Topic Tuesday

Internationale Sportdag 2021

  • 6 April 2021
  • 18 reacties
  • 271 x bekeken
Internationale Sportdag 2021
Reputatie 6
Badge +2

Het is vandaag internationale sportdag. Een goede aanleiding om iets te schrijven over wat mij bezighoudt in deze corona tijden op sportief gebied. Want die Corona-kilo’s moet je er toch af krijgen? Vroeger ging ik graag naar de  sportschool... maar die is al een tijd dicht. Ik ging op zoek naar iets nieuws. Heb jij tips? Deel ze dan in een reactie!  :muscle:

 

Buiten fietsen  

Heerlijk! Als de zon een klein beetje schijnt spring ik op m’n racefiets en fiets ik gewoon een lekker stuk. Echt top! Lekker muziekje in de oren en gaan. De fietsers onder ons zullen dit bevestigen maar als je nog niet echt fietst, just do it. Als ik geen zin heb, bedenk ik een plek waar ik heen wil fietsen, niet te ver weg. Als ik er dan ben dan kijk ik of ik nog verder kan fietsen. Dat werkt echt goed, believe me! 

Een andere tip is altijd even kijken welke kant de wind op staat. Hiervoor gebruik ik de website www.windy.com. Op de heenweg zorg je ervoor dat je tegen de wind in fietst en op de terugweg wind mee. Je wilt voorkomen dat je met de wind mee heel ver fietst en dan nog dat hele stuk terug moet. Dan ben je er snel klaar mee denk ik. 


Het mooie aan fietsen is dat je veel ziet en als je niet teveel tegenwind hebt, hoef je ook weinig moeite te doen. Je bepaalt natuurlijk zelf het tempo. Je kan apps gebruiken om je snelheid en afstand bij te houden of een ouderwetse kilometerteller monteren op je fiets. Ik gebruik beide en ik merk dat het chill is om te zien hoe hard je rijd tijdens het fietsen. Dat motiveert om een bepaald tempo aan te houden.
 


Binnen fietsen

Als het regent ga ik ik niet buiten fietsen. Mij niet gezien! Een ‘mooiweer fietser’ noemen ze dat. Je kan binnen op de hometrainer stappen, wie ken het niet? Dat vind ik best saai… Ik heb gekozen voor een andere optie. Een hometrainer waar ik mijn fiets op kan installeren. Het is een soort standaard met een weerstandsmeter. Deze koppel ik met een dongle via bluetooth aan een app (zwift) en op deze manier kan ik virtueel fietsen en meedoen aan races. Ideaal! Een virtuele wereld waar je op elk moment van de dag kan fietsen met of tegen andere fietsers over de hele wereld. Super motiverend, vooral als je wilt winnen.
 

 


Mocht je vragen hebben over welke apps ik gebruik of andere tips dan hoor ik het graag. Wat doe jij om fit te blijven? Laat het me weten in een reactie.


18 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Goed bezig Cas! :muscle_tone2:

Dat binnen fietsen met die virtuele wereld ziet er heel gaaf uit!

Je weet inmiddels wel wat ik elke dag doe, haha! 10.000 stappen zetten en het werkt echt heel goed voor mij. Ben al mijn corona kilo’s alweer kwijt en zelfs wat extra! :raised_hands_tone2:

Ben benieuwd wat de rest doet!

Reputatie 7
Badge +12

Ik doe er niet aan.

Reputatie 5

Waar zijn je klik pedalen @Cas van Tele2 ?

Ik heb sinds kort mijn mountainbike vanaf een stalling bij een vriend verplaatst naar mijn berging… ik ben van plan om met het mooie weer ook weer op pad te gaan. Ook hier dus een mooi weer fietser 👋🏻

Reputatie 6

Hij is bikkel hè! Lekker bezig, @Cas van Tele2

Fietsen doe ik niet echt, ben meer een loper. Je weet wel, beetje wandelen, traplopen, rondjes lopen. Dat soort dingen. Heel sportief! 😁

Reputatie 6


Een andere tip is altijd even kijken welke kant de wind op staat. Hiervoor gebruik ik de website www.windy.com
 

Hehe, "windy". 🙃

En het is helemaal niet erg dat je een "mooiweerfietser bent, Cas. Ik geef je groot gelijk! 

Reputatie 6

@ItsNaud, @Cas van Tele2, ik voel een fietsdate aankomen. ❤️

Reputatie 6
Badge +2

Lekker bezig @Marciano van Tele2 de 10.000 stappen man!

 

@ItsNaud Tof ook mountainbiken, lekker de bossen in, de paden op! Ik ga binnenkort klikpedalen installeren ! Waar gaan we fietsen? 😉

 

@Maurice lopen is goed! Ik ben geïnspireerd door Marciano om ook elke dag 10.000 stappen te zetten. Ik voel een gezamenlijke wandeling aankomen! 🚶🏼🚶🚶🏽🚶🏽🚶🏼🚶🏼🚶🏼🚶🏼🚶🏽

Reputatie 6
Badge +2

10.000 stappen is veel zeg! 

Je moet dan echt een wandeling maken he, dat lukt niet gemakkelijk…

Ik ga toch lekker fietsen
 

Leuk om te zien dat je eindelijk de stukken kunt schrijven waar je eigenlijk voor aangenomen was @Cas van Tele2 ! Zo wordt het hier een stukje huiselijker en gezelliger, weer eens wat anders dan al die kritische klanten hahaha.

Sinds mijn hart-ingreep ben ik ook een stuk meer gaan fietsen. Ik heb in ruim 2 jaar tijd nu bijna 4500 km gefietst. Ik fiets op een reproductie opa fiets zodat ik flink moet buffelen tegen de wind in. Er zitten nog wel 3 versnellingen op. Net als jij fiets ik het liefst eerst tegen de wind in. Die website van windy komt dan super van pas, dankzij jou gebruik ik die nu ook, super handig!

Het liefst fiets ik tochten van zo'n 30-60 km per keer. Toen ik 2 jaar geleden begon fietste ik gemiddeld maar zo'n 14 km per uur, nu zit ik gemiddeld al bijna op 21 km/h. Je merkt dan ook echt de progressie over de jaren heen.

Ook ik ga normaal gesproken 3 keer per week naar de sportschool voor cardio en krachttraining. Ik baal wel dat het nu niet mogelijk is, alhoewel ik als risicogroep natuurlijk wel helemaal begrijp waarom. Ik kan niet wachten om weer aan de slag te gaan!.

Naast mijn sportactiviteiten volg ik ook nog meerdere diëten (zo weinig mogelijk zout, suiker, verzadigde vetzuren en koolhydraat arm), en zo ben ik in de afgelopen 2 jaar ruim 30 kilo afgevallen! Om coronakilo's te vermijden, en nog verder af te vallen ben ik nu begonnen met intermittent fasting. Ik vast nu elke dag 20 uur lang, en eet dus maar gedurende 4 uur per dag (tussen 4 uur ‘s middags en 8 uur 's avonds. Hierdoor ben ik in de afgelopen 4 weken nog eens 5 kilo extra afgevallen. Zo blijven die corona kilo's zeker weg! Hierbij helpt het fietsen op de lege maag enorm. Je geeft je lichaam dan geen andere keus dan vetverbranding.

Ik heb er inmiddels wel een gewoonte van gemaakt om een flinke hoeveelheid gereedschap bij me te hebben tijdens het fietsen. Ik heb al een paar keer materiaalpech gehad. Een paar keer een spaak doormidden door slecht wegdek, een paar keer de ketting er af (ik moet dat ding echt elke 3-4 weken opspannen, door het harde trappen trek je je achteras naar voren waardoor de ketting steeds weer slap komt te staan), mijn trapper die los kwam van de trapas, en één keer ging mijn ketting doormidden, precies op het verste punt van huis op mijn tocht. Ik moest toen bijna 4 uur lopen om thuis te komen hahaha. 

Het is het me echter allemaal waard, ik ben nu al zoveel fitter! En bij mijn laatste vaatonderzoek kreeg ik complimenten dat ik zoveel extra vaten had aangemaakt door de extra spierontwikkeling die je met sporten bereikt. En dat is het ultieme doel voor mij als hartpatiënt; extra spiermassa kweken, wat komt met extra bloedvaten, die uiteindelijk de functie van beschadigde bloedvaten kunnen overnemen! Zo kan ik nog langer genieten van mijn online hobby's, waarmee het cirkeltje naar tele2 weer rond is :)

Reputatie 7

Goed bezig @Shilka!

Zelf doe ik een zaalsport en dat is op een paar weken na helaas al bijna een jaar niet mogelijk en niet verstandig. Met druk (zittend) werk kom ik doordeweeks te weinig toe aan fysieke beweging. Ik probeer in de weekenden altijd een stuk te wandelen, maar dat is feitelijk te weinig beweging voor een mens. Hopelijk dalen de besmettingen komende tijd zodat ik na de zomer weer echt kan sporten en er wat Corona kilo’s af kunnen.

Reputatie 7
Badge +12

Wat is iedereen sportief bezig! Echt goed!

Ik heb nu na 4 weken lang, elke dag tussen de 10.000 en 20.000 stappen per dag, eindelijk een rustdag gehad met 5.500 stappen, haha! Nu weer lekker doorstappen!

@Cas van Tele2 , ik wacht tot jij ook eindelijk je Fitbit haalt, dan kan je meedoen met wekelijkse challenges! :muscle_tone2:

Reputatie 6
Badge +2

Hey @Shilka,

Goed bezig en wat een mooie vooruitgang! Bedankt voor het delen. :grin:

Ik ben lang niet op dit forum geweest, morgen luitjes. Leuk topic.

Ik heb een Fitbit activity tracker. 

. Ik heb om sportief bezig te zijn de keuze uit verschillende opties. Een mountainbike, sinds kort voor het eerst een racefiets (tweedehands aankoop) en ik heb een Billy.

Via Billy kom ik gemakkelijk aan een 6000, 8000 of zelfs ruim 12000 stappen als het meezit. Misschien hebben jullie nog niet een Billy dan zou het denk ik best wel een tip kunnen zijn om om wat km's te maken met de benenwagen. 

Om even te vertellen wat een Billy is.. werkt een foto beter denk ik. Owhja, ik wordt elke dag door hem uitgebreid uitgelaten onder normale omstandigheden. 😂

 

Voor de geïnteresseerden: Billy behoort tot een echt Nederlands hondenras. 

Reputatie 6
Badge +2

Hey @Friesian,
Welkom terug op de Community! Wat een leuk verhaal en bedankt voor de tip. Ik zou ook graag een Billy willen maar dat moet ik overleggen met mijn vriendin. Lekker wandelen, heerlijk zeg! Goed aantal stappen bereik je ermee per dag en het is gezellig want je doet het samen. 

Bevalt je racefiets? Heb je al een lekker tochtje kunnen maken? :smile:

Ik heb deze week nu twee ritten gemaakt van 40 km, het was echt perfect weer voor een fietstochtje.

Morgen allemaal.

Bedankt @Cas van Tele2 

De racefiets ben ik voorzichtig aan het inrijden. Het is een complete andere rijervaring, houding dan op een mountainbike.

Ik heb een geschiedenis qua gezondheid en medicijnen dus ik houd mijn eigen tempo en afstand aan. Heb dan ook mijn extra siësta nodig.

Recent weer wat opnieuw meegemaakt en dan is voorzichtigheid raadzaam. Heeft te maken met wat een 2 jaar geleden is gebeurt en dat niet meer herstellen kan. 

 

En wat een Billy betreft… een Nederlands ras dus met 4-poot aandrijving...😁

Je komt als je de vork goed in de steel steekt ook op prachtige plekken in de natuur, waar je zoals ik niet voor op vakantie hoeft te gaan tijdens het sportief bezig zijn. 

 

Reputatie 5

Hey @Friesian,

Das lang geleden, alles goed met je?

Ah mountainbiken, heb ik ook jaaaaaaren lang gedaan maar vanwege verhuizing naar een minder-bosrijk gebied gebruik ik de mountainbike nu voor op de weg haha. Achja, lekker rustig inrijden is toch prima, zolang je maar geniet van wat je doet 😉!

HoiHoi @ItsNaud 

Da's idd een tijd geleden. Zoals gezegd, in het verleden een geschiedenis gehad, oud agrariër. In '20 gestopt, geen andere keuze vanwege de steeds zwaardere wetgeving, investeringen die niet meer te realiseren waren. Maar verder gaat het best wel goed, afgezien van een nare ervaring met een oplichting. Wat je zelfvertrouwen een klap geeft, verlies van intuïtie, waakzaamheid behalve het verlies in financiële en emotionele schade . Iets wat tijd vraagt wat betreft herstel.

En genieten van is recreatief sporten. Dus 2 vliegen in 1 klap. Ik heb ook semi-slick banden op de mtb zodat ik zowel op de weg en op de bospaden uit de voeten kan. 

Behalve dat heb ik ook nog als hobby een tropisch aquarium van een 180 liter. En das ook een hele sport. 

 

Reputatie 7

Hey, inderdaad een oude bekende, @Friesian, welkom!

Reageer