Astronomie, telescopen, computers

Goedemiddag, mijn naam is Jupiter, en ik ben als 72 jaar oude gepensioneerde man heel erg geïnteresseerd in onze planeten, sterren en andere ruimte-verschijnselen. Ik werk al lang met een eenvoudige telescoop (bijvoorbeeld afgelopen nacht toen Jupiter soms heel goed te zien was), en dit bevalt prima. Echter ik wil met mijn tijd mee en zou graag eens een computergestuurde telescoop aanschaffen die dus te richten is met de PC en waarvan de beelden ook op de PC te zien zijn, liefst met hoge resolutie.

Zijn er op het forum hier mensen aanwezig die hier iets vanaf weten, en hiermee al ervaringen hebben opgedaan? Ik ben nog altijd redelijk handig met de PC, maar ik vrees dat ik hierin toch hulp nodig heb. Lijkt me leuk om hier een discussie over te beginnen.
Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

4 Reacties

Reputatie 2
Badge +4
Hallo "Jupiter",

Puur gevoelsmatig, verwacht ik dat je oproep weinig kans van slagen heeft. Forum-leden op dit Forum zijn meer ge-interesseerd in 4G/ LTE, netwerken, smartphones, tablets en alles wat met mobiele telefoon-techniek te maken heeft. Je "vist" dus in de verkeerde vijver. Er is een hele aktieve vereniging die sterrenkunde promoot. En dat is de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde (KNVWS). Weblink: Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde

Ik denk dat jouw vraag daar beter op zijn plaats is. Het zou natuurlijk kunnen dat er onder de Forum-leden inderdaad sterrenkunde-fanatiekelingen zijn. Maar de kans daarop is klein. Het onderwerp ligt te zeer verwijderd van hetgeen normaliter op dit Forum besproken wordt.

Veel informatie over telescopen en zeer geavanceerde telescopen vind je in het maandelijkse tijdschrift "Zenit' van uitgeverij Stip Media. Te koop in de betere tijdschriftenwinkel voor €5,95 Weblink: ZENIT-online en Zenit

Ik verwacht dat je in bovenvermelde Communities van sterrenkunde-fanatiekelingen en ruimte-telescoop-fanaten een betere aansluiting zult vinden. En antwoorden op jouw vragen.

Tenslotte is WikiPedia een fantastische bron van informatie.

Succes!

Herman Haasnoot
Badge +5
Hallo Jupiter,

Misschien kom je hier wat verder mee?

Info
http://www.sterrenkijker.nl/index.html

2e hands verkoop
http://www.sterrenkunde.nl/index/tekoop/tekoop_aangeboden.html?telescopen

Heb een beetje zitten zoeken voor je en ik begrijp dat je dus elektronische oculair's kunt kopen voor telescopen met ingebouwde digitale camera die je op de pc kunt aansluiten en dat er adapters zijn waarop je een webcam of camera aan kunt sluiten en zo het beeld op je pc kunt weergeven etc. En er zijn ook telescopen die alles al ingebouwd hebben.

Is wel prijzig allemaal, vooral nieuwe apparatuur.
Hartelijk dank hiervoor.

Ik hoop eigenlijk ook op reacties en ervaringen van anderen omdat hier juist zoveel verschillende mogelijkheden zijn. Wat hoge prijzen vind ik niet erg, mits het ook goed is. Erger is als je er later achterkomt dat je een hoop geld hebt uitgegeven aan iets wat niet voldoet.
Reputatie 4
Badge +5
Zie ik nou dubbel? :8