beantwoord

Verificatiesms niet ontvangen van een bepaalde dienst

  • 19 January 2021
  • 2 reacties
  • 516 x bekeken

Beste,

 

Ik zag dat dit probleem al vaker aangekaart is en iets van doen lijkt te hebben met het nieuwe netwerk waarop recentelijk is overgestapt, veel van deze topics zijn echter al van een maand of twee geleden. Vandaar dat ik het nog een keer probeer. Mijn probleem: ik ontvang van mijn zorgverzekeraar momenteel geen verificatie-sms meer. Op een ander nummer kan ik deze wel ontvangen, maar bij mijn eigen nummer gaat het niet. Al meerdere malen met zowel Tele2 als mijn verzekeraar aan de lijn gehangen en er wordt naar elkaar gewezen. Verzekeraar geeft aan dat de sms'jes wel verstuurd zijn en Tele2 geeft aan dat er geen blokkades zichtbaar zijn in hun systeem. Aan mijn telefoon ligt het niet, want de berichten komen wel aan op een andere simkaart in dezelfde telefoon. Van andere diensten dan mijn zorgverzekeraar kan ik berichten wel ontvangen. Zorgverzekeraar komt niet verder dan telefoon opnieuw opstarten, maar die stap ben ik nu wel voorbij. Andere topics leken ofwel om net andere problemen te gaan ofwel van enige tijd geleden te zijn. Zijn er updates over eventuele oplossingen voor dit probleem?

 

Met vriendelijke groet,

Joost

icon

Beste antwoord door eric 19 January 2021, 14:46

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

2 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Ik dacht, laat ik eens een plaatje maken. De verzekeraar doet zaken met een sms gateway provider. Die slaat de brug tussen de IP wereld en de SS7 wereld van providers. Omdat vanwege kosten er vaak een buitenlandse mobiele operator tussen zit wordt de sms uiteindelijk aangeboden aan de originele nummerhouder in Nederland. Bij de ACM kun je opzoeken wie dat is. Vanaf die provider moet de sms worden doorgezet naar de nieuwe nummerhouder. Als origineel b.v. Voda is en jij porteerd van Tele2 naar T-Mobile dan gaat volgens de afspraken tussen alle NL providers via COIN een update naar alle andere providers. 

Sms vanaf KPN wordt dan door hen rechtsreeks aangeboden aan T-Mobile. KPN is immers onderdeel van Coin. Maar als Vodafone door een technische fout dit niet uitvoert komen smsjes van Vodafone gebruikers niet bij het geporteerde nummer aan, maar dan ook niet meer vanaf internet/buitenland. 

Na verloop van tijd synchroniseert de originele nummerhouder zich, of na een klacht dat in dit voorbeeld Vodafone klant het geporteerde nummer niet kan smsen past Vodafone het handmatig aan.

Hier zie je een voorbeeld van een klant die niet gebeld (en dan ook niet gesmst) kon worden vanaf hollandsnieuwe = Vodafone).  Routering is aangepast na wat druk en probleem opgelost. Elke provider in NL heeft zijn eigen nummerdatabase, dus er moet inderdaad heel wat worden aangepast.

 

Dus de verzekeraar kan wel zeggen, ik heb sms naar de smsgateway provider gestuurd. Maar die dienstverlener is uiteindelijk in staat te zien waar de sms is heengezonden en wat de foutmeldingen zijn. De juiste weg is dus dat verzekeraar start met een “klacht” naar sms dienstverlener. Alternatief, een andere klant van originele nummerhouder klaagt daar dat hij jou geen sms kan sturen. 

 

Bedankt voor het heldere antwoord!