beantwoord

Tele2 activeerde abonnement automatisch

• 25 september 2018
  • 10 reacties
  • 153 x bekeken

Ongeveer twee maanden geleden heb ik via de website een simkaart besteld met het idee onbeperkt 4g af te nemen. Gezien de levertijd en omdat ik een andere provider vond, heb ik de ontvangen brief met simkaart niet opengemaakt. Mijn gedachtegang was dat een abonnement niet in kan gaan zonder dat de simkaart geactiveerd wordt, dus het zou geen probleem moeten zijn.

Nu heb ik de brief opengemaakt met het idee Tele2 te gaan gebruiken vanaf oktober, en ik zie staan dat de simkaart automatisch wordt geactiveerd na twee weken. En op Mijn Tele2 zie ik een factuur staan voor augustus. Normaal gesproken betaal ik vooraf voor wat dan ook, dus aangezien ik geen afschrijving op mijn rekening zag van Tele2 in de afgelopen periode ging ik er van uit dat ik geen geactiveerd abonnement had. Nu blijkt de betaling pas eind september te zijn

Nu wordt er dus verwacht dat ik voor een dienst ga betalen die ik niet heb afgenomen (mijn verbruik is nul). De logica van dit proces ontbreekt mij compleet en ik denk dat het tijd is dat Tele2 dit gaat veranderen (en mijn factuur annuleert).

Er is wettelijk 14 dagen bedenktermijn, als de klant de simkaart niet activeert binnen die tijd, waarom doet Tele2 het dan automatisch? Het lijkt met logischer dat dan ofwel de klant de simkaart niet heeft ontvangen, of geen interesse heeft en dus afziet van het abonnement. Als je wel het abonnement zou willen afnemen, waarom zou je dan 14 dagen wachten tot het automatisch gebeurt?

Daarnaast lijkt me het vanzelfsprekend dat er contact wordt opgenomen met de klant als het verbruik nul is op de eerste factuur, om te zien of alles in orde is.

Ik zie nu op de website dat ik contact had moeten opnemen met de klantenservice om het abonnement op te zeggen vooraleer het startte, maar er mag toch wel verwacht worden dat er een logica achter de simkaart/abonnement activatie zit.

Overigens heb ik wel een email van half augustus gevonden waarin gezegd wordt dat ik ofwel de simkaart moet activeren, of dat het over twee dagen automatisch gebeurd. Waarschijnlijk heb ik deze over het hoofd gezien. Maar er wordt met geen woord gerept over het feit dat het abonnement dan ook wordt geactiveerd, en wat is de afweging nou werkelijk? Of je activeert de simkaart, of wij doen het, het doet er dus eigenlijk niet toe.

Vraag 1: Kan mijn factuur worden geannuleerd? Ik heb geen diensten afgenomen, dus zou het niet meer dan normaal vinden.
Vraag 2: Wat is de logica achter automatische simkaart activatie?
icon

Beste antwoord door Hinke van Tele2 26 september 2018, 14:10

Hi Yannes,

Bedankt voor je aanvullende gegevens.
Ik zie dat je een maandelijks opzegbaar abonnement hebt, dit houdt in dat er een opzegtermijn geldt van 1 maand.
Wat ik kan doen is dat ik de maand opzegtermijn kwijt scheld en het abonnement per direct beëindig.
Je ontvangt dan nog een laatste factuur met de kosten tot en met de datum van afmelding.

Indien dit akkoord is voer ik het voor je door.

Groetjes,

Hinke
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

10 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Als er een dienst wordt besteld zit je vast aan een contract. Of je dient de looptijd uit of je koopt het voortijdig af. Er zijn maar weinig uitzonderingen (sterfte-emigratie)
Reputatie 5
Badge
Hi Yannes,

Wat een vervelende situatie zeg! Helaas is het zo dat wanneer jij iets besteld je er ook daadwerkelijk voor moet betalen ongeacht je de simkaart wel of niet hebt geactiveerd.

Je had destijds binnen 14 dagen het contract moeten ontbinden bij Tele2 om kosten te voorkomen. Dus er zit helaas niks anders op dan je contract netjes te betalen en er gebruik te van maken.
Jullie vergeten alleen dat de dienst pas aanvangt zodra de simkaart is geactiveerd. Ik heb het contract bekeken en daar staat het volgende:

"Waaraan ben je door je bestelling gebonden?
Door je bestelling heb je de volgende overeenkomsten gesloten:
• Een Dienstovereenkomst met Tele2 Nederland B.V. voor de levering van de Dienst. De looptijd van de Dienstovereenkomst vangt aan nadat je het Toestel in
ontvangst hebt genomen en bij een Sim Only-abonnement als je je simkaart hebt geactiveerd, maar als je je mobiele nummer mee neemt van een andere
aanbieder vangt de looptijd aan wanneer het overnemen van jouw mobiele nummer is voltooid. Je ontvangt van ons per sms informatie over deze datum."

Met nadruk op "als je je simkaart hebt geactiveerd"... ik heb de simkaart namelijk nooit geactiveerd, dat heeft Tele2 gedaan.

Het is makkelijk praten dat zodra ik bestel ik gewoon moet betalen, maar dit is helemaal niet zo vanzelfsprekend bij een sim only. Helemaal omdat de simkaart niet eens actief is geweest, i.e. verbonden is geweest met het Tele2 netwerk, totdat ik het vandaag in mijn mobiele telefoon stopte. Dat Tele2 dit niet detecteert en maar gewoon begint met het abonnement en de gemoeide kosten is toch te bizar voor woorden.
Reputatie 5
Badge
Hi Yannes,

Wat goed dat je je contract erbij hebt gepakt en het even goed hebt na gelezen. Als ik jou was zal ik even contact opnemen met de klantenservice van Tele2 op 020-754 4444. Of op 1200 als je jouw mobiele nummer van Tele2 gebruikt.

Ze zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 20.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 18.00 uur. Ben je een zakelijke klant? Ga dan naar Tele2 zakelijk.

Hopelijk kom je dan tot een oplossing, wat vervelend zeg! Je weet zeker dat jij je simkaart niet perrongelijk hebt geactiveerd?

Zoals je zelf al hebt vermeld had je contact met de klantenservice moeten opnemen om je abonnement op te zeggen.

Ik hoop dat je er uit komt.
Reputatie 7
Badge +2
Goed, ik zal in ieder geval de reactie van een Tele2 medewerker afwachten, of zelfs inderdaad weer de klantenservice bellen, maar ik vermoed dat je dan ergens in de voorwaarden terug vindt dat na een periode van X dagen je simkaart dan wel automatisch geactiveerd wordt.

Hoe redelijk die voorwaarde is, dat kan ik niet beoordelen, maar het lijkt mij niet vreemd dat als je een dienst besteelt, dat je dan automatisch geactiveerd en gefactureerd wordt na X tijd, dit is trouwens geen pre-paid waar kosten pas gemaakt worden als je het gaat gebruiken, ook ben je 3 maanden weg en doe je telefoon 3 maanden uit, moet je het betalen.

Ik vergelijk het met bij je energie bedrijf aankloppen van sluit me aan, en dat je vervolgens pas 2 maanden later gaat verhuizen en dat je dan wilt dat ze de vaste leveringskosten en belasting van de laatste 2 maanden niet in rekening brengen.
Reputatie 4
Badge
Hi Yannes,

Op het moment dat jij een abonnement aanvraagt, start de wettelijke bedenkperiode. Indien je dan niets doet, loopt het dus door.
Indien je af ziet van de bestelling, dien je dit tijdig aan te geven. Dit staat overigens ook in de bevestigingsmail.

Ik kan kijken wat ik kan doen voor de resterende termijn, zou je mij de volgende gegevens in een privébericht kunnen sturen?
Naam
Adres
Postcode + Woonplaats
Geboortedatum
Klantnummer
Gebruik deze link om mij een privébericht te sturen: Privébericht naar Hinke.

Ik hoor graag van je.

Groetjes,

Hinke
Reputatie 4
Badge
Hi Yannes,

Ik zie dat je een maandelijks opzegbaar abonnement hebt, dit houdt in dat er een opzegtermijn geldt van 1 maand.
Wat ik kan doen is dat ik de maand opzegtermijn kwijt scheld en het abonnement per direct beëindig.
Je ontvangt dan nog een laatste factuur met de kosten tot en met de datum van afmelding.

Groetjes,

Hinke
Reputatie 6
Badge +1
Ah maandelijks opzegbaar dat had Yannes weleens eerder kunnen vermelden. Weinig schade, dus.
Hi Yannes,

Groetjes,

Hinke

Ik ga akkoord met het direct beëindigen van het abonnement.
Reputatie 4
Badge
Hi Yannes,

Bij deze heb ik het abonnement per direct beëindigd. Hiervan ontvang je ook een bevestiging per mail.
Volgende maand zal je een factuur ontvangen met de abonnementskosten tot en met vandaag.

Groetjes,

Hinke