beantwoord

Verouderde voorwaarden mobiel abonnement

• 1 september 2016
  • 16 reacties
  • 457 x bekeken

Reputatie 1
  • Snapt hoe het werkt
  • 14 reacties
Klanten die bij Tele2 ongewild en ongemerkt data (internet) verbruiken, worden geconfronteerd met schrikbarende extreem extra hoge kosten. Elke Mb kost 1 euro. Schandalig hoog. Als je bij Tele2 hiermee te maken krijg, tonen ze geen enkel begrip, coulance of tegemoetkoming en verschuilen ze zich achter de Alg.vrw. en een toegezonden sms. Mocht door omstandigheden het sms'je je ontgaan zijn, hetgeen Tele2 waarschijnlijk helemaal niet erg vindt, dan is het kassa voor hun. Klantvriendelijkheid, klantgerichtheid, coulance, compassie hebben met de klant, dan ben je bij Tele2 aan het verkeerde adres. Veel klanten herkennen zich hierin zo getuigen de berichten op dit Forum.

Bij de meeste andere providers is de internetfunctie automatisch niet geactiveerd als je geen internetbundel hebt afgesloten, zo niet bij Tele2.

Waarom kiest Tele2 niet voor deze optie om haar klant zonder databundel optimaal te beschermen tegen ongewild, ongemerkt dataverbruik?
Waarom komt Tele2 klanten die tegen dit probleem oplopen niet beter tegemoet maar laat ze in hun vet gaar smoren?

Dit kost Tele2 alleen maar klanten die nooit meer naar Tele2 terugkeren.

Graag een duidelijke uitleg.
icon

Beste antwoord door Sogeking 1 september 2016, 00:50

Klanten die bij Tele2 ongewild en ongemerkt data (internet) verbruiken, worden geconfronteerd met schrikbarende extreem extra hoge kosten.

Eigen verantwoordelijkheid.

Elke Mb kost 1 euro.

Zeer oude tarieven en voorwaarden. Ga een nieuw contract aan = probleem opgelost.

Bij de meeste andere providers is de internetfunctie automatisch niet geactiveerd als je geen internetbundel hebt afgesloten, zo niet bij Tele2.

Je krijgt van een aanbieder toegang tot het netwerk. Je bundels zijn een voordelige manier van bellen. Heb je geen bundel, betaal je dus buiten-de-bundeltarieven. Wat is hier raar aan?

Waarom kiest Tele2 niet voor deze optie om haar klant zonder databundel optimaal te beschermen tegen ongewild, ongemerkt dataverbruik?

Weet je wat grappig is, bij de nieuwe internetabonnementen zit een bescherming dat als je over de bundel gaat, dan wordt je internetverbinding afgesloten. Voor jouw bescherming. Dus ook hier geldt: contract aanpassen = probleem opgelost.

Zeg nou eens eerlijk, je baalt toch gewoon dat je kosten hebt gemaakt en je hoopt heel graag dat Tele2 je dat wilt teruggeven. Het is alleen zo dat je het wel gebruikt het en dat zijn nu eenmaal de tarieven voor jouw abonnement. Aangezien je blijkbaar de behoefte hebt om data te gebruiken (je verbruikt het immers), waarom neem je geen internetbundel af?
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

16 reacties

Reputatie 3
Badge +2
Klanten die bij Tele2 ongewild en ongemerkt data (internet) verbruiken, worden geconfronteerd met schrikbarende extreem extra hoge kosten.

Elke Mb kost 1 euro.
Zeer oude tarieven en voorwaarden. Ga een nieuw contract aan = probleem opgelost.

Je krijgt van een aanbieder toegang tot het netwerk. Je bundels zijn een voordelige manier van bellen. Heb je geen bundel, betaal je dus buiten-de-bundeltarieven. Wat is hier raar aan?

Weet je wat grappig is, bij de nieuwe internetabonnementen zit een bescherming dat als je over de bundel gaat, dan wordt je internetverbinding afgesloten. Voor jouw bescherming. Dus ook hier geldt: contract aanpassen = probleem opgelost.

Zeg nou eens eerlijk, je baalt toch gewoon dat je kosten hebt gemaakt en je hoopt heel graag dat Tele2 je dat wilt teruggeven. Het is alleen zo dat je het wel gebruikt het en dat zijn nu eenmaal de tarieven voor jouw abonnement. Aangezien je blijkbaar de behoefte hebt om data te gebruiken (je verbruikt het immers), waarom neem je geen internetbundel af?
Reputatie 7
Badge +2
Ongewild en ongemerkt data verbruiken???
Als je ervoor kiest om geen databundel af te nemen, dan is het natuurlijk wel handig om zelf je mobiele data op je telefoon uit te zetten (is een instelling). Dan kun je nooit ongemerkt data verbruiken. Zoals Sogeking aangeeft is dit eigen verantwoordelijkheid van de gebruiker.

Ik snap uiteraard dat je nu geconfronteerd wordt met oude, hoge buitenbundel tarieven en dat is heel vervelend. Zet je mobiele internet uit op je telefoon of stap over op een van de nieuwe abonnementen is inderdaad het beste advies.
Een toevoeging van mijn kant...:)

Wanneer je geconfronteerd wordt met een hoog bedrag te betalen, dat je daarvan schrikt kan ik begrijpen. Maar bedenk wel dat bij het merendeel van de providers Internet aan staat omdat de meeste mensen Internet willen gebruiken.
Dus niet zoals jij aangeeft.
Er zijn providers waarbij je op je eigen Mijn.... (Tele2 in jouw voorbeeld) omgeving Internet kunt uitzetten.

Verder is het zo dat bij IOS / Android gekeken moet worden staat er slimme netwerkwissel / Wi-fi assistent, zet dit uit.

De meeste smartphones hebben een ingebouwde datameter, hiermee kun je het een en ander instellen ter voorkoming van te hoog datagebruik.

De MB prijs zoals jij noemt is idd aan de hoge kant....Want data kan sneller en onbewust gebeuren t.o.v. bellen en sms.

Volgens mij heeft elke provider een bescherming tegen hoogverbruik.

Lees dit eens door...
https://www.tele2.nl/klantenservice/mobiel/abonnement/tips-dataverbruik/
Reputatie 3
Badge +2
Hoe like je een bericht Frisian (op mobiel)? I like!
Reputatie 3
Badge +2
Gevonden, schakelen naar desktopversie.
Reputatie 1

Elke Mb kost 1 euro.

Reputatie 1
Beste Sogeking,

Schijnbaar kun je je moeilijk verplaatsen in een situatie waarin een klant terecht is gekomen door toedoen van Tele2 en begrijp je de essentie van het probleem niet en is je stelling t.o.v. de klant niet erg tactisch van aard.

Eigen verantwoordelijkheid zeg je.Kort vertaald bedoel je dus: Eigen schuld dikke bult. Hoe en waardoor het probleem ontstaan is interesseert je verder niet. Dit noemt men verantwoordelijkheid afschuiven.
Een gebruiker die niet gekozen heeft voor internet/datagebruik bij een provider wenst niet ongemerkt en ongewild hiermee geconfronteerd te worden en zeker een klant die nog niet op de hoogte is van de in-en outs.
Deze klant wilt optimaal beschermd te worden en de meeste providers hebben hier wel voor gekozen en loop je niet in de val zoals bij Tele2. De provider in de bijlage blokkeert de toegang tot internet als je geen internetbundel hebt. Het probleem waar ik bij Tele2 ben opgelopen, daar ben ik bij deze provider tegen beschermt. Daar is de klant mee gediend en niet met de keuzes die Tele2 maakt. Bovendien kun je op "Mijn Tele2" bij de instellingen de toegang tot internet niet zelf blokkeren of deblokkeren hetgeen tot verwarring zorgt. Deze optie werkt gewoonweg niet.
Verder heb je het steeds over contract aanpassen=probleem opgelost. Dat zal ik zeker doen, maar beslist niet en nooit meer bij Tele2. Dat is het resultaat van de starre klantonvriendelijke houding van Tele2.
Reputatie 7
Badge +2
Een oud Tele2 abonnement vergelijken met een nieuw abonnement van een andere provider is appels en peren vergelijken.

Tele2 heeft je destijds informatie en tarieven voor je abonnement verstrekt, de mogelijkheid geboden om via de app en site je verbruik te monitoren en je ook nog eens een sms gestuurd, zoals je zelf aangeeft. Het is heel begrijpelijk dat je ervan baalt dat je in de veronderstelling was dat je geen data kon gebruiken als je geen data volumebundel afneemt, maar om Tele2 te verwijten dat ze niets doen....

Als je geen data wil gebruiken, speel dan altijd op safe en zet mobiele data op je telefoon uit.
Nog even een tip, ik zou de bijlage anonimiseren. Nu kan iedereen je NAW gegevens en je telefoonnummer lezen.
Reputatie 1
Beste Pipo. Ik vergelijk helemaal geen appels met peren. Ik geef slechts aan dat Tele2 niet zoals de meeste andere providers haar klant met een abonnement zonder internet beter beschermd tegen ongemerkt en ongewild dataverbruik. Er zijn nog altijd klanten die pas overgestapt zijn van een oud mobieltje naar een smartphone en hun toestel nog moeten leren kennen en nog nauwelijks tot geen kennis hebben hebben van instellingen e.d. Dit kost tijd en gewenning. Ik denk dat jij ook ooit zo begonnen bent. De een heeft het allemaal vlugger onder de knie als de ander. Deze nog onervaren klant mag van Tele2 verwachten dat vanwege zijn onervarenheid hij optimaal beschermd wordt tegen abnormale hoge extra kosten waar hij niet op had gerekend. Zorgplicht noemen ze dat. Vreemd woord schijnbaar voor Tele2. De enige juiste manier om deze categorie klanten met alleen een bellen/sms abonnement te beschermen is hun de toegang tot internet te blokkeren zoals vele andere providers wel doen. Tele2 zou dit ook kunnen, maar doet dit niet.

Waarom kiest Tele2 hier niet voor? Kun je me dit uitleggen zonder je weer in alle bochten te gaan wringen. Je vorige reacties getuigen van weinig begrip voor deze categorie klanten. Nogmaals indien Tele2 van meet af aan wel de toegang tot dataverbruik had geblokkeerd, was dit probleem en discussie hierover nooit ontstaan. Een klant die gekozen heeft voor een bundel zonder internet geeft hiermee al duidelijk aan dat hij geen internet wenst en hiervoor ook geen kosten wilt maken. Geef hem dan ook geen toegang tot internet, mits hij er later eventueel zelf om zou vragen. Dat is meedenken met de klant en niet de klant in de val laten lopen zoals de situatie nu is. Nu achteraf schiet ik niets op met je aanbevelingen. Voorkomen is beter dan genezen. Op dit punt schiet Tele2 te kort en zou veel beter naar haar klant moeten luisteren.
Reputatie 7
Badge +2
Beste bayer,
Die ongeplande kosten zitten je erg hoog en dat begrijp ik echt wel, laat dat duidelijk zijn. Ik zou uiteraard ook negatief verrast zijn.

Je hebt een (oud) abonnement dat niet meer nieuw af te sluiten is. Dat bedoel ik met appels en peren. In die tijd was het voor sommige mensen bijzonder handig om met een bel/sms abonnement toch incidenteel data te kunnen verbruiken voor bijvoorbeeld mail. Oude abonnementen van meerdere andere providers hadden deze mogelijkheid ook. Zoek bijvoorbeeld maar eens op de tarieven van Vodafone bel+sms sim only. Data was daar Euro 1,53 per MB. Inmiddels hebben veel providers in de nieuwe abonnementen een verbruik blokkade opgenomen.

Tele2 heeft ervoor gekozen om alleen nog (nieuwe) abonnementen aan te bieden met databundel en blokkade tegen meerverbruik. Oude abonnementen zijn niet gewijzigd (ook oude abonnementen bij andere providers niet) omdat het lopende overeenkomsten zijn die niet zomaar eenzijdig door de provider gewijzigd mogen worden. Tevens geldt dat jij dan graag een data blokkade zou willen, maar anderen met dit type abonnement mogelijk niet.

Dit is een forum voor gebruikers en er zijn voldoende tips gegeven om deze situatie te voorkomen. Daar kunnen andere klanten mogelijk hun voordeel mee doen en daarmee is mijn doel bereikt. Dit topic is voor mij nu gesloten.
Reputatie 4
Badge +3
Hoi bayer,

Ik zal me verder niet in de discussie mengen, alle argumenten zijn inmiddels wel op tafel gekomen. Ik kan op dit moment twee dingen voor je doen: je helpen met de instellingen in je toestel zodat je geen data meer kan verbruiken, of je helpen met aanpassen van je contract zodat je een klein databundeltje hebt waar je niet overeen kan gaan.

Ik hoor graag van je welke van de twee je voorkeur heeft.

Groetjes Tom
Reputatie 1
Hallo TOM van Tele2,

Mijn reactie op je eerdere bericht is aan de late kant. Maar beter laat dan nooit is het gezegde.

Je biedt me twee opties aan. Hulp bij het aanpassen van de instellingen op mijn toestel of hulp bij het aanpassen van het contract. Bij mijn eerste contact over mijn probleem met Tele2 heeft Tele2 mij aangeboden mij de toegang tot internet te blokkeren om onverwacht hoge kosten te voorkomen. Dit is ook gebeurd. Met de instellingen op mijn Wiley smartphone kon Tele2 mij niet helpen vanwege de onbekendheid met het toestel. Het contract aanpassen is ook geen optie daar ik mijn oude abonnement gewoon kon voortzetten als ik klant bij Tele2 zou blijven. Tele2 is mij hierin eind mei begin juni dit jaar tegemoet gekomen.

Waar je me nu wel nog mee zou kunnen helpen is er voor te zorgen of voor te pleiten dat ik alsnog in aanmerking kom voor een tegemoetkoming /coulance/compensatie in de onvrijwillig en ongemerkt hoge kosten welke ik in juli en augustus voor mijn kiezen heb gekregen. Hierover heb ik uitgebreid telefonisch bij de Klantenservice mijn verhaal gedaan. Daarnaast op advies van Tele2 het online onkosten -en klachtenformulier ingevuld, maar helaas alles zonder enig resultaat, respons en reflectie van Tele2.
De reden waarom ik er hier nogmaals op terugkom is omdat ik geconstateerd heb dat Tele2 diverse klanten met exact hetzelfde probleem als ik wel een financiële tegemoetkoming heeft toegekend en andere klanten hiermee in de kou laat staan. Dit zou niet zo moeten zijn. Op het Forum zijn hier voorbeelden van te vinden en persoonlijk contact met een klant van Tele2 heeft mij hierover de ogen geopend. Waarom meet Tele2 in identieke gevallen met twee maten en heeft Tele2 niet gewoon een vaste regel voor klanten die slachtoffer zijn geworden van ongewild ongemerkt datagebruik met een oud sim only contract zonder data en die met grote schrik geconfronteerd zijn geworden met extreem hoge kosten.(1Mb=1 euro)

Met het alsnog toekennen van een compensatie kan Tele2 mijn vertrouwen in Tele2 weer terugwinnen en sta ik en mijn echtgenoot er niet afwijzend tegenover om in de toekomst ooit weer klant van Tele2 te worden.
Om deze redenen vraag ik Tele2 nog een keer naar mijn case te kijken en hoop op een positief resultaat.

Mocht je meer info/gegevens nodig hebben verstrek ik deze graag.

Mijn klantnr. 10312250109

Vr.gr. Bayer.
=========
Reputatie 4
Badge +3
Hoi Bayer,

Elk geval is uniek en wordt ook op zichzelf beoordeeld. Coulance/compensatie wordt alleen gegeven door de afdeling die de vergoedings- en klachtformulieren beoordeelt. Hierin kan ik helaas niks voor je betekenen.
Als je geen reactie hebt gehad en er is meer dan een maand overheen gegaan, dan raad ik je aan om de formulieren opnieuw in te dienen.

Groetjes Tom
Reputatie 1
Hoi Bayer,

Elk geval is uniek en wordt ook op zichzelf beoordeeld. Coulance/compensatie wordt alleen gegeven door de afdeling die de vergoedings- en klachtformulieren beoordeelt. Hierin kan ik helaas niks voor je betekenen.
Als je geen reactie hebt gehad en er is meer dan een maand overheen gegaan, dan raad ik je aan om de formulieren opnieuw in te dienen.

Groetjes Tom
Reputatie 1
Beste Tom,

Daar was ik al bang voor en het is erg teleurstellend dat een klant geen stap verder komt bij Tele2 met een graverend probleem waar hij of zij mee zij . Dit is precies waar ik en praktisch alle klanten van Tele2 met een probleem bij Tele2 tegen aan lopen en moeizaam en frustrerend tegen op moeten boxen zonder enig bevredigend resultaat. Dit is typisch en kenmerkend voor Tele2 en Tele2 begrijpt nog steeds niet dat ze met hun klanten veel beter, gerichter en pro actiever moeten gaan communiceren en niet zoals het nu gaat en de klant zich door Tele2 in de steek gelaten voelt en Tele2 de rug toekeert. De Klantenservice van Tele2 moet volledig op de schop. Problemen zullen zich altijd voor blijven doen, maar hoe ga je hier meer om en welk gevoel houdt de klant er van over.

Je raad me aan de formulieren nog een keer opnieuw in te dienen. Aan dat spelletje begin ik niet meer. Tele2 kent mijn probleem en heeft mijn gegevens en kan mijn case opnieuw bekijken en beoordelen en contact met mij opnemen. Daar zou jij voor kunnen zorgen Tom. Wijs je dit echter af, geeft dit nogmaals weer duidelijk aan hoe falend de klantenservice bij Tele2 werkt.

De betreffende afdeling die een coulance/compensatie beoordeelt en al dan niet toekent heeft mij tot nu toe in generlei wijze duidelijk kunnen maken waar mijn zaak verschilt met identieke gevallen waar wel compensatie is toegekend. Ik kan dit a.d.h. van verschillende voorbeelden aangeven.

Mijn verzoek en wens is dan ook dat Tele2 persoonlijk contact met mij opneemt om mijn probleem op een eerlijke en correcte wijze af te handelen. Tele2 heeft verschillende contactgegevens van mij (email adres, tel.nr.) voorhanden.

Ik hoop en mag verwachten Tom dat je mijn bericht naar de betreffende afdeling wilt doorsturen.

Bedankt en vriendelijke groet,

Bayer,
Mijn klantnr. 10312250109
Reputatie 4
Badge +3
Ik heb jouw situatie besproken met de desbetreffende afdeling en mij is verteld dat hier verder helaas niks aan te doen is. We kunnen hiervoor geen coulance of compensatie toepassen. De hoge kosten voor dataverbruik zijn ontstaan doordat je een oud contract nooit hebt verlengd en daardoor nog te maken hebt met verouderde tarieven. Dit is in dit topic al aan je uitgelegd door andere forumleden.

Zoals ik al in een eerdere reactie heb aangegeven staat het je vrij om een klacht hierover in te dienen, maar aangezien Tele2 hierin geen blaam treft, kan ik je verzekeren dat dit niet zal leiden tot compensatie. Ik ga dit topic nu sluiten, omdat het geen zin heeft om hier over door te gaan.