Roaming in Almelo

• 12 januari 2017
  • 6 reacties
  • 340 x bekeken

• Aan het warmlopen
  • 3 reacties
Mijn oudste dochter heeft een Acer Liquid Jade S en sinds 2-1-2017 een Tele2 abbo. Hiervoor had ze HollandsNieuwe en daar voor Ziggo.

Gisteren zei ze dat er soms een R bovenin bij de verbinding staat (Roaming huh?).
In het verbruik staat ook inderdaad al buitenbundel kosten voor dataverbruik buitenland.

Meteen roaming uitgezet (stond uit bij HN maar blijkbaar door Tele2 weer aangezet) en sindsdien krijgt ze al een aantal keren de melding dat gegevensroaming verbroken is.

Tele2 klantenservice gebeld en die vertelde dat er over de grens een heeeele sterke paal kan staan die dat veroorzaakt (waarom dan bij HN niet? en Simyo ? (ik) en Telfort (mijn man))?
Tele2 heeft nu een setting aan hun kant geactiveerd dat uberhaupt buitenlandgebruik blokkeert voor deze telefoon.

Almelo zit niet vlak bij de grens, en volgens de dekkingskaart zouden wij hier volledig 4G binnen en buiten moeten hebben.

Weet iemand hoe dit zit?

Begin Februari gaat mijn andere dochter ook over op Tele2 en ik begin nu ernstig te twijfelen of dat verstandig is.

Ik weet dat in het westen van het land Twente als buitenland wordt gezien, maar volgens mij zijn wij toch echt deel van Nederland.

Zijn er nog meer Almeloooers hier die Tele2 hebben?

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Deze telefoon gebruikt 4G voor data, maar als je belt gaat hij op zoek naar een 3G signaal. Hiervoor gebruikt Tele2 het T-Mobile netwerk. Als die geen dekking heeft is zou de theorie van een verstralende duitse mast mogelijk kunnen zijn.

Met andere (nieuwere) telefoons kun je ook bellen over 4G en hoef je dus niet meer gebruik te maken van een 3G netwerk. Dat heet VOLTE. Op deze pagina hebben ze er informatie over gezet:
https://www.tele2.nl/klantenservice/mobiel/volte/

Onderaan bij de meestgestelde vragen zie je ook een lijst van toestellen die dit direct ondersteunen. (zijn er nu 21)
Als je andere dochter één van deze heeft zal zij dus al die voordelen van VOLTE hebben.
Ze belt nauwelijks.
Dit gaat over dataverbruik. Dat waren ook al de buitenbundelkosten. Internet in het buitenland staat erbij.

Dit toestel is 4G. Zou dus ondersteund zijn.
Ze belt nauwelijks.
Dit gaat over dataverbruik. Dat waren ook al de buitenbundelkosten. Internet in het buitenland staat erbij.

Dit toestel is 4G. Zou dus ondersteund zijn.

Update: zojuist in Enschede Kinepolis bij binnenkomst meteen een R erbij. volgens 5 meter verder gewoon weer 4g.
Terwijl ze aan het appen is, niet bellen.

Hoe kan dat?
Reputatie 7
Badge +4
Dan was op die plek geen 4g beschikbaar of te langzaam. Je zag waarschijnlijk maar 1 streepje 4g. Dan val je even terug naar 3g van t-mobile maar als 4g verder weer goed is ga je weer terug. Je kunt in dat toestel onder instellingen/mobiele netwerken/ het vinkje bij roaming data uit zetten. Dan kun je geen data in het buitenland per ongeluk oppikken. Maar ik vermoed dat dit de roaming indicator van het 3g netwerk van tmobile was. Zet eens gewoon thuis maar eens he telefoon onder instellingen/mobiele netwerken de netwerk modus op 2g/3g of gsm/wcdma only. Dan forceer je de telefoon naar 3g en zie je dan ook de R? Dan is er dus niets aan de hand.
Ook in Vaassen (midden in Nederland) R in beeld.
Inmiddels handmatig netwerk op Tele2 4G gezet (stond op Tele2 3G).
Dataroaming uit -> netwerkmodus op 3G om te testen -> geen internet!

Dus maw. de 3G van Tmobile pakt ie niet als dataroaming uit staat.

Het lijkt erop dat het óf 4G is óf R (buitenland). 3G pakt gewoon echt niet.
Reputatie 7
Badge +4
Lees dan even de gebruiksaanwijzing van de telefoon. Zal wel online moeten bij de fabrikant, boekjes doen ze tegenwoordig niet meer aan.