beantwoord

Zéér traag internet in buitenland (Zuid Frankrijk).

• 11 november 2017
  • 19 reacties
  • 1908 x bekeken

Goed, sterk signaal, maar op 3G (schijnt als H+) kan ik maximaal 0,5 Mb/sec downloaden. Te traag om maps te zien; videobeelden en voip zijn er zeker geen kwestie van.

Toen ik Speedtest heb uitgevoerd, zie ik de servers in Amsterdam getoond als de 'dichtbijzijnde'. Dus vermoed ik mijn data is heen en weer geslepen.

Andere locale mensen met dezelfde provider (Orange) hebben geen probleem. Alleen ik ben roaming.

Ik probeerde handmatig een andere netwerk te kiezen, maar ondanks SFR en Bouygues ook "berijkbaar" zijn, kan ik niet ermee aansluiten.

Heeft dit iets met de Tele2 netwerk APN instellingen te doen?
icon

Beste antwoord door Rena Chan 11 november 2017, 23:34

Voor mij is 4G in principe niet nodig. Maar tenminste 3G zoals vroeger. Toen ik bij een 2G of 3G netwerk aansluit, ervaar ik snelheden die te vergelijken zijn met 56k dial-up van de 20e eeuw.

Niet omdat het moet …

Tele2 heeft geen invloed op de snelheid van buitenlandse netwerken, dat speedtest zegt dat de dichtstbijzijnde servers Amsterdam is, is raar, iets fouts met de app.. je kunt gewoon checken waar je verbonden bent met een my ip test.

Over de snelheid, sinds de nieuwe wet, ervaren mensen problemen met 3G (in gevallen ook met 4G) netwerken in toeristische gebieden, in Nederland hebben providers in het algemeen 2 a 3 keer meer capaciteit dan wat nu nodig is, in andere landen kan dat wel anders zijn.

iig, 13Mpbs met Bouygues klinkt niet zo slecht.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Probeer eens handmatig een ander netwerk te selecteren?
Dat heb ik reeds geprobeerd, zoals ik reeds heb geschreven. Ik probeer het nu nog eens...
@eric
Na meerdere pogingen een andere netwerk te kiezen, is het gelukt. Wat je moet eerst doen is verander de zoekmodus van "automatisch" naar "handmatig". Alleen daarna wordt het handmatig kiezen van een andere netwerk geaccepteerd.

Daarnaast is er ook iets te opletten: Ondanks het vertonen van meerdere 4G-netwerken in de netwerklijst, kan je alleen maar op 3G-netwerken een verbinding maken.

Vroeger (voor juli 2017), toen ik buitenlandse internetbundels had te moeten kopen, was dit geen gedoe. Er is dus iets veranderd.

Ook is het echt raar dat op Speedtest.net kan ik alleen maar de "dichtbijzijnde" testservers in Amsterdam kiezen, met als gevolg, zeer trage pingsnelheden en, ik vermoed, tragere downloadsnelheden.

Enige inzicht hierop?
Van de vier nationale netwerken die in het gebied van Nice / Côte d'Azur aangeboden zijn — Orange, SFR, Bouygues en Free—zijn maar drie toegankelijk door Tele2 roaming. Met Orange, die automatisch aansluit, is er een belachelijk traag dataverbinding van tussen 0,01 en 0,05 Mb/s aanwezig. Door handmatig instelling kun je Free aansluiten voor een snelheid van 3 Mb/s. SFR kun je niet aansluiten. De moeilijk te zeggen Bouygues netwerk geeft een lekker traag 13 Mb/s downloadsnelheid. Geen van de 4G netwerken zijn toegankelijk. Je moet alleen handmatig voor de 3G niveau kiezen.

Niet zo maar "moeiteloos" en "internetten zoals thuis" als beloofd. 😐
Was mij ook opgevallen in buitenland. Toen het nog niet in je bundel zat had je wel een snelle verbinding en nu niet meer. Met 4G kun je inderdaad geen verbinding maken. Ik kan je met zekerheid zeggen dat het aan tele2 ligt. Zelf heb ik inmiddels een ander abonnement bij een andere provider en nu lukt het me dus wel op 4G en kan ik zelfs kiezen welke.Ik had beide simkaarten bij me en kon zo goed het kwaliteitsverschil merken.
Reputatie 7
Badge +4
Ze zijn duidelijk op de website, er zijn alleen roamingcontracten met andere 2G/3G providers. Wel kun je de 4G netwerken van Tele2 zelf gebruiken. Bijvoorbeeld in Kroatie en Zweden.
Op elk gebied een goedkope provider dus. En niet in de positieve zin van het woord.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is jouw mening. Blijkbaar zijn er meer dan 1 miljoen andere meningen.
Het ligt er natuurlijk aan wat je nodig hebt. Is dat 4G in heel europa, dan moet je dat vooral bij een duurdere provider zoeken. Maar vergeet niet dat je voor bellen altijd okk nog een 3G netwerk in het buitenland nodig hebt. In Nederland kun je VolTE gebruiken en dus aan eem 4G netwerk genoeg.
Voor mij is 4G in principe niet nodig. Maar tenminste 3G zoals vroeger. Toen ik bij een 2G of 3G netwerk aansluit, ervaar ik snelheden die te vergelijken zijn met 56k dial-up van de 20e eeuw.

Niet omdat het moet …
Reputatie 7
Badge +2

Niet omdat het moet …

Tele2 heeft geen invloed op de snelheid van buitenlandse netwerken, dat speedtest zegt dat de dichtstbijzijnde servers Amsterdam is, is raar, iets fouts met de app.. je kunt gewoon checken waar je verbonden bent met een my ip test.

Over de snelheid, sinds de nieuwe wet, ervaren mensen problemen met 3G (in gevallen ook met 4G) netwerken in toeristische gebieden, in Nederland hebben providers in het algemeen 2 a 3 keer meer capaciteit dan wat nu nodig is, in andere landen kan dat wel anders zijn.

iig, 13Mpbs met Bouygues klinkt niet zo slecht.
Dank @Rena voor de verklaring. Dat is wat een gebruiker het meest nodig hebt.

Ik zie geen enkele reden de Speedtest app mijn locatie of IP verkeerd zou moeten lezen. Bij een WiFi aansluiting werkt het best goed: een server in Nice. Maar bij een roaming aansluiting is het niet zo. Het moet iets van het SIM-kaart lezen in plaats van de echte IP.

Verder over de snelheid: Als ik echt dezelfde 3G netwerk in dezelfde gebieden waar andere Franse mensen geen problemen qua capaciteit ervaren, is dat heel raar. Maar als de providers een slechter netwerktoegang geven alleen aan bezoekers met buitenlandse SIM-kaarten is dat schandalig.

Ik hoop gebruik te blijven maken van de redelijk goed Bouygues netwerk zolang als het aanwezig is. Toen ik naar de bergen of in het bos ga moet ik misschien nogmaals met die frustrerend handmatige instellingen worstelen.

…maar omdat het makkelijker kan niet.
Tussentijd, volgens jouw advies, een My IP test van een mobiele 3G verbinding levert een IP-adres in Nederland. Dat is toch heel raar.

Reputatie 7
Badge +2
Wat zegt my ip? Waar ben je verbonden?
https://www.whatismyip.com

Zijn die andere mensen met een lokale simkaart ook op 3G of op 4G?

Ik weet legaal niet wat wel of niet toegestaan is, zal me niet verbazen als providers een limiet plaatsen bij bandbreedte voor gast gebruikers.

Edit:
Tussentijd, volgens jouw advies, een My IP test van een mobiele 3G verbinding levert een IP-adres in Nederland. Dat is toch heel raar.

Ha, dat is interessant... dat zou niet zo veel uit maken voor de snelheid, ik reis niet zo veel in Europa, meer buiten, misschien dat ze het hier geregeld hebben dat je een tunnel verbinding krijg met je eigen provider.

Anywho dat zal misschien enkele milliseconden in Ping verschillen, niet zo veel aan down en upload snelheid.
Reputatie 7
Badge
Dat is jouw mening. Blijkbaar zijn er meer dan 1 miljoen andere meningen.
Het ligt er natuurlijk aan wat je nodig hebt. Is dat 4G in heel europa, dan moet je dat vooral bij een duurdere provider zoeken. .

1miljoen klanten hebben wil niet zeggen dat die andere meningen hebben over de internetverbinding in het buitenland die inderdaad veel te wensen overlaat.Het ligt er natuurlijk niet alleen aan wat je nodig hebt maar ook aan wat een provider belooft in zijn reklames. Internet in heel Europa zoals thuis? No way
@Rena
In de meeste gebieden is er alleen nog 3G toegestaan. Degene met locale SIM-kaarten ervaren—net als ik voor de komst van de nieuwe wet—normale snelheden. Wij zitten tussen Nice en Cannes. Niet het cutting-edge Nederland, maar ook niet de Amazone.

Ik ben wel iets verbaasd dat dit niet vaker in opmerking komt.

Het kan natuurlijk beter.
@Rena Chan schreef:

Anywho dat zal misschien enkele milliseconden in Ping verschillen, niet zo veel aan down en upload snelheid.

Ja, dat dacht ik ook al.
Reputatie 7
Badge +4
We hebben het hier over een normale roaming overeenkomst, niet over local breakout. Daar was regelgeving voor gemaakt zodat lokale providers de internet toegang konden leveren via de apn: internet.eu. Dit is achterhaald door roam like home. Bij data roaming wordt het IP verkeer naar het thuis land gebracht over GRX. Dat is een soort VPN tussen providers. Door het uitgeven van IP adressen van je thuisland blijft ook bv google goed werken anders krijg ke advertenties in het frans bijvoorbeeld..
Zeker met roam like home is real time rating een must have. Daar zijn in 3gpp roaming protocollen voor, maar eigenlijk past men dus voor redenen zoals hierboven beschreven nog steedz toe om verkeer 'home te routen'.
Reputatie 7
Badge +2
Interesting stuff,
Dat betekend wel dat je provider kan je snelheid in het beïnvloeden of een storing in dat tunnel of bij je thuis provider ook gevolgen kan hebben in het buitenland.

Anyways @cpoticha heeft een oké verbinding nu, en hij kan met de Zweedse en Nederlandse IMSI spelen in Frankrijk en meerderde netwerken proberen, kijken als dat verschillen oplevert.
@eric gaat iets boven mijn begrip over die netwerktypes e.z.. In ieder geval ervaar ik vandag veel minder daan een oké verbinding. Zelfs Bouygues geeft vervelend lage snelheden.