beantwoord

Hoge kosten door gestolen telefoon

  • 18 July 2021
  • 4 reacties
  • 653 x bekeken

Beste medewerkers, 

op de nacht van 2 op 3 juli is mijn telefoon gestolen in Barcelona (rond 01.00 uur). Om 6 uur heb ik eindelijk weten toegang te krijgen tot mijn tele 2 online om de simkaart te blokkeren (kregen meerdere foutmeldingen etc). Telefonisch contact was op dit tijdstip echter ook niet mogelijk. 

Nu zie ik vandaag dat er een rekening van 2350 euro klaar staat. De typische Barcelona telefoon-scam. 

Ik wil graag even informeren of jullie mij hiermee kunnen helpen? Ik zag dat jullie vaker aangeven dat dit jouw verantwoordelijkheid is als klant tot de simkaart geblokkeerd is. Echter, wanneer je gelijk actie onderneemt, maar problemen ondervindt met het blokkeren, dan lijkt me dit een beetje oneerlijk. 

Helaas is het voor mij ook niet mogelijk om naar het buitenland te bellen (naar Nederland dus). Soms kan ik even een half uur een telefoon lenen om te bellen, maar dan staan er weer 20 mensen in de wachtrij. 

Ik hoop dat jullie mij hier van informatie kunnen voorzien over de gewenste gevolgstappen etc.

Bij voorbaat erg veel dank. 
 

icon

Beste antwoord door eric 18 July 2021, 22:23

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @StefanW7 , welkom op het forum.

Wat rot en de Barcelona scam gaat dan over het feit dat die dieven dan hun eigen 09xx nummers gaan bellen zodat ze daar dik aan verdienen. Dan zetten ze ook nog een paar van die gesprekken tegelijk op en omdat de call details er een tijdje over doen om in de home country verwerkt te worden ben je zo een hoop geld verder.

In het midden van de nacht naar Nederland bellen is natuurlijk hartstikke onhandig, online is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar dan moet je wel weer internet hebben en alle inlog uit je hoofd weten. Allemaal heel vervelend! 

De kosten worden door de Spaanse operator aan het thuis netwerk in rekening gebracht en de thuis operator zet dat weer op jouw rekening.  Dat geld moet dus betaald worden.

Maar misschien kun je aangifte doen in Spanje, het nummer kan de politie daar misschien matchen met andere aangiften en zo via de 'lokale ACM' dat soort nummers in Spanje uit de lucht halen. 

Tot slot, een vervangende simkaart kun je ook aanvragen via mijn.tele2.nl, maar die wordt wel naar het adres gestuurd in Nederland waar het abonnement staat geregistreerd.

Reputatie 6
Badge +2

Hey @StefanW7,

Welkom op de Community! Wat een nare situatie is dit, ik kan mij heel goed voorstellen dat dit geen pretje is op vakantie.

Heel toevallig ben ik zelf ook bestolen van mijn telefoon in Barcelona een aantal jaren geleden. Dikke pech was dat! Gelukkig had ik een toegangscode op mijn telefoon en simkaart dus konden zij weinig met mijn toestel. Het blokkeren van de simkaart is heel belangrijk om te doen, vervelend dat dit niet meteen lukte. Watvoor foutmelding kreeg je precies toen je wilde inloggen? Naast het blokkeren van de simkaart is het ook belangrijk om aangifte te doen bij de politie. Heb je dat al gedaan?

Omdat ik zelf ook in een dergelijke situatie heb gezeten weet ik goed wat er aan de hand is en ik wil je ook graag goed hiermee helpen. Die belkosten zijn echt enorm dus ik ga voor je uitzoeken wat we hiermee kunnen doen.

Ik hoor graag van je. De Community staat voor je klaar

Beste Cas, 

Bedankt voor het bericht. 

Gisteren ochtend contact gehad via de telefoon. Jouw collega zei dat dit doorgestuurd wordt naar de fraude afdeling en ik volgende week op de hoogte wordt gebracht met een antwoord. 

Wat betreft de error, dit is iets wat ik wel vaker ervaar wanneer ik probeer in te loggen in de site. Ik krijg dan de melding dat het wachtwoord niet klopt. Vaak lukt het een half uur of uurtje later wel weer. 

Wat betreft het politierapport: de nacht dat het gebeurde werd ik op het lokale bureau niet geholpen omdat niemand Engels sprak. Aangezien het mijn 2e dag in Barcelona was, wist ik ook geen ander bureau te vinden. Ook erg weinig mensen in de buurt die ik om hulp kon vragen om dit tijdstip.

2 dagen later teruggegaan naar een ander politiebureau. Deze wilde geen rapport opmaken omdat ik het serienummer van mijn telefoon niet wist. Na anderhalve week heb ik deze terug kunnen vinden d.m.v. vrienden in Nederland naar het doosjes te laten zoeken. 

Vandaag wederom op het politiebureau, waarna er nog meer gegevens werden gevraagd die ik niet zomaar bij de hand had. Morgen ochtend weer een afspraak staan en dan zou deze voor zowel diefstal als fraude gemeld worden. 

Reputatie 7
Badge +12

Hopelijk heb je een goede reisverzekering die deze schade voor je dekt nu heel Spanje oranje is gekleurd.