vraag

Gewone mensen met bijzondere bezigheden.

• 24 oktober 2016
  • 13 reacties
  • 352 x bekeken

Badge +2
  • Goldmember
  • 1153 reacties
Wat zegt de leeftijd over wie je bent of wat je doet?

Mijn vraag is, wat denk je tot op welke leeftijd kun je nog genieten of zelfs nuttig gebruik maken van de moderne elektronica zoals de PC, laptop, tablet of smartphone?

Kortgeleden nog was mijn moeder even behoorlijk boos op mij en ze zegt: Als jij nu niet voor mij een nieuwe computer wil kopen dan ga ik zelf naar de winkel want dat ouwe ding hier is zo langzaam die haal ik met mijn rollator nog in.

En ze heeft nu een nieuwe pc en uiteraard met internet, heeft een facebook account waar ze ook nog fanatiek spelletjes op speelt. Ze gebruikt Skype om met oude buren die in Canada wonen te bellen met beeld, krijgt foto’s van vakantie uit Alaska van hen en stuurt ze door naar mij via Outlook en haar favoriete spellen zijn Mahjong en Rummikub.

Er moest een nieuwe douchestoel komen en dat is geen probleem in het zorgcentrum waar ze woont maar ze krijgt de prijs te horen en zegt: dat is niet goed ik heb net in Google gezocht en zie ze wel de helft goedkoper staan en mooier ook. Die korting had ze te pakken.

Haar kleinkinderen en inmiddels ook achterkleinkinderen zijn ‘gevlucht’ van facebook naar andere media want oude Oma leest wel veel mee en dat laat ze merken ook.

Het beeldscherm is haar raam naar de buitenwereld en ze geniet ervan, er staan geen geraniums in de weg.

En misschien nog interessant om te vermelden: Ze is 93 jaar.

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

13 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Leuk om te lezen Gela 🙂
Ik ben echt wel onder de indruk dat je moeder op die leeftijd nog zo goed kan omgaan met de huidige technologie!
Echt! Petje af 🙂
Heerlijk, dit bericht op de maandagochtend.

Mag ik verder nog wat vragen...
Wat zijn de grootste drempels voor haar, met al die technologie? Welke aspecten zijn lastig uit te voeren of regelen?
Dat zijn misschien wel leuke vragen voor ons allemaal om over na te denken..

Laat het ons weten Gela 🙂
Groet, Ben
Badge +2
Drempels zijn er zeker wel aanwezig.

Want spijtig is dat de bejaardenzorginstelling nog niet is ingesteld op ouderen en internet.
De werkkantoren van de staf zitten een verdieping hoger direct boven haar kamer en het wifi signaal is uitstekend te noemen maar de code wordt niet gegeven want ouderen internetten niet zegt men.
Daar heeft men nog een inhaalslag te maken naast alle andere problemen in de zorg.
Hier is het opgelost met een dongel (mobiel internet) maar is wel onnodig duur te noemen.

En je moet haar niet vragen wat voor een pc ze heeft of waar die op draait. En geen instellingen wijzigen of een ander programma erop zetten want dan gaat het mis. Ze heeft een beeldscherm en een toetsenbord , meer niet.

Het was een hele overgang van XP naar Win7 en die pc gaat nu dan ook niet naar Win10. Met de mogelijkheid van ‘hulp op afstand’ is die verder goed bij te houden en een systeembackup staat op de stick die ik bij me heb tijdens de regelmatige bezoeken.

De camera uit zetten is ook zoiets, er zit een losse camera boven op het beeldscherm gemonteerd, maar een zwarte pinda pot past er precies overheen en probleem opgelost.

Een aardige anekdote is nog. Ze werd 90 jaar en we piekerden ons suf wat nou te geven naast het bekend uitje, etentje enz. Gewoon om een lijstje vragen dus en het antwoord was wel hilarisch.
Een paar schroevendraaiers en een tangetje wil ik graag, want gaat wel eens een schroefje los en dan kan ik dat weer vast draaien zegt ze. We hebben een leuke set uitgezocht en die gebruikt ze ook.
Reputatie 4
Badge +3
Echt heel leuk om te lezen, Gela!
Reputatie 2
Badge
Leuk om te lezen.

Mijn moeder is 80 en redt zich ook aardig, ik woon aan de andere kant van het land en gebruik teamviewer om haar te helpen op afstand. En ik doe mijn stinkende best om haar niet op download windows 10 te laten drukken. die verandering is te groot.
Mensen van 80 jaar en ouder die actief zijn op PC tablet en Smartphone zijn allang geen uitzondering meer.
Enig idee hoeveel leden Seniorweb heeft en hoeveel mensen er met succes wegwijs gemaakt zijn in de digitale wereld?
Jammer dat Tele2 deze steeds groter wordende groep schijnt te negeren en zich voornamelijk richt op de jeugd.

.
Ik zit dit draadje te lezen en het doet me heel veel !
Reputatie 6
Badge +5
De smartphone en tablet zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij eigenlijk.
En iedereen maakt er gebruik van, jong en oud.
Mooi om te lezen :)
Ik denk ook echt vooral dat een tablet zeer geschikt kan zijn voor senioren.
Het is niet moeilijk om te leren en alles ziet er vaak goed uit.

@karin303: we hebben toch onlangs nog een campagne-spotje gemaakt met "De ouderen van tegenwoordig". Heb je die gezien? Ik dacht dat het meerdere generaties wel aansprak.
ik heb daarop gereageerd destijds Ben. Deze reklame sprak de oudere generatie absoluut niet aan , integendeel , deze persiflage op de ouderen was een aanfluiting!
Reputatie 5
Badge +2
Mijn ouders zijn nog geen 65 (ik ben iets jonger dan de forumleden hier, hoewel ik ook alweer 30+ ben 😉 ), maar mijn opa is 85 en hij is zeer actief op Facebook, doet aan internetdaten, de hele rambam :)

Het wordt inderdaad steeds normaler dat senioren op internet zitten. Verpleeghuizen zouden hier op in moeten spelen met computercursussen en op z'n minst een wifi-signaal voor de bewoners. Idee: laat jongeren die cursus geven als maatschappelijke stage!
Reputatie 5
Badge +3
Leeftijd zegt helemaal niks over wie je bent of wat je doet 🙂

Ik denk niet dat er een leeftijd aan gebonden is of je kan genieten van moderne electronica. Dit verschilt per persoon. Ook is het belangrijk dat ze enigszins interesse hebben en of het nut ervan inzien om nieuwe dingen te leren. Het is belangrijk dat er een geduldige omgeving is.

@ Jolien
Wat leuk dat hij aan internet daten doet, erg dapper! Ik weet niet precies hoe het zit met WiFi signalen in verpleeghuizen, maar er zijn wel heel veel cursussen voor ouderen die ze kunnen volgen.

Leuk om te lezen Gela 🙂
NIET iedereen wil compjoeteruh of een tablet gebruiken, het moet niet gedwongen worden. Laat ieder daarin zijn of haar keuze maken....een stukje respect voor ieders wil...
Reputatie 5
Badge +3
Daar ben ik het met je eens Friesian, voor iedereen persoonlijk 🙂
Reputatie 6
Badge +5
Ben ik het ook mee eens! Hulde aan Friesian