beantwoord

Dynafix beweert dat mijn iphone nog perfect is terwijl de producent mij al schriftelijk heeft verteld dat deze telefoon non-conform is.

• 21 maart 2018
  • 9 reacties
  • 275 x bekeken

Ik heb een iPhone 6s waar geen abbo meer op zit. Ik heb deze goed gebruikt tot het moment dat er rare witte vlekjes op het beeld kwamen en de batterij het niet meer doet. hij valt bij 40 procent al uit. Apple heeft bevestigd dat deze telefoon helemaal stuk is en dat deze via het consumentenrecht gerepareerd kon worden. Ik heb deze naar dynafix gestuurd maar zij ontkennen dat er een probleem is met mijn telefoon. Ik heb wel op zwart-wit staan dat apple heeft geverifieert dat dit toestel non-conform/kapot is.
Wat nu? ik zit met een defect/non-conform toestel. Heb ik geen recht als consument zijnde? Kan ik deze telefoon nu gewoon weggooien. Dit is wel wat ik heb opgemaakt uit de reactie van Dynafix.
Ik hoop op jullie hulp, want dit is etisch en wettelijk niet in orde.
icon

Beste antwoord door Rena Chan 21 maart 2018, 19:35

Daar heb ik drie vraagjes bij:

1- wanneer is je telefoon aangeschaft.

2- waarom heeft Apple het niet voor je gerepareerd

3- wie is de verkoper.

Dat lijkt erg op een accu probleem, en zoals je in de linkje van @Cypher kunt lezen, valt accu buiten de gewone garantie.

Verbruiksonderdelen: de accu of beschermlagen op het toestel slijten na verloop van tijd. Wil je toch garantie op de accu, overweeg dan om AppleCare+ af te sluiten.

En dat bevestigt de Consumentenbond ook:

Minder dan 6 maanden na aanschaf van je smartphone
Gaat je batterij binnen 6 maanden stuk, dan zal de fabrikant de batterij moeten vervangen onder garantie.
bron.

Bij Dynafix wordt je telefoon getest met de instructies van Apple, is dan opmerkelijk dat Apple iets zegt, niks doet en dat vervolgens Dynafix wat anders zegt.

Je kunt een klacht indienen en telefoon nogmaals naar Dynafix sturen, of aanmelden bij een andere Apple erkent reparateur via https://getsupport.apple.com

Als het toch een accu probleem is en valt dat buiten garantie, kun je gebruik maken van de tijdelijke regeling die Apple heeft voor het vervangen van accu van iPhones. Meer informatie hier
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +5
https://www.iphoned.nl/tips/iphone-garantie/
Reputatie 7
Badge +2

3- wie is de verkoper.

Dat lijkt erg op een accu probleem, en zoals je in de linkje van @Cypher kunt lezen, valt accu buiten de gewone garantie.

Verbruiksonderdelen: de accu of beschermlagen op het toestel slijten na verloop van tijd. Wil je toch garantie op de accu, overweeg dan om AppleCare+ af te sluiten.

En dat bevestigt de Consumentenbond ook:

Minder dan 6 maanden na aanschaf van je smartphone
Gaat je batterij binnen 6 maanden stuk, dan zal de fabrikant de batterij moeten vervangen onder garantie.
bron.

Bij Dynafix wordt je telefoon getest met de instructies van Apple, is dan opmerkelijk dat Apple iets zegt, niks doet en dat vervolgens Dynafix wat anders zegt.

Je kunt een klacht indienen en telefoon nogmaals naar Dynafix sturen, of aanmelden bij een andere Apple erkent reparateur via https://getsupport.apple.com

Als het toch een accu probleem is en valt dat buiten garantie, kun je gebruik maken van de tijdelijke regeling die Apple heeft voor het vervangen van accu van iPhones. Meer informatie hier
Hier treft u mijn antwoorden op uw vragen.

Mijn telefoon is bijna 2 jaar oud maar valt nog onder het consumentenrecht.

Apple heeft mij een schriftelijke verklaring gegeven dat het toestel niet deugd. Het scherm is kapot en de batterij doet het niet meer. Batterij liet op hun scherm een rood tekentje zien.

3- wie is de verkoper.
Tele2, Amersfoort

Naast de accu/batterij is er ook een beeldscherm die witte vlekken heeft. Dit is heel storend en hierover vind ik helaas niks over een uitzondering staan ook niet in jurisprudentie edg.

Ik heb zover ik weet recht op een deugdelijk product en zolang deze problemen toont is deze simpelweg non-conform. Dan heb ik het over de batterij en het scherm met vlekken. Apple zei zelf dat ik beroep kon doen op mijn consumentenrecht. Het bewijs hiervan heb ik handen. In mijn studie als jurist heb ik altijd geleerd dat de extra garanties nergens op slaan! Het consumentenrecht is al iets heel groots.

Dit is blijkbaar niet waar omdat de resultaten van de testen niet overeenkomen. Ik heb het op zwartwit staan dat ik niet door Apple geholpen kan worden, maar door de verkoper alleen ivm consumentenrecht.

Dit heb ik allebei al gedaan maar helaas geen gehoor van Dynafix. Heel apart!

Als het toch een accu probleem is en valt dat buiten garantie, kun je gebruik maken van de tijdelijke regeling die Apple heeft voor het vervangen van accu van iPhones. Meer informatie hier.

Wellicht valt het niet onder de garantie maar hoe zit het met het consumentenrecht? Ik heb recht op een conforme telefoon en als dit niet zo is geeft de wet mij de mogelijkheid om mezelf hierop te beroepen.
Reputatie 5
Badge +2
@Ilias_ch

Ah, de extra info maakt het even wat duidelijker.

Toch ben ik even nieuwsgierig naar je reactie op vraag nummer 2 van @Rena Chan. De vraag die hij stelde, was " Waarom heeft Apple je telefoon dan niet voor je gerepareerd? " Hierop heb je geen antwoord gegeven.

Het lijkt mij persoonlijk extreem frappant als Apple WEL toegeeft dat je telefoon niet deugd, en dit zelfs schriftelijk aan je heeft aangegeven..... en dan zelf er helemaal niets mee doet. Zo ken ik Apple helemaal niet en zorgt bij mij toch wel wat twijfel of het dan echt klopt. Normaal gezien repareert Apple in zulk soort gevallen meteen je telefoon voor je zonder te morren. Hebben ze ook een reden gegeven waarom ze eventueel geen reparatie uitgevoerd hebben? Heb je zelf ervoor gekozen om geen reparatie uit te voeren i.v.m. eventuele kosten die Apple van je vroeg of iets dergelijks?

Een klein beetje meer context op dat, toch heel belangrijk stukje van je verhaal, zou enorm helpen denk ik.
Reputatie 7
Badge +5
@BaardDraakje dat vroeg ik mijzelf ook af, waarom heeft Apple er verder niets mee gedaan en wordt het toestel naar Dynafix gestuurd.
Pasgeleden ook iets dergelijks aan de hand gehad, flatscreen waar het laminaat van losliet waardoor je grijze vlekken kreeg aan de zijkant.
De garantie was net verlopen (2 jaar) maar de fabrikant heeft mij gewoon een nieuwe gegeven onder coulance.
Scheelde wel dat het een bekend probleem was voor dat type flatscreen, en de oude heb ik nog mogen houden ook ☺
Reputatie 7
Badge +2
De punt over de batterij vind ik erg moeilijk, wordt vaak gezien als slijtage door normale verbruik, het consumentenbond zegt zelfs dat je garantie recht hebt als je toestel minder dan 6 maanden oud is, daarna is het op eigen kosten.

Heeft mij erg veel moeite gekost om de accu van mijn S7 gerepareerd te krijgen, en die was maar 11 maanden oud.

Ik zou zeggen, meld je telefoon nogmaals aan en maakt duidelijk dat het scherm niet goed is, en zegt dat je telefoon van zelf uit gaat random.

Geef als informatie alleen de symptomen die je telefoon heeft, laat de extra informatie buiten, dat kan soms meer storend zijn dan gewoon kort en krachtig probleem beschrijving.

Als ze nog weigeren om zelfs de display te repareren dan is volgens mij de vervolg stap een officiële klacht, en die moet richting tele2, dynafix voert her alleen maar uit, jou koopovereenkomst is met Tele2, misschien kun je wat hulp krijgen van de juridische loket.

Vul ook in ieder geval jou gegevens in jou profiel zodat een moderator ook mee kan kijken.

Repareren ze de scherm wel, maar de accu niet, dan zou ik persoonlijk de 3 tientjes missen en de accu door Apple laten vervangen, dat zou veel sneller zijn denk ik.

Je kunt jou telefoon hier aanmelden : https://www.tele2.nl/klantenservice/mobiel/reparatie-aanmelden/
Reputatie 5
Badge
Hi @Ilias_ch,

Ik wil graag even met je meekijken in ons systemen om na te gaan of daar informatie van Dynafix staat vermeld. Zou je me alsjeblieft een privébericht kunnen sturen met de volgende gegevens:

- Naam
- Adres, postcode, woonplaats
- Klantnummer
- Geboortedatum
Gebruik deze link om mij een privébericht te sturen Privébericht naar Jeroen.

Ben je ook al terug geweest naar de verkopende partij, Tele2 Amersfoort? En ook ik ben zeer benieuwd naar de reden waarom Apple je toestel niet heeft gerepareerd.
Reputatie 5
Badge
Ik heb nog geen bericht van je ontvangen, kan ik hieruit opmaken dat het probleem is opgelost?
Reputatie 5
Badge
Vanwege de inactiviteit in dit topic zal ik deze gaan sluiten. Mochten er nog vragen zijn dan kun je een nieuw topic openen. Fijne dag!