Slecht bereik

• 17 augustus 2018
  • 27 reacties
  • 4922 x bekeken

Hallo Tele2,

Ik merk de laatste tijd erg vaak dat ik slecht bereik heb. Tijdens het bellen kunnen mensen mij slecht verstaan en als ik zelf bel lukt dat dan niet. Dit is vaak wanneer ik thuis (in Leiden) ben, maar misschien komt dat vooral omdat ik meestal bel wanneer ik thuis ben en niet wanneer ik van huis ben. Wat is er aan de hand?

Groeten, Renate

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

27 reacties

Ik heb er zelfs over gedacht te gaan verhuizen🤣 zoals me op forum werd geadviseerd.

Dat is wel wat radicaal hoor. Gewoon je muren slopen zou voldoende geweest moeten zijn ;)

Ook dat zou te radicaal geweest zijn Frenk......

Groot vensterraam aan de voorkant, kleine uitbouw aan de achterkant met veel licht.
Meerwaarde van het huis, beter bereik, en een hoop extra gratis licht. Valt dan ook weer mee in de stookkosten en zal je op termijn alleen maar beter uit zijn 😅

Ja veel voordelen maarrrrr.....ik had zowel binnen alsook buiten op de meeste plaatsen in Heerlen helemaal geen bereik dus dan zou er al een hele grote breekpartij moeten gebeuren .?
Het is nu gelukkig aanzienlijk beter. Ben zeer tevreden over het product en de prijs die ik ervoor betaalde.
Vraag blijft waarom nu wel en toen niet ? Dekkingskaarten gaven aan goed bereik....dekkingsonderzoek gaf aan dat bereik slecht tot onvoldoende was.
Dus er is nog hoop voor TS
Kan ook aan toestel liggen natuurlijk even testen zou ik zeggen
Reputatie 5
Badge
Ik heb er zelfs over gedacht te gaan verhuizen🤣 zoals me op forum werd geadviseerd.

Dat is wel wat radicaal hoor. Gewoon je muren slopen zou voldoende geweest moeten zijn ;)

Ook dat zou te radicaal geweest zijn Frenk......

Groot vensterraam aan de voorkant, kleine uitbouw aan de achterkant met veel licht.
Meerwaarde van het huis, beter bereik, en een hoop extra gratis licht. Valt dan ook weer mee in de stookkosten en zal je op termijn alleen maar beter uit zijn 😅

Ook dat zou te radicaal geweest zijn Frenk......Denk dat Tele2 hard gewerkt heeft aan het probleem en de klachten vanuit Heerlen zoals ze beloofden . Fijn dat ze meteen nog een extra mast hebben geplaatst ook nadat ik opnieuw abo nam.😋
Reputatie 6
Badge

Dat is wel wat radicaal hoor. Gewoon je muren slopen zou voldoende geweest moeten zijn 😉
Ik sloot in Maart mijn abonnement af en heb ruim daarvoor het bereik in Heerlen met een Tele2 sim getest. Dus ruim voor de nieuwe mast er stond. Dat er in Mei weer een bij is gekomen wist ik niet. Goed nieuws voor Heerlen en omstreken. We hebben er lang op moeten wachten. Ik heb er zelfs over gedacht te gaan verhuizen🤣 zoals me op forum werd geadviseerd.
Reputatie 7
Badge +4
Er zijn geen masten bijgekomen.
Helaas verkeerde informatie. Op 10 mei is er nog een mast bijgekomen in Heerlen. Bron:4gmasten.nl

Het kan natuurlijk best aan de telefoon liggen maar Renate merkt de laatste tijd dat bereik via 4G slecht is, terwijl eerder geen klachten waren. Er zijn meerdere klanten die dit hebben ervaren.
Ik heb zelf ook lang geen bereik gehad in Heerlen. Het bereik is nu sinds ruim een jaar weer prima. Er zijn geen masten bijgekomen. Maar nu zowel binnen als buiten wel opeens prima 4G in Heerlen....
Reputatie 7
Badge +4

Het probleem lag uiteindelijk bij mij ook in de telefoon. De HTC Sensation was niet spectaculair op het gebied bereik.

Klopt, lees ook eens: https://tweakers.net/reviews/6381/ontvangst-bij-high-end-telefoons-test-van-signaal-en-snelheid-op-4g-netwerken.html
Reputatie 5
Badge

Dit gaat nog wel op hoor; er zijn allerlei ingewikkelde termen voor bedacht om het onvoorspelbare gedrag van zendmasten te beschrijven: umbrella effect, mirroring, fading etc. Ook kan ons radioteam spelen met signaalsterkte, zendrichting en andere zaken.

dus er zit een kern van waarheid in, maar we zouden er geen rekening mee hoeven houden.
Toch fijn dat betreffende medewerker redelijke informatie gaf destijds, De accurate besturing zal nog wel relatief nieuw zijn, en waar ik woon is het nou niet echt aantrekkelijk om nog meer te investeren in zendmasten.
Al ben ik zeer tevreden op het moment, Buitenshuis data snelheden van 150!Mbs

Het probleem lag uiteindelijk bij mij ook in de telefoon. De HTC Sensation was niet spectaculair op het gebied bereik.
Reputatie 6
Badge
Het is alweer een aantal jaartjes terug dat ik dit te horen kreeg, of het klopt is ook nog de vraag, maar.

Ergens eind 2000 begin 2010 is mij door een vodafone medewerker verteld dat de mast niet direct naar de grond gericht is, maar een soort blinde vlek heeft onder en rond de mast.

Het signaal zou "Downtilt omni-directional zijn". Een beetje als de koplampen van een auto.
Precies weet ik het niet (meer) maar het kwam een beetje neer dat de zendmast pas na 300-500? meter "de grond bereikt"

Of dit van toepassing is voor u weet ik niet, überhaupt of het waar is, of een weg-wuiving is geweest is, weet ik niet.
Mocht het waar zijn dan zou het ook van toepassing zijn op 4G (of ze hebben een andere vorm van signaal)

Een beetje dit idee.

Normaal gesproken word dat opgelost door meerdere zendmasten in de buurt te hebben, of tele2 dat heeft in uw omgeving zou dan een vraag zijn om te stellen.

(Mocht ik er compleet naast zitten hoor ik dit graag natuurlijk)

Dit gaat nog wel op hoor; er zijn allerlei ingewikkelde termen voor bedacht om het onvoorspelbare gedrag van zendmasten te beschrijven: umbrella effect, mirroring, fading etc. Ook kan ons radioteam spelen met signaalsterkte, zendrichting en andere zaken.

Ik denk echter dat dit iets te ingewikkeld wordt, des te meer omdat dit niet goed te onderzoeken valt. Er zijn genoeg huis- tuin en keuken testjes mocht @RvanZanten daar nog trek in hebben (zolang jij bereid bent mee te doen staan wij voor je klaar!).
Simkaart cross test kan heleboel verduidelijking geven. Als dekking bij andere provider wel lukt, weet je dat het niet aan je toestel ligt.
Als jouw Tele2 kaart het in ander toestel wel doet ook....
Toestel van Topicstarter de J5 is in de Tweakerstest test zo te zien niet meegenomen dus waarom deze onderbouw hier vermeld wordt is me niet duidelijk.

Je begon een paar reacties terug weer een sneer uit te delen. Lijkt het je niet verstandig om daar nu eens mee te stoppen en gewoon je eigen reactie te posten zonder op een negatieve toon aan de postings van anderen te refereren? Dan leveren we allemaal een bijdrage en dan kan de topicstarter zelf bepalen waar hij wel of niet wat aan heeft. Tevens houden we het dan een stuk gezelliger op het forum.

Right Pipo....sorry Eric!
Reputatie 5
Badge
Het is alweer een aantal jaartjes terug dat ik dit te horen kreeg, of het klopt is ook nog de vraag, maar.

Ergens eind 2000 begin 2010 is mij door een vodafone medewerker verteld dat de mast niet direct naar de grond gericht is, maar een soort blinde vlek heeft onder en rond de mast.

Het signaal zou "Downtilt omni-directional zijn". Een beetje als de koplampen van een auto.
Precies weet ik het niet (meer) maar het kwam een beetje neer dat de zendmast pas na 300-500? meter "de grond bereikt"

Of dit van toepassing is voor u weet ik niet, überhaupt of het waar is, of een weg-wuiving is geweest is, weet ik niet.
Mocht het waar zijn dan zou het ook van toepassing zijn op 4G (of ze hebben een andere vorm van signaal)

Een beetje dit idee.

Normaal gesproken word dat opgelost door meerdere zendmasten in de buurt te hebben, of tele2 dat heeft in uw omgeving zou dan een vraag zijn om te stellen.

(Mocht ik er compleet naast zitten hoor ik dit graag natuurlijk)
Wauw, ik had even niet meegekregen dat er alweer (zo veel) nieuwe reacties waren! Bedankt. Eric, helaas is mijn toestel niet meegenomen in de tweakerstest.. Ik ken helaas niemand met mijn toestel en volgens mij ook niemand met een tele2 simkaart, dus als ik dan een dergelijke wisseltruc uitvoer kan het resultaat ook beïnvloed worden door het toestel-soort. VoWIFI kan mijn toestel niet. Mijn toestel kan wel 4G bellen volgens het Tele2-lijstje, dat doet hij dan ook automatisch toch?
Ik zal toch maar eens met mijn vriend van simkaart ruilen (Vodafone), en wat meer buitens huis bellen, maar met zoveel onduidelijkheid weet ik niet of ik bij Tele2 ga blijven 😞
Reputatie 6
Badge
Om even samen te vatten: er zal tal van zaken die ervoor kunnen zorgen dat de kwaliteit van je gesprekken verslechtert. Dekking is daar een van en dat kun je met alle bovengenoemde manieren testen.

Het begint dus allemaal met informatie harken :)

Op dit moment weten we:
-Het probleem lijkt zich binnenshuis voor te doen maar het is niet uit te sluiten dat dit simpelweg door je belgedrag komt.

Als je vanuit hier wilt onderzoeken dan lijkt de meest voor de hand liggende test om eens wat meer buitenshuis te bellen. Merk je bij nader inzien toch geen verschil? Dan is slecht signaal binnenshuis niet waarschijnlijk.

Het wisselen van een simkaart kan ook interessante informatie geven maar kan niet altijd praktisch zijn; je zou voor een langere periode moeten testen en vanwege verschillende technieken zoals VoLTE en VoWIFI kunnen de resultaten per telefoon sterk verschillen zonder dat dit doorslaggevende informatie geeft.

Weet je zo genoeg om even verder te kunnen? Zo niet, laat het ons weten!
Reputatie 7
Badge +1
Simkaart cross test kan heleboel verduidelijking geven. Als dekking bij andere provider wel lukt, weet je dat het niet aan je toestel ligt.
Toestel van Topicstarter de J5 is in de Tweakerstest test zo te zien niet meegenomen dus waarom deze onderbouw hier vermeld wordt is me niet duidelijk.

Je begon een paar reacties terug weer een sneer uit te delen. Lijkt het je niet verstandig om daar nu eens mee te stoppen en gewoon je eigen reactie te posten zonder op een negatieve toon aan de postings van anderen te refereren? Dan leveren we allemaal een bijdrage en dan kan de topicstarter zelf bepalen waar hij wel of niet wat aan heeft. Tevens houden we het dan een stuk gezelliger op het forum.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is natuurlijk geen adequaat antwoord op de vraag. Dekking van een andere provider is per saldo anders dan Tele2. Die kan beter of slechter zijn. Laat mij dit weer even onderbouwen.

Tweakers heeft van de week een test gepubliceerd. Daarin zijn een aantal telefoons met elkaar vergeleken qua ontvangst. Dan zie je ook dat ontvangst van de providers op de test locaties sterk van elkaar verschillen en daarom nemen ze voor dit onderzoekje ook het gemiddelde van de 4 providers om de telefoons te vergelijken. Tele2 geeft op de willekeurig gekozen testlocaties op de Galaxy S9 na altijd het signaal (binnen deze test). In de onderstaande tabel geldt dus: hoe hoger het getal, hoe beter het is. (-98 is beter dan -104)
https://tweakers.net/reviews/6381/ontvangst-bij-high-end-telefoons-test-van-signaal-en-snelheid-op-4g-netwerken.html

Als je een simkaart van een andere provider in jouw toestel plaatst en ook dan nog slecht bereik hebt, ligt het misschien aan je toestel en zou je kunnen overwegen een nieuw toestel al dan niet in combinatie met Tele2 abo aan te schaffen.
Reputatie 7
Badge +1
Als je je Tele2 simkaart in een ander toestel zou kunnen testen, dan weten we wellicht meer over of het aan je toestel zou kunnen liggen.
Nee en het is geen adequaat antwoord op de vraag waarom er ineens slecht bereik is. Vowifi is dan sowieso een tussenoplossing om te kunnen bellen.
Reputatie 7
Badge +4
Dan is het een 2016 model wat geen VOWIFI ondersteund helaas. Wat je nog kan doen is om eens een ander toestel te proberen. Wie weet heeft deze een probleem gekregen.
Dan krijg ik de melding 'Uw vliegtuigstand staat aan. Schakel deze uit om te kunnen bellen'. Mijn modelnr is SM-J5000FN welke ik zo'n 2 jaar geleden heb gekocht
Reputatie 7
Badge +4
Welk modeljaar is die j5, is het een J530F uit 2017?
Je kunt dit simpel testen door toestel in flight modus te zetten, dan weer wifi aan en als die weer geconnect is even 1233, de voicemail, bellen.
Ik heb de samsung galaxy J5, zo te zien werkt het dan niet. Daarbij hebben we langzaam internet omdat we in de binnenstad wonen en hier geen snel internet kunnen krijgen, dus whapapp bellen ed gaat vaak ook niet goed. Maar ik vraag me af waarom het 4G netwerk het hiervoor geen problemen gaf en nu wel.. Tele2?
Reputatie 7
Badge +4
Vowifi is zeker een oplossing als jij belt of gebelt wordt op je normale 06 nummer. Het is voor de telefoon net alsof hij met een mobiele mast is verbonden. Alles werkt het hetzelfde, zelfs sms.
Bekijk het filmpje in die link. Welk toestel heb je, dat is wel belangrijk voor de ondersteuning.