beantwoord

Is deze mail echt of is dit phishing?

  • 19 April 2022
  • 17 reacties
  • 1282 x bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Is deze mail echt of is dit phishing?

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 24 May 2022, 11:23

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

17 reacties

Ik heb nagevraagd via chat, volgens tele2 is deze mail niet in opdracht van tele2 verzonden. Ik ga de mail melden bij ACM, fraudehelpdesk, en zal hem ook bij gmail melden als phishing. Afzender geblokkeerd.

 

Reputatie 7
Badge +8

Bedankt Shilka, dan ben ik gewaarschuwd voor als versatel weer werkt. 

Voorlopig nog geen fissingmails! 

Ik heb deze mail trouwens op een gmail adres gekregen. Het gmail adres wat ik onlangs gewijzigd heb in mijntele2. De factuur komt foutief niet binnen op die gmail, maar dit wel. Ik vind het wel heel apart dat zo gauw ik in mijn tele2 mijn e-mail wijzig dat ik meteen oplichtersmail op naam van tele2 op dat nieuwe net aangemaakte gmail adres krijg...

Reputatie 5
Badge +6

Volgens mij is https://www.directresearch.nl/ dit een legitiem bedrijf dat markt onderzoek doet. 
Dan lijkt het erop dat er een enquete is gestuurd voor tele2 en dat het een echte mail is en geen fraude mail is. Afzender blokkeren kan altijd 😎

Nou er staat geen uitschrijflink in de mail, daarmee is dit per definitie spam en geen legitieme mail. Bovendien, toen alle privacy opties nog voor thuis klanten in mijn tele2 stonden heb ik alle opties uitgevinkt , ik heb dus expliciet geen toestemming gegeven voor het versturen reclame mails, onderzoeken, verstrekken van mijn gegevens aan derden etc. Ik verwacht alleen noodzakelijke service mails zoals facturen en berichten over prijsverhogingen etc.

Ik heb dit bedrijf nooit toestemming gegeven om mij mails te versturen, en ze sturen mails zonder uitschrijflink. Ze sturen dus spam/phishing en overtreden dus wetgeving op het gebied van zowel privacy alsmede regels van het ACM over het versturen van mail. Daarmee is het dus zeker geen legitiem bedrijf, maar zijn  het net zulke vieze gore criminelen als alle andere spam en phishing verstuurders. Ik heb 2 dagen terug al een officiële klacht ingediend bij het ACM hierover.

 

Mocht al blijken dat tele2 mijn nagelnieuw aangemaakte e-mail zonder toestemming aan derden heeft gegeven dan ben ik helemaal niet blij, want ik ben net honderden uren bezig geweest met resterende account overzetten naar deze nieuwe e-mail, zeker niet als het ook nog gegeven is aan dit soort criminelen die zich wederom op geen enkele manier aan wet en regelgeving houden. *** inhoud verwijderd door moderatie *** 😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡

Reputatie 7
Badge +12

Hoi Shilka, Maurice is er voor je mee bezig. Hij kan op dit moment nog niemand bereiken, maar we verwachten uiterlijk dinsdag meer info te hebben.

Fijn weekend alvast!

Volgens mij is https://www.directresearch.nl/ dit een legitiem bedrijf dat markt onderzoek doet. 
Dan lijkt het erop dat er een enquete is gestuurd voor tele2 en dat het een echte mail is en geen fraude mail is. Afzender blokkeren kan altijd 😎

Is je ook opgevallen dat als je die website bezoekt dat er meteen 51 cookies geïnstalleerd worden zonder toestemming te vragen? Directresearch heeft blijkbaar niet alleen lak aan Nederlandse wet en regelgeving op gebied van privacy en spam, ook Europese regelgeving treden ze met voeten. Gelukkig blocked mijn antivirus de trackingcookies tegenwoordig meteen. 

Reputatie 5
Badge +6

Hi Shilka,

Zoals beloofd hadden wij voor dinsdag een terugkoppeling! Het was dan ook het eerste wat op mijn lijstje stond voor vandaag. Het mailtje dat je hebt ontvangen komt inderdaad vanuit ons.

 

Het wordt namelijk gebruikt om de klanttevredenheid te meten. Aangezien dat een 'gerechtvaardigd belang' van ons is. We willen onze klanten namelijk zo blij mogelijk hebben en dat moet je ergens kunnen meten. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over je gegevens. Die zijn dus enkel voor dit onderzoek gebruikt. Netjes volgens de voorwaarden. https://www.tele2.nl/tele2/media/pdf/formulieren/privacy-statement.pdf

Dus toch wel.. wel jammer dat dat bij de helpdesk niet bekend was. Is het gerechtvaardigd belang de reden dat er dan ook geen uitschrijflink bij staat? Ik meende dat onderzoek voorheen ook een uitvinkbare optie was in de privacy instellingen als ik het me goed herinner namelijk.

Hi Shilka,

Zoals beloofd hadden wij voor dinsdag een terugkoppeling! Het was dan ook het eerste wat op mijn lijstje stond voor vandaag. Het mailtje dat je hebt ontvangen komt inderdaad vanuit ons.

 

Het wordt namelijk gebruikt om de klanttevredenheid te meten. Aangezien dat een 'gerechtvaardigd belang' van ons is. We willen onze klanten namelijk zo blij mogelijk hebben en dat moet je ergens kunnen meten. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over je gegevens. Die zijn dus enkel voor dit onderzoek gebruikt. Netjes volgens de voorwaarden. https://www.tele2.nl/tele2/media/pdf/formulieren/privacy-statement.pdf

 In jullie privacy statement staat dit;

Ik had deze toestemming dus uitgezet in mijn privacy opties in mijn tele2.

 

Daarna hebben jullie de privacy opties in mijn tele2 verwijderd voor thuisklanten, toen kreeg ik een reclame spam mail van tele2 over een betaald zonnet account (reclame maken voor derden is al helemaal geen gerechtvaardigd belang). Ik heb toen de uitschrijflink van die e-mail gebruikt. Toen zag ik dat de toestemmingen allemaal, zonder mijn uitdrukkelijke toestemming, weer aan stonden. Toen heb ik via die uitschrijflink alle toestemmingen weer uitgezet.

Toen hebben jullie de pagina waar de uitschrijflink naar verwees verwijderd, en verwijzen nu thuis klanten naar de telefonische klantenservice; zie ook dit topic:

 

Toen kreeg ik dus bovenstaande spam mail, daarop heb ik deze week contact gehad met de telefonische helpdesk, en meteen naar mijn privacy instellingen gevraagd. Deze bleken, wederom zonder mijn uitdrukkelijke toestemming, allemaal weer op ‘overal toestemming voor’ te staan. Ik heb dus de klantenservice nu weer gevraag om alle toestemmingen weer uit te zetten

Begin je het probleem te zien @Johrick van Tele2 ?

Bovendien, het t-mobile/tele2 privacy regelement geeft dus aan dat je in je persoonlijk account kunt aangeven dat je geen klanttevredenheidonderzoek wilt, maar tegelijkertijd hebben jullie voor alle thuis-klanten deze mogelijkheid verwijderd om dit te doen in het persoonlijke mijntele2 account. Ik ben hier nu al jaren over aan het steggelen, en je ziet dus dat t-mobile/tele2 nu al meerdere malen mijn privacy opties eigenhandig, zonder mijn uitdrukkelijke toestemming, wijzigt, waardoor ik dus steeds dit soort illegale spam binnenkrijg. Dit is dus precies waarom de opties weer terug moeten in mijn tele2.

Ik heb geen toestemming gegeven voor marktonderzoek, en dus is deze e-mail illegale spam. Dat t-mobile/tele2 steeds mijn privacy opties eigenhandig aanpast zonder mijn toestemming doet daar absoluut niets aan af. Ik heb geen toestemming gegeven voor marktonderzoek, dus dit is illegale spam. Bovenstaande mail is daarmee niet verstuurd volgens jullie eigen voorwaarden, want ik heb hiervoor geen toestemming gegeven.

Nogmaals, kan het niet juiste antwoord wat als juist is gemarkeerd weer ongedaan gemaakt worden. Ik heb geen toestemming gegeven voor marktonderzoek, en daarmee is deze mail niet volgens de regels verzonden. Dit is dus ook niet gebeurd conform gerechtvaardigd belang zoals vermeld in jullie privacy statement.

Nogmaals, kan de juiste antwoord markering weggehaald worden want ik heb GEEN toestemming gegeven voor marktonderzoek mails.

Reputatie 7
Badge +12

Hoi Shilka, ik heb de markering voor het beste antwoord ongedaan gemaakt! Goed dat je bij de klantenservice hebt aangegeven dat ze deze instellingen uit moeten zetten. Ik heb er zelf niet veel verstand van, ik dacht ook dat een klanttevredenheidsonderzoek altijd verstuurd mocht worden vanwege gerechtvaardigde belangen, zoals Johrick ook aangaf. Ik hoop dat je vanaf nu niks meer ontvangt! 

Dat zeker Marciano, dank je wel. Ik denk dat we tot de conclusie moeten komen dat t-mobile bij het verwijderen van de privacy opties uit mijntele2 voor thuisklanten de bestaande privacy instellingen niet overgenomen heeft, en t-mobile zelf toen zonder toestemming van de klant alles weer op aan gezet heeft. 

Kortom, ik heb geen toestemming gegeven, dat t-mobile/tele2 de settings zelfstandig gewijzigd heeft doet hier niets aan af, aangezien er wettelijk sprake moet zijn van het uitdrukkelijk verlenen van toestemming door de klant zelf.

We zien in het privacy statement dat als de klant geen toestemming geeft er dan ook geen klantonderzoek verzonden hoort te worden. We zien ook dat het privacy statement aangeeft dat die toestemmingen in het persoonlijk account door de klant gewijzigd moet kunnen worden, wat echter nu dus niet mogelijk is doordat de opties voor thuisklanten in mijn tele2 verwijderd zijn. En dan is er ook nog het feit dat blijkbaar niemand van de klantenservice van de mail of bestaande relatie met het onderzoeksbureau op de hoogte is en ik dus foutief te horen kreeg dat de mail niet vanuit tele2 geregeld was.

Aangezien dit zoveel overlapt met mijn andere privacy vraag over het veranderen van de instellingen zelf, (dit is het gevolg van dat probleem), praat ik daar graag met je verder hoe dit beter, en volgens de regels kan. Maar dat kan nog wel even duren omdat de juiste persoon nog niet gevonden lijkt te zijn, in meer dan 3 maanden tijd. Ik hoop dat de officiële ‘data protection officer’ in de organisatie alsnog getraceerd kan worden!

Ik hoop weer van je te horen in;

 

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb die mail ook meteen doorgestuurd naar de fraudehelpdesk.nl. Daarna in paniek gewist.

Elke mail die binnenkomt bij versatel is verdacht.

 

...ik dacht ook dat een klanttevredenheidsonderzoek altijd verstuurd mocht worden vanwege gerechtvaardigde belangen...

Klanttevredenheidsonderzoek is een gerechtvaardigd belang van t-mobile/tele2

Gerechtvaardigd belang gaat alleen over het verwerken en verstrekken van persoonsgegevens aan bijvoorbeeld derden. Zie hier: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/atoms/files/normuitleg_gerechtvaardigd_belang.pdf

 

Echter, we hebben het hier over het sturen van e-mail. Het sturen van e-mail heeft het ACM regels over opgesteld die tele2 wettelijk gezien moet volgen. Ik geef geen toestemming van het sturen van onderzoeken (Dat is dan ook niet voor niets een optie in jullie privacy instellingen). Jullie mogen dan ook niet mijn persoonsgegevens verstrekken aan een partij omwille van het versturen van een e-mail waar ik geen toestemming voor geef, mijn belang is dan groter dan dat van jullie, want het is vastgelegd in wetgeving dat als ik aangeef geen onderzoeken -via e-mail-, dat jullie dit dan ook niet mogen doen. Daarmee is het klanttevredenheidsonderzoek argument van jullie niet meer gerechtvaardigd.

Jullie mogen bepaalde gegevens wel verstrekken aan een bedrijf wat bijvoorbeeld statistisch klanttevredenheidsonderzoek voor jullie doet en bijhoud hoeveel klanten maandelijks bij jullie weglopen, of die bijvoorbeeld een analyse maakt van alle klachten op dit forum, want dat heeft niet te maken met het sturen van e-mail. Maar jullie mogen dan niet mijn e-mail adres daarbij verstrekken, want dat is niet nodig voor dat soort onderzoek.

Daarnaast mag deze e-mail zonder mijn toestemming niet verstuurd worden. Dat heeft de ACM in regels bepaald. Dat heeft ook niets met gerechtvaardigd belang te maken. Gerechtvaardigd belang is toepasbaar op het gebruiken/opslaan/verwerken van persoonsgegevens. 

Of je een e-mail mag versturen (is dit spam of niet), daar heeft het ACM regels over. Je kunt daarmee dus nooit zeggen; “we mogen een e-mail versturen want we hebben een gerechtvaardigd belang” . Gerechtvaardigd belang gaat over het verwerken van persoonsgegevens, niet over het wel of niet mogen sturen van e-mail.

 

En dan nog als laatste voor degenen die jullie privacy statement echt lezen. Daar staat dat persoonsgegevens mogen verwerken omdat jullie onderzoek willen doen naar aanleiding van klantcontact.

Dit gaat dus over onderzoek naar tevredenheid over het zoeken van contact via jullie contact. Bijvoorbeeld als ik jullie een klacht stuur via e-mail, mogen jullie mijn e-mail adres verwerken om antwoord te kunnen geven, of om mij te vragen of ik tevreden ben over de afhandeling. Dat is heel wat anders dan klantonderzoek ‘of ik ook tevreden ben met mijn vaste telefoon’. Dat gerechtvaardigd belang is helemaal niet vastgelegd in jullie privacy statement, en daarmee is de verwijzing naar dat privacy statement dus ook helemaal niet toepasbaar op dit topic. Vandaar een volledig terechte verwijdering van het foutieve ‘juiste antwoord’.

 

Kortom, jullie gerechtvaardigd belang over klantonderzoek  uit jullie privacy statement gaat er alleen maar over of jullie mij -nadat ik jullie benader via een contact kanaal-, mijn telefoon nummer/e-mail mogen verwerken om te vragen of ik tevreden was over dat contact moment (nadat ik daar in de privacy instellingen uitdrukkelijk toestemming voor geef), en dat heeft absoluut niets met deze mail te maken.

Inmiddels is het verhaal alleen maar absurder geworden;

 

Ik heb vorige week gebeld met de klantenservice en gevraagd hoe de instellingen nu stonden, omdat ik na deze mail, en het opnieuw uit laten zetten van alle privacy opties (geen aanbiedingen , onderzoeken, nieuwsbrieven etc via mail meer) toch weer nieuwe reclame mails kreeg.

 

Hierop bleek dat de privacy opties voor thuisklanten helemaal verwijderd zijn. Deze zijn niet meer in te zien of te wijzigen voor thuis klanten, ook niet meer via de telefonische helpdesk. Ze bestaan gewoon helemaal niet meer. 

Aangezien dit tegen alle wet en regelgeving ingaat heb ik het maar opgegeven om tele2 nog een kans te bieden dit beter te regelen. Ik heb een officiele klacht gedaan bij de betreffende instanties, ik heb contact gehad met direct research, ze het hele verhaal verteld, en ze hebben mijn email adres uit hun bestanden verwijderd. direct research heb ik nu geblokkeerd, en ook info@mail.tele2.nl heb ik nu geblokkeerd om spam tegen te houden. Aangezien alles nu in handen van ACM etc. ligt, waar ik sowieso geen zicht heb op de verdere ontwikkelingen kan ik nu dit topic als beantwoord beschouwen.