Unlimited data hotspot / usb-tether

• 24 februari 2018
  • 46 reacties
  • 13983 x bekeken

Ik heb nu sinds een aantal maanden een Tele2 unlimited sim-only abonnement, ik gebruik sinds het begin al redelijk veel data in een maand omdat ik vaak op reis ben of dingen download of stream via de hotspot van mijn telefoon naar mijn laptop.
tot mijn verbazing kreeg ik laatst een mail binnen van Tele2 dat ik teveel data gebruikte. Ook werd mij gelijk de "spelregels" uitgelegd om de data te mogen gebruiken.

Dan begrijp ik dat ik mijn internet niet mag delen met anderen en dat doe ik ook niet maar het lijkt me alsnog raar als ik het niet mag gebruiken als een hotspot voor mijn eigen laptop.

Ook mag mijn simkaart niet in een data-only apparaat worden geplaatst en dat is die ook zeker niet.

Er word in de spelregels beschreven dat ik geen zware downloads of streaming dag en nacht mag laten lopen maar ik heb het geen enkele keer zo lang zo zwaar laten lopen.

Maar oke ik heb dus die mail binnen gekregen maar betekend dit dat ik helemaal geen hotspot meer mag aanzetten voor mijzelf? Of dat ik simpelweg moet oppassen? zoja, wat is het limiet om het dan maar zo te vragen?
Is het mogelijk als ik nog een hoge kwaliteit film ( of een aantal achter elkaar ) afspeel, mijn nummer zal worden afgesloten?

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

46 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Je hebt altijd te maken met algemene voorwaarden waar een Fair Use Policy in staat. Na het afsluiten van sims die in routers/modems worden gestopt lijkt dit de volgende stap. Kun je eens kijken op je factuur overzichten op mijn.tele2.nl hoeveel data je dan de afgelopen maanden op maand basis hebt verbruikt? Is wel intressant om te zien wat de FUP ongeveer is.
Als je HD films kijkt op andere devices dan je mobiele telefoon kan het heel hard gaan met het data tegoed.
Je hebt altijd te maken met algemene voorwaarden waar een Fair Use Policy in staat. Na het afsluiten van sims die in routers/modems worden gestopt lijkt dit de volgende stap. Kun je eens kijken op je factuur overzichten op mijn.tele2.nl hoeveel data je dan de afgelopen maanden op maand basis hebt verbruikt? Is wel intressant om te zien wat de FUP ongeveer is.
Als je HD films kijkt op andere devices dan je mobiele telefoon kan het heel hard gaan met het data tegoed.
uhm, ik heb ruim 172gb aan data gebruikt in een maand zie ik...
Reputatie 7
Badge +2
Altijd rond 170GB?

Dat is wel veel, maar, je krijgt standaard per dag 5GB en daarna mag je gratis 1GB bijvullen elke keer.

Dus ze gaan vanuit dat 5GB p/ dag een redelijk gebruik is, dus in 30 dagen dat is gelijk aan 150GB.

Ik kan zelf ook niet veel maken van de AV, anders dan je mag de netwerk niet "misbruiken"... Maar ik zie geen keiharde grens bij wat misbruik is.

Bestaat die grens dan? Of wordt dat per geval gekeken?
Altijd rond 170GB?

Dat is wel veel, maar, je krijgt standaard per dag 5GB en daarna mag je gratis 1GB bijvullen elke keer.

Dus ze gaan vanuit dat 5GB p/ dag een redelijk gebruik is, dus in 30 dagen dat is gelijk aan 150GB.

Ik kan zelf ook niet veel maken van de AV, anders dan je mag de netwerk niet "misbruiken"... Maar ik zie geen keiharde grens bij wat misbruik is.

Bestaat die grens dan? Of wordt dat per geval gekeken?
Zo zit ik dus ook... er staat dat je het niet mag misbruiken maar zoveel zit ik niet boven het "redelijke" gebruik. Klopt, het is alsnog veel maar er staat nergens ( of ik moet eroverheen hebben gelezen ) wat het limiet is van onbeperkt. al zou het niet onbeperkt zijn als er een limiet op zou staan.
Reputatie 7
Badge +2
In principe zit aan alles een "limiet" aan, in het vorm van Fair use, ook bij je vaste verbinding trouwens...

Dus gaat je vaste gebruik te ver boven gemiddeld, kun je een briefje verwachten van je ISP.

Alleen had ik de grens wat hoger verwacht, (ik ga dan vanuit de ~170GB verbruik), ik zou verwachten dat threshold rond de 200GB zou zijn.

De eerste twee punten van de mail zijn duidelijk en begrijpelijk, maar ik heb moeite met het laatste punt, want wanneer weet je dat je hinder veroorzaakt?

- Je hoeft geen zware downloads dag en nacht aan hebben staan om bij een hoog gebruik te komen.

- Je kunt een verbinding erg lang open houden zonder al te veel data te gebruiken.

Dus ik ben ook benieuwd naar wat is de acceptabel maximale verbruik.
In de mail staat echter niet wat Tele2 gaat doen als je niets verandert. Dus de vraag is wat er zou gebeuren als je zo doorgaat. Ook in de FUP valt weinig concreets terug te vinden. En 170 GB is natuurlijk niet ver buiten verwachting als je alleen al 31x5 GB (totaal 155 GB) standaard per dag krijgt en volgens de site boosters kan aanvragen, quote: "zo vaak als je wilt".
Reputatie 7
Badge +4
170 GB over een mobiele verbinding is dus best wel veel. Mobiel blijft een shared medium en je zal maar op dezelfde mast aangemeld zijn als deze gebruiker....De redenatie van FUP van 5GB per dag en dat doortrekken naar 30 dagen is toch wel verdedigbaar.
170 GB over een mobiele verbinding is dus best wel veel. Mobiel blijft een shared medium en je zal maar op dezelfde mast aangemeld zijn als deze gebruiker....De redenatie van FUP van 5GB per dag en dat doortrekken naar 30 dagen is toch wel verdedigbaar.

Maar dan is het raar dat Tele2 op zijn website zet dat je ook nog extra bundels van 1 GB kan activeren "zo vaak als je wilt". Want dat is dan dus niet zo.
Reputatie 7
Badge +4
Maar dan is het raar dat Tele2 op zijn website zet dat je ook nog extra bundels van 1 GB kan activeren "zo vaak als je wilt". Want dat is dan dus niet zo.
Op een dag kan dat zeker. Maar een FUP wordt niet per dag bekeken. Daar wordt het maandelijkse verbruik voor bekeken.
Op een dag kan dat zeker. Maar een FUP wordt niet per dag bekeken. Daar wordt het maandelijkse verbruik voor bekeken.

Het blijft dubbel: adverteren met Unlimited, standaard 5 GB per dag geven, op je website zetten dat je zo vaak als je wilt een booster kan activeren. En als mensen dat dan doen ze op de vingers tikken, en verwijzen naar de FUP waar niets concreets in staat.
Reputatie 2
je besteld een unlimited data abbo , er word duidelijk geadverteerd met
Unlimited Data & Bel/SMS
Schandalig snel 4G-internet
Genadeloos lage prijs

en als je het een beetje goed gaat gebruiken gaan ze piepen, en komen ze met regeltjes , sowat al zou iemand vol de hele dag dingen binnen halen , onbeperkt is onbeperkt.

en als je verder gaat zoeken zie je in veelgestelde vragen wel al een ander geluid . maar als ik dat niet zou lezen en gelijk bestellen zie ik het niet staan , dus is Unlimited ook Unlimited , en niet anders .
Reputatie 7
Badge +4
Je "tekent" bij het afsluiten toch ook dat je de algemene voorwaarden hebt gelezen? https://www.tele2.nl/wp-content/uploads/2016/11/Algemene-voorwaarden-Tele2-en-Aanvullende-voorwaarden-Toestel-en-Toestelkrediet-en-FUP-vanaf-21-november-2017.pdf
Daar staan naast die FUP nog veel meer zaken in die van toepassing zijn. Dus alleen drieregelige advertentie beschouwen als het volledige aanbod is te kort door te bocht.
Reputatie 2
eric 3 regels of niet wat er staat is vrij duidelijk. anders is de advertentie op zijn minst, misleidend te noemen .
Reputatie 2
voor de mensen die het niet snappen zoals tele2 medewerker eric , zal ik het in jip en janneke taal uit leggen .
je loop over de markt , je hoort 3 doosjes aardbeien voor 5 euro, je besluit het te kopen, dan kom je thuis, dan zie je dat de doosjes die wel groot zijn, een opvulling hebben van karton zodat er maar 1 laagje aardbeien in zit , ik kan je beloven mensen zich bedonder voelen dan .
Reputatie 7
Badge +4
Bij aardbeien kopen hoort geen contract met algemene voorwaarden. Bij een overeenkomst voor een telecom abonnement wel. Daar teken je voor. Dus je Jip en Janneke verhaal gaat helaas niet op hier. Leuk dat je sinds een paar dagen meedoet hier, maar we zijn geen nono's die zo'n uitleg nodig hebben. Praat maar gewoon met de volwassenen mee.
Bij aardbeien kopen hoort geen contract met algemene voorwaarden. Bij een overeenkomst voor een telecom abonnement wel. Daar teken je voor. Dus je Jip en Janneke verhaal gaat helaas niet op hier jaaaaapsss.

Maar waar teken je dan precies voor? Ik lees in de FUP nergens wat nou een concrete limiet voor datagebruik is. Youfone en Robin Mobile vermelden tenminste in hun FUP gewoon duidelijk waar voor hun de grens ligt.
Reputatie 7
Badge
Het is normaal met algemene voorwaarden te werken. Het wordt een onleesbaar aanbod als alle voorwaarden direct in het aanbod zouden moeten staan.
Reputatie 7
Badge
Bij aardbeien kopen hoort geen contract met algemene voorwaarden. Bij een overeenkomst voor een telecom abonnement wel. Daar teken je voor. Dus je Jip en Janneke verhaal gaat helaas niet op hier. Leuk dat je sinds een paar dagen meedoet hier, maar we zijn geen nono's die zo'n uitleg nodig hebben. Praat maar gewoon met de volwassenen mee.

Of met Tele2 😍
Reputatie 2

voor jou omdat je het niet snapt zal ik het nog anders uitleggen .

stel ik ben een inkoper van aardbeien van A.H , een teler van aardbeien maakt een advertentie ,echt mooie grote doosjes , met de beste aardbeien die je ooit gezien heb en daar reageer ik op ,daaruit komt een over 1 komst , dat een bepaalde maat doosje , vol gevuld word met aardbeien , voor een bepaalde prijs enz, hiervoor word een contract afgesloten en bij de levering van de aardbeien , blijken de doosjes voor 2/3 gevuld met piepschuim, in de kleine letters van het contract staat ook dat er piepschuim is de doosjes gaat , maar ja aardbeitjes zijn duurder dan piepschuim dus vond de verkoper dit wel een goede oplossing( in het kader ja des te dikker het piepschuim des te zachter ze liggen ).
en dan is de vraag zou de afnemer blij zijn , nee vast niet , gezien hem lucht verkocht is .

eric mede werker tele2 , heel leuk ik idd een paar dagen mee doe ,of je een nono ben weet ik niet , maar dit is een forum dus die zijn er zeker wel .
ik praat met de volwassenen mee toch , of ben je niet volwassen dat je zo een opmerking maakt ?
Reputatie 7
Badge +2
Zeer interessant dat fruit inkoop en verkoop logistiek.. misschien hoort dat bij het off-topic gedeelte van het forum?
Want dat zinloos spammen voegt niks toe aan de topic of aan de vragen die TS heeft.

FUPs in de telecommunicatie wereld zijn bijna net zo oud als de telegraaf zelf. Iedereen heeft er mee te maken, bij een mobiel netwerk zit tegen de fysieke limieten van de beschikbare ruimte en van de huidige technologieën, dat hoef volgens mij niet uitgelegd te worden.

De vraag die ik heb en volgens mij @Jeffrey Ullers ook is:
Waar ligt de grens tussen fair use en misbruik.

Niet z'n gekke vraag, onbeperkt 4G is een vrij nieuwe aanbod en we hebben geen punt van vergelijking, in Nederland is er alleen maar een soortgelijke aanbod en die is ook net pas een jaar. andere zo genaamde "onbeperkt" data abonnementen zijn beperkt tot een vrij lage datalimiet en vervolgens mag je verder internetten op snelheden van 2001.

Hier hebben we al wat menigen gehad, hopelijk komt ook een officiële antwoord, al verwacht ik geen keiharde cijfers, want wat in een locatie een overlast kan veroorzaken, bij een andere locatie zouden andere geen last van hebben, maar een verheldering van waar zit die grens ongeveer zou welkom zijn, al valt mijn mobiel verbruik ruim onder dat grens vooralsnog.
Reputatie 2
rene chan , ik deed niet aan spam , ik had het over een onderdeel van de topic titel , en een stuk over de inhoud van het topic, unlimited wat niet unlimited blijkt te zijn.
en gezien dit een forum is, moet je over dingen kunnen praten zeker als het over de inhoud gaat, dat het tele2 niet goed uit komt is te merken aan de goldmembers hun reactie!!!
en ook nu spam ik niet , gezien ik reageer op een antwoord, binnen het topic.

dat er limieten aan de beschikbare ruimte zit weet ik, ik ben iets minder noob dan sommige denken.

ik vind dat bij een unlimited de vraag stelling, fair use en misbruik , nog geen eens gesteld dient te worden , unlimited is in het nederland ongelimiteerd, en daarmee mag je pakken wat je wil , en als het een 5 gig per dag limiet op zou zitten zou er zo mee geadverteerd en zo verkocht moeten worden, of is dit niet een voor en door forum , waarmee de klanten dit soort meningen mogen hebben!

Abonnement Prijs bel/sms Prijs data Totaal
2GB Data + 100 Bel/SMS € 3,- € 8,- € 11,-
2GB Data + Unlimited Bel/SMS € 6,- € 8,- € 14,-
5GB Data + 100 Bel/SMS € 3,- € 12,- € 15,-
5GB Data + Unlimited Bel/SMS € 6,- € 12,- € 18,-
10GB Data + 100 Bel/SMS € 3,- € 15,- € 18,-
10GB Data + Unlimited Bel/SMS € 6,- € 15,- € 21,-
Unlimited Data + Unlimited Bel/SMS € 6,- € 19,- € 25,-

en gezien de topic starter 172 gig in een maand verbruikt , en dat delen door 30 iets meer als 5 gig per dag is , en je ook gig's er bij kan pakken met een sms , is het verbruik dus niet extreem , dan is het opmerkelijk te noemen , tele 2 hem een zogenaamde vriendelijke brief stuurt , wat eigenlijk een waarschuwing/ afschrikking is.

ik zou het ook fijn vinden als een officiële antwoord komt , maar de moderator's slapen nog effe uit denk ik .
Reputatie 3
Badge
Hallo Jeffrey Ullers,

Welkom op het forum :)

Eerlijk.......ik weet op dit moment ook niet precies hoe dit zit.
Dit moet ik echt even laten uitzoeken en dit navragen bij degene die hierover gaat.

Ik kom zodra ik een terugkoppeling heb er op terug.

Groet,

Erwin
Reputatie 3
Badge
Hallo Jeffrey Ullers,

Helaas nog geen terugkoppeling ontvangen en zojuist een herinnering verzonden.
Ik kom er zeker op terug.

Groet,
Erwin
Reputatie 7
Badge +5
Hallo Jeffrey Ullers,

Groet,
Erwin
@Erwin van Tele2, er is nog iemand die graag wat duidelijkheid wil omtrent het tetheren met een onbeperkte databundel.

https://forum.tele2.nl/mobiele-abonnementen-180/dataverbruik-unlimited-70449

Sla je meteen twee vliegen in een klap.
Hallo Jeffrey Ullers,

Groet,
Erwin

Hallo @Erwin van Tele2 ,

Ik wou graag vragen of u al terugkoppeling had ontvangen van uw collegas.
Ook heb ik gemerkt dat er een ander iemand is die dit probleem heeft en die dit op de forum heeft gepost.
Hij heeft na een tijdje tele2 gebeld en hun vertelde hem dat dit kwam omdat hij meerdere keren in 1 maand boven de 10gb kwam op een dag. ( https://forum.tele2.nl/mobiele-abonnementen-180/dataverbruik-unlimited-70449 )

Ik wil graag aan u vragen of u dit vast kan stellen.

Verder zou ik u willen vragen
1. wat nou het limiet is voordat er maatregelen worden getroffen,
2. Bij hoeveel mails ( ik heb er namelijk al 2 binnen ) er maatregelen worden getroffen.
3. Welke maatregel zal worden getroffen als dit zo door gaat in mijn geval.

In de fair use policy staat onder maatregelen ( 6.9.3. )
Als sprake is van bel- of sms- of internet gedrag dat
naar objectieve omstandigheden moet worden aangemerkt
als afwijkend gebruik of misbruik, kan Tele2:

a. je verzoeken om genoegzaam aan te tonen, dat er geen sprake is van afwijkend gebruik of misbruik; en/of

b. de Dienst(en) (gedeeltelijk) buiten gebruik stellen; en/of

c. de snelheid of kwaliteit van de Dienst tijdelijk beperken; en/of

d. je abonnement te wijzigen naar de hoogst mogelijke bel/ sms- en/of internetabonnement met een limiet; en/of

e. voor Roaming verkeer de reguliere tarieven en/of het maximale gereguleerde tarief in rekening brengen; en/of

f. de overeenkomst met jou beëindigen.

___________________________________________________________________________________
Nou is de volgende vraag : val ik hieronder?

Ik hoop snel weer van u te horen.

Met vriendelijke groet.
Jeffrey Ullers