Topic Tuesday

Verkleed als The Joker door de straten van New York!

  • 14 September 2021
  • 2 reacties
  • 42 x bekeken
Verkleed als The Joker door de straten van New York!
Reputatie 7
Badge +12

Aanstaande zaterdag 18 september is het Batman Dag 2021. In dit topic geen saaie algemeen bekende feitjes over iedereens favoriete Caped Crusdader, maar onze eigen herinneringen aan The Dark Knight himself!


Natuurlijk ben ik ook opgegroeid met Batman. Ik zou niet meer weten hoe oud is was toen ik voor het eerst in aanraking kwam met deze superheld, maar ik weet wel dat ik het altijd heel tof vond. Mijn eerste ontmoeting met Batman was waarschijnlijk Batman: The Animated Series uit 1992 of Batman Forever uit 1995. Je raad het al, ik ben een echte 90’s baby!
 


 

Ik heb denk ik wel alle films en animated series gekeken. Wat ik me ook goed kan herinneren is dat ik vroeger samen met mijn neefjes Batman op de Playstation speelde. Ook hadden we altijd heel veel action figures. Goede oude tijd!

Maar mijn belangrijkste herinnering aan Batman was toch wel mijn HBO-scriptie. In 2017 ben ik afgestuurd en mijn scriptie was een onderzoek naar de rol van Alternate Reality Games bij de promotie van films. :bat:
 

Wat is een Alternate Reality Game?

In het kort: Een alternate reality game (ARG) vertelt verhalen die gedistribueerd worden via verschillende platformen. De variabelen van de game worden door de gameontwikkelaars verborgen en worden pas op het juiste moment openbaar gemaakt. Bij het spelen van deze game moet de speler samenwerken met anderen door middel van e-mails, sms en telefooncontact, real-life ontmoetingen en andere onlineparticipatie. De speler reageert op hints en aanwijzingen uit de verhaallijn die verteld worden via de verschillende mediaplatformen. Het spel bevat beloningen, zodat je gemotiveerd wordt om verder te spelen. Heel vet dus, de game vertelt een (extra) verhaal uit de film, maar dan in real-life en online! :spades::hearts::diamonds::clubs:

Meer weten over Alternate Reality Games? Laat het me weten, dan schrijf ik er met alle plezier een apart topic over!

The Bat-sign op gebouwen in Chicago en New York

 

Why So Serious?

Warner Bros schakelde de hulp in van het Amerikaanse marketingbedrijf 42 Entertainment. De viral marketingcampagne begon 1 jaar voor de release van Batman The Dark Knight in 2008 en wordt gezien als de grootste en meest complexe marketingcampagne van Warner Bros. Er werd een website opgezet met een fictionele politieke campagne voor Harvey Dent, een personage uit de film. Daarnaast werden er speurtochten georganiseerd, teaser trailers werden uitgebracht en werd er een fictionele nieuwskrant, genaamd ‘The Gotham Times’ uitgedeeld op straat. De ‘Why So Serious’ campagne zorgde voor interactie en talloze activiteiten op verschillende media.

Fans werden doorverwezen naar de website www.ibeliveinharveydent.com. Vervolgens meldden verschillende stripboekenwinkels in Amerika dat er speelkaarten van The Joker waren opgedoken in hun winkels. Dit sloot natuurlijk goed aan bij het eind van Batman Begins. Op deze kaarten stond een nieuwe website: www.ibelieveinharveydenttoo.com. Deze website was identiek aan de eerste website, alleen de afbeelding van Harvey Dent was nu ‘verwoest’ door The Joker. :black_joker:

Afbeeldingen op de website die centraal stond voor de campagne

Dollar-briefjes uitdelen op Comic Con

Ik kan hier pagina’s over vol schrijven, maar dan kan ik net zo goed m’n scriptie plaatsen. Hieronder een aantal gave marketing teasers, acties en het succes van de ‘Why So Serious’ campagne:

  • In oktober verscheen er een pompoen op de website met het Batman-logo als mond. De helft van de pompoen was verrot. Dit was een subtiele hint naar een tweede slechterik in de aankomende film: Two-Face. Harvey Dent’s alter ego.
  • Tijdens Comic-Con werden er 1000 briefjes van een dollar uitgedeeld met het gezicht van The Joker. Deze dollar-briefjes leidden de fans naar de website van The Joker en hiervandaan werden fans naar echte plekken geleid voor meer speurtochten en aanwijzingen.
  • De fans liepen verkleed als The Joker door de straten van Chicago en New York en werden beloond voor foto’s en het delen hiervan. Dit was op het nieuws.
  • De fans die meededen aan de ARG werden een Community en zij begonnen content en aanwijzingen met elkaar te delen.
  • 42 Entertainment won in 2009 de Grand Prix Award voor de ARG.
Fans die de game real-life op de straten van New York en Chicago speelden

Wat is jouw favoriete Batman-herinnering? Ben je opgegroeid met de comics of films of heb je Batman net als ik ook ergens in een heel ander (belangrijk) aspect van je leven gebruikt? Deel jouw verhaal met ons! :grin::raised_hands_tone2:


2 reacties

Reputatie 7
Badge +12

@Cas van Tele2 Why So Serious? Hoe vet was deze Alternate Reality Game? :black_joker:

Reputatie 6
Badge +2

Wow super nice! Echt een super groot en uitgewerkt plan zeg, super tof. Helemaal niks van meegekregen toentertijd maar als dit nog een keer komt dan hoor ik het graag. Keep me posted!!

Batman sowieso geweldig! The batcave, batmobile, the joker, zooooo tof 
:bat:

Reageer