beantwoord

Xiaomi Mi A1 en 4G Tele2

Hallo,

We hebben een nieuwe telefoon gekocht en vooraf gekeken of deze geschikt is voor 4G in Nederland. Op Tweakers staat dit:
------------------------------------------------------------------------------------------------
De Mi A1 ondersteunt de volgende frequenties:
Netwerktechniek Banden
GSM/EDGE B2, B3, B5, B8
UMTS B1, B2, B5, B8
FDD-LTE B1, B3, B5, B7, B8, B20
TDD-LTE B38, B40
En werkt daarmee perfect op alle Nederlandse netwerken.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1799437
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Echter, op de Tele2 site komt deze telefoon niet voor in het lijstje 4G ready toestellen, dit kan komen doordat dit toestel net uit is en nog niet opgenomen in de lijst. Helpdesk gebeld maar die konden er niet heel erg veel over zeggen wat heel begrijpelijk is.

Ik heb zelf een Unlimited 4G abonnement en heb de simkaart even in de A1 gedaan, alleen 3G. De toesteldetectie 'geeft' geen 4G van de kant van Tele2.

Wanneer kan je verwachten dat dit toestel getest en toegevoegd wordt? Of kunt u zo al zien dat deze niet geschikt zal worden ivm jullie antenne systemen?

icon Beste antwoord door Hinke van Tele2 13 november 2017, 10:48

Hi Twijfelaar,

Ik zie dat er al behoorlijk wat informatie is verstrekt, maar dat er nog geen duidelijk antwoord is op jou oorspronkelijke vraag.

Zolang je toestel nog niet in de lijst staat, mag je ervan uit gaan dat deze (nog) niet geschikt is voor ons 4G netwerk. De lijst wordt uiteraard bijgewerkt zodra er een nieuw toestel is die 4G geschikt is. Echter op wat voor termijn jou toestel wordt toegevoegd (en of deze dus überhaupt wordt toegevoegd) kan ik helaas geen duidelijkheid geven.

Groetjes,

Hinke

Bekijk origineel bericht

64 Reacties

Reputatie 3
Er zijn 3 versies van de Mi A1 zo ver ik weet.

Ik heb zelf eentje (voor een dag) gebruikt op de Tele2 netwerk zonder probleem, de andere 2 varianten hebben geen ondersteuning voor band 20.

Welke model heb je?

Je moet ook een nieuwe apn toevoegen, niet de huidige preset gebruiken.

En je zal kunnn vragen als de Mi A1 toegevoegd kan woorden aan de 4G ready lijst, als je toestel daar niet staat, kunnen ze jou verbinding blokkeren, je wordt wel gewaarschuwd daarvoor.

Edit:

Voor het instellen van de apn, kun je gewoon de handleiding van de Pixel gebruiken, want het is het zelfse software.
https://www.tele2.nl/klantenservice/mobiel/toestelhulp/?pagina=device/google/pixel/topic/internet/handmatig-instellen
Dank voor je antwoord, we hebben de global versie uit de Nederlandse winkel.
Mijn vraag is:
Wanneer kan je verwachten dat dit toestel getest en toegevoegd wordt?
Reputatie 3
Oké werkt je 4G nu wel?

De vraag of als en wanneer de toestel toegevoegd wordt in de 4G ready lijst moeten we aan Tele2 laten, ik neem aan dat morgen of maandag een moderator dat kan oppakken en na vragen.
Dat heb ik nog niet getest. Ik probeer er dus achter te komen wat de doorlooptijd van toevoegen is? Dan hoef je ook niet te rommelen met apn's omdat er een profiel wordt aangemaakt door Tele2. Dus we wachten maar even met een abonnement afsluiten tot die tijd.
Bedankt tot zover, ik hoop op antwoord van Tele2
Reputatie 4
Dat de Apn niet automatisch wordt geselecteerd kan niet door Tele2 worden opgelost. De fabrikant zal bij imsi 20402xxxxx de apn internet.tele2.nl uit de ROM van het toestel moeten halen. Dat kan niet vanuit het netwerk worden gepushed.
De whitelist is om te voorkomen dat mensen met toestellen die niet geschikt zijn voor het 3g netwerk van Tele2 data en uiteindelijk ook spraak van tmobile 3G gebruiken. Dat kost teveel geld en tmobile zet hard in op 4g wat ook ten koste gaat van 3g (frequenties worden omgezet) .je doet jezelf dus tekort door geen Volte gecertificeerd toestel te kiezen. Zie http://www.tele2.nl/volte. Daar zal vast binnenkort ook Vowifi bijkomen, dat gaat zeker niet op die chinese toestellen werken.
Reputatie 2
eric schreef:

Dat de Apn niet automatisch wordt geselecteerd kan niet door Tele2 worden opgelost. De fabrikant zal bij imsi 20402xxxxx de apn internet.tele2.nl uit de ROM van het toestel moeten halen. Dat kan niet vanuit het netwerk worden gepushed.
De whitelist is om te voorkomen dat mensen met toestellen die niet geschikt zijn voor het 3g netwerk van Tele2 data en uiteindelijk ook spraak van tmobile 3G gebruiken. Dat kost teveel geld en tmobile zet hard in op 4g wat ook ten koste gaat van 3g (frequenties worden omgezet) .je doet jezelf dus tekort door geen Volte gecertificeerd toestel te kiezen. Zie http://www.tele2.nl/volte. Daar zal vast binnenkort ook Vowifi bijkomen, dat gaat zeker niet op die chinese toestellen werken.

Je doet jezelf tekort door met dit toestel te kiezen voor Tele2 ipv over te stappen naar een provider met een eigen 3G en 4G netwerk. Tele2 heeft geen eigen 3G netwerk namelijk.
Reputatie 3
Wanneer het toestel op de lijst komt kan niemand zeggen, als Tele2 open is om dit toeste te accepteren, moet dat request naar de technisch afdeling gaan, en daar wordt de systeem aangepast. Maar blijft dat we hier op Tele2 moeten wachten.

Als toevoeging, bij veel mobieltjes met een Nederlandse firmware hoef je dat niet te doen, maar bij mobieltjes met een “algemeen europa of Global” firmware moet je soms de apn instellingen bijwerken, ook werkt het hier in Nederland als je apn niet goed is kun je problemen krijgen in het buitenland, dan is het moeilijker om hulp te zoeken.

Ik vind personelijk de A1 de beste telefoon in dit price range, beter dan wat je van Samsung of Huawei kan krijgen.

@Estherunlimited als je dat claimt, ben ik wel benieuwd naar een argument, anders dan “ze hebben geen 3G netwerk”, want als klant kun je voor bellen en voor plekken waar nog geen 4G nog prima het 3G netwerk gebruiken, de infrastructuur is niet van Tele2, maar ze hebben gewoon capaciteit ingehuurd.

Als je naar de toekomst kijkt, heb je ook meer kans dat dit toestel (wegens Android ONE) VoLTE gaat ondersteunen bij Tele2 en bij een ander niet.

Vergelijk maar de VoLTE lijst van alle 4 providers, Vodafone doet nog oké, KPN zegt alleen maar IPhones, Galaxys van 2015 of nieuwer en een Huawei, en T-Mobile is nog bezig met pilot tests.
Reputatie 2
Rena Chan schreef:

Als toevoeging, bij veel mobieltjes met een Nederlandse firmware hoef je dat niet te doen, maar bij mobieltjes met een “algemeen europa of Global” firmware moet je soms de apn instellingen bijwerken, ook werkt het hier in Nederland als je apn niet goed is kun je problemen krijgen in het buitenland, dan is het moeilijker om hulp te zoeken.

Ik vind personelijk de A1 de beste telefoon in dit price range, beter dan wat je van Samsung of Huawei kan krijgen.

Wanneer het toestel op de lijst komt kan niemand zeggen, als Tele2 open is om dit toeste te accepteren, moet dat request naar de technisch afdeling gaan, en daar wordt de systeem aangepast. Maar blijft dat we hier op Tele2 moeten wachten.

@Estherunlimited als je dat claimt, ben ik wel benieuwd naar een argument, anders dan “ze hebben geen 3G netwerk”, want als klant kun je voor bellen en voor plekken waar nog geen 4G nog prima het 3G netwerk gebruiken, de infrastructuur is niet van Tele2, maar ze hebben gewoon capaciteit ingehuurd.

Als je naar de toekomst kijkt, heb je ook meer kans dat dit toestel (wegens Android ONE) VoLTE gaat ondersteunen bij Tele2 en bij een ander niet.

Vergelijk maar de VoLTE lijst van alle 4 providers, Vodafone doet nog oké, KPN zegt alleen maar IPhones, Galaxys van 2015 of nieuwer en een Huawei, en T-Mobile is nog bezig met pilot tests.

Reputatie 2
Tele 2 maakt een lijst waarop alleen toestellen komen die Volte ondersteunen Rena. En omdat Volte bellen via 4G gaat en Tele2 geen 3G netwerk heeft en af wil van het 3G netwerk van TMobile waar ze nu nog steeds gebruik van maken, maar wat te duur wordt voor hen, stellen ze de eis dat toestellen Volte geschikt moeten zijn. Bij Tele2 is bellen via 3G dus niet meer mogelijk zodra her contract met TMobile eindigt. De andere providers hebben naast hun 4G netwerk ook hun eigen 3G netwerk en daar kun je dus gewoon gebruik blijven maken van je toestel zonder Volte en zelfs van je 3G toestel.
Reputatie 4
Rare bijdrage esther... je kunt tot een uur na plaatsing dit nog editten.. quote iets relevants zodat het leesbaar blijft.
Reputatie 3
Wij (en ik de meeste) lopen erg off topic al 😛 misschien de grote VoLTE topic open in de kantine 😛

@Estherunlimited ze accepteren nog klanten zonder VoLTE, wanneer de tijd komt om 3G de deur uit te doen, of heeft Tele2 een passende oplossing, of klanten mogen hun contract opzeggen.
Ik heb in de instellingen dataroaming aangezet. Daarna probleemloos 4g op de xiaomi mi A1.
Reputatie 4
Rena Chan schreef:

Wij (en ik de meeste) lopen erg off topic al 😛 misschien de grote VoLTE topic open in de kantine

Eens.... en trekken we VoWifi er ook bij.

RonaldBrugmans schreef:

Ik heb in de instellingen dataroaming aangezet. Daarna probleemloos 4g op de xiaomi mi A1.

Top. Je kan eventueel een sms van Tele2 krijgen dat je een onjuist toestel gebruikt. Dan wordt het tijd om iets anders te gaan gebruiken.
Reputatie 2
[quote=eric]Rare bijdrage esther..
eric schreef:

Rare bijdrage esther... je kunt tot een uur na plaatsing dit nog editten.. quote iets relevants zodat het leesbaar blijft.

Wat is je niet duidelijk Eric ? Ben graag bereid mijn bijdrage toe te lichten.
Reputatie 2
[quote=Rena Chan]Wij (en ik de meeste) lopen erg off topic al 😛 misschien de grote VoLTE topic open in de kantine 😛

@Estherunlimited ze accepteren nog klanten zonder VoLTE, wanneer de tijd komt om 3G de deur uit te doen, of heeft Tele2 een passende oplossing, of
eric schreef:

Dus doe jezelf vooral niks tekort en koop een IPhone X liefst i.c.m Unlimited Tele2 abo. Wanneer leverbaar bij T2 ? Moeilijke vraag...We zijn nog met de levering van de 7 bezig....Er wordt hard aan gewerkt.
eric schreef:

RonaldBrugmans schreef:

Top. Je kan eventueel een sms van Tele2 krijgen dat je een onjuist toestel gebruikt. Dan wordt het tijd om iets anders te gaan gebruiken.

Zo heb ik 3 jaar geleden mijn Nexus 6
Ook ingesteld omdat die nog niet ondersteund werd. Nooit problemen mee gehad. Ze zijn gewoon niet zo snel bij Tele2 met herkennen van nieuwe toestellen. Behalve als het een appel of Samsung is dan natuurlijk😉
Reputatie 2
RonaldBrugmans schreef:

eric schreef:

RonaldBrugmans schreef:

Ook ingesteld omdat die nog niet ondersteund werd. Nooit problemen mee gehad. Ze zijn gewoon niet zo snel bij Tele2 met herkennen van nieuwe toestellen. Behalve als het een appel of Samsung is dan natuurlijk😉

Waar zijn ze wel snel mee bij Tele2 dan?
Reputatie 3
RonaldBrugmans schreef:

Maar die 4G ready policy is pas in februari dit jaar gekomen, en de Nexus 6 stond wel bij hoor.
Daarnaast als je telefoon niet gebruik maakt van de 3G netwerk elke keer, doen ze niet moeilijk er over, maar je ze mogen het gewoon blokkeren.
Reputatie 2
Rena Chan schreef:

RonaldBrugmans schreef:

Maar die 4G ready policy is pas in februari dit jaar gekomen, en de Nexus 6 stond wel bij hoor.
Daarnaast als je telefoon niet gebruik maakt van de 3G netwerk elke keer, doen ze niet moeilijk er over, maar je ze mogen het gewoon blokkeren.

Precies ze doen niet moeilijk als je een abo afsluit, maar je loopt het risico geblokkeerd te worden wanneer je toestel niet op hun lijst staat. Om even op de Xiaomi A1 terug te komen, gewoon probleemloos bij andere providers te bestellen en te gebruiken zonder gevaar voor blokkades
Reputatie 4
Als je het goede toestel gebruikt ben je van harte welkom bij Tele2 en trek je voor 25 euro unlimited data. (En spraak).
Het abonnement dat het dichts in de buurt komt is tmobile, 35 euro als je niet afhankelijk wil zijn van onbekende vrienden.
Reputatie 2
eric schreef:

Als je het goede toestel gebruikt ben je van harte welkom bij Tele2 en trek je voor 25 euro unlimited data. (En spraak).
Het abonnement dat het dichts in de buurt komt is tmobile, 35 euro als je niet afhankelijk wil zijn van onbekende vrienden.

En wat het goede toestel is bepaalt Tele2 dus....?
Reputatie 4
De 60 toestel types die al gecertificeerd zijn staan bij http://www.tele2.nl/volte
Reputatie 2
eric schreef:

De 60 toestel types die al gecertificeerd zijn staan bij http://www.tele2.nl/volte

En de overige toestellen (ook de Chinese) zijn ook prima en stukken goedkoper, , alleen zijn ze (nog) niet geschikt voor Volte van Tele2 .. Ligt dus niet aan de toestellen.....
Het is sowieso erg interessant om te weten wat Volte is. Dankjewel allemaal voor evt tips and tricks.
Nu hoop ik dat Tele2 haar werkwijze wil uitleggen ivm acceptatie, want als je op de site het vinkje bij 'ik heb een 4g toestel' zet bij het aangaan van een 2 jarig abonnement (1jaar ook geen optie meer zag ik) geef je daarmee juridisch alle rechten uit handen.

Dan is het niet meer dan redelijk dat Tele2 (op de website) vermeldt wat de consequenties zijn, zoals het blokkeren van het abonnement terwijl de 2 jarige facturatie blijft doorlopen.
Reputatie 4
Je kunt ook een maandelijks opzegbaar abonnement afsluiten. Dan ben je vrij om te gaan en te staan wanneer jij dat wilt. Het is toch eigenlijk achterhaald dat een provider een jaar of zelfs twee jaar kan vasthouden met een sim only.

Reageer