Hoezo “gewoon, omdat het kan”?

• 15 september 2019
  • 2 reacties
  • 138 x bekeken

Afgelopen voorjaar heb ik een nieuw mobiel contract afgesloten omdat mijn oude iPhone was gesneuveld. Op zich is dat prima afgehandeld, snelle service, en de nieuwe telefoon bevalt goed.

Alleen die slogan op de doos waar die telefoon in zat: “Gewoon, omdat het kan”.

Ik heb er een tijd naar zitten kijken met een vraagteken boven mijn hoofd, terwijl ik me een situatie probeerde voor te stellen waar die zin op zou kunnen slaan:

• Leuke dag gehad, lieverd?
  • Oh ja hoor ... ik mag niet klagen.
  • Nog iets bijzonders meegemaakt?
  • Neuh .... niet echt. Nou ja, ik heb maar weer een nieuwe telefoon bij Tele2 besteld.
  • Alweer? Maar je had de vorige pas drie weken!
  • Mjah weet ik ...
  • Maar waarom dan nu alweer een andere?
  • Gewoon, omdat het kan ... weet je wel.
Een paar maanden later zijn we op vakantie aan het fietsen. Zodra we de grens met België over zijn: *pingggg* - een sms van Tele2:

Welkom in het land van Suske en Wiske én de beste frites! Je bent in België (en dus binnen Europa) en dat betekent dat je kunt internetten, bellen en sms’en vanuit je gebruikelijke bundel.

Gelukkig! België ligt nog steeds binnen Europa. Ik was net aan het twijfelen of het intussen bij Zuid-Amerika zou horen, maar niet dus ... nog gewoon in Europa.

Maar ff serieus: een paar jaar geleden had het nog wel zin als je eraan herinnerd werd dat je een ander Europees netwerk ging gebruiken. Maar het maakt nu geen donder meer uit.

Dat misplaatste joviale toontje irriteert me mateloos. Het is alsof de caissière van de supermarkt een arm om mijn schouder zou slaan en zou zeggen: “Nou wijfie, daar heb je effe mooi een stelletje retekoele productjes bij elkaar geshopt! Toppie! Goed bezig! Kaas ... hagelslag ... en toe maar sjiek, een flesje wijn nog wel!! Geniet ervan he, maar drink met mate! Wil je er ook van die fijne spaarzegeltjes bij?”

En een paar dagen later bij de Franse grens is het weer *pingggg* ... en jawel:

Salut! Veux-tu une baguette avec nutella ou un croissant?

🙄

Waarom doen jullie zo vreselijk je best om net te doen alsof je mijn hippe neef bent, in plaats van een commercieel bedrijf dat mij tegen een vergoeding een telefoonaansluiting levert?

Gewoon, omdat het kan?

2 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Heb je de commercials en website van Tele2 goed bekeken? Dit is hun stijl, 'fun rebel'. Die smsjes en andere uitingen kloppen daarmee. Als je liever een serieuze en zakelijke uitstraling wenst zou je een t-mobile abonnement kunnen nemen.
Reputatie 6
Badge +1
Schrijf maar verder, begin maar alvast te denken aan die Duitse componisten als je ooit naar onze oosterburen wilt.
Als je alternatieven weet voor die SMS jes, laat ze weten. Die zijn al jaren hetzelfde.
Maar laat nog wat proza horen, is tenminste een ander geluid!

Reageer