beantwoord

Sim swap voorkomen

  • 29 November 2022
  • 8 reacties
  • 169 x bekeken

Biedt Tele2 mogelijkheden om een sim swap te voorkomen? Is het bijvoorbeeld mogelijk af te dwingen dat een nieuwe simkaart alleen maar aangevraagd kan worden wanneer ik ingelogd ben? Dat zou dan voorkomen dat iemand via de klantenservice telefonisch een nieuwe simkaart kan aanvragen, of op een andere manier via social engineering Tele2 laat meewerken.

icon

Beste antwoord door eric 29 November 2022, 18:36

Bekijk origineel bericht

8 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Een sim swap kan eigenlijk alleen via je mijn.tele2.nl account worden aangevraagd.  Bijvoorbeeld als je telefoon is gestolen. Als er al iets via customer care wordt geregeld wordt er een zware identificatie uitgevoerd. 

Bedankt voor je reactie. Dat is goed nieuws.

Wat houdt zo'n zware identificatie dan in? OK geloof niet zoiets waterdicht gaat zijn, omdat "privé" gegevens al ergens te koop kunnen liggen. Gezien de velen datalekken van de afgelopen jaren, stel je hebt in die van de GGD en LinkedIn gezeten, dan zijn er weinig gegevens meer die jouw identiteit kunnen bewijzen. Naam, adres, woonplaats, BSN, email, telefoonnummer zijn dan al miet meer alleen door jou te vertellen. Eigenlijk zijn gegevens voor een identificatie niet meer geheim zodra je ze voor een andere klantenservice ook hebt gebruikt om jezelf te identificeren. 

 

Punt is, mij lijkt het prettig mijn zaakjes verder dicht te timmeren en voorkomen dat iemand zich met gestolen gegevens als mij kan voordoen. 

Reputatie 5

Als ik mij niet vergis dan dien je via MijnTele2 je simkaart nog te activeren. En daarnaast ontvang je ook altijd een e-mail als er een nieuwe sim besteld is. Links of rechtsom zul je er zelf dus ook altijd van af weten en direct actie kunnen ondernemen als iemand namens jou zoiets probeert door te voeren.

Ik vind het fijn hoe iedereen meedenkt, maar mijn vraag is alleen nog maar speculatief beantwoord. Ik heb nog steeds niks geleerd hoe ik, eventueel in samenwerking met tele2, extra stappen kan ondernemen om een Sim swap te voorkomen.

 

 

Reputatie 5
Badge +6

De beste manier om dit te voorkomen is om een tweestapsverificatie 2FA in te stellen. 
Het liefst met een ander nummer (prepaid telefoon) waarop je de 2FA installeert. Online zijn er veel mogelijkheden te vinden! 

Ook je MijnTele2 account is met 2FA te beveiligen.

 

 

Reputatie 5
Badge +6

Hier staan voorbeelden van 2fa apps en waarom het handig is:

https://www.consumentenbond.nl/veilig-internetten/activeer-tweestaps-authenticatie

https://tweakers.net/plan/3096/tweefactorauthenticatie-vanaf-vandaag-beschikbaar-op-tweakers.html

https://www.tele2.nl/blog/authenticator-app/ 

Bedankt voor de tips over tweestapsverificatie. Die heb ik al aan staan voor mijn tele2 account (op basis van een 2fa app, geen sms). Ook maak ik gebruik van een wachtwoordmanager met unieke wachtwoorden voor iedere website. 

Ik maak me dan ook niet zo'n zorgen over een simswap doordat mijn tele2 account gehackt wordt. Ik maak mij zorgen over simswap omdat iemand met een vlotte babbel en gelekte gegevens de klantenservice zo ver krijgt daar aan mee te werken.

Een echte oplossing zou zijn voor mij de optie om de klantenservice expliciet niet te machtigen een nieuwe simkaart op te sturen of te activeren. Als ik zelf toegang tot mijn account verlies, mezelf buitensluit, en moet betalen voor een abonnement zonder dat ik er langer gebruik van kan maken omdat de klantenservice me niet verder kan helpen, kan ik daarmee leven. Ik wil de keuze hebben hier mijn eigen afweging in te maken.

Ik denk daarom dat een reactie vanuit tele2 hierop het meest behulpzaam zou zijn.

Reputatie 7
Badge +12

Hey @Motive0013 Of het mogelijk is om de klantenservice geen simkaart op te laten sturen na een aanvraag, dat durf ik niet te zeggen, ik denk het eerlijk gezegd niet. Echter, wat de mannen hierboven hebben aangegeven klopt helemaal! Er gelden zeer strenge regels voor het opsturen van een nieuwe simkaart en het activeren hiervan. We sturen de klant altijd eerst naar de Tele2-omgeving om dit zelf te doen. De verificaties (ID-check + strenge ID-check) die je voorbij kan zien komen zijn niet de enige verificaties die we doen. Daarnaast voeren we ook standaard een aantal controles uit om jouw veiligheid te bewaken. Deze zal ik uiteraard niet benoemen, maar je kan van me aannemen dat we een sim swap niet licht nemen.

Ik hoop dat je hiermee meer duidelijkheid hebt en dat we je zorgen hiermee een beetje weg hebben kunnen nemen.

Reageer