vraag

Bewaarplicht/Privacy bij Tele2

• 16 februari 2015
  • 10 reacties
  • 1842 x bekeken

Beste Tele2,

Ik ben uw klant. Op grond van de Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens (hierna: “Wet bewaarplicht”) bewaart u gegevens over mijn communicatiegedrag. Deze gegevens geven in ieder geval inzicht in mijn sociale netwerk. Uit de gegevens zijn soms ook andere en meer intieme details af te leiden. In geval van mobiele diensten bewaart u ook gegevens over mijn geografische locatie. Uit die gegevens zijn nog veel meer intieme details over mij te achterhalen, zoals mijn maatschappelijke, politieke en religieuze bezigheden.
Minister Opstelten heeft in november 2014 in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat deze Wet bewaarplicht in strijd is met een Europees mensenrechtenverdrag, het Handvest van de Grondrechten van de Europese Unie. Artikel 94 van de Nederlandse Grondwet verbiedt de toepassing van een wet die in strijd is met internationale verdragen. Daarmee is de verwerkingsgrond als bedoeld in artikel 8 van Wet bescherming persoonsgegevens (“noodzakelijk om een wettelijke verplichting na te komen”) komen te vervallen. De huidige Wet bewaarplicht is vanaf het moment dat deze van kracht werd in strijd geweest met hogere wetgeving. Zodoende zijn alle gegevens die tot nu toe enkel en alleen in het kader van deze wet zijn verwerkt onrechtmatig verwerkt.
Ik verzoek u dan ook om i) het bewaren van mijn persoonsgegevens in het kader van de Wet bewaarplicht te staken en ii) mijn persoonsgegevens die u reeds in het kader van deze wet heeft opgeslagen per direct te verwijderen, althans voor zover die gegevens niet ook voor andere, legitieme, doeleinden worden verwerkt.
Ik ontvang graag bericht van u wanneer aan deze verzoeken is voldaan, maar uiterlijk binnen vier weken.

Met vriendelijke groet,

Uw betrokken klant

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

10 reacties

ZUCHT !!!!! Al ticket gekocht naar het "verre oosten"?

Laat me niet lachen, ik zou zeggen, als ik Tele2 was, zou ik nu die gegevens als verdacht beschouwen.

Bovenstaande gewone mening van forumgebruiker..........:8 Mag in Nederland?🆒

Gesteld op privacy? Blijf binnen, gebruik geen internet en geen mobiele telefoon. Oja en gordijnen dicht...... en niet met vreemde mannen praten.
Ik hoor net op de radio, dat dit een hot item is op social media, met oproepen om je provider een soortgelijk bericht te sturen. 🆒:?
Komt door die google hype. Het leuke is dat al dit soort gasten volop op Facebook bezig zijn, de bron van alle ellende. Wel grappig.
Reputatie 4
Badge +5
Hoi Flamenco,

Dank voor je bericht. We begrijpen je bezorgdheid. En wij kunnen je verzekeren dat wij bij Tele2 heel veel zorg besteden aan een zo goed mogelijke bescherming van jouw privacy.

Je vraag was duidelijk en simpel. Het korte antwoord is dat totdat de Nederlandse wet op de bewaarplicht is aangepast, Tele2 mee (moeten) blijven werken aan legitieme verzoeken van Justitie voor de opsporing en vervolging van burgers die worden verdacht van een ernstig strafbaar feit.

Om dit standpunt helemaal duidelijk uit te leggen, hebben we een iets langer antwoord nodig.
De bewaarplicht komt voort uit het recht van Justitie om bij bedrijven en andere (Nederlandse) organisaties gegevens op te eisen ten behoeve van opsporing of vervolging van burgers die worden verdacht van een ernstig strafbaar feit.
Het opeisen van gegevens bij telecom aanbieders is specifiek geregeld in de Telecommunicatiewet.

Hierdoor kan Justitie bij Tele2 specifieke informatie opvragen wanneer zij hiervoor voldoende aanleiding heeft.
De gegevens van onze klanten, die wij dan moeten delen, is dezelfde informatie die ook op een gespecificeerde rekening staat, dus bijvoorbeeld welke nummers zijn gebeld.
Ook kan justitie opvragen welk IP-adres een bepaalde klant heeft.
Om misverstanden te voorkomen, Justitie vraagt niet om een lijst met websites die een bepaalde klant heeft bezocht.

April vorig jaar heeft het Europese Hof verklaard dat de Nederlandse wetgeving strijdig is met het Europese recht.
Tele2 volgt de discussie tussen Nederland en Europa over dit onderwerp op de voet. Begin dit jaar heeft Tele2 het Ministerie van Veiligheid & Justitie een brief gezonden waarin we het ministerie hebben gevraagd om de huidige Nederlandse wet zo snel mogelijk aan te passen. Zodat met passende maatregelen extra privacy gewaarborgd is en de wet weer in lijn is met de constateringen van het Europese Hof van Justitie.

Tot die tijd moet Tele2 zich houden aan de Nederlandse wetgeving en dus de bewaarplicht.

Groetjes,

Su Ling
Amen, duidelijk verhaal !
Heeft Tele2 inmiddels al een bericht doen uitgaan sinds de bewaarplicht van de baan is?!
Reputatie 6
Badge +5
Waarom maak je je daar zo druk over? Als 'gewoon'
internetter is er niet echt een probleem, lijkt mij. :)
En al dan niet anonieme (verkeers) data kunnen ze voor netwerktoepassing/
monitoring alsnog wel bewaren. Daar zal meestal wel enige IP data uit afgeleid
kunnen worden...

Er zal altijd wel een vorm van dataopslag zijn, denk ik.
Het moet dan alleen naar Europese regelgeving....
Als je niet begrijpt waarom er mensen zijn die zich inderdaad druk maken hierover, dan heeft het weinig zin voor mij om te proberen je het uit te leggen... (NSA, big data, Snowden, etc etc)
Topicstarter Flamenco deed een heel goede poging. Dacht ik zo.
Ik vind deze quote van Benjamin Franklin toepasselijk: “They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety.”
Reputatie 6
Badge +5
Ik snap het wel een beetje hoor, maar het is vaak nogal misplaatst.
De meesten vinden zichzelf nogal interessant blijkbaar. :D
Ik denk niet dat de NSA geïnteresseerd is in 'mijn' stukje (internet) data.
En anders maar wel!

Voorbeeldje: De politie kan je ook op camera's de hele dag volgen als je
door het centrum van een stad loopt. Maar dat zal snel saai worden als
je niks uitvreet hè? 'ach meneer krapte daar op de hoek van de straat
aan z'n kont'. Oeoeoehh, nou boeiend! 😛
Daar worden trouwens ook tijdelijk opnames van bewaard. :)

'Essential liberty' Mmm?...Kom op! Of Amerikanen nou werkelijk vrij
zijn wilde ik maar in het midden laten. Da's een discussie op zich.
Reputatie 7
Badge +5
Dan heeft het bij jou w.s. ook geen zin om je uit te gaan legen dat ten tijde van @Flamenco's vraag er nog géén wet voor was.
Ben je nu echt in de veronderstelling dat onze vrienden uit de USA het roer hebben omgegooid voor een Europees/Nederlands wetje ?
Toepasselijke quote van Martin Luther King: I Have a Dream 😉