Problemen imessage en regelmatig telefonisch onbereikbaar

  • 3 March 2021
  • 11 reacties
  • 379 x bekeken

In september ‘20 heb ik een nieuw abonnement afgesloten bij Tele2, waar een iPhone 7 bij hoorde. Sindsdien heb ik problemen met iMessage (sommige berichten komen uren later aan of worden vanuit de zender ineens tekstberichten en komen bij mij dubbel aan) en ben ik regelmatig telefonisch onbereikbaar (telefoon gaat bij mij niet over, beller komt zelfs niet in voicemail).

In de afgelopen 6 maanden heb ik al vele malen contact gezocht met zowel Tele2 als Apple, maar kom niets verder. Vandaag weer contact gehad met iemand van de technische dienst over de telefonische onbereikbaarheid. Hij ziet geen probleem dus hij kan niets doen zegt hij. Ik wist niet wat ik hoorde. Tele2 is mijn provider, dus volgens mij moet dit toch opgelost worden? Ik stelde voor per telefoontje dat niet doorkomt te checken waar het blijft hangen (komt het bijv wel het netwerk binnen?). Deze meneer toonde weinig animo. Ik mag het wel bijhouden en doorsturen als ik wil, maar volgens hem is de kans groot dat Tele2 nog steeds geen probleem ziet. ‘Het zal wel aan het toestel liggen.’ Oké, maar die heb ik ook van jullie! Dus hoe lossen we dit op? Opsturen heb ik weinig vertrouwen in, omdat dan een reset gedaan wordt. Dat heb ik met Apple al een aantal keer gedaan en getest (op alle manieren, met en zonder reservekopie terugzetten). Bovendien krijg ik geen vervangend toestel. Apple denkt dat de telefonische onbereikbaarheid bij de provider ligt (niet bij het toestel), nadat zij uitgebreid mijn instellingen en logfiles hebben bekeken. Maar onderling (Apple en Tele2) praten jullie niet met elkaar, waardoor langs elkaar gewerkt wordt.

Inmiddels ben ik 6 maanden verder en er is nog steeds geen oplossing. Ik kan ook niet van mijn contract af, hoewel het nooit goed heeft gewerkt. Wat kan ik nu nog doen? Ik weet het echt niet meer. Toch het toestel opsturen? Zou graag horen hoe ik dit verder moet aanpakken. Ik wil gewoon graag een werkend toestel, maar kom via de klantenservice niet verder...
 


Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +12

In september nog een iphone 7 gekocht? Dat is best al een oud toestel. Was dat nog via www.tele2.nl? Imessage is een Apple dienst. Daar heeft een provider geen directe invloed op.

Ja ik weet dat dat inmiddels een ouder model is, maar het werd door Tele2 aangeboden in combinatie met een tweejarig abonnement. Op mijn werk (gemeente Den Haag) gebruiken we dit model overigens ook nog gewoon.

Imessage is weliswaar een dienst van Apple, maar het netwerk kan wel degelijk van invloed zijn als berichten niet goed worden ontvangen. Daarnaast kan het aan het toestel liggen. Tele2 is degene met wie ik een contract heb hiervoor, niet Apple. Apple probeert te ontdekken of het aan de software ligt. Maar niet gebeld kunnen worden ligt bij de provider.

 

Reputatie 7

Dat model is in september 2019 uitgefaseerd en ik geloof niet dat Tele2 nog een jaar lang voorraad nieuwe toestellen in de kast had liggen. Weet je zeker dat je de telefoon niet in 2019 hebt gekocht? En rechtstreeks op de website van Tele2 of via een reseller met Tele2 abonnement? Of als refurbished toestel?

Zou je de simkaart in een ander toestel kunnen testen? Ervaar je het op meerdere plaatsen/in verschillende steden?

Blijkbaar heeft Tele2 nog een tijd die oude toestellen uitgegeven. Ik heb de telefoon direct via de website en klantenservice van Tele2. Alles ook netjes vastgelegd in een contract.

Ik heb de simkaart al een keer in een ander toestel getest; hetzelfde resultaat. Als ik de netwerkinstellingen reset, ben ik weer bereikbaar. Maar dat kan de volgende dag weer over zijn.

Ik weet niet of het overal is. In elk geval als ik thuis ben. Met de lockdown  ben ik weinig in andere steden. Bovendien treedt het probleem onregelmatig op, dus lastig te testen of te reproduceren.  Dat is ook het vervelende; je weet niet dat/of je een telefoontje (of iMessage) hebt gemist. Alleen als iemand je dat laat weten. Maar voordat ik dit nieuwe abonnement heb afgesloten, had ik nooit problemen (ook Tele2 en iPhone).

Reputatie 7

Jammer dat je niet op een paar plaatsen kunt testen, want dan kunnen we de dekking op jouw adres uitsluiten als oorzaak. Als het met een ander toestel ook is, dan lijkt de telefoon niet het probleem. Het kan natuurlijk aan de simkaart liggen. Bij het uitdrukken uit de houder of het overzetten in een andere telefoon kan deze eenvoudig beschadigen. Je zou de simkaart in een andere plaats kunnen testen of een nieuwe simkaart aanvragen om te testen.

Ik heb al een andere simkaart, dus ik denk niet dat het daaraan ligt.

De locatie waar ik woon zou geen probleem moeten zijn. Het is in het centrum van een grote stad en bovendien had ik voorheen geen problemen met mijn vorige telefoon.

 

Ik wil best nog een tijdje met een andere, oudere telefoon testen, maar vanwege het onderzoek dat Apple doet naar het probleem met iMessage (iemand die mij berichten stuurt moet dit doen via mijn nummer of AppleID ipv vanuit contactpersonen, en alles loggen), lijkt me dat nu niet handig. Ik heb het 1 keer getest en meteen naar mezelf gebeld met een ander toestel. Onbereikbaar. Na het aanpassen van de netwerkinstellingen werkte het wel. Dus toen heb ik niet verder getest.

Reputatie 7

Je geeft aan getest te hebben met een andere telefoon waarbij de problemen ook zijn opgetreden. Het is dan niet logisch dat het aan het toestel ligt, tenzij die bewering niet klopt. Heb je na september nogmaals een nieuwe simkaart in gebruik genomen? Zo niet, dan kan je huidige simkaart beschadigd zijn. Een nieuwe aanvragen is zo gedaan en dat sluit een mogelijke oorzaak uit. Het is aan jou of je de mogelijke oorzaken daadwerkelijk wilt uitsluiten.

iMessage werkt overigens sowieso alleen via het telefoonnummer of Apple ID. Als je vanuit contacten voor “bericht” kiest, dan wordt er een iMessage gestart via het telefoonnummer dat op de contactpersoon staat. Wat heb jij ingesteld onder instellingen-berichten-stuur en ontvang via? Welke opties staan daar en staan ze allemaal aan?

Heb je wel een werkende internet verbinding op je telefoon? Als je niet gebeld kan worden dan kan het aan de instellingen liggen, aan de hardware in de telefoon of aan de dekking in jouw buurt. 

Uiteraard wil ik graag de oorzaak achterhalen. Er zijn, onder andere met Apple, al veel zaken onderzocht. Ook de instellingen op mijn telefoon zijn allemaal nagelopen met een senior adviseur van Apple. Hij heeft zelfs alle logfiles op mijn telefoon bekeken, waar hij niets in kon ontdekken dat erop wijst dat er problemen zijn met de telefoon. Hij kon ook niets vinden in de software, maar daar loopt nu een verder onderzoek naar. Op zijn verzoek heeft iemand met wie ik het meest imessages uitwissel, onze lopende chat verwijderd, mij als contactpersoon verwijderd en stuurt ze mij bij wijze van test imessages direct via mijn telefoonnummer of AppeID (met daarbij datum, tijd en of het naar het telefoonnummer of naar AppleID is gestuurd). Dit om te zien of er verschil zit tussen die 2. Ik wil best nog een tijdje een oud toestel gebruiken om verder te testen wat daar het effect van is, maar ben bang dat dat het onderzoek met Apple verstoort omdat je dan een extra variabele aanpast.

Ik heb een maand geleden al een nieuwe simkaart gekregen, precies om de reden die je noemt. Dat maakte geen verschil.

Ik heb op mijn telefoon ingesteld dat ik op alle manieren (telefoonnummer, AppleID, iCloud adres) berichten kan ontvangen en versturen. Ik gebruik namelijk ook een iMac en MacBook, en alles synct. Dat staat volgens Apple allemaal goed (ze hebben op afstand meegekeken).

Ik denk dat ik de test met imessage afmaak en terugkoppel naar Apple, en daarna mijn sim een tijdje in een oud toestel probeer. En ik blijf gemiste oproepen (voor zover bekend) en vertraagde berichten loggen. Dan leg ik dat weer terug bij Tele2. 

In elk geval bedankt voor je tijd en je hulp @pipodeclown. Dat waardeer ik zeer. 

 

Reputatie 7

Geen probleem, daar is de community voor bedoeld 👍 De inhoud van de data gegevens kan Tele2 niets mee, het is niet dat het een of het ander wel of niet wordt doorgelaten. Zo te horen wordt je goed geholpen door Apple. Je geeft ook aan dat je gemiste oproepen hebt, dan lijkt er niet alleen een probleem met iMessage te zijn. Het lijkt dan alsof je ofwel last hebt van een dekking probleem in jouw buurt of een probleem met bijvoorbeeld de ontvanger van de telefoon.

Ja klopt. Het zijn 2 issues. Apple is bezig met iMessage. Ze zijn heel vriendelijk en doen hun uiterste best. Hopelijk komt dat uiteindelijk wat uit.  
 

Maar voor de (on)bereikbaarheid (oproepen die soms niet doorkomen), wat ik een vervelender probleem vind, verwijzen ze naar de provider. En daar heb ik dus Tele2 voor benaderd. Maar helaas zonder resultaat.

Reputatie 7

Daarvoor zou het heel erg helpen als je eens in 1 of 2 andere steden zou kunnen testen om te weten of het alleen bij jou in de buurt is.