beantwoord

Oud telefoonnummer terughalen voor Whatsapp


Tot en met 16 maart 2020 had ik een abonnement bij Tele2. Ik had hierbij een telefoonnummer die ik al jaren heb en waar een heleboel accounts aan zijn gekoppeld. Nu is het zo dat ik een nieuw abonnement heb bij een andere provider met een ander nummer, maar dat ik nog steeds wel accounts e.d. nodig heb van mijn oude nummer. Is het mogelijk om via een simonly abonnement dit nummer terug te krijgen, zodat ik daar de benodigde informatie van terug kan halen? Ik probeerde net zelf een simonly abonnement met dat nummer af te sluiten, maar dat ging niet. Misschien weet iemand hier of er nog iets mogelijk is, zeker omdat het nog niet zo lang geleden is.

icon

Beste antwoord door pipodeclown 11 May 2020, 23:24

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Had je jouw Tele2 abonnement per 16 maart gewoon opgezegd c.q. beeindigd? Als er geen nummerbehoud op is aangevraagd gaat het nummer terug naar de originele nummerhouder (provider) en komt dan in een cool down periode van een aantal maanden voordat het opnieuw wordt uitgegeven.

Mijn abonnement liep tot en met 16 maart en ik heb dat als einddatum gelaten. Ik had het uiteraard daarvoor al beïndigd, want anders wordt het automatisch verlengd. Ik heb geen nummerbehoud aangevraagd op mijn nieuwe abonnement, omdat dat nog niet kon. Het nummer zou dus nu in het beheer moeten zijn bij Tele2, maar betekend dat dat ik nog geen nieuw abonnement kan afsluiten met dat nummer, ondanks dat het eerst mijn nummer was?

Reputatie 7
Badge +12

Het nummer staat dan in de ijskast en kan voorlopig niet opnieuw gekozen worden.

Het is dus niet mogelijk dat ik zelf (de oude eigenaar van dit nummer) dit nummer kan terugkrijgen? Of bedoel je dat ik dat pas kan terugkrijgen na een paar maanden?

Reputatie 7
Badge +12

Na de cool down gaan nummers weer in de roulatie. Bij Tele2 is het niet mogelijk een nummer zelf uit te kiezen. Je kunt dus beter geen hoop hebben dat je jouw opgezegde nummer weer terug krijgt. Het benaderen van de klantenservices van die sites enaangeven dat je een nieuw telefoonnummer hebt is waarschijnlijk de beste optie.

Hoelang duurt die cooldown? Het gaat bij mij vooral om whatsapp, maar ik kan met mijn nieuwe nummer niet in mijn oude chatberichten en ik kan ook niet de backup die ik heb er terug opzetten. Whatsapp heeft helaas een hele slechte (nagenoeg geen) klantenservice, dus dat schiet ook niet echt op.

Reputatie 7
Badge +12

Ik ken niet al dat details van dit proces bij providers.In het algemeen wordt 6 maanden als een goede periode gezien, je wilt voorkomen dat iemand met een nieuw nummer elke gebeld wordt terwijl het voor de oude abonnee bedoeld was. Maar soms worden nummers na gebruik teruggegeven aan de staat omdat er een tekort dreigt.

Ik snap de logica van de afkoelperiode wel, maar ik wil nu (als oud-eigenaar van dat nummer) dat nummer weer in gebruik nemen en misschien wel over laten zetten naar mijn huidige abonnement. Ik heb het nummer al meer dan 10 jaar, dus je kunt je voorstellen hoeveel zaken ik daar wel niet mee heb geregeld. Desnoods wil ik het nummer alleen voor een maand terug hebben, zodat ik er in ieder geval alle zaken mee kan afsluiten.

Reputatie 7

Als je je oude abonnement niet had opgezegd dan had je wellicht nu alsnog het nummer kunnen porteren. Maar jij hebt het opgezegd om er vanaf te zijn, dus dat ben je nu dan ook. Je had ook het oude nummer iets later kunnen opzeggen zodat je de migratie functie van Whatsapp had kunnen gebruiken om je geschiedenis over te zetten. Daar heb je echter wel toegang tot beide nummers voor nodig. Als het nummer bij Tele2 in een pool zit kan een moderator misschien nog iets voor je betekenen, maar ik zou er niet van uitgaan.

Mijn whatsapp was geblokkeerd en ik kon niet wachten en geen gebruik maken van whatsapp. Ik had dus een nieuw nummer nodig en ging er van uit dat ik daarop wel mijn backup kon laden, wat dus niet zo was. Op dat moment had ik dus nog wel mijn oude nummer, maar ik kon er niks mee omdat het nog geblokkeerd was. Ik heb elke week wel zo'n beetje gecheckt of ik erin kon, met het idee dat ik mijn nummer nog had op mijn oude simkaart, maar dat is dus niet zo. Ik hoop inderdaad dat er nog iets mogelijk is en dat ik desnoods voor een periode een apart abonnement neem.

Reputatie 7

Mijn whatsapp was geblokkeerd en ik kon niet wachten en geen gebruik maken van whatsapp. Ik had dus een nieuw nummer nodig en ging er van uit dat ik daarop wel mijn backup kon laden, wat dus niet zo was. Op dat moment had ik dus nog wel mijn oude nummer, maar ik kon er niks mee omdat het nog geblokkeerd was. Ik heb elke week wel zo'n beetje gecheckt of ik erin kon, met het idee dat ik mijn nummer nog had op mijn oude simkaart, maar dat is dus niet zo. Ik hoop inderdaad dat er nog iets mogelijk is en dat ik desnoods voor een periode een apart abonnement neem.

Met je nummer kan je dus niets als je Whatsapp is geblokkeerd. Enig idee waarom dit was? En het belangrijkste is om dat aan de praat te krijgen via Whatsapp. Tele2 moderators zijn na het weekend weer actief op het forum.

Mijn whatsapp op dat nummer is nu dus niet meer geblokkeerd, want ik kan het nummer weer activeren als ik erin probeer te komen. Dat kon voorheen niet, omdat ik dan het bericht kreeg dat ik geblokkeerd was. Ik maakte gebruik van een third-party-app om te whatsappen. Achteraf gezien niet echt slim, maar ik had nooit het idee dat ze zo hard zouden reageren of überhaupt zouden reageren. De customer-service van whatsapp bestaat ook eigenlijk niet en ze geven niet gelijk aan wat de reden is. Ik moest echt 3 weken wachten op een reactie en die uitleg kreeg ik dus alleen omdat ik er zelf achteraan ging. Ik zal dan wel even geduld hebben en hopen op na het weekend. Bedankt voor de moeite in ieder geval.

Reputatie 6

Zoals al  vermeld kan je hoog of laag springen maar een nummer krijg je niet terug. Je had het van te voren moeten bedenken. Leuker kunnen we het niet maken.

Tja, je kan moeilijk inschatten hoe snel whatsapp reageert met het ontgrendelen van een nummer. Ik heb bewust nog even gewacht en ging er van uit dat het nummer voorlopig nog wel op mijn oude kaart zou staan, voor het geval ik eventueel zou willen verlengen. Blijkbaar is dat dus niet zo.

Reputatie 6
Badge +4

Dat verhaal met back-up en nummer vind ik een beetje vaag. Een back-up van WhatsApp gaat via een cloud. Volgens mij kan je backups altijd uit je cloud halen ongeacht je nummer.

Wel ik heb dus een nieuw nummer en daarmee kon ik niet de back-up plaatsen die ik in mijn google drive had staan. Waarom dit zo is weet ik ook niet, maar op het internet lees ik wel meer verhalen over dat ik echt dat nummer nodig heb om er überhaupt in te komen (Voorbeeld van die vraag).

Reputatie 7

Je kunt inderdaad niet zomaar de Whatsapp geschiedenis van een ander nummer terugzetten. En nee, een telefoonnummer blijft niet op een simkaart staan nadat het abonnement is afgesloten door opzegging. Je hebt het nummer zolang het abonnement loopt.

Een telefoonnummer staat sowieso niet op een simkaart, de simkaart is gekoppeld aan een telefoonnummer die beheerd wordt door providers.