Roaming in Europa

• 14 november 2017
  • 10 reacties
  • 809 x bekeken

Jullie gaan wel echt ver om je klanten een poot uit te draaien zeg!!! Monaco €10 per MB. Lekker is dat, moet je eerst nog een hele studie gaan doen om erachter te komen dat Monaco volgens de wijze heren en dames van Tele2 niet bij Europa hoort!

Elke normale provider, zoals Ben, T-Mobile, Vodafone, Telfort en nog veel meer doen gewoon normaal en tellen Monaco gewoon binnen de bundel.

En jullie vragen gewoon €10 per MB, wat een absurd bedrag en mensen die niks in de gaten hebben betalen zo duizenden euro's. Vinden jullie dat zelf normaal?

Sterker nog, de informatie op jullie site klopt helemaal niet, als je via de virtuele assistent vraagt welke landen binnen je bundel vallen in Europa dan krijg je een ander lijstje dan wat je vindt onder het help topic "In welke landen kan in mijn bundel gebruiken", bijvoorbeeld San Marino staat er bij de ene wel bij, bij de andere niet!

Hoe kun je zo ooit weten of je wel of niet door jullie genaaid gaat worden als jullie informatie niet eens klopt?

Denk eerst eens een keer goed na voordat je klanten op zo'n manier bedonderd!

Voor mij nooit meer Tele-NOWAY! En dit ga ik ook op Facebook zetten in de hoop dat dat voorkomt dat jullie andere nietsvermoedende (ex)-klanten keihard naaien! Erg laag om op zo'n manier een hoop extra te verdienen over de rug van je klanten....

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Monaco hoort gewoon bij Europa hoor, maar het hoort niet bij de EU, en de roaming afspraken zijn voor de EU gemaakt.

Daarnaast providers mogen extra landen toevoegen, waar ze goedkoop kunnen roamen of eigen netwerk hebben.

Met Tele2 kun je in Zwitserland internetten vanuit je bundel, met T-Mobile niet.

Bij dit info komen is zo simpel als Googlen naar Tele2 buitenland, eerste link is dit pagina met alle landen: https://www.tele2.nl/klantenservice/mobiel/mobiel-internet-in-het-buitenland/#faq-in-welke-landen-kan-ik-mijn-bundel-gebruiken

Daarnaast krijg je ook een SMS met de kosten, en die kosten worden berekend door de lokale providers.

En jou toegang wordt gekapt bij 60€ verbruik, dus nee, bij duizende euro's kom je niet.

Ze moeten wel besluiten of San Marino wel of niet hoort bij de EU bundel, danken voor het doorgeven.
Reputatie 7
Badge +4
De 60 euro waar Rena aan refereert is de "bill shock preventie". Dit is een wettelijke verplichting die ervoor zorgt dat je niet spontaan honderden of duizenden euro's kwijt bent zonder dat jij als gebruiker hier expliciet voor gekozen hebt. Na 60 euro dataverbruik (buiten bundels om) wordt je internet toegang uitgezet en krijg je een informatie sms. Daarin wordt aangegeven dat de toegang alleen doorgaat als jij een JA sms stuurt naar 3636.
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-10-215_en.htm?locale=en
Reputatie 6
Badge

Sterker nog, de informatie op jullie site klopt helemaal niet, als je via de virtuele assistent vraagt welke landen binnen je bundel vallen in Europa dan krijg je een ander lijstje dan wat je vindt onder het help topic "In welke landen kan in mijn bundel gebruiken", bijvoorbeeld San Marino staat er bij de ene wel bij, bij de andere niet!

Weinig toe te voegen aan de informatie die eric en Rena Chan al gegeven hebben maar ik ben erg benieuwd naar waar je de onjuiste informatie hebt kunnen vinden. Ik ben nu al een poosje met de virtuele assistent zitten worstelen maar deze blijft mij steeds correcte informatie voeden (https://www.tele2.nl/mobiel/bellen-in-het-buitenland/).

Kun je dit nog reproduceren en zo ja: welke vragen heb je gesteld?
Reputatie 7
Badge +2
Frenk hier een transcript, info over San Marino is idd verschillend.

Tele2 zegt:Wil je weten of je abonnement ook geldig is in het buitenland?
Jij zegt:Ja
Tele2 zegt:Je kunt profiteren van voordelig internetten, bellen en sms'en in de EU. Je belt en sms't vanuit je gebruikelijke bundel (met uitzondering van betaalde informatie- en servicenummers). Dit geldt voor alle abonnementen die nu afgesloten worden of al afgesloten zijn. Als je je bundel hebt verbruikt, gelden de actuele buiten de bundel tarieven. Voor je databundel geldt hetzelfde. Alleen voor de allergrootste databundels zal een wettelijk vastgestelde datalimiet gaan gelden van 6GB per maand.
Tele2 zegt: Is er nog iets anders waarmee ik je van dienst kan zijn?
Jij zegt:Welke landen horen bij EU
Tele2 zegt:Hierbij nog even alle landen op een rijtje: België, Bulgarije, Canarische Eilanden, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Frans-Guyana, Gibraltar, Griekenland, Guadeloupe, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Martinique, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Saint-Bartélémy, San Marino, Saint Martin (Franse gedeelte van Sint Maarten), Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland), Zweden, Zwitserland.
Tele2 zegt: Kan ik je nog ergens anders mee helpen?

VS de info op de link van buitenlandse kosten

Je kunt in heel Europa je bundel gebruiken. Alle landen even op een rij: Aland (Finland), Azoren (Portugal), België, Bulgarije, Canarische Eilanden (Spanje), Ceuta (Spanje), Cyprus (Griekse deel), Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Frans-Guyana, Gibraltar (Verenigd Koninkrijk), Griekenland, Guadeloupe, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Madeira (Portugal), Malta, Martinique, Mayotte (Frankrijk), Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Réunion (Frankrijk), Roemenië, Saint Martin (Franse gedeelte van Sint Maarten), Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland), Zweden, Zwitserland.

De volgende landen vallen niet onder de regulering: Andorra, Guernsey (Verenigd Koninkrijk), Jersey (Verenigd Koninkrijk), Man (Verenigd Koninkrijk), Monaco (Frankrijk), Saint-Bartélémy, San Marino, Vaticaanstad.
Reputatie 6
Badge
@Rena Chan thanks, ik geef het meteen door aan onze robottrainers (dit zijn trainers van onze robots, niet trainers die ook robot zijn).
Bedankt voor de reacties, inderdaad wat Rena hierboven aangeeft was de fout die ik had gevonden. Ik vind wel dat als jullie klantenservice als reactie op mijn bericht aangeeft dat ik de informatie (dat er voor Monaco zulke hoge kosten buiten de bundel gelden) had kunnen vinden op de site, dat die informatie dan ook te allen tijde juist moet zijn en natuurlijk nooit verwarrend of dubbelzinnig mag zijn.

Snap trouwens sowieso niet dat jullie als mobiele providers niet gewoon meer moeite doen om onderling af te spreken welke landen voor Nederlandse mobiele abonnementen onder de binnen-bundel regeling vallen en die lijst dan met z'n allen aanhouden. Dat zou een hoop gedoe en onduidelijkheid besparen en is wel zo klantvriendelijk. De gemiddelde gebruiker zit er echt niet op te wachten om een compleet research-project te moeten doen om onverwachte kosten te voorkomen als ze een keertje op vakantie gaan!
Reputatie 6
Badge +1
Onverwachte kosten zijn het niet want zou gauw je roamed op een ander netwerk krijg je een welkom SMS met de bel en datakosten.
Reputatie 7
Badge +2
@cvanpelt Wat je vraagt is bijna onmogelijk.

Wanneer je buiten de EU roamt is er geen regulering van prijzen, providers van niet EU landen mogen vragen wat ze willen. En de Nederlandse providers zijn vrij om roaming contracten te sluiten met een partner, of met een provider uit de eigen groep.
Je zult wel vaker op moeten letten bij een vakantie.
Vaticaanstad in Italië, Grieks eiland maar verbinding met Turkse mast. Bij de 1 wel Zwitserland in zone 1 bij de ander niet.
Voorbeelden die er ook bij andere providers zijn.

Je zult altijd een stukje eigen verantwoordelijkheid dragen.
Reputatie 6
Badge
Bedankt voor de reacties, inderdaad wat Rena hierboven aangeeft was de fout die ik had gevonden. Ik vind wel dat als jullie klantenservice als reactie op mijn bericht aangeeft dat ik de informatie (dat er voor Monaco zulke hoge kosten buiten de bundel gelden) had kunnen vinden op de site, dat die informatie dan ook te allen tijde juist moet zijn en natuurlijk nooit verwarrend of dubbelzinnig mag zijn.

Helemaal mee eens, ons streven is natuurlijk ook om correcte en duidelijke informatie over de tarieven te verstrekken. Daarom waarderen we het erg dat je de moeite hebt genomen dit bij ons onder de aandacht te brengen.

Zoals anderen aangeven krijg je ook per SMS tarieven toegestuurd zodra je van netwerk schakelt. Op het moment dat je dat SMS'je leest maak je echter al gebruik van die tarieven, persoonlijk lees ik me ook liever in voor ik op reis ga.