beantwoord

Spam voicemailberichten Bel-me-niet-register

• 2 januari 2016
  • 15 reacties
  • 5427 x bekeken

Ik krijg sinds enige tijd spam voicemailberichten. Ik ontvang een normaal SMS-bericht (tenminste het ziet er normaal uit) met de melding: U heeft een nieuwe voicemail ontvangen. Dan denk ik: 'Iedereen kan mijn voicemail hebben ingesproken. Het bericht zou van vrienden of van mijn ouders kunnen zijn'. Dat weet je immers niet. Dus bel ik elke keer naar mijn voicemail (nummer 1233 --> het gewone voicemail nummer). Om dan te ontdekken dat er een fakebericht (spam) is ingesproken. Heel irritant. Je kunt het van te voren niet zien, dus elke keer bel je voor niks naar de voicemail. Elke keer kost me dat dan geld. Om vervolgens een nonsense-bericht af te luisteren.

Inhoud van de spam voicemail:
De inhoud is elke keer exact hetzelfde. Het is een computerstem die zegt: 'Wenst u niet meer gebeld te worden, bel dan het bel-me-niet-register.nl'.

Opvallende kenmerken:
-het begint vaak midden in een zin, dus alsof het eerste deel van het bericht is weggevallen
-de computerstem
-de inhoud van het bericht: 'out of the blue' begint het met de woorden '..niet meer gebeld worden, bel-me-niet-register'.
Dat krijg je normaal gesproken te horen aan het eind van een (marketing)gesprek, het is vreemd als openingszin.

En NEE, natuurlijk wens ik niet gebeld te worden door deze criminelen!
Erg fijn dat ze mijn voicemail platbombarderen met de tekst 'wenst u niet gebeld te worden....'.

Wat kan ik hieraan doen?

Ik heb nu maar mijn voicemail uitgeschakeld, maar dan kan ik ook geen gewenste voicemail meer ontvangen.
icon

Beste antwoord door Ciana van Tele2 21 januari 2016, 13:38

Hoi Loekarin,

Ik plaats dit berichtje (18 januari) even opnieuw. Blijkbaar zat ik in het verkeerde account.

Ik zie dat we op 4 januari een e-mail hebben verstuurd waarin is aangegeven dat we jouw verzoek nog niet in behandeling konden nemen. Om het onderzoek te starten, moet het verzoek aan een aantal voorwaarden voldoen:

• dienen 3 verschillende exacte data en tijdstippen te zijn.
  • dienen beantwoorde oproepen te zijn
  • dienen niet afkomstig te zijn uit buitenland of van een bedrijf
  • dienen driemaal hetzelfde nummer danwel anoniem te zijn

Heb je dit nog naar ons opgestuurd? Ik zie dit namelijk niet terug in het systeem. Als je nog steeds wordt lastiggevallen, ontvang ik graag de antwoorden via een privéberichtje. Dan zet ik het voor je door!

Groet, Ciana
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het klinkt alsof er een marketing bureau met een auto dialer nummers afbelt en als ze in jouw voicemail terecht komen niet goed het gesprek verbreken en toch een bandje afspelen. Ze zijn verplicht je aan het einde van zo'n gesprek je te wijzen op het bel-me-niet-register, dus op zich klopt dat.

Wat je kan doen als je zo'n boodschap hoort is met toest "4" te beluisteren van welk telefoonnummer het gesprek afkomstig is. Hopenlijk hebben ze hun nummer niet afgeschermd, anders dan is de optie niet beschikbaar voor die voicemail.
Het nummer is waarschijnlijk afgeschermd, want ik zie bij de ingekomen oproepen dan steeds een ingekomen oproep van 'privé nummer' staan.
Heeft Tele2 de mogelijkheid om oproepen van onbekende nummers automatisch te blokkeren?

Verder valt me dus op dat het bericht steeds exact gelijk is, en er steeds exact hetzelfde ietwat vreemde begin aan zit. Alsof de computer al eerder is begonnen met afspelen van zijn tekst en niet alles helemaal goed op de voicemail terecht is gekomen. Zou het daardoor van dezelfde caller afkomstig kunnen zijn? Ik denk van wel, omdat het zo op elkaar lijkt.
Reputatie 7
Badge +4
Onbekende nummers kun je op nieuwere telefoonmodellen blokkeren. Dan gaat er geen ringtoon afspelen.. Maar dat gaat niet op als je jouw telefoon hebt uitstaan.
En nog als aanvulling: mijn nummer stond al geregistreerd in het Bel-me-niet-register. Dus eigenlijk zouden marketingbureaus me sowieso niet moeten bellen.
Onbekende nummers kun je op nieuwere telefoonmodellen blokkeren. Dan gaat er geen ringtoon afspelen.. Maar dat gaat niet op als je jouw telefoon hebt uitstaan.

Alleen geen ringtoon...dus dan zou diegene toch nog automatisch doorgeschakeld worden naar mijn voicemail?
Want dat is wat er nu steeds gebeurt.
Reputatie 7
Badge +4
Ja, daar heb je gelijk in. Je zou een formele overlast melding kunnen maken. Hoe dat werkt en wat je moet aanleveren staat hier:
https://www.tele2.nl/klantenservice/klachten/telefonisch-overlast/
Gebruik 1) telefoon
Bedankt! Die ga ik invullen. Het voelt inderdaad als lastig gevallen worden, en het gebeurt een paar keer per week, dus best vaak.
Op het formulier moet ik kiezen voor het type overlast. Keuze uit twee opties: 1) Telefoon 2) Sms/mms

Wat moet ik kiezen? Eigenlijk is het alles. Ik word gebeld door een privénummer (overigens hoor ik nooit een ringtoon, maar dat kan ook aan mezelf liggen. Ik hoor mijn mobiel vaak niet). Ik krijg een SMS, dat er een voicemail bericht is ingesproken. En er is een voicemailbericht.

Die laatste vind ik het vervelendst, want die kan ik niet negeren. Als je je voicemail afluistert, hoor je hem vanzelf.
Reputatie 7
Badge +5
Type 1, het gebeld worden is het probleem (anders geen sms)
Ter info, elk jaar moet je het bel-me-niet-register bijhouden (telefoon vast elk half jaar)
Reputatie 7
Badge +5
Toch type 2 :?
In dit topic word door 2 Tele2 moderators ten stelligste beweert dat er géén sms komt na een ingesproken bericht.
(Topic gesloten, einde discussie want er is niets anders mogelijk.)
Eric ?????
Dus die sms zou fake zijn, en het bericht in de voicemail hebben de kaboutertjes "ingesproken" :8
@Bombarie: het topic waar jij naar verwijst, gaat over het ontvangen van een email, niet over een sms.

Anyway, ik heb in elk geval op het formulier voor optie 1) telefoon gekozen. Ik weet niet of het zo belangrijk is wat je kiest. Ik denk dat het om het hele verhaal gaat.
Nog even het vervolg . Voor wie misschien ooit met iets dergelijks te maken krijgt. Van Tele2 kreeg ik als antwoord dat ze mijn melding van overlast niet in behandeling kunnen nemen. Daarvoor moeten het:
-beantwoorde oproepen zijn
en
-dienen ze niet afkomstig te zijn van een bedrijf.

Met dit Tele2 beleid kom je dus niet ver.

Vooral lastig is dat een klacht blijkbaar niet over een bedrijf mag gaan. Callcenters zijn bedrijven.

Het komt er dus op neer dat je tegen ongewenste outbound callcenters (want dat zijn het waarschijnlijk) niet veel kunt doen. Behalve wat ik al gedaan heb: mijn voicemail helemaal uitzetten. Hopelijk kan ik hem over een tijdje weer aanzetten, en is mijn nummer dan uit het computersysteem van de beller verdwenen.
Reputatie 2
Badge +2
Hee Loekarin,

Wat een vervelende situatie, zeg. Ik zal even kijken wat ik intern voor je kan betekenen. Zou je ajb een privéberichtje willen sturen met jouw NAW (Naam, Adres, Woonplaats), geboortedatum en klantnummer? Thanks!

Groet, Ciana
Reputatie 2
Badge +2
Hoi Loekarin,

Ik plaats dit berichtje (18 januari) even opnieuw. Blijkbaar zat ik in het verkeerde account.

Ik zie dat we op 4 januari een e-mail hebben verstuurd waarin is aangegeven dat we jouw verzoek nog niet in behandeling konden nemen. Om het onderzoek te starten, moet het verzoek aan een aantal voorwaarden voldoen:

• dienen 3 verschillende exacte data en tijdstippen te zijn.
  • dienen beantwoorde oproepen te zijn
  • dienen niet afkomstig te zijn uit buitenland of van een bedrijf
  • dienen driemaal hetzelfde nummer danwel anoniem te zijn

Heb je dit nog naar ons opgestuurd? Ik zie dit namelijk niet terug in het systeem. Als je nog steeds wordt lastiggevallen, ontvang ik graag de antwoorden via een privéberichtje. Dan zet ik het voor je door!

Groet, Ciana