beantwoord

Ontvang geen verificatie SMS meer

  • 27 October 2020
  • 38 reacties
  • 5678 x bekeken

Bij een bepaalde website moet ik een verificatiecode invullen die mij per sms wordt toegestuurd. Ik heb dit nu al meerdere keren geprobeerd, maar ik ontvang geen sms. 

 

Vorige week ontving ik van ditzelfde nummer nog wel gewoon verificatie sms’jes. Kan het liggen aan het nieuwe netwerk?

 

Van mijn werk telefoon ontvang ik ook geen sms’jes, van andere familieleden ontvang ik wel gewoon sms’jes.

icon

Beste antwoord door Rox van Tele2 10 November 2020, 17:05

Bekijk origineel bericht

38 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Als je wel sms van normale personen/06 nummers kunt ontvangen dan ligt het niet aan Tele2. De verzender van de sms, de apotheker maakt gebruik van een internet naar sms provider. Die zijn geen onderdeel van het realtime nummerbehoud platform en als ze 'goedkope' routes zoeken dan gaat het wel eens de verkeerde kant op. Dus als sms gewoon werkt voor je, laat dan de apotheker een klacht indienen bij zijn dienstverlener. Die kan zien waar ze de sms heensturen en daar weer actie op ondernemen. Reversed engineering is niet mogelijk.

Nou, eindelijk even wat uurtjes over op mijn vrije koningsdag om te achterhalen wat er toch aan de hand is met die sms-notificaties die ik niet meer ontvang (o.a. van Infomedics, om mijn factuur op te vragen om te declareren bij de vezekeraar, maar vooral ook die van mijn apotheek, waarvan ik een code per sms krijg om mijn medicijnen mee te op te halen: niet geheel onbelangrijk). Uit voorgaande berichten begrijp ik nu dat het probleem helemaal niet aan mij of mijn telefoon instellingen ligt of iets, maar aan Tele2.

 

Ik vind dit echt een beetje jammer, want ik mag komende week dus wéér een half uur in de rij gaan staan bij de apotheek om uit te leggen dat ik geen code heb ontvangen en vragen of ze het voor me uit de self-service automaat willen halen – met dank aan Tele2. 

 

Hoe ver zijn jullie met verhelpen van dit probleem? Is er inmiddels al zicht op een oplossing? En per wanneer verwachten jullie dat al deze mensen weer noodzakelijke sms-notificaties kunnen ontvangen?

Ik ben al MAANDEN bezig en word van het kastje naar de muur gestuurd. Van paypal naar Tele2 en van Tele2 naar paypal. NIETS HELPT. Ik word er moedeloos van. Enige optie is van provider veranderen nog. Ben er helemaal klaar mee. 

Ik kan melden dat ik sinds vanmorgen opeens weer SMS kan ontvangen, ook van verificatie services. 

Volgens helpdesk medewerker vannacht overgezet naar het ‘nieuwe netwerk’ en nu heb ik het probleem ook. Ik kan van de meeste nummers (ook van personen) geen sms ontvangen, wel van mezelf.  Nieuwe simkaart is onderweg, maar volgens velen hier helpt dat niet. 

Deze thread lijkt de meest up-to-date te zijn over dit probleem. Ik ervaar inmiddels ook veel problemen met verificatieberichten (bijv. N26 Bank verificatie lukt op dit moment niet). 

@Tele2 : een update van jullie zou goed zijn. 

Reputatie 5
Badge +2

Hi all, bedankt dat jullie hebben meegewerkt en de work around hebben uitgeprobeerd. Ik baal dat het niet werkt, maar waardeer het dat jullie het hebben geprobeerd. @Kuro, bedankt voor je heldere uitleg, goed dat je hier jouw perspectief deelt met ons. Voor nu moeten we echt afwachten hoe onze specialisten dit gaan oplossen. In ieder geval heb ik voor @NoortjeW en @Lsprn een ticket voor de technische dienst aangemaakt en vermeld dat de work around niet de oplossing is. Weet dat ik hier boven op zit en een update met jullie deel zodra er nieuws bekend is.  

Hoi @Kuro bedankt voor jouw uitleg. Heel helder. Ik zie het dan als falen van tele2. Erg onprofessioneel en totaal niet klantvriendelijk. Zoals jij zegt is het tenminste duidelijk. Jammer dat tele2 dit niet zelf als antwoord geeft. Ik moet als klant zijnde nu maar gewoon afwachten totdat het opeens weer gaat werken. Bizar. Bedankt tele2 voor NIKS. Ik neem morgen weer contact op. Ik verwacht een compensatie oid voor de niet geleverde dienst van jullie.

 

@Rox van Tele2 TIp. Aangezien jullie technische afdeling er ook niks van snapt, is het misschien een idee om het verhaal van @Kuro even door te spelen. Wellicht kunnen jullie er iets mee. Of niet. 

Reputatie 1

Ik kan je garanderen dat het ‘opnieuw instellen’  van SMS berichten niet werkt. Ik heb een PhD in CS dus ik kan je uitleggen waarom dit niet gaat werken. De manier waarop deze SMS berichten worden gestuurd is via centrale hubs die dit verzorgen, bedrijven zoals ING, etc. versturen alleen een online request met de content and destination, de rest wordt door deze services verzorgd - deze worden zogename “ SMS aggregators” genoemd die geautomatiseerd bulk SMS kan versturen tegen een laag tarief.

Deze aggregators verbinden internationaal via internet netwerken het bericht door naar een lokale destinatie, waarna het bericht lokaal over gezet wordt op het short message service center (SMSC) netwerk en via dat netwerk wordt het geroute naar de provider en via de provider naar de klant. De aggregator betaald hiervoor een laag tarief aan de eigenaar van het netwerk.

Wat hier naar alle waarschijnlijkheid gebeurd is dat de SMSC verbinding nog steeds geroute wordt naar het oude netwerk van tele2, en aangezien de centrale hubs niet onder beheer van tele2 zijn kunnen ze ook geen update uitvoeren. Hierdoor krijg je nooit het bericht op je telefoon krijgt terwijl het wel door de broker is verzonden en ‘aangekomen’ is. Deze SMS berichten zijn dus als het ware verloren.

Waar tele2 hier in totaal heeft gefaald is om een routing op te zetten die berichten op het oude netwerk opvangt en daarna translate naar het nieuwe netwerk zodat ze alsnog, met een delay, aankomen. Wellicht uit onkunde of uit geldbesparing, maar daardoor krijgen betalende klanten dus mogelijk weken lang geen berichten (en berichten gaan verloren) totdat de nieuwe routings geupdate zijn bij alle andere hubs in het SMSC netwerk. Daar bestaan geen garanties voor.

De oplossing die hier wordt geboden, en het contact opnemen met bedrijven zal geen zin hebben omdat dit een routing probleem is. Daarom werkt directe SMSC → SMSC berichten wel, zoals direct het versturen van een SMS bericht vanaf een andere telefoon. Daar kunnen de bedrijven niets aan doen en de brokers niets, alleen de beheerders van de SMSC hubs kunnen daar iets aan doen. Tele2 kan uiteraard ook iets doen, maar het is duidelijk (na ruim 2 weken geen service) dat zij de update gaan afwachten en niet actief een oplossing gaan aanbieden.

De enige opties die je hebt is afwachten tot de routing cache / registry in de hubs zijn vervangen met de nieuwe routings (waarbij tele2 jou niet kan vertellen hoe lang dat gaat duren, dat is technische informatie waar zij geen toegang tot hebben) waarna zij het ‘magisch’ hebben opgelost of overstappen naar een dienst die niet dit soort amateuristische blunders maakt.

@Rox van Tele2Tele2 het werkt nog steeds niet. Ik heb al meerdere keren naar tele2 gebeld en jullie zijn bijzonder laks en lossen niks op. Beloftes dat ik wordt terug gebeld komen jullie  niet na. Ik ben het met @Shilka@Shilka @Willemvb  eens dat dit JULLIE probleem is. Ik heb hier niet om gevraagd en ik vind het bijzonder lastig dat ik geen verificatiecodes kan ontvangen voor mijn werk. Ik ga niet naar elk bedrijf bellen waar ik geen code van ontvang, wat is dit nu voor een antwoord. Ik heb nu zogenaamd een probleem terwijl ik niks verkeerd heb gedaan. Jullie moeten dit oplossen en als dit niet kan wil ik graag kosteloos van dit abonnement af waar ik nog tot augustus volgend jaar aan vast zit.  Ik hoor graag van jullie. 

 

Ik ontvang geen codes van o.a.

- brocacef

- digiD

- afasinsite

Reputatie 2

Lieve mensen! Ik heb sneller dan verwacht een update voor jullie. Er is dus een workaround voor degenen die geen sms verificaties kunnen ontvangen van bepaalde instanties. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is om je verificatie opnieuw in te stellen bijvoorbeeld bij Apple of ING. Je meldt je als het ware opnieuw aan voor de verificatie met jouw mobiele nummer. Willen jullie mij laten weten of het werkt? Het lijkt erop dat dit de snelste oplossing is! :smile:

Ik heb opnieuw geprobeerd mij aan te melden in de ING app waarbij ik een sms zou ontvangen. Ik ontvang deze helaas niet.

Reputatie 6
Badge +1

Ik kon bij diverse banken al niets vinden over opnieuw aanmelden voor sms diensten inderdaad. Bedankt voor je antwoord eric :)

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb ook mijn twijfels aan deze suggestie van de moderators. Opnieuw aanmelden is bij internet smsjes niet echt mogelijk. Misschien is bij een klant de routering na verloop van tijd goedgekomen en dacht die klant dat het door opnieuw aanmelden lag? Dan gaat dat een eigen leven leiden.

Reputatie 6
Badge +1

@eric kunnen we aan deze oplossing afleiden dat het probleem dus wel degelijk bij tele2 ligt en niet aan verkeerde routing? Bij opnieuw aanmelden met hetzelfde nummer zou bij een routing probleem niets aan de routing veranderd worden en het probleem bestaan blijven toch?

 

En kun je ook vertellen hoe Noortje zich opnieuw ‘aan zou moeten melden’ voor het krijgen van SMSjes van haar eigen werk telefoon? Dat is toch geen dienst waar je je opnieuw voor kunt aanmelden? Je lijkt er veel verstand van te hebben dus ik vertrouw op je expertise :)

 

 

Reputatie 5
Badge +2

Lieve mensen! Ik heb sneller dan verwacht een update voor jullie. Er is dus een workaround voor degenen die geen sms verificaties kunnen ontvangen van bepaalde instanties. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is om je verificatie opnieuw in te stellen bijvoorbeeld bij Apple of ING. Je meldt je als het ware opnieuw aan voor de verificatie met jouw mobiele nummer. Willen jullie mij laten weten of het werkt? Het lijkt erop dat dit de snelste oplossing is! :smile:

Reputatie 5
Badge +2

Hi all, ik heb nog geen update voor jullie over bovenstaande probleem. Voor nu is de oplossing om het aan te kaarten bij de verzendende partij. Het is een complex issue en er gaat tijd overheen om een passende oplossing te vinden. Weet dat ik jullie gevoelens begrijp en dit ook liever op een andere manier had opgelost. Zodra ik een update heb voor jullie dan deel ik dat direct in dit topic.

Reputatie 2

Je kan toch niet serieus menen dat een provider dit zomaar kan doen en dan de problemen die ontstaan afschuiven op hun klanten? ‘Wij passen je netwerk aan en vervolgens heb jij problemen, zoek het zelf maar uit’ is wat iedereen te horen krijgt. 

Als Tele2 niet zonder mijn weten het netwerk had overgezet dan was dit niet gebeurd. Dan komen met het verhaal dat T-Mobile alles goed heeft gedaan is een beetje gek, want zij hebben niet alles goed gedaan. Ja, de techniek staat misschien goed, maar de service die altijd geleverd werd (en voor betaald) wordt niet meer geleverd. T-Mobile dus niet alles goed. 

Ik heb nog nooit zo’n gekke redenering van een bedrijf meegemaakt. Je kan ook niet verwachten dat elke klant dit technische verhaal begrijpt en daarop kan handelen. Het is op zijn minst zo netjes om een melding te doen bij de grootste partijen die dit soort verificatie smsjes verzend.

Ik ga denk ik weg bij Tele2. Ik kan nu niet meer internet bankieren en mijn btw aangifte doen. Ik loop tegen een hoop problemen aan door deze ellende. 

 

Reputatie 7
Badge +4

De verzender van de sms moet zorgen voor een goed werkende implementatie van routeringen. Je nummer is volgens alle afspraken tussen NL operators geporteerd naar het T-Mobile netwerk. Dus T-Mobile heeft aan alle voorwaarden voldaan. 

Reputatie 2

@eric De technische uitleg is leuk, maar hier hebben we natuurlijk niets aan. Wij nemen een dienst af bij Tele2. Tele2 veranderd het een en ander. Wij kunnen geen gebruik meer maken van de dienst van Tele2. De hele technische redenen waarom het niet werkt maakt voor de klant niet uit. De klant wil gewoon sms’jes kunnen ontvangen zoals zij voorheen deden. De klant kiest niet voor dit nieuwe netwerk. Het is dan ook niet aan de klant om dit zelf op te lossen omdat Tele2 de klant opzadelt met dit probleem. 

Reputatie 7
Badge +4

Email is net effe anders dan sms… 

Het  grootste verschil is de mobility en de nummerportering. Bij email hoort een user altijd bij hetzelfde domein. Dat is statisch en de bijbehorende POP server is altijd via het IP adres uit een MX record te benaderen.

In Nederland is er het recht van portering. Dus zelfde adres (telefoonnummer) kan gekoppeld zijn aan een “ willikeurige”  operator. Dus de eerste vraag is, bij welke operator zit het adres nu?

Voor stap 1 is er dus een database waar de gegevens in zitten. Dat kan een verzender realtime opvragen (hoge kosten) of via een regelmatige download file (lage kosten). De verzender van de sms is dus technisch in staat om altijd realtime de juiste provider te kiezen, maar in de praktijk willen vooral internet based verzenders hier niet aan vanwege de (hoge) kosten.

 

Bij mobiel is de user altijd “ on the run” , nationaal of internationaal.  Dus 2e vraag, waar zit hij?

Deze vraag wordt door de home provider beantwoord op het moment dat hij een verzoek tot het afleveren van SMS krijgt. Dus als deze 2e stap werkt maakt het niet uit of het smsje van het internet of een andere mobirele provider komt. Mocht er al een verschil zijn, dan zit dat in stap 1.

Reputatie 6
Badge +1

Want tele2 zelf bewijst al hoe makkelijk het is om bij een verzendende partij onderzoek te laten instellen waarom iets wat zij verzenden niet bij je aankomt...

Reputatie 1

@Rox van Tele2 heb je nog een update voor ons, want ik zit nog steeds zonder verificatie smsjes :(

Reputatie 6
Badge +1

Dank je wel Rox! Zoals eric al uitgelegd had ligt de oplossing (voor nu) bij de verzendende partij.

Uit ervaring weet ik dat het als klant iets aankaarten bij een verzendende partij geen sinecure is trouwens. Ik zie sowieso al een aantal partijen voorbij komen waar je helemaal niet makkelijk even contact mee op kunt nemen en alleen maar een contact formulier hebben waar je iets kunt melden zonder dat daar een persoonlijke reactie op komt bijvoorbeeld. Veel hier genoemde apps hebben bijvoorbeeld helemaal geen directe contact mogelijkheid. En dan nog moet je die partij zover krijgen om een onderzoek in te stellen. Daar moet je dan gigantisch voor volhouden en er kan maanden overheen gaan, als je die partij al zover kunt krijgen en überhaupt al kunt bereiken.

Ik begrijp dat tele2 nu even niet anders kan, maar het de klant het zelf laten aankaarten bij de verzendende partij is dus niet iets wat je ‘even’ doet. En aangezien er hier op het forum en de andere support kanalen ook klachten komen van mensen die zelf geen sms meer kunnen verzenden, die niet met bepaalde (Nederlandse) providers kunnen bellen, of niet door bepaalde (Nederlandse) providers gebeld kunnen worden, lijkt het me niet onmogelijk dat er iets meer aan de hand is met het omzetten van de routing dan één of andere buitenlandse sms sluiproute die niet helemaal goed functioneert.

 

Laat ik trouwens wel zeggen dat ik wel degelijk respect heb voor het harde werken van alle tele2 medewerkers. Ik weet dat jullie keihard werken aan oplossingen en dat de goede intenties er wel degelijk zijn. Honderdduizenden nummer porteren is geen klein klusje, en waar gehakt wordt vallen spaanders, daar kan ik best begrip voor op brengen. Maar elk spaandertje is wel een klant van vlees en bloed waar uiteindelijk wel een passende oplossing voor gevonden dient te worden. Dat bij een operatie van dergelijke omvang daar wat geduld moet opgebracht worden is natuurlijk begrijpelijk. Ik hoop dat het onderzoek wat op levert :)

Reputatie 1

 @Kyoshi, jullie ook bedankt voor het aankaarten van dit probleem. Ik wil jullie beiden vragen om je klantnummer toe te voegen aan jullie profielen zodat ik die kan meenemen.​​​​​

Bedankt voor je reactie, ik had mijn klantnummer als het goed is al toegevoegd.

Reputatie 5
Badge +2

Hi @Shilka, bedankt dat je uitgebreid je mening met ons deelt. We doen keihard ons best om onze klanten te helpen op de Community, soms ligt de oplossing niet altijd direct bij ons. Ik snap je gevoel en had dit graag ook anders gezien.

@NoortjeW ik had je veel liever een andere oplossing geboden, maar zoals ik uitlegde is het een technisch gecompliceerd verhaal. @eric heeft dit veel gedetailleerder kunnen uitleggen, heel erg bedankt daarvoor. We leren elke dag weer nieuwe dingen op de Community!

Terug naar het topic, het is goed dat het probleem hier wordt aangekaart. Meerdere mensen ontvangen geen sms-verificatie van een andere partij nadat ze zijn overgezet op het nieuwe netwerk. De oplossing voor nu is om dit zelf aan te kaarten bij de verzendende partij. Maar ik ben het met jullie eens dat dit niet de gewenste oplossing is en ik verzamel de gegevens zodat ik dit intern kan doorzetten. @Lsprn en @Kyoshi, jullie ook bedankt voor het aankaarten van dit probleem. Ik wil jullie beiden vragen om je klantnummer toe te voegen aan jullie profielen zodat ik die kan meenemen. @Lsprn, kan jij net als de rest nog specifiek aangeven van welke afzenders je geen SMS berichten ontvangt? Thanks!

Reageer