Ontwikkelingen 4G roaming EU

• 4 januari 2017
  • 2 reacties
  • 372 x bekeken

In navolging van het antwoord van Maurice in dit topic: https://forum.tele2.nl/mobiele-abonnementen-180/4g-buitenland-62063
Een aanvullende vraag hierop

Wat je ziet bij enkele andere providers is dat nu:
- geen meerkosten worden gerekend voor bellen en internet binnen de EU
- zonder meerkosten (iig ten opzichte van 3g) 4G binnen de EU beschikbaar is
- 3G Bandbreedte / frequenties worden omgezet naar 4G (een bevestiging dat 4G het stadium van 'nice-to-have' ook bij roaming in het buitenland reeds gepasseerd is)

Per 15 juni 2017 worden de roamingkosten binnen de EU afgeschaft. Bellen en internetten in bijvoorbeeld Duitsland gaat dan vanuit de standaard bundel. Betekent dit ook automatisch dat je dan als Tele2 klant dan wel / ook beschikking hebt over 4G in EU landen wanneer 4G beschikbaar is? Of is het dan nog nodig dat Tele2 4G overeenkomsten heeft met buitenlandse providers?

En heeft Tele2 eventueel plannen om bovenstaande al voor 15 juni 2017 te realiseren zoals andere providers bij enkele abonnementsvormen hebben gedaan?

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

2 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Vanaf 15 juni moet je zonder meerkosten je data en minuten in de EU kunnen gebruiken. Dus je mag ervan uit gaan dat Tele2 zich gewoon aan de wet houd en dat mogelijk maakt. Er is geen wettelijke verplichting om dat ook over 4G netwerken te mogen gebruiken. Een provider kan ook geen roaming aanbieden, maar als ze het wel doet dan mag het dus vanaf 15 juni niet meer kosten dan binnen NL. Ik voorzie dus straks goedkopere sim only's zonder roaming, want de kostprijs voor providers voor data en minuten binnen de EU is hoger dan binnen Nederland.
Hoi Eric,

Wat ik me dan afvraag. Waarom zou er qua roaming een onderscheid zijn tussen 3G en 4G na 15 juni? Zou een buitenlandse provider überhaupt een meerprijs vragen voor 4G in plaats van 3G. Net zoals 4G het afgelopen jaar bij Nederlandse providers vrijwel standaard is geworden. Je ziet dat 3G frequenties worden omgezet naar 4G en dat providers die verschillende frequenties stapelen voor meer capaciteit. Dan wordt 4G toch zo'n beetje de standaard.