Wangiri fraude

• 27 november 2019
  • 5 reacties
  • 142 x bekeken

Ontvangen
20-10 11:20 +21650295436 --:--:--
Gekozen
20-10 14:53 +21650295436 01:59:59

Dit is het log van mijn Nokia, geen smartphone.  Het gesprek is door Tele2 na 2 uur automatisch beëindigd.  Het gesprek om 11:20 moet ik hebben opgenomen. Om het nummer om 14:53 te bellen moet ik bewuste handelingen hebben  verricht terwijl ik bekend ben met deze manier van fraude. Kan het zijn dat bij het inkomende gesprek malware op mijn telefoon is geplaatst? Het wil er bij mij namelijk niet in dat ik willens en wetens dit fraudenummer  heb gebeld.

5 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Hallo chrisb,

Is er wel opgenomen?

Bij de gespreksduur staat er --:--:-- , dat lijkt mij eerder een gemist gesprek en ook al zou je wel opgenomen hebben dan is het onmogelijk dat er zomaar wat op je telefoon geïnstalleerd wordt.

Is die telefoon gelocked als je hem niet gebruikt? Zo niet dan kan je best per ongeluk dat nummer gebeld hebben terwijl de telefoon in je jas- of broekzak zat, zeker als je een optie op die telefoon hebt om het laatst ontvangen of gemist gesprek direct te bellen.

Ik moet wel hebben opgenomen, staat vermeld onder inkomende gesprekken. Onder gemiste gesprekken die datum geen vermelding. En ja, de telefoon is gelockt dus per ongeluk lijkt me sterk. Heb nu via de app bellen naar het buitenland uitgezet.

Reputatie 6
Badge +1

Kun je de gesprekskosten inmiddels in de app of mijn tele2 zien? 

Ja Eur 186 en nog wat. Tunesië nummer 

Reputatie 4
Badge +2

Dan lijkt mij het geen Wangiri fraude want dat bedrag komt overeen (op een paar euro na) met de standaard belkosten naar een mobiel in Tunesië (wat dat nummer is), dan heb je nog geluk dat het geen vele honderden euro's zijn die je bij echte Wangiri fraude ziet.

Blijft alleen de vraag hoe die verbinding tot stand is gekomen en waarom iemand daar dat gesprek ook niet beëindigd als hij niets hoort.

I.i.g. verstandig dat je bellen naar het buitenland hebt uitgezet, dan zal het niet nog eens kunnen gebeuren.

Reageer