Zogenaamd datagebruik zorgt voor onterecht hoge rekening

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

46 Reacties

Sorry, ik ben vaak voor zoveel mogelijk openheid en transparante notificaties, maar om het €15,- bericht nou misleidend te noemen is wel spijkers op laag water zoeken. Op het moment dat het bericht uitgestuurd wordt is er exact €15,- gebruikt, dat daarna je gebruik doorloopt is niet meer dan logisch, het is immers een waarschuwing!

SMS is geen gegarandeerde notificatie techniek, maar je hebt een 80% notificatie gehad, daarna een 100% notificatie, en vervolgens een € 15,- notificatie. Wanneer je met hoge snelheden aan het downloaden bent bereik je snel de €15,- en dan kan het zijn dat het ene bericht het andere inhaalt. Dat is nou eenmaal hoe SMS werkt.

Zonder 4G kun je downloaden met 14Mbit/s onder ideale omstandigheden, dat is 6.300 Megabyte per uur (wanneer je continue download), Tele2 doet geen onderscheidt tussen abonnementen met betrekking tot snelheid. Alle abonnementen krijgen de maximale snelheid mogelijk, omdat Tele2 het niet eerlijk vind om klanten die meer betalen aan een hogere bundel, ook meer snelheid te geven. Met de 4G frequenties en netwerk van Tele2 is theoretisch 225 Mbit/s mogelijk maar laten we zeggen dat je 60 Mbit/s realistisch haalt momenteel, dan kun je 27.000 Megabyte per uur downloaden (wanneer je continue download). Bijna alle toestellen/klanten blijken steeds meer hun vebruik op te schroeven, de toename is gigantisch, met of zonder 4G.

Wanneer je op een bundel zit waar je buiten de bundel betaald, kun je het beste een applicatie installeren die je dataverbinding stopt wanneer je aan je limiet zit.
Ik vind die €15 sms misleidend omdat er eerder werd geschreven dat je die sms krijgt als je voor minimaal €15 aan data had verbruikt. Prima als je dat spijkers op laag water zoeken noemt, ik blijf bij mijn standpunt, de zinsconstructie in die sms zou moeten worden aangepast zodat je je niet een hoedje schrikt als je je eindafrekening ziet.

Hoe kan ik anticiperen door een extra bundel aan te vragen als ik een bericht krijg dat ik voor 100% heb verbruikt, en 6 minuten later voor €15 buiten mijn bundel zit als ik mijn telefoon niet eens gebruik op dat moment? Sterker nog, mijn telefoon was gewoon thuis verbonden aan mijn WiFi verbinding, net als mijn laptop op dat moment. Nogmaals, ik doe er al alles aan om mijn verbruik binnen de perken te houden, 3G staat uit en zet ik aan als ik het echt nodig heb, plus sluit ik al mijn schermen af als ik mijn telefoon weg doe, heb dataroaming überhaupt aanstaan voor 'zware' apps als google maps, gmail en dat soort dingen. Ik geloof gewoon oprecht niet dat ik Tele2 die €15 verschuldigd ben.
Net voor elkaar gekregen om in te loggen op de Tele2 app: ik heb voor bijna €70 aan data verbruikt terwijl ik mijn bundel heb verhoogd naar 2500 MB en deze nog niet op is. Ik kreeg op zaterdag om 21:00 een sms dat ik voor €15 had verbruikt, heb om 21:16 een sms gestuurd voor een grotere bundel, en heb dus in 16 minuten tijd voor bijna 70 euro aan data verbruikt. Dit is echt absurd. Nogmaals: ik was gewoon thuis, laptop en telefoon op WiFi, geen apps aanstaan. Hoe verklaart tele2 dit? Moet ik Hans Klok inschakelen? Het spijt me maar die €70 kan en wil ik niet betalen.
Nog iets: Als ik het dataverbruik van mijn telefoon in MB’s bij elkaar op tel (ik zet het elke maand op nul) kom ik, naast het gebruik van 2 extra databundels deze maand, en mijn standaard bundel van 1500 MB niet eens aan dat bedrag.
Reputatie 7
Badge +4
Je zult toch echt eens goed moeten kijken wat jouw telefoon allemaal uitspookt. Blijkbaar ben je zo ie zo een grootverbruiker met standaard 2500 MB en dan nog extra bundels..
Wat zijn de (achtergrond) applicaties waarmee je 2500 MB opmaakt terwijl je altijd aan de wifi zit?

Het advies om te verlengen naar een abonnement wat terug gaat in snelheid is best een goed idee hoor. Dit is de nieuwe standaard in Nederland, jouw abonnement zal al wat langer lopen en daarom misschien uit contract zijn. De nieuwe sim only's bij Tele2 zijn per maand opzegbaar en dan ben je direct af van elke vorm van extra MB's met bijbetaling OF je moet een extra bundel bestellen.
Hoi Eric, ja, dat vraag ik me zelf dus ook af. Ik ben geen grootverbruiker, en hou me vaak netjes aan die 1500 mb per maand die standaard bij mijn abonnement zit. Waar die €70 opeens vandaan komt, zonder automatische updates en dat mijn apps op de achtergrond worden ververst is me een groot raadsel.
Extra bundels vraag ik dus alleen aan op het moment dat ik een waarschuwings SMS krijg, dat is zo eens in de zoveel maanden, en deze maand dus opeens 2x. Er is iets niet helemaal goed gegaan met het tele2 netwerk, en de berekening lijkt me.
Reputatie 7
Badge +5
Ondertussen zit de topicstarter met een vraag waar niet 1 moderator meer op gaat reageren.
Lekker bezig JaneF
I KNOW! Alsof ik tegen een muur praat.
Toch kloppen je reacties niet helemaal JaneF, je geeft aan dat je geen grootverbruiker bent, en je vaak binnen je bundel blijft, maar ook dat je al vaak waarschuwings SMSjes hebt gehad...

Dat je vaak binnen 5 minuten na een 100% bericht een € 15 waarschuwing krijgt is niet vreemd, wanneer je telefoon iets aan het downloaden is. Immers €15 is 100MB. 100 MB in 5 minuten is 20 MB per minuut --> 160 Mbit per minuut --> 2,7 Mbit/s. Dat is zelfs op 3G niet een uitzonderlijk hoge snelheid.

Daarnaast was er toch voor kort geen €15 euro bericht bij klanten met databundel, dus dat bericht als trigger gebruiken voor een extra bundel is niet heel logisch. Zeker als je er vaker last van hebt gehad, kun je misschien beter bij je 80% bericht alvast voorzorgmaatregelen nemen: Bundel kopen, data uitzetten, of een applicatie installeren die na je bundel grote de data verbinding verbreekt. En daarbij, überhaupt de mogelijkheid om een extra bundel bij te kopen, is volgens mij geintroduceerd nadat je abonnement is gestart. Deze waren bedoeld voor klanten met een throttled product, maar als service ook toegevoegd voor klanten met een "oud" product.

Hoeveel geeft je telefoon aan dat je gebruikt hebt?

Ik vermoed dat je niet hebt gekeken dat je datakosten, maar totaal buiten bundel kosten, aangezien je 1000MB bijgekocht hebt, kun je dus maar maximaal € 60 aan datakostenkosten hebben, oftewel 400MB +/- 35MB, afhankelijk hoe je e.a. hebt afgrond. Komt dat meer overeen?

Wat geeft de App of MijnTele2 weer?

En aangezien je op je telefoon je datagebruik kennelijk vrij strak bijhoudt, kun je vertellen welke applicatie zoveel data gebruikte die avond?
Er zijn geen uitschieters wat betreft mijn verbruik. Als ik een 80% sms krijg, koop ik vaak een extra bundel en neem ik voorzorgsmaatregelen zoals het uitzetten van mijn 3g als ik naar buiten ga (wat ik vaak al doe). Ik heb wel goed gekeken, er staat 70 euro in de app, en ik ben niet over mijn bel/sms tegoed heen.

Nogmaals; ik heb alle automatische updates uit staan, doe alles handmatig en zet ook telkens per app aan of uit of ik gebruik wil maken van 3G.

En dan nog iets: waarom is verbruik buiten de bundel zo allejezus duur?
Reputatie 7
Badge +4
15 cent was het gebruikelijke tarief twee jaar geleden. De markt is veranderd, en het belangrijkste, de nieuwe abonnementen kennen GEEN buiten de bundel tarief meer. Je snelheid wordt verlaagd en je kunt zelf bundels blijven kopen. Voor jou als grootverbruiker is dit toch echt de oplossing om verdere kosten te vermijden.
De aankoop van je extra bundel, staat ook geregistreerd als buiten bundel kosten, vandaar maximaal €60 euro aan data. Maar zoals gezegd in de App staat het exacte aantal MBs wat op je factuur komt.
Reputatie 7
Badge +5
Geef je nog even antwoord op deze vraag ?
En aangezien je op je telefoon je datagebruik kennelijk vrij strak bijhoudt, kun je vertellen welke applicatie zoveel data gebruikte die avond?
Hi,
ondertussen inderdaad nog steeds geen reactie op mijn initiërende post
ben hier maar weer eens naar toe gesurft want heb weer problemen

nu in een week (3 sept tot vandaag) 500MB er door heen gesjeest. IN EEN WEEK.

Ik kwam normaal nooit aan 500MB in een maand tot dus ong twee/drie maanden geleden, waarvan uiteraard ook bovenstaand bericht dus een gedoe is geworden.

App-gebruik etc gecheckt, het is volgens de dinges 'Chrome'. Nou sorry hoor, maar ik doe vrij weinig in chrome, alleen even snel dingen opzoeken en zit 80% van de tijd thuis of op de uni of wifi. Anderhalf jaar geen issues gehad, kwam tot 400/450MB en nu plots wel?? Mijn gedrag is niet veranderd iig...

Aangezien meerdere berichten op dit forum over extreem verhoogd dataverbruik kan je me echt niet meer vertellen dat het aan mij ligt.
Begrijp me trouwens niet verkeerd, ik heb al zitten kijken naar abo verhoging voor meer MBs dan elke maand dit gezeik, maar dat wil ik wel alleen doen als het terecht is... Ik heb 4G uitgezet en alsnog dus in een week alles op.
Vraag me af of niet hetzelfde gebeurt als ik nu mn abonnement verhoog, gezien andere data berichten op dit forum...
Nou ik heb een Samsung s4 en dan krijg je ineens een rekening van 242.45 nou dan schrik je wel je zit op wifi en je zit niet op YouTube en spelletjes en dan heb ik hiervoor het zelfde abonnement gehad bij andere providers en nooit van zulke hoge rekeningen altijd het zelfde bedrag en je gaat naar tele 2 en je krijg al verschillende keren hele hoge bedragen en dan bel je naar hun ze kunnen je nog geens een normaal antwoord geven nou triest vind ik dat het is nu gewoon zo erg dat ik gewoon alleen op wifi zit voor Internet en verder niet anders ben ik weer bang zo hoge rekening te krijgen
ik zie overal reacties van moderators van tele2. komt dat ook nog op deze post? dank.
Reputatie 7
Badge +4
Moderators kunnen hier geen antwoord op geven. Alleen JIJ kunt op jouw telefoon zien waar data aan verbruikt wordt.
Heb je al via de informatie van de consumentenbond op je telefoon gekeken voor die periode?

http://www.consumentenbond.nl/mobiele-telefoon/extra/mobiel-internet-dataverbruik/
Ja ondertussen wel he. Tele2 kan zeker wel antwoord geven op mijn eerdere vragen mbt de kosten.
Reputatie 7
Badge +4
Als jouw telefoon aangeeft dat al die Mb's aan Chrome worden besteed en de Tele2 bundel gaat snel leeg... Dan is het toch geen tele2 probleem? Ik zou eens je telefoon een factoren reset geven en opnieuw je favoriete apps installeren. Dan zijn alle mogelijke problemen mogelijk verholpen. Scheelt je ook een bundelverhoging.