beantwoord

gprs kosten per verzonden bericht in whatsapp a €0,25 en/of systeem pushberichten op iphone bij prepaid


Hallo,
heb al jaren en jaren last van onverklaarbare gprs kosten meestal €0,25 per item, bijv. per whatsapp bericht totdat ik vandaag er achter kwam als ik
de simkaart eruit haal geen kosten meer in rekening gebracht worden. Met de simkaart erin heb ik mobiel bellen op uit en data ook , geen roaming want ik wil alles
via wifi doen, dus ook appen. Die kosten heb ik al jaren en jaren en zijn dus onterecht aangezien die kosten alleen met simkaart berekend worden waar ik dus vandaag achter ben gekomen. Die kosten zijn dus van mijn beltegoed afgegaan en loopt inmiddels op tot €100/200 over een periode van meer dan 10 jaar...weggegooid geld dus.
Iemand anders hier last van of gehad en hoe is dat op te lossen?
Groet, Guido

icon Beste antwoord door Petra van Tele2 29 april 2019, 11:22

We kunnen inderdaad alleen maar data registreren wanneer je SIMkaart verbinding maakt met ons netwerk. Ik adviseer je toch je instelliingen eens goed na te lopen. Wellicht kan onze toestelhulp uitkomst bieden of zoals Eric aangeeft even contact opnemen met Apple wanneer je er niet uit komt.

Groet Petra

Bekijk origineel bericht

69 Reacties

Reputatie 7
Badge +4
Jouw telefoon maakt gebruik van data, anders wordt dit niet in rekening gebracht. Als je geen databundel hebt betaal je inderdaad per mb een bedrag. Als je dit niet wilt zul je dat toch echt in je telefoon moeten blokkeren. Zet b.v. de functie wifi assistentie uit. Wat voor telefoon heb je eigenlijk precies ? En heb je een prepaid of abonnement?
Reputatie 7
Badge
Tja als je een whatsapp bericht stuurt dan gaat dat via data en dus uit je tegoed. Tenzij je uitsluitend WiFi gebruikt, maar dat kan je gewoon zelf in je toestel instellingen regelen. WiFi aanzetten, roaming uitzetten, (iCloud backup over mobiele data uitzetten als je een iPhone hebt,) WiFi assistentie uitzetten en dat allemaal voordat je de grens over gaat. Zorg wel dat je van betrouwbare WiFi punten gebruik maakt, want je wachtwoorden gaan via de apps die je gebruikt ook over die WiFi verbinding heen. Mobiele data gebruiken is duurder, maar een stuk veiliger.
eric schreef:

Jouw telefoon maakt gebruik van data, anders wordt dit niet in rekening gebracht. Als je geen databundel hebt betaal je inderdaad per mb een bedrag. Als je dit niet wilt zul je dat toch echt in je telefoon moeten blokkeren. Zet b.v. de functie wifi assistentie uit. Wat voor telefoon heb je eigenlijk precies ? En heb je een prepaid of abonnement?



Ja, daar zit hem nou het probleem...onterecht dataverbruik maar alleen als ik de sim er in heb. Heb mobielbellen uit want heb mijn simpincode
niet ingevoerd en zie ook geen tele2 linksboven dus echt uit, data op uit, geen roaming en geen wifi assist en zit op mijn 5ghz en dus appen via wifi...en toch datakosten behalve als ik de sim eruithaal...daar kwam ik gisteren toevallig achter....al die jaren betaald . Dit was ook al bij mijn iphone 5s, 6s en nu 8!
pipodeclown schreef:

Tja als je een whatsapp bericht stuurt dan gaat dat via data en dus uit je tegoed. Tenzij je uitsluitend WiFi gebruikt, maar dat kan je gewoon zelf in je toestel instellingen regelen. WiFi aanzetten, roaming uitzetten, (iCloud backup over mobiele data uitzetten als je een iPhone hebt,) WiFi assistentie uitzetten en dat allemaal voordat je de grens over gaat. Zorg wel dat je van betrouwbare WiFi punten gebruik maakt, want je wachtwoorden gaan via de apps die je gebruikt ook over die WiFi verbinding heen. Mobiele data gebruiken is duurder, maar een stuk veiliger.



Ja, maar onterecht want heb mobiel uitstaan, data uit, roaming uit en wifi assist uit, icloud backup uit en toch app kosten en doe alles via mijn 5ghz wifi behalve en daar komt het als ik de sim eruithaal dan worden die kosten niet verrekend. Kwam daar gisteren toevallig achter
Ik heb prepaid bellen, het ouderwetse, geen internet bundel zuiver bellen. Probleem heb ik al jaren, iphone5s, 6s, 8 nu,
Reputatie 7
Badge +4
Hoezo onterecht? De provider kan geen datastroom verzinnen... Als jij data verbruikt, dan wordt dat in rekening gebracht. Als je jouw simkaart eruit haalt verbruik je geen data en krijg je ook niets in rekenign gebracht.
Ik kan je echt niet per app aangeven waarom jouw telefoon toch mobiele data gebruikt in plaats van de wifi, maar de telefoon en de instellingen is niet de verantwoordelijkheid van een provider. Je zou eens met Apple in contact kunnen treden.
Reputatie 2
Badge
We kunnen inderdaad alleen maar data registreren wanneer je SIMkaart verbinding maakt met ons netwerk. Ik adviseer je toch je instelliingen eens goed na te lopen. Wellicht kan onze toestelhulp uitkomst bieden of zoals Eric aangeeft even contact opnemen met Apple wanneer je er niet uit komt.

Groet Petra
eric schreef:

Hoezo onterecht? De provider kan geen datastroom verzinnen... Als jij data verbruikt, dan wordt dat in rekening gebracht. Als je jouw simkaart eruit haalt verbruik je geen data en krijg je ook niets in rekenign gebracht.
Ik kan je echt niet per app aangeven waarom jouw telefoon toch mobiele data gebruikt in plaats van de wifi, maar de telefoon en de instellingen is niet de verantwoordelijkheid van een provider. Je zou eens met Apple in contact kunnen treden.



Tja, als ik nou eens exact wist wat/welke app verantwoordelijk is voor het data verbruik maar volgens mij is het oa whatsapp maar wat ook voor systeem push berichten verantwoordelijk is weet ik ook niet want heb ook pushberichten/notificaties behalve kalender op uit, daarnaast mobielnetwerk uit, data uit, wifi assist uit
Petra van Tele2 schreef:

We kunnen inderdaad alleen maar data registreren wanneer je SIMkaart verbinding maakt met ons netwerk. Ik adviseer je toch je instelliingen eens goed na te lopen. Wellicht kan onze toestelhulp uitkomst bieden of zoals Eric aangeeft even contact opnemen met Apple wanneer je er niet uit komt.

Groet Petra



Dat kan alleen maar betekenen dat ondanks geen mobielnetwerk icoontje van tele2 linksboven, data op uit, roaming op uit, icloud drive uit, wifi assist uit, bellen via wifi uit er toch op een of andere manier wel contact
is met tele2 ....hoe kom ik daar nou achter....
jozefakie schreef:

Hallo,
heb al jaren en jaren last van onverklaarbare gprs kosten meestal €0,25 per item, bijv. per whatsapp bericht totdat ik vandaag er achter kwam als ik
de simkaart eruit haal geen kosten meer in rekening gebracht worden. Met de simkaart erin heb ik mobiel bellen op uit en data ook , geen roaming want ik wil alles
via wifi doen, dus ook appen. Die kosten heb ik al jaren en jaren en zijn dus onterecht aangezien die kosten alleen met simkaart berekend worden waar ik dus vandaag achter ben gekomen. Die kosten zijn dus van mijn beltegoed afgegaan en loopt inmiddels op tot €100/200 over een periode van meer dan 10 jaar...weggegooid geld dus.
Iemand anders hier last van of gehad en hoe is dat op te lossen?


Groet, Guido




Ha, denk dat ik er na jaren en jaren achter ben en jullie hebben mij er nooit op geattenteerd: iedere aanmelding kost €0,25 en ik kan mij nogal
eens X keren per dag op het netwerk aanmelden aangezien ik ff bel of sms en dan het netwerk weer uitzet en eea via wifi doe.
Dat is mij nooit verteld dat aanmelden geld kost...

Groet, Guido





jozefakie schreef:

Petra van Tele2 schreef:

We kunnen inderdaad alleen maar data registreren wanneer je SIMkaart verbinding maakt met ons netwerk. Ik adviseer je toch je instelliingen eens goed na te lopen. Wellicht kan onze toestelhulp uitkomst bieden of zoals Eric aangeeft even contact opnemen met Apple wanneer je er niet uit komt.

Groet Petra



Dat kan alleen maar betekenen dat ondanks geen mobielnetwerk icoontje van tele2 linksboven, data op uit, roaming op uit, icloud drive uit, wifi assist uit, bellen via wifi uit er toch op een of andere manier wel contact
is met tele2 ....hoe kom ik daar nou achter....

Reputatie 7
Badge +4
Op prepaid kost mobiele data 2,50 per MB. Dus zelfs 100Kbit kost 0,25 eurocent. Ga eens denken over een abonnement waar je een (klein) data abonnement toevoegd, dat is veel goedkoper dan mobiele data.
Reputatie 2
Badge
Wat bedoel je met aanmelden op het netwerk Guido? Schakel je je toestel dan helemaal uit? Het is dan inderdaad mogelijk dat de instellingen reset worden en je toestel zich inderdaad opnieuw aanmeldt op het netwerk en daarmee je data ook weer aanstaat. Wanneer je dan bijvoorbeeld een whatsapp bericht ontvangt verbruik je data. Mijn advies; schakel je toestel niet helemaal uit maar alleen je data. Of denk inderdaad eens na over een abonnement. 2Gb en een 100 bel/sms bundel heb je al vanaf € 11,- per maand. Hier vind je alle informatie 😉

Groet Petra
eric schreef:

Dus zelfs 100Kbit kost 0,25 eurocent.


Dit moet zijn 0.25 euro of 25 eurocent 😉
eric schreef:

Op prepaid kost mobiele data 2,50 per MB. Dus zelfs 100Kbit kost 0,25 eurocent. Ga eens denken over een abonnement waar je een (klein) data abonnement toevoegd, dat is veel goedkoper dan mobiele data.



Bedankt voor de tip maar ben er nu uiteindelijk na jaren en jaren achter gekomen dat verbinding maken met het tele2 netwerk iedere keer €0,25 kost. Ik heb mijn toestel niet altijd aan en wil hem wel eens meerdere keren per dag opstarten om batterij te besparen en dus ook contact laten maken met het netwerk.
Helaas, maar lebara berekend die kosten niet...dus eindconclusie......
Petra van Tele2 schreef:

Wat bedoel je met aanmelden op het netwerk Guido? Schakel je je toestel dan helemaal uit? Het is dan inderdaad mogelijk dat de instellingen reset worden en je toestel zich inderdaad opnieuw aanmeldt op het netwerk en daarmee je data ook weer aanstaat. Wanneer je dan bijvoorbeeld een whatsapp bericht ontvangt verbruik je data. Mijn advies; schakel je toestel niet helemaal uit maar alleen je data. Of denk inderdaad eens na over een abonnement. 2Gb en een 100 bel/sms bundel heb je al vanaf € 11,- per maand. Hier vind je alle informatie 😉

Groet Petra



Ja inderdaad, toestel staat doorgaans uit..heb hem bij me als ik buitenshuis ben zodat ik als het nodig is kan bellen. Zet hem aan als ik ergens ben om mail ed te checken via wifi uiteraard. Nee hoor, data staat permanent op uit in de instellingen., die verandert niet als ik mijn toestel herstart.
Ik bel zo weinig dat met 1 a 2x opwaarderen per jaar makkelijk uitkom.
Reputatie 7
Badge
jozefakie schreef:

eric schreef:

Op prepaid kost mobiele data 2,50 per MB. Dus zelfs 100Kbit kost 0,25 eurocent. Ga eens denken over een abonnement waar je een (klein) data abonnement toevoegd, dat is veel goedkoper dan mobiele data.



Bedankt voor de tip maar ben er nu uiteindelijk na jaren en jaren achter gekomen dat verbinding maken met het tele2 netwerk iedere keer €0,25 kost. Ik heb mijn toestel niet altijd aan en wil hem wel eens meerdere keren per dag opstarten om batterij te besparen en dus ook contact laten maken met het netwerk.
Helaas, maar lebara berekend die kosten niet...dus eindconclusie......


Het aanmelden zelf kost geen geld, data verbruiken wel. Lijkt erop dat je toestel -wanneer deze wordt aangezet- heel eventjes data gebruikt, waardoor er EUR 0,25 voor die data wordt berekend. Ligt dan meer aan je toestel dat toch data verbruikt, dan aan de prijslijst van Tele2.
Reputatie 7
Badge +5
Als je een iPhone hebt met een icloud account dan wil die ook nog wel eens een SMS sturen die 25cent kost.
pipodeclown schreef:

jozefakie schreef:

eric schreef:

Op prepaid kost mobiele data 2,50 per MB. Dus zelfs 100Kbit kost 0,25 eurocent. Ga eens denken over een abonnement waar je een (klein) data abonnement toevoegd, dat is veel goedkoper dan mobiele data.



Bedankt voor de tip maar ben er nu uiteindelijk na jaren en jaren achter gekomen dat verbinding maken met het tele2 netwerk iedere keer €0,25 kost. Ik heb mijn toestel niet altijd aan en wil hem wel eens meerdere keren per dag opstarten om batterij te besparen en dus ook contact laten maken met het netwerk.
Helaas, maar lebara berekend die kosten niet...dus eindconclusie......


Het aanmelden zelf kost geen geld, data verbruiken wel. Lijkt erop dat je toestel -wanneer deze wordt aangezet- heel eventjes data gebruikt, waardoor er EUR 0,25 voor die data wordt berekend. Ligt dan meer aan je toestel dat toch data verbruikt, dan aan de prijslijst van Tele2.



Tele2 heeft mij bevestigd dat je voor iedere aanmelding data verbruikt enndus €0,25 betaald...ronduit belachelijk...vrijwel niemand weet dat aangezien het merendeel
abbo of bundel heeft...ik heb slechts prepaid het allergoedkoopste dat je kunt hebben en die moeten gewoon betalen...
Vertrek na meer dan 15 jaar Lebara...die berekenen dat niet en bellen van lebara naar lebara is gratis.

p
Cypher schreef:

Als je een iPhone hebt met een icloud account dan wil die ook nog wel eens een SMS sturen die 25cent kost.



Ok, best acceptable...zo af en toe...maar iedere aanmelding bij het tele2 netwerk €0,25 bereken is geldklopperij...
Reputatie 7
Badge +2
Cypher schreef:

Als je een iPhone hebt met een icloud account dan wil die ook nog wel eens een SMS sturen die 25cent kost.



Het registeren van de telefoon voor FaceTime / iMessage kan geld kosten inderdaad. Tenminste vroeger wat Apple deed was een smsje sturen ipv nummer bevestiging op basis van een smsje ontvangen zoals Whatsapp het doet. Maar weet eerlijk niet hoe ze dat nu doen.


jozefakie schreef:



Ok, best acceptable...zo af en toe...maar iedere aanmelding bij het tele2 netwerk €0,25 bereken is geldklopperij...



Aanmelden op het netwerk, oftewel je telefoon met je simkaart aanzetten en simkaart unlocken natuurlijk, kost geen geld.

Als je telefoon toch data verbinding activeert, desondanks dat jij beweert dat mobiele data echt uit staat, dan kost dat geld inderdaad, en daar kan de provider niks aan doen.

Denk ook na dat iMessage berichten die jij stuurt naar niet iPhone gebruikers of gebruikers die iMessage uit hebben staan, worden als MMS of SMS verzonden, dat kost ook geld.
Rena Chan schreef:

Cypher schreef:

Als je een iPhone hebt met een icloud account dan wil die ook nog wel eens een SMS sturen die 25cent kost.



Het registeren van de telefoon voor FaceTime / iMessage kan geld kosten inderdaad. Tenminste vroeger wat Apple deed was een smsje sturen ipv nummer bevestiging op basis van een smsje ontvangen zoals Whatsapp het doet. Maar weet eerlijk niet hoe ze dat nu doen.


jozefakie schreef:



Tele2 heeft laten weten dat als je je telefoon opstart en hij verbinding maakt met het netwerk dat je dan altijd €0,25 datakosten kwijt bent ongeacht
data aan of uit...in ieder geval geldt dat bij prepaid...of dat ook geldt bij bundels an abbo weet ik niet maar dat valt ook helemaal niet op mocht het zo zijn. Ik heb uiteraard data uit en maak geen gebruik van imessage..is hetzelfde als sms en kost dus geld.

Ok, best acceptable...zo af en toe...maar iedere aanmelding bij het tele2 netwerk €0,25 bereken is geldklopperij...



Aanmelden op het netwerk, oftewel je telefoon met je simkaart aanzetten en simkaart unlocken natuurlijk, kost geen geld.

Als je telefoon toch data verbinding activeert, desondanks dat jij beweert dat mobiele data echt uit staat, dan kost dat geld inderdaad, en daar kan de provider niks aan doen.

Denk ook na dat iMessage berichten die jij stuurt naar niet iPhone gebruikers of gebruikers die iMessage uit hebben staan, worden als MMS of SMS verzonden, dat kost ook geld.

eric schreef:

Op prepaid kost mobiele data 2,50 per MB. Dus zelfs 100Kbit kost 0,25 eurocent. Ga eens denken over een abonnement waar je een (klein) data abonnement toevoegd, dat is veel goedkoper dan mobiele data.



En inderdaad, door medewerker bevestigd: ieder aanmelding bij het tele2 netwerk kost gewoon (voor iedereen!.) €0,25 per keer dat je je aanmeldt.....geen enkele andere provider
doet dat!
Rena Chan schreef:

Cypher schreef:

Als je een iPhone hebt met een icloud account dan wil die ook nog wel eens een SMS sturen die 25cent kost.



Het registeren van de telefoon voor FaceTime / iMessage kan geld kosten inderdaad. Tenminste vroeger wat Apple deed was een smsje sturen ipv nummer bevestiging op basis van een smsje ontvangen zoals Whatsapp het doet. Maar weet eerlijk niet hoe ze dat nu doen.


jozefakie schreef:



Ok, best acceptable...zo af en toe...maar iedere aanmelding bij het tele2 netwerk €0,25 bereken is geldklopperij...



Aanmelden op het netwerk, oftewel je telefoon met je simkaart aanzetten en simkaart unlocken natuurlijk, kost geen geld.

Als je telefoon toch data verbinding activeert, desondanks dat jij beweert dat mobiele data echt uit staat, dan kost dat geld inderdaad, en daar kan de provider niks aan doen.

Denk ook na dat iMessage berichten die jij stuurt naar niet iPhone gebruikers of gebruikers die iMessage uit hebben staan, worden als MMS of SMS verzonden, dat kost ook geld.



Let op...tele2 bevestigd dat elke aanmelding bij het netwerk gewoon €0,25 kost...ongehoord daar geen enkele andere provider daar kosten voor berekend! Dus voor diegene die hem iedere dag opnieuw aanzet kost dat iedere dag €0,25....tel uit je winst...
Reputatie 7
Badge +4
jozefakie schreef:

...ongehoord daar geen enkele andere provider daar kosten voor berekend! Dus voor diegene die hem iedere dag opnieuw aanzet kost dat iedere dag €0,25....tel uit je winst...



Dat is onzin. Als jij je telefoon aanzet rekent Tele2 daar geen geld voor. Als jouw telefoon MMS verstuurd of data verbruikt doen ze dat wel.
eric schreef:

jozefakie schreef:

...ongehoord daar geen enkele andere provider daar kosten voor berekend! Dus voor diegene die hem iedere dag opnieuw aanzet kost dat iedere dag €0,25....tel uit je winst...



Dat is onzin. Als jij je telefoon aanzet rekent Tele2 daar geen geld voor. Als jouw telefoon MMS verstuurd of data verbruikt doen ze dat wel.



Zie hier bericht van tele2, dus wel degelijk verborgen kosten...heb het ook bij de telecomwaakhond gemeld...dit is ongewenst
Dus verbinding maken kost geld maar dat weet niemand want wie checkt dat nou als je abbo hebt...de meesten laten toestel aan!

Elke keer als je je telefoon helemaal uitzet om de batterij te besparen, maak je aan de andere kant kosten als je verbinding maakt.
Ik ben zo vrij om je een link mee te sturen met de prijzen van een SIM only abonnement --> https://bit.ly/2V4KZCh
Voor 11 euro per maand heb je 2GB data en 100 bel/SMS (contractperiode van 24 maanden).
Dan vallen de kosten die je nu maakt, binnen de bundel.

Denk er maar eens over na.

Nog een fijne dag gewenst Guido!
^Jacqueline
jozefakie schreef:

eric schreef:

jozefakie schreef:

...ongehoord daar geen enkele andere provider daar kosten voor berekend! Dus voor diegene die hem iedere dag opnieuw aanzet kost dat iedere dag €0,25....tel uit je winst...



Dat is onzin. Als jij je telefoon aanzet rekent Tele2 daar geen geld voor. Als jouw telefoon MMS verstuurd of data verbruikt doen ze dat wel.



Zie hier bericht van tele2, dus wel degelijk verborgen kosten...heb het ook bij de telecomwaakhond gemeld...dit is ongewenst
Dus verbinding maken kost geld maar dat weet niemand want wie checkt dat nou als je abbo hebt...de meesten laten toestel aan!

Elke keer als je je telefoon helemaal uitzet om de batterij te besparen, maak je aan de andere kant kosten als je verbinding maakt.
Ik ben zo vrij om je een link mee te sturen met de prijzen van een SIM only abonnement --> https://bit.ly/2V4KZCh
Voor 11 euro per maand heb je 2GB data en 100 bel/SMS (contractperiode van 24 maanden).
Dan vallen de kosten die je nu maakt, binnen de bundel.

Denk er maar eens over na.

Nog een fijne dag gewenst Guido!
^Jacqueline



NB heb instellingen gechecked met iemand bij andere provider...exact hetzelfde alleen als ik mij bij tele2 aanmeld kost het mij €0,25

Reageer