Tele 2 geen 4g+ en traag 4g waarom?

• 12 november 2018
  • 26 reacties
  • 4314 x bekeken

Reputatie 1
Hallo,
Allereerst ik ben geen ontevreden klant.
Ik ben blij met me unlimited bundel.
Deze post is bedoeld als een verbeterpunt voor tele 2.

Ik heb tests gedaan met mijn tele 2 unlimited simkaart en mijn KPN sim only.
Tests gedaan de volgende toestellen
Mate 20 pro van Huawei
Samsung Galaxy s9 van mijn beste vriend
Samsung Galaxy s8

Alle 3 getest in Hoorn en Opmeer
Conclusies zijn als volgt:
Met KPN simkaart overal 4g+ met snelheden boven de 70mbps down en upload rond de 15 a 20
Met me Tele 2 simkaart nergens 4g+ en
snelheden rond de 20 max 30 mpbs overdag en in de avond rond de 5mbps, upload wil ik het niet eens over hebben dat is heel sloom.

Ik voeg 4 foto's toe van vandaag rond tien voor 5. Van mijn mate 20 pro 2 van up en down van Tele 2 4g. En 2 van KPN met 4g+ je ziet in de foto's bovenaan welke 4g+ zijn en welke niet.

Jullie adverteren met het snelste netwerk van Nederland, uitgebreide tests laten zien dat dit niet het geval is.

Jullie hebben echter wel de unlimited data waar ik zeer over ben te spreken. Velen malen goedkoper dan ergens anders een abonnement nemen. Graag zou ik in de toekomst betere snelheden zien van jullie.

Mvg.

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

26 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Jullie adverteren met het snelste netwerk van Nederland, uitgebreide tests laten zien dat dit niet het geval is. Mvg.

Dat adverteerd Tele2 niet, dat is een andere provider die dat altijd roept! Maar zoals je in onderstaande link zult zien, dat is zeker niet (altijd) het geval..

Wat blijkt in een tweakers test is dat het gebruikte toestel van invloed is op de download ervaring. Ze hebben getest op een aantal locaties, in en buiten stedelijk gebied, met en zonder goede dekking.Tele2 kwam behoorlijk goed uit deze test, maar je ziet wel verschillen tussen de telefoons bij de verschillende operators. Dus helemaal appels met appels vergelijken kun je dus niet.
De pro 20 was het best op KPN netwerk, de Pixel weer bij Tele2.
https://tweakers.net/reviews/6381/6/ontvangst-bij-high-end-telefoons-test-van-signaal-en-snelheid-op-4g-netwerken-snelheidstests.html
Reputatie 1
Jullie klantenservice beweerde dat jullie het snelste netwerk van Nederland hadden, zo was ik klant geworden.
Ik ben zeker niet ontevreden, ik heb alleen wat verbeterpunten.

Ik heb gedurende 3 dagen met 3 telefoons op meerdere locaties en tijdstippen getest.

Zowel de Galaxy s8 en s8 en mijn mate 20 pro hebben met kon 4g+ in deze locaties waar ik ben geweest:
Opmeer
Hoorn
Purmerend
Alkmaar
Heerhugowaard

En mijn tele 2 simkaart in al deze locaties enkel normaal 4g. Ik zou graag willen uitvinden hoe dat komt. En hoe dit eventueel verbeterd kan worden.
En nogmaals ik ben geen ontevreden klant.
Mvg
Reputatie 7
Badge +4
Voor 4g+ heb je dekking nodig van zowel de 800 mhz als 2600 mhz frequentie. Die laatste zijn niet overal beschikbaar omdat die signalen minder ver reiken dan de 800 mhz.
Reputatie 1
Dus wat u zegt is dat in alle plaatsen waar ik kom in Noord-Hollands geen 2600 MHz beschikbaar is. Dat zou een hoop verklaren.
Krijgen jullie dit nog wel in de nabije toekomst?
Reputatie 7
Badge +4
Dit is niet 'jullie'. Je praat hier met medeklanten. De 2600 mhz kent een beperkte reikwijdte, maar eigenlijk is wel elke mast ermee uitgerust. Als de masten verder uit elkaar staan, wat geen probleem is voor de 800mhz frequentie, heb je tussen de masten in geen 4g+. Maar dat werkt zo bij elk 4G netwerk.

Hier vind je de posities van de Tele2 masten. http://4gmasten.nl/dekking/4g/tele2-4g/572-overzicht-4g-antennes-tele2-update-per-1-november-2018
Reputatie 1
Oké ervanuitgaande dat ik alleen 800 MHz heb, is deze snelheid normaal? Voor 800
Deze screenshot net gemaakt.
En ik weet exact waar de masten staan ik heb alle testen direct onder de masten gedaan. Dat is nou het mooie eraan.
Reputatie 7
Badge +5
Wat leesvoer.

http://www.4g.nl/4g-netwerk/4g-frequenties/

Dat is ook de 800Mhz binnenshuis maar niet van Tele2, en allerlei factoren kunnen de snelheid naar beneden halen .
Moet ik er wel bij zeggen dat toen ik Tele2 had ik ook de snelheden binnenshuis kreeg zoals de TS op dezelfde plek waar ik nu een speedtest gedaan heb.
Reputatie 7
Badge +2
Hebben die masten wel Tele2 apparatuur? Want je kan wel in de buurt een KPN site gaan staan maar daar heb je als Tele2 klant niks aan.

Je snelheid wordt door verschillende factoren bepaald, inderdaad van de instellingen van de carrier aggregation (verbinden met verschillende frequenties), drukte, signaal sterkte, etc etc etc.

Dan is er ook nog bekend dat Tele2 de 2600Mhz apparatuur 's nachts op standby zet daar waar het niet druk, 's nachts zijn er minder klanten actief dus is die bandbreedte op veel plekken niet nodig.

Heb je een precieze postcode waar je problemen ervaart? Je kunt een dekkingsonderzoek laten starten op een plek waar je slecht to geen internet hebt, wordt dan gekeken.

5Mbps is wel aan de krappe kant vind ik zelf, maar alles boven 10Mbps noem ik acceptabel. Dat is mijn mening dan.
Reputatie 1
Liever 5mbps van tele 2 met unlimited dan na 3 dagen bij KPN met een bundel van 25gb door me data heen lol

Maar uiteraard test ik tele 2 bij tele 2 zendmasten en KPN bij KPN zendmasten.

Mijn huis adres tot aan de tele 2 mast is 2.1km en ik heb elke middag vanaf 5u ongeveer.5 tot 10 mbps tot aan de volgende ochtend tot het weer 20 a 30 is. Ik gebruik 4g merendeels in de avond en nacht.

Mijn huis adres tot aan de KPN mast is 1.4km en ik heb altijd 4g+ minimaal 70 tot 100 mbps.

Als ik naar de tele 2 mast loop in de avond en er pal naast ga staan is het rond de 30 a 35 mbps maar geen 4g+. Overdag ook geen 4g+ vandaar dit topic ik probeer erachter te komen waarom geen 4g+ en vanwaar de lage snelheid
Reputatie 7
Badge +5
Je moet ook niet naast een antenne gaan staan, want die stralen niet direct naar beneden, je kunt beter op wat afstand gaan staan waar hij wel straalt.
Reputatie 1
Ik dacht dat je wel snapte wat ik bedoelde.
Reputatie 1
Ik sta er altijd wel 50 a 100 meter vanaf. Maar zelfs als ik er wel pal onder ga staan haal ik hogere snelheden
Reputatie 7
Badge +2
De 4G+ is echte een mysterie, dat kan gewoon een storing zijn, ik dacht te herinneren dat ooit een topic hierover geweest waar sommige klanten (stuk of 5) ook last hadden van minder snel internet en dus ook geen 4G+ hadden. Dit was plotseling ook opgelost. Dit topic is niet zo oud trowns, max 2 maanden of zo.

Ik weet alleen niet als dit storing iets lokaal was of iets die allebei die groep klanten aantrof.
Reputatie 1
Ik ben met deze 3 toestellen in Purmerend, Alkmaar, Heerhugowaard, hoorn en opmeer geweest zowel met KPN (overal 4g+) tele 2 nergens 4g+

Dat was de reden dat ik dit topic gestart heb.
Ik ben niet ontevreden met tele 2, ik zie het als een verbeterpunt voor de toekomst. Iemand moet het op het forum zetten dacht ik zo zodat het verbetert kan worden
Reputatie 1
Volgens tele 2 moet 4g+ overal werken
(screenshot)

Werken sommige masten dan niet goed?

Nog 2 screenshots gemaakt net van speedtest.net van hun mobiele app.
Reputatie 7
Badge +2
Vul in ieder geval jou klant gegevens in je profiel en zou een moderator misschien dat kunnen escaleren naar de technische afdeling.

Bijna alle sites van Tele2 zijn voorzien van zowel 800 als 2600Mhz frequenties, dus tenzij je echt in the middle of nowhere bent waar je alleen bereik hebt van band 20 (800Mhz) ik zou 4G+ verwachten.

Maar dit hoef niet perse een storing te zijn he, terwijl mijn telefoon (en provider) carrier aggregation met 3 frequenties aan kan, en de site in de buurt 4 frequenties uit straalt, (900, 1800, 2100 en 2600TDD) verbindt mijn telefoon hier bijna altijd alleen met 1800 en 2600TDD (band 3 en 38).

Edit:

Je quote wel een artikel uit 2015... Netwerk is nu ietsjes meer uitgebreid.

Laatste stand van. Zaken:

Reputatie 1
Klopt 2015 en het is bijna 2019 dus zou wel overal 4g+ verwachten

Dichtstbijzijnde tele 2 zendmast is 2.1km van mijn huis. Is dit tever dan?
Als ik erheen loop, kom er elke dag langs dan haal ik rond de 40 down en 5 up maar dan overdag, in de avonden is het vele malen lager. En in de avonden heb ik meer 4g nodig dan overdag
Reputatie 7
Badge +2
Klopt 2015 en het is bijna 2019 dus zou wel overal 4g+ verwachten

Maar zoals je ziet in het overzicht zijn er bijna 300 punten met alleen maar 800Mhz en 16 punten met alleen maar 2600Mhz. Een netwerk bouw je zo uit op een efficiënte manier 2600Mhz is een frequentie die meer bandbreedte biedt iets die je in een dunbevolkte gebied niet echt nodig hebt, daar is grote bereik belangrijker

Maar je focus nu op een + op je scherm, ja je staat bij een Tele2 site (of tenminste jij zegt zeker te zijn dat het een Tele2 site is) en haal je 40/5 ?

Neem een locatie waar jij snelheid probleem ervaart, bijvoorbeeld in die plek waar je minder dan Mbps haalt, als hier in de forum een moderator niet achter de oorzaak kan komen, dan vraag je voor een dekkingsonderzoek en op die locatie produceer jij genoeg voorbeelden voor de technische dienst van slechte verbinding, dan kunnen ze precies zien wat je signaal sterkte is, waar en hoe je verbonden bent en hopelijk hebben ze daar een verklaring voor.

For all I know kan het gewoon zijn dat je verbonden bent met 2600Mhz overdag en dat s avonds die frequentie uit gaat en je dan gebruik maak van 800Mhz. Maar dat kan Tele2 makkelijk achterhalen met de juiste gegevens, misschien gaat ergens 's nachts een site uit waar het niet de bedoeling is.
Reputatie 1
Ik zou graag willen dat een moderator dit uitzoekt
Reputatie 1
Deed net 2 speedtest direct achter elkaar en de resultaten zijn zeer verwarrend. Kan het zijn dat een van de masten in opmeer niet goed werkt?
Reputatie 7
Badge +5
Kies eens een andere server als je de speedtest doet, TrinetBv is een goede.
Dat doe je door op de naam van de server te klikken of het icoontje voor de naam, dan verschijnt er een rijtje servers.
Op de server naam klikken dan selecteer je deze voor je speedtest.
Reputatie 1
Daar is trinet zelfde snelheid als ik met allemaal krijg. Op mijn mate 20 pro met mijn kpn simkaart zit ik boven de 100 mbps. Ik doe deze speedtest omdat mijn YouTube op mate 20 pro constant buffer met 4g geen 4g+
Heb nog nooit 4g+ gehad met tele 2. Als ik switch naar de kpn sim. Direct 4g+
Reputatie 1
Ik werd vandaag wakker en had vanuit het niets 4g+ geen update op me telefoon niets.

Speedtesten laten zien dat de snelheid omlaag is gegaan. Nog lagere 4g nu. Hoe is dit mogelijk?

Zou 4g+ niet sneller moeten zijn?
Reputatie 7
Badge +2
Behalve de sterkte van de signaal en natuurlijk je eigen toestel, moet je rekening houden dat de bandbreedte van beide frequenties die Tele2 in gebruik heeft wordt gewoon gedeeld tussen alle toestellen die verbonden zijn met die sites.

Kan gewoon zijn dat je telefoon verbinding maakt met een site die erg druk is, maar die wel beter bereik geeft.
Reputatie 1
Ik weet hoe het werkt. Alleen als ik gister met vandaag vergelijk en de weken ervoor...

Vandaag is me download mbps en upload gehalveerd in snelheid. Maar heb wel 4g+ ipv 4g en kwa bereik ben ik van 5 streepjes terug gegaan naar 3. Dus geen idee wat er word geklopt hier. De zendmast is ook maar 200 meter hiervandaan...