beantwoord

Roaming staat uit en toch kosten (mobiel). Hoe kan dat?

• 21 augustus 2019
  • 13 reacties
  • 305 x bekeken

• Is lekker bezig
  • 8 reacties
Voordat ik naar het buitenland (buiten Europa) ben vertrokken, heb ik in juli roaming uitgezet. Ik heb daarna tijdens mijn vakantie alleen via WiFi gebeld en gewhatsappt in het buitenland. Nu heb ik voor de maand juli 2019 internetkosten van EUR 0,03 en bellen/sms EUR 32,14. Ik wil dus graag weten hoe deze kosten zijn gemaakt en hoe deze kosten tot stand zijn gekomen. Waar de internetkosten zijn gemaakt heb ik kunnen achterhalen (ondanks dat ik WiFi gebruik heb), maar voor de 32,14 heb ik niet kunnen achterhalen (melding geen resultaten gevonden). Vandaag gechat met iemand van Tele2 en die vertelde mij dat ik tijdens de vakantie gebeld bent door 1 bepaald nummer en dat blijkt gewoon mijn eigen (mobiel)nummer te zijn. Hoe kan dat? Daarna zei de tele2medewerker dat ik waarschijnlijk naar mijn voicemail heb gebeld of dat ik anoniem ben gebeld. Ik heb ook geen voicemail gebeld tijdens de vakantie en ik vind het ook vreemd als iemand mij anoniem belt mijn eigen mobielnummer geregistreerd wordt als beller.

Hoe kunnen deze kosten zijn ontstaan ondanks dat roaming uit staat? Alvast bedankt & groet.
icon

Beste antwoord door eric 21 augustus 2019, 06:09

Op de factuur staan alle details. Ben je inderdaad soms gebelt? Bij roaming buiten de EU betaal je ook de inkomende gesprekken. Dan is de billable party inderdaad jouw nummer.
Bekijk origineel bericht

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Op de factuur staan alle details. Ben je inderdaad soms gebelt? Bij roaming buiten de EU betaal je ook de inkomende gesprekken. Dan is de billable party inderdaad jouw nummer.
Beste Eric,

Bedankt voor de reactie.
Voor het bellen/sms’en kan ik geen verbruikdetails achterhalen (vergeleken met de vorige perioden).

Op mijn factuur van bijvoorbeeld juli/augustus 2018 (was ik ook in het buitenland); kon ik precies zien hoe de kosten tot stand
waren gekomen. Waren het slechts sms’en. Waarom kan ik dat nu niet achterhalen?

Ik ben soms gebeld. Ook inkomende gesprekken die ik niet aangenomen heb, betaal ik kosten?
Alvast bedankt voor de reactie. Groet
Reputatie 4
Badge +2
Je moet nu inloggen op de Mijn Tele2 website om alle details te kunnen zien.
Je kan dan onder Je Facturen de betreffende factuur kiezen en dan op Verbruiksdetails klikken.
Je kan zelfs nog kiezen om alleen de regels te laten zien waarbij de kosten meer dan € 0,00 zijn.
Reputatie 3
Badge
Hi,

De kosten van de binnenkomende gesprekken en sms berichten zijn inderdaad voor jou wanneer je in het buitenland buiten de EU bent.
Als er geen verbinding tot stand is gekomen, betaal je er niet voor.

Op de specificatie staan de binnen gekomen verbindingen inderdaad niet (meer) gespecificeerd. Je kunt daar dan niet achterhalen om welke verbindingen het gaat maar misschien zie je ze nog wel op je telefoon?
Je ziet de totaal kosten van de binnengekomen gesprekken of sms berichten wel op MijnTele2

Gr, Bernadet
Hallo Bernadet,

Bedankt voor je reactie.

Op mijn factuur staat voor bellen/sms een totaal van 32,14. Ik kan geen verbruiksdetail op mijn Tele2 vinden conform voorgaande maanden.
Enige dat ik zie staan is de melding geen resultaten gevonden

In het buitenland ben ik wel gebeld; ik heb niet opgenomen (1 persoon heeft mijn voicemail ingesproken en dat heb ik niet afgeluisterd) en ik heb 1 sms in juli ontvangen. Dwz het restant van het bedrag is veroorzaakt door het bellen. Ik wil graag een overzicht verbruiksdetail van het bedrag ad € 32,14 zien.

Kunnen jullie dat achterhalen? Ik hoor het graag. Alvast bedankt & groet
Je moet nu inloggen op de Mijn Tele2 website om alle details te kunnen zien.
Je kan dan onder Je Facturen de betreffende factuur kiezen en dan op Verbruiksdetails klikken.
Je kan zelfs nog kiezen om alleen de regels te laten zien waarbij de kosten meer dan € 0,00 zijn.
Hallo Malamute,

Klopt wat je zegt, dat heb ik ook gedaan. Bij de internetkosten heb ik detail gevonden, maar bij het bellen/sms staat geen resultaten gevonden. Dat vind ik vervelend, want ik wil graag weten hoe de kosten zijn ontstaan. Bedankt voor de reactie. Groet
Heb hetzelfde gehad. Weet iemand hoe ik roaming in het buitenland kan uitzetten via een sms code oid?
Reputatie 5
Badge +1
Volgens mij kan dat alleen met het toestel via menu. Met SMS zou nooit kunnen, dan kan het niet meer aangezet worden zonder roaming. Doodlopende weg.
Heb hetzelfde dgehad. Weet iemand hoe ik roaming in het buitenland kan uitzetten via een sms code oid?

Hi Thans,

Ik hoop dat je probleem opgelost is. Groet
Reputatie 3
Badge
Het is correct dat je geen specificatie kunt vinden op MijnTele2 van de kosten in het buitenland door de ontvangen berichten/gesprekken. Alleen dat er kosten gemaakt zijn door ontvangen gesprekken en ontvangen sms berichten. Vandaar dat ik me afvroeg of je ze wellicht nog op je telefoon terug kon vinden.

Maar wanneer een beller jouw voicemail inspreekt, is er verbinding gemaakt en daar betaal je helaas wel voor. Ook wanneer je de berichten niet beluisterd.
Beluister je ze wel, worden er nogmaals kosten in rekening gebracht.

Hiervoor gelden de beltarieven van het land waar je op dat moment bent.

Gr, Bernadet
Hallo Bernadet,

Bedankt voor je mail.
Ik heb op de Tele2 site gekeken over het inspreken voicemail of er kosten in rekening worden gebracht door Tele2. Daar staat dat er zowel binnen als buiten de EU geen kosten in rekening worden gebracht. Zie voor informatie de onderstaande link:

https://www.tele2.nl/klantenservice/mobiel/kosten-van-voicemail/?sqr=Voi

Hierdoor weet ik nog steeds wat de oorzaak van de kosten is.

Voor de kosten gemaakt voor internet in het buitenland heb ik een specificatie kunnen vinden.

Wanneer is het ingegaan dat er geen specificatie meer verschaft wordt voor bellen/smsen e.a. in het buitenland, want vorig jaar had ik een factuur incl detail kosten.

Ik weet dat er een verbeterde versie van de factuur zou komen in 2019. Nu is de factuur (buitenland) meer een verslechtering dan een verbetering van de factuur, daar het niet mogelijk is een specificatie te raadplegen voor het belangrijkste kosten op de factuur.

Alvast bedankt voor de reactie.

groeten
Reputatie 3
Badge
Hi HAS,

Zou je me een privébericht kunnen sturen met de volgende gegevens:
- Naam
- Adres
- Postcode + Woonplaats
- De laatste vier cijfers van je rekeningnummer
- Geboortedatum

Gebruik deze link om mij een privébericht te sturen: Privébericht naar Bernadet