beantwoord

Ontvang geen verificatie SMS meer

• 27 oktober 2020
  • 38 reacties
  • 3471 x bekeken

Bij een bepaalde website moet ik een verificatiecode invullen die mij per sms wordt toegestuurd. Ik heb dit nu al meerdere keren geprobeerd, maar ik ontvang geen sms. 

Vorige week ontving ik van ditzelfde nummer nog wel gewoon verificatie sms’jes. Kan het liggen aan het nieuwe netwerk?

Van mijn werk telefoon ontvang ik ook geen sms’jes, van andere familieleden ontvang ik wel gewoon sms’jes.

icon

Beste antwoord door Rox van Tele2 10 november 2020, 17:05

Lieve mensen! Ik heb sneller dan verwacht een update voor jullie. Er is dus een workaround voor degenen die geen sms verificaties kunnen ontvangen van bepaalde instanties. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is om je verificatie opnieuw in te stellen bijvoorbeeld bij Apple of ING. Je meldt je als het ware opnieuw aan voor de verificatie met jouw mobiele nummer. Willen jullie mij laten weten of het werkt? Het lijkt erop dat dit de snelste oplossing is! :smile:

Bekijk origineel bericht

38 reacties

Reputatie 5
Badge +2

Ha @NoortjeW, welkom op onze Community! Ik durf niet volmondig te zeggen dat het aan het nieuwe netwerk ligt. Dit moet ik echt uitzoeken! Wanneer ben jij overgezet? Het kan ook zijn dat het aan je toestelinstellingen ligt. Mag ik vragen om welke website het precies gaat? Nog een paar andere vragen: bedoel je dat als je met je werktelefoon een sms verstuurd naar je eigen nummer, dat je die smsjes ook niet ontvangt? En kan je wel smsen met je huidige nummer naar andere nummers?

Als laatste wil ik je vragen om je profiel compleet in te vullen, met jouw klantnummer. Dan kan ik namelijk direct met je meekijken in het systeem als het nodig is! 

Ik heb hetzelfde probleem, heel vervelend! Zou je mij ook kunnen helpen Rox? 

Reputatie 5
Badge +2

Hi @Lsprn, jij ook van harte welkom op onze Community! Ja zeker, ik ga jou helemaal verder helpen. Om het overzichtelijk te houden wil ik je vragen om je eigen topic aan te maken en goed en duidelijk het probleem aan te kaarten. Neem ook gelijk de vragen mee die ik hierboven in een reactie geef, dat werkt sneller! Ook is het handig als je gelijk je klantnummer toevoegt aan jouw profiel. Ik zie je topic tegemoet. :raising_hand_tone4:

Ha @NoortjeW, welkom op onze Community! Ik durf niet volmondig te zeggen dat het aan het nieuwe netwerk ligt. Dit moet ik echt uitzoeken! Wanneer ben jij overgezet? Het kan ook zijn dat het aan je toestelinstellingen ligt. Mag ik vragen om welke website het precies gaat? Nog een paar andere vragen: bedoel je dat als je met je werktelefoon een sms verstuurd naar je eigen nummer, dat je die smsjes ook niet ontvangt? En kan je wel smsen met je huidige nummer naar andere nummers?

Als laatste wil ik je vragen om je profiel compleet in te vullen, met jouw klantnummer. Dan kan ik namelijk direct met je meekijken in het systeem als het nodig is! 

In antwoord op je vragen:

• Ik ben eergisteren overgezet op het nieuwe netwerk, dus pas net
  • De website is infomedics
  • Ik ontvang inderdaad geen sms'jes als ik die van mijn werktelefoon naar mijn eigen telefoon stuur. Andersom werkt het wel (van eigen naar werk)
  • (Ik ben op zoek gegaan naar mijn klantnummer, maar dat kan ik nergens vinden. In de mijn Tele2 app kom ik hem nergens tegen. Online staat dat ik die op facturen kan vinden, maar zowel in de mijn tele2 app en op de online omgeving staan er geen facturen. Eerder heb ik die wel kunnen bekijken (ik heb al sinds maart een abonnement), maar nu zijn ze allemaal weg.) Edit: Uiteindelijk heb ik het nummer gevonden en toegevoegd. (btw dit nummer mag echt wel wat makkelijker vindbaarder zijn. Ik moest een download maken van mijn gegevens en toen stond hij ertussen)
Reputatie 5
Badge +2

Thanks voor het beantwoorden van de vragen. Nog één laatste vraag voor nu: bij welke provider zit je werkgever? Ik had je de tip gelijk moeten meegeven, maar je klantnummer kan je vragen via de chatbot in MijnTele2. Nu terug naar het probleem: je ontvangt van bepaalde instanties/06-nummers geen sms’jes meer. Verder kan je wel zelf smsen. Heeft dit te maken met de nieuwe update en hoe kan dit opgelost worden?

Ik heb het helemaal voor je uitgezocht en leg het je graag uit hoe het zit. Omdat je van zowel instanties als gewone (maar niet alle) 06-nummers geen sms'jes kan ontvangen, is de situatie technisch behoorlijk gecompliceerd. Mogelijk heeft het te maken met de overplaatsing van je nummer naar het nieuwe netwerk, het kan namelijk gebeuren dat andere providers dit in sommige gevallen niet helemaal goed verwerken. Je werkgever en Infomedics zullen bij hun eigen provider moeten aangeven dat zij geen SMS berichten naar jou kunnen versturen. Wij kunnen dit niet oplossen voor jou. Dit komt omdat hun ‘route’ naar jouw nummer gewijzigd moet worden en dat moeten de providers zelf doen.

Heb je nog andere voorbeelden van sms’jes die niet binnen komen, laat het vooral weten in dit topic. Andere klanten met hetzelfde probleem weten hierdoor wat ze te doen staat. Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze gerust. Ik sta voor je klaar!

@Lsprn, ik zag dat je nog geen nieuw topic had aangemaakt. Laat je het weten als je hiermee geholpen bent?

Reputatie 5
Badge

Is het bij het overzetten naar het nieuwe netwerk dan niet de verantwoordelijkheid van tele2 om er voor te zorgen dat dit correct gebeurt en de routing correct wordt aangepast? Betekend dit dat alle klanten die overgezet worden naar het nieuwe netwerk zelf bij alle providers van de hele wereld handmatig moeten gaan vragen of de routing van de sms van die provider naar hun telefoon nummer wel correct is veranderd?

Hoe moet een klant weten of er SMSjes niet binnenkomen van elke mogelijke verzender ter wereld?

Tele2 heeft toch de verantwoordelijkheid dat dit overzetten naar t-mobile ordentelijk verloopt, daar kunnen jullie de verantwoordelijkheid en administratieve lasten toch niet op deze manier naar de klant overhevelen? De klant heeft toch niet om deze overzet problemen gevraagd, en die problemen zijn toch het gevolg van het handelen van tele2?

Het regent inmiddels klachten hierover bij de helpdeks van tele2. Tele2 hoort dit op te lossen. Dat jullie dit bij de klant neer gaan leggen is te belachelijk voor woorden.

En als tele2 niet in staat is om het overzetten naar het nieuwe netwerk correct te laten verlopen, dan kunnen ze hier beter mee stoppen totdat ze wel in staat zijn om dit te doen. Smsjes die niet aankomen, smsjes die niet verzonden wordt, verdwijnende voicemail, voicemail die in de oude voicemail box ipv de nieuwe terecht komt, niet kunnen boosten, de nieuwe app die niet werkt zonder steeds je telefoon te moeten resetten, mensen die niet gebeld kunnen worden, onterecht verschijnende kosten, en een helpdesk die compleet overspoeld wordt door alle klachten waardoor mensen letterlijk uren in de wacht staan. En dan is de reactie dat de klant het zelf maar moet oplossen? Absoluut onaanvaardbaar.

Reputatie 7
Badge +4

Overgang van Tele2 naar T-Mobile is een normale portering qua nummer. In Nederland is elke provider hierbij betrokken en gelukkig allemaal geautomatiseerd.

Wat niet wegneemt dat zeker bij sms er ook invloed is doordat allerlei tussenpartijen internet <> sms niet zo robuust hebben neergezet en veel buitenlandse routeringen gebruiken om onder interconnectie fees uitkomen. Deze buitenlandse partijen sturen sms naar de originele nummerhouder (ooit uitgegeven door Opta) en die zal de sms naar de nieuwe provider moet doorsturen. Dit is niet anders dan bij een normale nummerportering tussen providers.

Reputatie 5
Badge

En daar zal de klant zelf dan toch niet aan te pas hoeven komen toch? En in dit geval is de nummerportering ook niet door de klant aangevraagd maar door tele2 opgelegd, dan is het toch raar dat als het niet goed gaat dit op het bordje van de klant neergelegd wordt van los het zelf maar op?

Reputatie 7
Badge +4

Uiteindelijk is het de originerende  provider van de SMS of gesprek die moet zorgen dat het bij de juiste ontvangende provider wordt afgeleverd.  Je kunt niet reversed engineering doen waarom een gesprek of sms niet aankomt. De verzendende partij weet naar welke tussenpartij de sms of gesprek wordt stuurt en als die niet aankomt zal hij daar een trouble ticket moeten openen. Het overzetten van klanten van Tele2 naar T-Mobile is een standaard porteer proces, tussen de Nederlandse providers zijn daar goede geautomatiseerde werkprocessen over. Maar die internet naar sms diensten zitten vooral in het buitenland, dus hebben hun eigen manier om hiermee om te gaan. Dat ligt buiten de invloedsfeer van de Nederlandse providers.  

Reputatie 5
Badge

En dat ligt niet buiten de invloedsfeer van de klant? Een klant kan wel reversed engineering doen? Een klant heeft wel inzicht in welke bedrijven iedere verzender van sms gebruikt?

Ik begrijp dat je met een heleboel redenen kunt komen eric, maar daar gaat het toch niet om?

Het is heel simpel; tele2 heeft iets gedaan met hun product, en als gevolg van die actie werkt dat product niet meer goed. Dan is het toch aan tele2 om het op te lossen en niet aan de klant? Welke processen daar allemaal aan ten grondslag liggen doen daar helemaal niet toe toch? En dan nog, de klant is ook de verzender niet, dus die weet ook niet naar welke tussenpartij de sms gestuurd wordt?

En je weet dat ik uit ervaring spreek dat als je als klant een bedrijf moet aanspreken en zover moet krijgen om contact te zoeken met hun provider, dat je zo maanden verder bent voordat er iets opgelost is, en dan heb je het nog maar over 1 bedrijf. En let wel, het gaat hier om iets wat niet binnenkomt. Iets waar je dus lang niet altijd achter komt.

En dan is het nog niet fair om de klant er voor te laten opdraaien. De klant heeft nooit om deze portering gevraagd. Door actie van tele2 is het product kapot gegaan, dan repareer je het product, of je biedt de klant een nieuw product aan, of je geeft de klant zijn geld terug. 

Dat het functioneel houden van internet en sms bij portering buiten de invloedssfeer van tele2 ligt kan toch geen excuus zijn om geen verantwoordelijkheid voor je eigen product meer te hoeven nemen.

Reputatie 7
Badge +4

De gebruiker van de sms dienst klaagt bij degene die deze dienst aanbiedt. Een verandering van provider moeten die bedrijven, of de bedrijven die voor hen de smsjes versturen moeten worden ondersteund. Zolang je een normale sms kunt ontvangen na je portering is de basis dus goed. Alleen de verzender van een sms weet wie/wat hij hiervoor gebruikt en zal dus iets moeten oplossen. Goede sms gateway partijen gebruiken (nemen af) een HLR lookup functie zodat ook zij realtime de juiste provider kunnen bepalen. Als ze dat niet doen is dat natuurlijk goedkoper maar gebruiken ze batch files welke niet realtime zijn. Dat ligt buiten de invloedsfeer van providers. Zodra deze sms partijen hun sms verkeer wel bij de juiste provider afleveren zal deze worden afgeleverd op het toestel. Daar is een provider natuurlijk wel voor verantwoordelijk en heel makkelijk te testen door b.v. een sms naar jezelf te sturen.

Reputatie 5
Badge

De  portering is onvrijwillig door tele2 opgelegd, dat maakt tele2 verantwoordelijk voor het hele porterings proces, en alle mogelijke daar uit voortvloeiende problemen. Daar hoeft geen enkele technische achtergrond of invloedsfeer aan te pas te komen. Dit is wel slechts mijn bescheiden mening. Ik begrijp wat je verteld eric, en ik steek er ook nog wat van op, dank daar voor. Maar mijn punt ligt daar niet.

Reputatie 1

Wij kunnen dit niet oplossen voor jou. Dit komt omdat hun ‘route’ naar jouw nummer gewijzigd moet worden en dat moeten de providers zelf doen.

Ik ervaar nu dus dezelfde problemen als de topic starter. 

Vandaag contact gehad met klantenservice en daar wordt inderdaad zelfde gezegd als wat @Rox van Tele2 verteld. Ik ben het hier totaal niet mee eens en ik sluit me aan bij @Shilka.

Ik heb verificatie nodig voor m’n werk en ook zoveel andere apps die je tegenwoordig installeert willen verificatie via sms controleren of instellen en dat gaat dus nu niet.

Paar voorbeelden die om sms code vragen:

• Truecaller
  • Apple
  • Coinbase
  • OK - pasjes en folders

Reputatie 5
Badge +2

Hi @Shilka, bedankt dat je uitgebreid je mening met ons deelt. We doen keihard ons best om onze klanten te helpen op de Community, soms ligt de oplossing niet altijd direct bij ons. Ik snap je gevoel en had dit graag ook anders gezien.

@NoortjeW ik had je veel liever een andere oplossing geboden, maar zoals ik uitlegde is het een technisch gecompliceerd verhaal. @eric heeft dit veel gedetailleerder kunnen uitleggen, heel erg bedankt daarvoor. We leren elke dag weer nieuwe dingen op de Community!

Terug naar het topic, het is goed dat het probleem hier wordt aangekaart. Meerdere mensen ontvangen geen sms-verificatie van een andere partij nadat ze zijn overgezet op het nieuwe netwerk. De oplossing voor nu is om dit zelf aan te kaarten bij de verzendende partij. Maar ik ben het met jullie eens dat dit niet de gewenste oplossing is en ik verzamel de gegevens zodat ik dit intern kan doorzetten. @Lsprn en @Kyoshi, jullie ook bedankt voor het aankaarten van dit probleem. Ik wil jullie beiden vragen om je klantnummer toe te voegen aan jullie profielen zodat ik die kan meenemen. @Lsprn, kan jij net als de rest nog specifiek aangeven van welke afzenders je geen SMS berichten ontvangt? Thanks!

Reputatie 1

@Kyoshi, jullie ook bedankt voor het aankaarten van dit probleem. Ik wil jullie beiden vragen om je klantnummer toe te voegen aan jullie profielen zodat ik die kan meenemen.​​​​​

Bedankt voor je reactie, ik had mijn klantnummer als het goed is al toegevoegd.

Reputatie 5
Badge

Dank je wel Rox! Zoals eric al uitgelegd had ligt de oplossing (voor nu) bij de verzendende partij.

Uit ervaring weet ik dat het als klant iets aankaarten bij een verzendende partij geen sinecure is trouwens. Ik zie sowieso al een aantal partijen voorbij komen waar je helemaal niet makkelijk even contact mee op kunt nemen en alleen maar een contact formulier hebben waar je iets kunt melden zonder dat daar een persoonlijke reactie op komt bijvoorbeeld. Veel hier genoemde apps hebben bijvoorbeeld helemaal geen directe contact mogelijkheid. En dan nog moet je die partij zover krijgen om een onderzoek in te stellen. Daar moet je dan gigantisch voor volhouden en er kan maanden overheen gaan, als je die partij al zover kunt krijgen en überhaupt al kunt bereiken.

Ik begrijp dat tele2 nu even niet anders kan, maar het de klant het zelf laten aankaarten bij de verzendende partij is dus niet iets wat je ‘even’ doet. En aangezien er hier op het forum en de andere support kanalen ook klachten komen van mensen die zelf geen sms meer kunnen verzenden, die niet met bepaalde (Nederlandse) providers kunnen bellen, of niet door bepaalde (Nederlandse) providers gebeld kunnen worden, lijkt het me niet onmogelijk dat er iets meer aan de hand is met het omzetten van de routing dan één of andere buitenlandse sms sluiproute die niet helemaal goed functioneert.

Laat ik trouwens wel zeggen dat ik wel degelijk respect heb voor het harde werken van alle tele2 medewerkers. Ik weet dat jullie keihard werken aan oplossingen en dat de goede intenties er wel degelijk zijn. Honderdduizenden nummer porteren is geen klein klusje, en waar gehakt wordt vallen spaanders, daar kan ik best begrip voor op brengen. Maar elk spaandertje is wel een klant van vlees en bloed waar uiteindelijk wel een passende oplossing voor gevonden dient te worden. Dat bij een operatie van dergelijke omvang daar wat geduld moet opgebracht worden is natuurlijk begrijpelijk. Ik hoop dat het onderzoek wat op levert :)

Reputatie 1

@Rox van Tele2 heb je nog een update voor ons, want ik zit nog steeds zonder verificatie smsjes :(

Reputatie 5
Badge

Want tele2 zelf bewijst al hoe makkelijk het is om bij een verzendende partij onderzoek te laten instellen waarom iets wat zij verzenden niet bij je aankomt...

Reputatie 7
Badge +4

Email is net effe anders dan sms… 

Het  grootste verschil is de mobility en de nummerportering. Bij email hoort een user altijd bij hetzelfde domein. Dat is statisch en de bijbehorende POP server is altijd via het IP adres uit een MX record te benaderen.

In Nederland is er het recht van portering. Dus zelfde adres (telefoonnummer) kan gekoppeld zijn aan een “ willikeurige”  operator. Dus de eerste vraag is, bij welke operator zit het adres nu?

Voor stap 1 is er dus een database waar de gegevens in zitten. Dat kan een verzender realtime opvragen (hoge kosten) of via een regelmatige download file (lage kosten). De verzender van de sms is dus technisch in staat om altijd realtime de juiste provider te kiezen, maar in de praktijk willen vooral internet based verzenders hier niet aan vanwege de (hoge) kosten.

Bij mobiel is de user altijd “ on the run” , nationaal of internationaal.  Dus 2e vraag, waar zit hij?

Deze vraag wordt door de home provider beantwoord op het moment dat hij een verzoek tot het afleveren van SMS krijgt. Dus als deze 2e stap werkt maakt het niet uit of het smsje van het internet of een andere mobirele provider komt. Mocht er al een verschil zijn, dan zit dat in stap 1.

Reputatie 2

@eric De technische uitleg is leuk, maar hier hebben we natuurlijk niets aan. Wij nemen een dienst af bij Tele2. Tele2 veranderd het een en ander. Wij kunnen geen gebruik meer maken van de dienst van Tele2. De hele technische redenen waarom het niet werkt maakt voor de klant niet uit. De klant wil gewoon sms’jes kunnen ontvangen zoals zij voorheen deden. De klant kiest niet voor dit nieuwe netwerk. Het is dan ook niet aan de klant om dit zelf op te lossen omdat Tele2 de klant opzadelt met dit probleem. 

Reputatie 7
Badge +4

De verzender van de sms moet zorgen voor een goed werkende implementatie van routeringen. Je nummer is volgens alle afspraken tussen NL operators geporteerd naar het T-Mobile netwerk. Dus T-Mobile heeft aan alle voorwaarden voldaan. 

Reputatie 2

Je kan toch niet serieus menen dat een provider dit zomaar kan doen en dan de problemen die ontstaan afschuiven op hun klanten? ‘Wij passen je netwerk aan en vervolgens heb jij problemen, zoek het zelf maar uit’ is wat iedereen te horen krijgt. 

Als Tele2 niet zonder mijn weten het netwerk had overgezet dan was dit niet gebeurd. Dan komen met het verhaal dat T-Mobile alles goed heeft gedaan is een beetje gek, want zij hebben niet alles goed gedaan. Ja, de techniek staat misschien goed, maar de service die altijd geleverd werd (en voor betaald) wordt niet meer geleverd. T-Mobile dus niet alles goed. 

Ik heb nog nooit zo’n gekke redenering van een bedrijf meegemaakt. Je kan ook niet verwachten dat elke klant dit technische verhaal begrijpt en daarop kan handelen. Het is op zijn minst zo netjes om een melding te doen bij de grootste partijen die dit soort verificatie smsjes verzend.

Ik ga denk ik weg bij Tele2. Ik kan nu niet meer internet bankieren en mijn btw aangifte doen. Ik loop tegen een hoop problemen aan door deze ellende. 

Reputatie 5
Badge +2

Hi all, ik heb nog geen update voor jullie over bovenstaande probleem. Voor nu is de oplossing om het aan te kaarten bij de verzendende partij. Het is een complex issue en er gaat tijd overheen om een passende oplossing te vinden. Weet dat ik jullie gevoelens begrijp en dit ook liever op een andere manier had opgelost. Zodra ik een update heb voor jullie dan deel ik dat direct in dit topic.

Reputatie 5
Badge +2

Lieve mensen! Ik heb sneller dan verwacht een update voor jullie. Er is dus een workaround voor degenen die geen sms verificaties kunnen ontvangen van bepaalde instanties. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is om je verificatie opnieuw in te stellen bijvoorbeeld bij Apple of ING. Je meldt je als het ware opnieuw aan voor de verificatie met jouw mobiele nummer. Willen jullie mij laten weten of het werkt? Het lijkt erop dat dit de snelste oplossing is! :smile:

Reputatie 5
Badge

@eric kunnen we aan deze oplossing afleiden dat het probleem dus wel degelijk bij tele2 ligt en niet aan verkeerde routing? Bij opnieuw aanmelden met hetzelfde nummer zou bij een routing probleem niets aan de routing veranderd worden en het probleem bestaan blijven toch?

En kun je ook vertellen hoe Noortje zich opnieuw ‘aan zou moeten melden’ voor het krijgen van SMSjes van haar eigen werk telefoon? Dat is toch geen dienst waar je je opnieuw voor kunt aanmelden? Je lijkt er veel verstand van te hebben dus ik vertrouw op je expertise :)

Reageer