beantwoord

Simkaart ICCID

  • 20 May 2021
  • 3 reacties
  • 234 x bekeken

Zeer geëerde heer/mevrouw,

 

Hierbij meldt ik een verstoring aan bij Tele2 waar ik binnen de 1e lijn niet door kom. Dit loopt al langer. Gaarne z.s.m. oppakken en het ticket doorzetten richting Commnications of technisch beheer 2e lijn.

 

Bij Tele2 (T-Mobile) heb ik een 4G Sim Only 2020.2 Unlimited Data/Bel/SMS abonnement. Vanwege een obstructie in de prive sfeer, heb ik een klant behoefte belegd bij Tele2. Aanvraag nieuwe SIM (ICCID) met een nieuw nummer. Heel belangerijk dat zowel de nieuwe SIM als ook het nieuwe nummer een '’andere nieuw ICC'' nummer krijgt.

 

Zoals we allemaal wel weten tegenwoordig worden er veel cookies en data in het cache gegeneerd en in het geheugen opgeslagen van een telefoon. 

Vanuit mijn achtergrond in de ICT/Telekom ontvangen wij met het beheer in Mobile Device Management (MDM) klachten van klanten dat als ze een nieuw nummer aanvragen dit gebeurt op basis van dezelfde SIM en ICC nummer (Integrated Circuit Card ID).

 

Wat gebeurt er dan met bijvoorbeeld Whatsapp contacten, u kunt het wel raden. Whatsapp (Facebook) heeft op de achtergrond in het cache een tool draaien die er voor zorgt dat contactpersonen een bericht krijgen met ‘’Pietje heeft een nieuwe nummer, voeg dit nummer toe’’. Vervolgens zien deze personen het nieuwe nummer.

 

Dit is dus wat we absoluut niet willen zien gebeuren, alsmede ook vanwege privacy waarborging. Vandaar dat we adviseren eerst lokale contactpersonen telefoon verwijderen, Whatsapp inhoud binnen de Whatsapp app compleet verwijderen, Whatsapp account verwijderen en dan de Whatsapp app verwijderen. E.v.t. aangevuld met de telefoon terug zetten naar fabrieksinstellingen d.m.v. wis alle inhoud.  

 

Nu heb ik bij Tele2 een nieuwe SIM aangevraagd die is binnengekomen met een nieuw ICC nummer. Echter geen telefoonnummer bij vermeld (activere online niet mogelijk, aangezien oude nummer gekoppeld wordt!).

Gebeld met de 1e lijn. Die geven aan dat bij het activeren van de nieuwe SIM met een nieuw ICC het oude nummer hieraan wordt gekoppeld. Dat wist ik dus al. 

 

Wat heb ik dan in hemelsnaam aan het toesturen van een nieuwe SIM-kaart als het oude nummer eraan wordt gekoppeld, leg mij dit eens uit?

Oftewel gewoon een SIM-Swap. Dit is dus wat ik niet wil zien en wat ook niet de behoefte is. De klant vraagt om een nieuwe SIM-kaart (ICCID), een nieuw ''ICC'' nummer met daarbij een nieuw nummer.

 

 Dit is technisch mogelijk bij Tele2 geeft T-Mobile aan, gewoon uitvoeren dus.

 

Klantnummer: 1.20762592

Het vriendelijke verzoek om het request uit te voeren.

 

 

icon

Beste antwoord door Drager-ICT 20 May 2021, 11:39

Bekijk origineel bericht

3 reacties

Reputatie 7

Dat dacht ik ook al toen ik de openingspost las: whatsapp verwijderen, nieuwe simkaart, vervolgens nieuw nummer en dan whatsapp weer installeren. Gewoon nieuwe simkaart en nummer in 2 stappen dus.

Een heleboel “moeilijke” woorden, en lastig gedoe; simpele oplossing; 

Haal whatsapp van je telefoon af, herstart je telefoon. 

Doe de nieuwe simkaart in het toestel, activeer het met oude nummer. 

Vraag nieuw nummer aan, wacht tot msisdnswap is afgerond

Je hebt nu nieuw nr op nieuw simkaart/iccid

Installeer whatsapp opnieuw met nieuw nr. 

En als je helemaal paranoide bent, doe je ipv alleen whatsapp verwijderen een fabrieksreset op je toestel, of activeer je het simkaartje met oude nummer in een ander toestel.

Of andere oplossing, verwijder whatsapp en soude imkaart uit je toestel, vraag msisdn swap aan op oude simkaart, na msisdn swap is uitgevoerd doe je simkaart nog niet in toestel, doet een simswap, plaatst nieuwe sim in toestel, installeert whatsapp.

Overigens moet je tegenwoordig actief in whatsapp kiezen om je whatsapp te migreren naar een nieuw nr. 

Topic mag dicht , is inmiddels resolved door een technische medewerker! 

 

Reageer