Unlimited!

Toon eerste bericht

148 Reacties

Reputatie 4
Badge +3
daantje667 schreef:

hoe kan dat nou

ik heb van T mobile zwart op wit in de email bevestigd gekregen dat ik gebruik mag maken van een dongel
en een kennis van me is schipper (binnen vaart) die gebruikt T mobile al jaren in ze boot als internet verbinding.

en hoe werkt dit
als je hem 1 dag in de dongel hebt word je dan meteen af gesloten.
of als die de hele maand gewoon in me telefoon gezeten heeft en ik ga een dagje varen kan ik hem dan in de dongel doen ? voor een dagje als die de volgende dag weer in me mobiel zit ?

Dan is er dus een ander nummer aan de dongel gekoppeld en dit is het forum van Tele2 niet het forum van T-mobile.
Volgens mij klopt iets niet helemaal met de FUP. Ik verbruik dagelijks tussen de 6 en 9 GB, dus dat is niet zo extreem hoog voor een "unlimited" abbo. Tóch kreeg ik een mailtje dat mijn verbruik aan de hoge kant was. In een ander topic las ik dat je dat krijgt als je meerdere dagen meer dan 10 GB verbruikt, maar ik heb maar 1 dag 10.1 GB gebruikt; de rest van de dagen lag het allemaal onder de 10 GB. Dus volgens mij klopt er ergens iets niet in het systeem of in de FUP.
Reputatie 7
Badge +4
Er is geen echte FUP, maar blijkbaar levert ~8 gb x 30 dagen = 240 GB een te hoge belasting en krijgen andere klanten daar last van. Daarom wordt je gewaarschuwd. We zagen al klanten die bij 130 GB een waarschuwing kregen. Maar kom op >200GB voor een telefoon.. Het is geen vaste lijn vervanging voor 20 euro...
eric schreef:

Er is geen echte FUP, maar blijkbaar levert ~8 gb x 30 dagen = 240 GB een te hoge belasting en krijgen andere klanten daar last van. Daarom wordt je gewaarschuwd. We zagen al klanten die bij 130 GB een waarschuwing kregen. Maar kom op >200GB voor een telefoon.. Het is geen vaste lijn vervanging voor 20 euro...

Maar in de afgelopen maanden heb ik ook 240 GB verbruikt (even jouw rekensommetje volgend), en toen heb ik er nooit iets over gehoord. Dus als 240 teveel was, dan hadden ze me al eerder moeten mailen.
Wi-Fi is slecht hier in mijn woning en 4G niet, dus vandaar dat ik liever 4G gebruik en (op mijn telefoon) werk/stream/noem-het-maar-op. En dan is een verbruik van 240 per maand toch niet zo raar?
Reputatie 7
Badge +5
De theorie is dat je dan meer verbruikt tegenover de gemiddelde gebruiker, als je verbruik dat dan overstijgt anderen daar last van krijgen "bandbreedte gaat onevenredig naar jou toe" je dan gewaarschuwd wordt.

Dat is wat ik er van begrepen heb.
Cypher schreef:

De theorie is dat je dan meer verbruikt tegenover de gemiddelde gebruiker, als je verbruik dat dan overstijgt anderen daar last van krijgen "bandbreedte gaat onevenredig naar jou toe" je dan gewaarschuwd wordt.

Dat is wat ik er van begrepen heb.

Maar nogmaals: mijn verbruik is al maandenlang hetzelfde, dan hadden ze me eerder een mailtje moeten sturen. Maar dan nog kan ik niets aan de situatie veranderen: Wi-Fi is gewoonweg geen optie hier, dus ik zal toch op 4G moeten blijven werken. Ik pas me daar al heel erg in aan, overigens, want als ik daadwerkelijk álles zou doen wat ik op een goede Wi-Fi-verbinding zou doen, dan zou mijn 4G-verbruik een stuk hoger liggen dan "maar" 240 per maand.

Ik ben wel eens benieuwd wat een gemiddelde gebruiker dan verbruikt bij een Unlimited-abonnement.

Neem me overigens niet verkeerd hoor, mensen: ik begrijp heel goed dat "Unlimited" ook zijn grenzen kent. Maar ik zou dan eerder een mailtje verwachten bij >300 per maand.
Reputatie 7
Badge +5
Dan heb je al die tijd mazzel gehad dat je geen waarschuwing gekregen hebt, en of jij nu een goede Wifi verbinding hebt of niet doet eigenlijk niet ter zake.
Als je zo doorgaat wordt je afgesloten, dan kun jij met argumenten komen wat jij wil.

Of het nu klopt of niet, dat er een limiet aan je unlimited zit.
Hoe raar en tegenstrijdig dat ook is, een gewaarschuwd mens telt voor twee.

En nee ik heb het ook niet verzonnen.
Cypher schreef:

Dan heb je al die tijd mazzel gehad dat je geen waarschuwing gekregen hebt, en of jij nu een goede Wifi verbinding hebt of niet doet eigenlijk niet ter zake.
Als je zo doorgaat wordt je afgesloten, dan kun jij met argumenten komen wat jij wil.

Of het nu klopt of niet, dat er een limiet aan je unlimited zit.
Hoe raar en tegenstrijdig dat ook is, een gewaarschuwd mens telt voor twee.

En nee ik heb het ook niet verzonnen.

Ik begrijp heel goed dat "Unlimited" ook zijn grenzen kent. Laat ik dat even duidelijk maken: ik ben hier niet om de term "Unlimited" te bekritiseren/bediscussieren (zoals ik in sommige andere topics zag gebeuren). Maar ik zou dan eerder een mailtje verwachten bij >300 per maand, want dat verbruikt echt niemand op een telefoon. 240-250 (in mijn geval eerder 210-240) is redelijk als je moet werken en zo en dus ofwel op je telefoon werkt (en streamt) ofwel een persoonlijke hotspot gebruikt naar je laptop. Ik heb mijn telefoon volledig uit tussen 0:00 en 10:30, dus ik doe ook niet aan "'s nachts downloaden" o.i.d.
Reputatie 7
Badge +5
Ik snap dat je duidelijkheid zoekt maar dan doen we hier al een tijdje en een hard getal is er tot heden toe niet uitgekomen.

Zoals gezegd je huidig verbruik is volgens Tele2 tegen of over de limiet, trek daaruit voor jezelf de conclusie en je hebt je getal waar je dan onder moet gaan zitten.
Anders dan volgen er consequenties.
Cypher schreef:

Ik snap dat je duidelijkheid zoekt maar dan doen we hier al een tijdje en een hard getal is er tot heden toe niet uitgekomen.

Zoals gezegd je huidig verbruik is volgens Tele2 tegen of over de limiet, trek daaruit voor jezelf de conclusie en je hebt je getal waar je dan onder moet gaan zitten.
Anders dan volgen er consequenties.

Maar ja, ik zit al onder wat ik zou verbruiken als ik goede Wi-Fi zou kunnen hebben. Lager dan dit kan ik echt niet gaan. Ik moet gewoon mijn werk kunnen doen en 's avonds een beetje ontspannen met BIJV. wat video-streaming. Als ik niet kan werken, heb ik geen inkomen en raak ik dakloos en als ik niet kan ontspannen, kan ik niet goed werken. Dat moeten jij en Tele2 ook snappen...
"Fair Use" betekent ook "geen gekke dingen doen" en dat laatste doe ik niet.
Reputatie 7
Badge +5
Ik snap het helemaal maar goed je bevind je zich nu in een grijs gebied, dat wordt dan een beetje aftasten tot hoe ver je kunt gaan.
Cypher schreef:

Ik snap het helemaal maar goed je bevind je zich nu in een grijs gebied, dat wordt dan een beetje aftasten tot hoe ver je kunt gaan.

Wat dat betreft is het jammer dat er geen goede oplossing is voor mensen die, zoals ik, tussen wal en schip vallen w.b.t. de verbindingsmogelijkheden in je woning...
Reputatie 7
Badge +5
Vistaus schreef:

Cypher schreef:

Wat dat betreft is het jammer dat er geen goede oplossing is voor mensen die, zoals ik, tussen wal en schip vallen w.b.t. de verbindingsmogelijkheden in je woning...

Dat is dan blijkbaar een dienst die ze niet aanbieden.
Reputatie 7
Badge +4
Vistaus schreef:

Cypher schreef:

Er zijn oplossingen / producten beschikbaar voor 4G thuis hoor. Dan kun je de simkaart zelfs in een router stoppen. Alleen Tele2 verkoopt die abonnementen niet.
eric schreef:

Vistaus schreef:

Cypher schreef:

Er zijn oplossingen / producten beschikbaar voor 4G thuis hoor. Dan kun je de simkaart zelfs in een router stoppen. Alleen Tele2 verkoopt die abonnementen niet.

En dat laatste is dus waar ik op doelde: het is jammer dat Tele2 daar geen oplossing voor heeft. Die andere paar aanbieders heb ik slechte ervaringen mee w.b.t. telefoonabonnementen, dus daar wil ik zeker geen 4G voor thuis afsluiten. Bovendien heb ik dan ook geen onbeperkt bellen, dus dat kost wéér extra per maand.
Reputatie 7
Badge +2
In Nederland was vorige jaar de gemiddeld gebruik 1GB per gebruiker .

Ik kon geen informatie vinden over de gemiddeld gebruik expliciet bij Unlimited abonnementen.

Ik speculeer hier, maar het gaat vooral om geen overlast brengen voor andere medeklanten omdat het een shared medium is... Als Tele2 geen harde limiet hanteert (doen ze niet, is al duidelijk geworden) moeten ze dat via een andere weg meten/handhaven... Misschien wordt dat dynamisch gedaan gebaseerd of hoe druk een bepaalde locatie is? Als andere gebruikers problemen ervaren omdat een X aantal abonnees continu data aan het verstoken zijn, worden die gebruikers getagd, maar als jij geen overlast veroorzaakt in je regio, dan komt dat niet zo snel naar boven. Maar enfin dat is puur speculatie.

200GB/300GB is zelfs voor 4G thuis een behoorlijk hoeveelheid data, moet je vanuit gaan dat de 4G voor thuis optie die in de markt bestaat heb je 100GB bundel, zodra die op is, heb je 5GB per dat met de constructie dat je bundel boosters van 2GB gratis kan bestellen. Dit gelimiteerd op 25Mbps max (up/down) om overslaat tegen te gaan.
Rena Chan schreef:

In Nederland was vorige jaar de gemiddeld gebruik 1GB per gebruiker .

Ik kon geen informatie vinden over de gemiddeld gebruik expliciet bij Unlimited abonnementen.

Ik speculeer hier, maar het gaat vooral om geen overlast brengen voor andere medeklanten omdat het een shared medium is... Als Tele2 geen harde limiet hanteert (doen ze niet, is al duidelijk geworden) moeten ze dat via een andere weg meten/handhaven... Misschien wordt dat dynamisch gedaan gebaseerd of hoe druk een bepaalde locatie is? Als andere gebruikers problemen ervaren omdat een X aantal abonnees continu data aan het verstoken zijn, worden die gebruikers getagd, maar als jij geen overlast veroorzaakt in je regio, dan komt dat niet zo snel naar boven. Maar enfin dat is puur speculatie.

200GB/300GB is zelfs voor 4G thuis een behoorlijk hoeveelheid data, moet je vanuit gaan dat de 4G voor thuis optie die in de markt bestaat heb je 100GB bundel, zodra die op is, heb je 5GB per dat met de constructie dat je bundel boosters van 2GB gratis kan bestellen. Dit gelimiteerd op 25Mbps max (up/down) om overslaat tegen te gaan.

Als ik bijv. de T-Mobile-reclame zie voor 4G thuis, dan zeggen ze o.a. dat je er elke avond lekker TV mee kunt kijken en zo. Met elke avond TV kijken over 4G zit je al ruim boven de 500 GB. En als je een gezin hebt dat er mee gaat internetten, dan zit je op minimaal het dubbele.

Bovendien kan het me niet zoveel schelen wat Nederlanders an sich verbruiken aan mobiele gegevens, wat mij kan schelen is hoeveel anderen met een UNLIMITED-abonnement (al dan niet bij Tele2, maar goed, dit is het Tele2-forum, dus...) gemiddeld verbruiken om inzicht te krijgen in wat dan het gemiddelde verbruik is bij dit type abonnement.

Edit: bovendien klopt die 1 GB gemiddeld ook niet, volgens mij. Als ik alleen al kijk naar de populariteit van WhatsApp en her en der zie ik dat WhatsApp alleen al 900 MB gemiddeld verbruikt per maand over 4G als je dat regelmatig gebruikt, dus dan zou je met 1 GB haast niks overhouden om andere dingen te doen, die mensen ook heus wel doen, dus volgens mij ligt het verbruik een stuk hoger (heus niet zo hoog als dat van mij, laat ik dat meteen voorop stellen, maar een stuk hoger dan 1 GB, dat volgens mij wel).
Reputatie 6
Badge
Dat product van T-Mobile is natuurlijk een totaal ander product.

900GB met whatsapp is absoluut geen norm. Zolang je daar met name tekst mee verstuurt en ontvangt, gaat het niet zo hard. En tegenover de grootverbruikers staan ook veel gebruikers die hun bundel nauwelijks gebruiken, omdat ze het bijna alleen thuis (op WiFi) gebruiken of gewoon erg weinig gebruik ervan maken. Denk aan de abonnementen met de echt kleine databundels.
pipodeclown schreef:

900GB met whatsapp is absoluut geen norm. Zolang je daar met name tekst mee verstuurt en ontvangt, gaat het niet zo hard. En tegenover de grootverbruikers staan ook veel gebruikers die hun bundel nauwelijks gebruiken, omdat ze het bijna alleen thuis (op WiFi) gebruiken of gewoon erg weinig gebruik ervan maken. Denk aan de abonnementen met de echt kleine databundels.

Ik zei 900 MB, niet GB.
Reputatie 6
Badge
Vistaus schreef:

pipodeclown schreef:

Ik zei 900 MB, niet GB.

Sorry, typo. Ik bedoel MB.
900 MB met WhatsApp is wel degelijk nagenoeg de norm, want het gemiddeld vebruik ligt op 740 MB.

Reputatie 7
Badge +2
Wat je aan data voor TV kijken verbruikt, ligt er aan welke diensten en welke kwaliteit je kiest... Een stream via de NPO Smart TV app gebruikt aanzienlijk minder data dan Netflix 4k (als je Netflix in 4K kan streamen, want je loopt tegen de snelheidsbeperking van je verbinding)

Ik noem alleen de spelregels van de 4G voor thuis abonnement van T-Mobile, en zodra de 100GB bundel op is wordt TV kijken geen feest, want als als je dagelijkse 5GB bundel op is, bestel je 2GB, en dan moet je wachten tot dat die ook op is, dan wordt je snelheid verlaagd naar 64Kbps (dus streaming onderbroken) zodat je via de app of browser weer 2GB kan bestellen (wanneer die doet want soms wordt de verbinding of compleet onderbroken of zegt de app/site dat je nog 40MB heb, dus kun je geen bundel aanvragen).

Het is een betere alternatief voor mensen die maar 2Mbps via ADSL kunnen krijgen, maar is geen vervanging van een goede vaste aansluiting, en sommige mensen hebben het blijkbaar niet begrepen.

Hopelijk ooit met 5G, waar je meer spectrum hebt en deze beter gebruikt kan worden, kun je een vaste aansluiting vervangen met een mobiel aansluiting, maar het is nu niet het geval.

Over de gemiddelde gebruik, ik zie dat keline data bundels nog erg populair zijn, vooral bij MVNOs, en ik ken mensen met 10 of 20GB bundels (puur door Verdubbelaars wegens combineren van vaste en mobiele aansluitingen) die ook maar 1 of 2 GB gebruiken.

Edit

En ik gebruik maar 100 of 200mbs aan Whatsapp per maand... Wel 60GB aan OneDrive verstoken, 15GB aan YouTube en 5 aan GPM... Ieder heeft een andere verbruik.
Reputatie 6
Badge
Vistaus schreef:

900 MB met WhatsApp is wel degelijk nagenoeg de norm, want het gemiddeld vebruik ligt op 740 MB.

Die tabel geeft Kb per minuut, niet MB per maand.

Reageer