opgelicht

• 30 mei 2020
  • 7 reacties
  • 193 x bekeken

Gisteren d.d

29-05-2020 opgelicht door fraudeur heeft op mijn laptop een programmaatje geïnstalleerd zodat hij mij iDEAL geld afhandig heeft gemaakt. Nu is mijn vraag of ik mijn laptop en smartphone nog gewoon op Wi-Fi kan gebruiken zonder gevaar?

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Als er niets op je telefoon is geïnstalleerd dan kan je die gewoon gebruiken, maar als er iets op je laptop is geïnstalleerd dan zou ik deze eerst loskoppelen van internet en dan eerst flink met een virusscanner en anti-malware programma aan de slag, want alles wat je nu op de laptop doet kan mogelijk gezien worden door anderen. Daarnaast zou ik ook met je bank overleggen en minimaal je inlog en wachtwoord (laten) aanpassen.

Hartelijk dank voor de tip

Zal ik zeker doen.

Pipo de clown

Een Virus of malware scanner scant alleen maar naar dat wat er in het lijstje van staat, en bepaalde gedragingen.

Het kan dus zijn dat die niets vinden, en als dat zo is dan blijft het terugzetten naar fabrieksinstellingen over.

Het is maar dat je het weet.

Reputatie 7
Badge +1

Terugzetten naar fabrieksinstellingen valt met een laptop niet mee, het is niet als een smartphone. O.a. mbr virussen worden met een ‘terugzetten’ actie (voor zover al mogelijk) niet verwijderd. Een goede diepgaande scanner zal de pc kaal opstarten in een scan modus. Uiteraard lopen scanners altijd achter de markt aan, maar dat hebben alle gebruikers van scanners. Het blijft de beste optie.

Valt niet mee?  het duurt even maar moeilijk is het niet.

Maar goed de TS is geïnformeerd, en dat is ook alles wat ik wilde doen.

Reputatie 7
Badge +1

👍

Hartelijk dank alle twee zal moeten kijken bij een computer zaak die dit probleem voor mij kan op lossen in ieder geval iedereen bedankt