronding naar 0,1 MB is de uitwisseling van slechts een paar bytes al voldoende om weer € 0,25 van mijn vrouw's prepaid-tegoed afgetrokken te krijgen. Sinds 18/12 heeft dat € 40 gekost...

Is het juist dat mijn vrouw dan wel kan internetten via WiFi?
Wanneer mobiele gegevens en Roaming uitgeschakeld zijn kan er volgens mij geen data worden verbruikt. De hele APN verwijderen is ook nog een optie.
Bedankt voor je reactie, Karin.

Wanneer mobiele gegevens en Roaming uitgeschakeld zijn kan er volgens mij geen data worden verbruikt.
Dat kan via GPRS blijkbaar wel, zie ook het voorgaande antwoord van Raaf12.

De hele APN verwijderen is ook nog een optie.

Ik denk dat het probleem dan inderdaad opgelost is!

Nogmaals, iedereen bedankt voor de input!

Lou
Reputatie 7
Badge +4
Alleen de APN leegmaken heeft minder zin.. Ik heb dat eens geprobeerd, maar Tele2 maakt gebruik van een default APN. Dus geen APN betekend standaard APN.

Blijkbaar zet het toestel toch elke dag de mobiele data even aan, misschien alleen om de beschikbaarheid te checken? Misschien haar een ander toestel geven 🙂
of een andere provider?
Ik heb het Tele2-APN gewist en controleer nu regelmatig wat er gebeurt, hopelijk is het probleem inderdaad opgelost. Ik ben maar een leek maar uit een beschrijving op Wikipedia maak ik op dat er geen communicatie met een mobiel netwerk gemaakt kan worden als het toestel zich niet met een APN kan aanmelden. Hoe dan ook, ik laat binnenkort nog weten wat mijn bevindingen zijn.
Sinds gistermiddag half drie, toen ik de APN heb gewist, is er geen enkele keer meer datacommunicatie geweest. Dit lijkt dus inderdaad de oplossing te zijn.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Lou