Food Friday

Zo til je jouw borrelplank naar een hoger niveau! – Wine & Cheese day

  • 23 July 2021
  • 3 reacties
  • 58 x bekeken
Zo til je jouw borrelplank naar een hoger niveau! –  Wine & Cheese day
Reputatie 2

Deze zondag komt er een heeele leuke dag aan. Het is dan namelijk Nationale Wine & Cheese day! Laat ik nou net een hele grote liefhebber zijn van uitbundige kaasplankjes, borrelplankjes en wijn. Nu ben ik geen expert in wijn en kaascombinaties, maar ik deel graag met jullie welke wijn ik drink, hoe ik een kaas- en borrelplank in elkaar flans en deel mijn top 5 lievelings kaasjes!

 

Wine

Bij een kaasplank drink ik vrijwel altijd een Pinot Grigio. Dit is een droge, fris en fruitige wijn die eigenlijk altijd perfect is voor bij een borrel of een licht gerecht. Af en toe wil ik ook wel eens gaan voor een Sauvignon Blanc, ook dit is een droge frisse wijn. Het verschil tussen de Pinot Grigio en de Sauvignon Blanc is dat de Sauvignon Blanc iets droger is. Deze vind ik zelf dan heel lekker bij bijvoorbeeld geitenkaas.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cheese

You love it or hate it! Ik val dan zeker onder de lovers! Er zijn zoveel verschillende soorten kaasjes. Harde kaasjes, zachte kaasjes, sterke kaasjes. Zelf ben ik groot fan van vooral de Franse milde zachte/smeuïge kaasjes. Maar voor goede blokjes oude kaas kan je mij ook zeker wakker maken! Mijn vijf favoriete kaasjes zijn:

#1 Brin de paille

Dit is een super zachte Franse kaas en hij smelt eigenlijk als je hem aansnijdt. Ook is deze erg mild en niet scherp van smaak. Mijn favoriet!

 

#2 Le St Aubin

Ook dit is net als de Brin de paille een erg lekkere zachte Franse kaas. De smaak is ietsiepietsie sterker, maar nog steeds erg mild. 

 

#3 Le Marcaire

Deze is iets steviger dan de bovenste twee kaasjes. Ook dit is een Franse kaas. Hoewel deze iets steviger is, is deze nog steeds erg smeuïg van binnen en heeft een lekkere milde smaak.

 

#4 St. Paulin

Deze is ook weer iets steviger dan de Le Marcaire. De smaak is mild en de kaas is stevig maar toch zacht. Misschien is flexibel het juiste woord. De St. Paulin heeft geen smeuïge binnenkant zoals de andere kaasjes, maar ook deze is erg lekker voor op een kaasplank als verschil in textuur!

 

#5 Geitenkaas

Dit is een stevige, maar toch smeuïge kaas. Geitenkaas is ook sterk van smaak. Ik houd er van, maar mocht je het te sterk vinden, dan is het ook super lekker als je dit eventjes kort in de oven doet met wat honing erover. Dan wordt de smaak iets milder. 

 

 

 

 

 

 

 

Borrelplank

Naast alleen een kaasplank, kan je natuurlijk ook een uitgebreide borrelplank maken. Wanneer ik een borrelplank maak, neem ik uiteraard de zachte kaasjes. Dit combineer ik dan vaak met droge worst, zoals fuet of hammetjes zoals serranoham of prosciutto. Een aanrader is trouwens de fuet worst met manchego. Deze is verkrijgbaar bij de AH en is overheerlijk! Écht mijn fave! Als tegenhanger van het hartige is het ook super lekker om er iets zoets bij te serveren zoals een vijgenchutney of wat druiven. Om de borrelplank af te maken, serveer ik er ook scrocchi bij. Truffel of rozemarijn zeezout. We houden natuurlijk wel van dat béétje extra! :wink: 

Benieuwd naar mijn creatie van een borrelplank? Check het hieronder!

 

Hoe ga jij deze nationale Wine & Cheese day vieren? Ook ben ik benieuwd naar jouw favoriete kaasjes. Welke kaasjes moet ik zeker zondag toevoegen op dé kaasplank? Laat het vooral weten in de comments!:grinning:


3 reacties

Hmmm, ik ben gek op kaas! Helaas moet ik om gezondheidsredenen zachte kazen vermijden en het bij (liefst 20+) harde kaas houden. Mijn favoriet is echter gewoon goudse kaas, en dan hoe ouder hoe beter. Overjarig, hmmmmmmmmm! 

Ook nageltsiis (Friese kruidnagelkaas) is heerlijk!

 

Nu drink ik alleen geen alcohol, dus heb ik een vraagje; wat voor niet-alcoholisch drankje zou je adviseren voor bij een kaasplankje?

Reputatie 2

@Shilka Wat je tegenwoordig ook hebt, is 0,0 wijn! Gek genoeg is dit ook nog best lekker. Wat anders ook erg lekker is om erbij te drinken is iets lichts, zoals een spa rood met citroen.

Oeh, die oude kazen zien er ook erg lekker uit. Ik ben hier zeker erg benieuwd naar! :grinning:

Reputatie 6
Badge +2

Heerlijk dit onderwerp!

Meteen een boterham met kaas gegeten, met mosted. Dat vind ik altijd erg lekker bij de kaas.

Mijn favoriete kaas: Goede Boerenkaas of Compte. Maar er is zoveel lekkers!! :heart_eyes:

Over het algemeen drink ik een glaasje rood met een kaasplankje, dat vind ik ook goed passen.


 

Reageer