Roaming kosten 2017

• 24 februari 2017
  • 13 reacties
  • 3789 x bekeken

Reputatie 4
Hallo,

Ik wou graag ter bevestiging even vragen of het inderdaad zo is dat vanaf 15 Juni 2017 er geen roaming kosten meer mogen worden gevraagd voor internet in andere EU-Landen. De Europese commissie heeft zoals jullie vast weten dat dit vanaf 15 juni niet meer mag. Is het dus zo dat ik vanaf 15 juni bij jullie gewoon bijvoorbeeld zonder extra kosten kan internetten in Belgie?

Gr

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

13 reacties

Reputatie 5
Badge +2
Hey Raider,

Deze ontwikkeling is nog redelijk nieuw. Ik denk dat Tele2 intern nog erg druk bezig is met het op rails zetten van abonnements wijzigingen etc. Ik snap dat je de vraag hier al stelt maar helaas weten wij als mede-forum gebruikers hier het antwoord ook niet op.

Mijn advies is om een persbericht van Tele2 af te wachten.
Reputatie 4
Hey Raider,

Deze ontwikkeling is nog redelijk nieuw. Ik denk dat Tele2 intern nog erg druk bezig is met het op rails zetten van abonnementswijzigingen etc. Ik snap dat je de vraag hier al stelt maar helaas weten wij als mede-forum gebruikers hier het antwoord ook niet op.

Mijn advies is om een persbericht van Tele2 af te wachten.

Dank voor de reactie! Ik kan uit dit persbericht van Tweakers halen dat er alleen een uitzondering is voor providers met veel roamende klanten:

"Er is wel een uitzondering. Een provider die veel roamende klanten in het buitenland heeft en dat niet kon voorzien, mag bij zijn telecomtoezichthouder, in Nederland de Autoriteit Consument en Markt bijvoorbeeld, toestemming vragen om een kleine heffing in rekening te brengen waardoor het kostendekkend wordt. Winst maken met roaming is uit den boze."

Als Tele2 hier niet onder valt zullen zij dus gewoon op 15 juni de roamingkosten moeten afschaffen, maar zoals je al zei is het handig om te wachten op een persbericht vanuit Tele 2 zelf.

https://tweakers.net/nieuws/105999/roamingkosten-zijn-vanaf-juni-2017-binnen-europa-definitief-verleden-tijd.html
Reputatie 5
Badge +2
Ik denk dat Tele2 vooral met de ACM nog druk in overleg is hierover. Persoonlijk snap ik de redenering van de EU wel dat ze niet willen dat er zoveel kosten in rekening worden gebracht voor het roamen in het buitenland.. Maar in mijn ogen pakken ze dat probleem dan wel verkeerd aan. Nu maken ze het in het algemeen verboden voor providers om kosten voor "roaming" in rekening te brengen.

Ik heb juist het idee dat een groot deel van deze kosten voornamelijk ontstaan door het gebruik van de buitenlandse netwerken. Providers als Tele2 etc zullen waarschijnlijk een aardig bedrag moeten afgeven aan deze netwerken voor het gastgebruik hiervan. OF het daadwerkelijk ook zo is weet ik dus niet 😛 Ik heb me niet zo verdiept in de wereld van mobiele diensten.
Reputatie 3
Badge +1
Hallo,

Ik wou graag ter bevestiging even vragen of het inderdaad zo is dat vanaf 15 Juni 2017 er geen roaming kosten meer mogen worden gevraagd voor internet in andere EU-Landen. De Europese commissie heeft zoals jullie vast weten dat dit vanaf 15 juni niet meer mag. Is het dus zo dat ik vanaf 15 juni bij jullie gewoon bijvoorbeeld zonder extra kosten kan internetten in Belgie?

Gr

Wetgeving EU staat boven die van NL. Je mag er dus vanuit gaan dat Tele2 gewoon zal volgen.
Reputatie 7
Badge +5
Dan worden de roamingskosten dus niet echt afgeschaft zie ik nu, en kan daar van afgeweken worden.
Wat een farce.
Reputatie 7
Badge +4
Het is logisch dat Tele2 de wetgeving op dit punt zal volgen. Maar het is allemaal nog steeds niet in beton gegoten.
http://nieuws.nl/economie/20170201/obstakel-voor-gratis-roaming-weggeruimd/

Er is nu overeenkomst tussen de EU landen dat
1) Klanten dezelfde kosten betalen voor gebruik IN EU landen als in het eigen land
2) De wholesale tarieven tussen operators zijn gecapt zodat de roamingkosten niet noodzakelijk leiden tot hogere nationonale abonnementprijzen.

Wat er nog moet gebeuren is dat elke land dit ondertekend en dan is het formeel. De datum van 15 juni 2017 blijft staan of er moet nog een land zijn dat het niet wil ondertekenen maar dat is niet de verwachting omdat alles on onderling overleg tot stand is gekomen.
Reputatie 5
Badge +2
Hey Eric!

Thanks voor de link 😃 Ik ben benieuwd wat voor effect dit op de markt gaat hebben. Weet jij heel toevallig wat de Wholesale prijzen waren? Of is hier ergens een lijst van bekend?
Reputatie 7
Badge +4
http://www.btg.org/2017/02/02/eu-bereikt-akkoord-tarieven-roaming/
Roaming KOSTEN zijn dus na 15 juni 7,75 euro per GB..
Dus als je 10 GB bundel hebt en die verbruik je in Belgie kan er 77,50 euro kosten naar je homeprovider in rekening worden gebracht. Dus reken het verlies voor de operators maar uit..

Reputatie 5
Badge +2
Jezus.... Dat schept wel even een ander beeld. Bedankt voor de link Eric.

Ik ben toch erg nieuwsgierig naar wat de kosten voor het daadwerkelijk leveren van internet is. Ik lees dat ze uiteindelijk de prijs willen laten zakken naar 2.50 euro per GB in 2022.... En initieel 7.75 per gig....

Aan de andere kant vraag ik me dan ook weer af wat voor schade dit eventueel kan oplever op de markten van andere landen. Hier in dit kikkerlandje hebben we dan nog een wet die ervoor zorgt dat KPN hun netwerk moet openstellen voor andere providers maar... Bijvoorbeeld een land als ... Roemenie .. Ik noem maar even wat ( voor zover ik weet zijn hier maar 3 leveranciers )

Als deze " doorbraak " van de EU er in principe ervoor zorgt dat bedrijven in hun eigen land op het gebied van bundles etc niet reusachtig meer competitief mogen wezen... Dan ben ik wel benieuwd hoe de markt zich zal gaan gedragen als straks blijkt dat het voor andere bedrijven erg gemakkelijk / goedkoop blijkt te zijn om vanuit een aan de andere kant van het continent om daar OOK te gaan leveren vanuit het thuisland... We mogen immers maar een maximum bedrag aan kosten in rekening brengen...

Suf voorbeeldje.... Roemeens mobiel abonnement voor 5 gig per maand voor ... 5 euro of wat dan ook maar. Terwijl de nederlandse bedrijven hier 10 euro voor vragen. Wat houd je tegen om het Roemeense abonnement te nemen als de kosten toch niet meer dan een bepaald maximum mag wezen? Misschien zie ik het hele idee ook wel verkeerd haha

Misschien dat we in de verre toekomst een groot EU ISP bedrijf zullen zien opspringen? 😛
Reputatie 7
Badge +5
Jullie dwalen af van wat er gevraagd wordt

De vraag gaat over roaming kosten, die zouden toch verdwijnen binnen de EU op een bepaalde datum.
Valt mij dan erg tegen dat er blijkbaar een uitzondering bedongen is zodat een provider die veel roamed dan toch een extra bedrag mag rekenen :8
Komt er nu dus weer een aapje uit de mouw gekropen, blijkbaar mag er dan extra gerekend worden.
Klopt in mijn ogen voor geen meter, geen roamings kosten zijn geen extra kosten.
Reputatie 5
Badge +2
Jullie dwalen af van wat er gevraagd wordt

Haha sorry. We beginnen inderdaad een beetje off-topic te raken. Misschien dat het handig is dat we hiervoor een afhankelijk topic maken voor discussies en speculaties etc.
Reputatie 7
Badge +5
Je bent vergeven ''wink''
Reputatie 3
Badge
Hallo Allemaal,

Dank jullie wel voor de input, heel mooi om te zien.

Vanwege de inactiviteit de laatst dagen in dit topic zal ik deze wel gaan sluiten.
Mochten er nog vragen zijn dan kun je een nieuw topic openen.

Fijne dag!

Groet
Erwin