vraag

Onterechte registratie Preventel

• 7 juni 2019
  • 17 reacties
  • 1505 x bekeken

Vandaag kreeg ik een e-mail van Preventel dat ik geregistreerd sta bij hun wegens een betaal achterstand bij tele2.
Volgens tele2 blijkt dat ik geen enkele achterstand heb. Maar ondanks dat ik daar (onterecht) ben aangemeld kunnen ze dit niet voor mij oplossen. Hoe kan het dat ik daar zomaar wordt geregistreerd? En waarom kan tele2 dit niet zelf oplossen?

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

17 reacties

Reputatie 6
Badge
Hi Vera1, welkom op ons forum!

We zijn dergelijke meldingen aan het onderzoeken en vermoeden op dit moment dat het om phishing gaat. Wordt je in de mail ook verzocht je achterstand te betalen of wordt je anderszins doorgelinkt naar een verdachte site?

Kun je mij ook vertellen wat het onderwerp is van de mail en van welke afzender die afkomstig is?

Alvast bedankt!
Hoi Frenk,

Phishing lijkt me hier niet het geval. Ik heb niet het idee dat het een valse site is en ik wordt niet gevraag om geld over te maken.
Het onderwerp is: Registratie Preventel
En het adres waar de link naar toe verwijst: https://www.preventel.nl/
en Tele2
BOS Incasso Afdeling Collections
088-2670027

Het lijkt mij dat tele2 een foute aanmelding heeft gedaan..... dus om terug te komen op mijn bovenstaande vragen.

Hoe kan het dat ik daar zomaar wordt geregistreerd? En waarom kan tele2 dit niet zelf oplossen?
Reputatie 6
Badge
Je stelt belangrijke vragen maar ik heb veel te weinig informatie om ze te beantwoorden :)

De mail lijkt legitiem - de registratie kan daadwerkelijk geplaatst zijn. Een preventelregistratie wordt geplaatst zodra er langer dan een week sprake is van een incassodossier.

Als je een melding krijgt dat er een preventelregistratie is zal er dus ook een incassodossier moeten zijn; heb je recent ook bericht gekregen van BOS Incasso? Zo niet dan zou je ze ook even kunnen bellen. Het kan namelijk zijn dat we geen openstaande factuur (meer) zien maar dat we wel eerder een factuur aan ze hebben overgedragen, bijvoorbeeld omdat een betaling en overdracht elkaar gekruist hebben.

Mocht er inderdaad een factuur aan BOS Incasso zijn overgedragen dan is het weer de vraag of dat terecht is en daarvoor moeten we weten welke factuur het betreft en of die betaald is.

Last but not least.. Vind je het goed als ik zelf ook even poolshoogte neem? Zou je me alsjeblieft een privébericht kunnen sturen met de volgende gegevens:
- Je voor- en achternaam
- Je adres inclusief postcode en woonplaats
- Je geboortedatum én de laatste vier cijfers van je IBAN
Gebruik deze link om mij een privébericht te sturen: Privébericht naar Frenk.

Ik zie je gegevens tegemoet!
Hoi Frenk,

Dat incasso bureau had ik vrijdag direct gebeld. Zij hebben niks van mij/voor mij openstaan.
Tele2 gebeld. Wisten ook van niks.
Vandaar dat het zo bijzonder is. Er staat ook geen bedrag in de mail van Preventel..
Ik stuur je een privé bericht met gegevens. Maar ik hoor ook nog graag hoe het kan dat dit gebeurt is.
Hoi Frenk,

Naast deze bovenstaande algemene vragen heb ik voor mijzelf ook gebeld met de klantenservice. Deze melden mij dat het om een phisingmail gaat en dat ze mij verder niks kunnen melden.

Zoals we net hierboven hebben vast gesteld lijkt dat niet het geval. Mocht dit wel zo zijn dan moet ik aangifte gaan doen. Dus dan hoor ik dit graag alsnog.

Het lijkt mij eerder een fout/storing bij of Tele2 of Preventel. In beide gevallen vind ik het raar dat de reactie van de klantenservice is dat ik het zelf moet oplossen of dat ze het op Phising gooien. Ze zijn niet erg behulpzaam (dit kunnen ze niet omdat ze niet meer informatie hebben, maar echt geholpen wordt je dus niet).

Hopelijk kan jij me verder helpen.
Reputatie 6
Badge
Bedankt voor je gegevens! Of er iets heeft opengestaan kan ik niet controleren maar dat er nooit sprake is geweest van een dossier bij BOS Incasso kan ik inderdaad ook bevestigen. Ik kan me er geen voorstelling van maken hoe het kan gebeuren dat je met een preventelregistratie eindigt; ik begrijp best dat dit in eerste instantie voor phishing werd aangezien.

Dit wordt nog intern onderzocht. Zodra er meer bekend is breng ik je op de hoogte. Voor privacygevoelige dingetjes zal ik je een privébericht sturen.

Je kunt in de tussentijd overwegen om bij Preventel inzage te vragen in je registratie of anders bezwaar aan te tekenen. Het kost je niet meer dan 5-10 minuten en wie weet levert het extra informatie op of lost het helemaal je probleem op.
Hoi Frenk,

Bedankt voor je reactie. Een bezwaarschrift had ik al ingedient, dit duurt 30 dagen voordat je een reactie krijgt.
Je moet o.a. je ID opsturen wat ik dus al heb gedaan...

Als jullie er achter zijn hoor ik het graag.
Reputatie 6
Badge
Als jullie er achter zijn hoor ik het graag.

Afgesproken 🙂
Beste Frenk,

Vandaag een brief gehad van Preventel met mijn bezwaar wat een informatie verzoek bleek.
Het enige dat ze vermeld hebben is dat ik geregistreerd sta door Tele2....
Zijn julli er al achter hoe dit kan en kunnen jullie het al fixen? Ben er echt klaar mee...

Groet,
Vera
Reputatie 6
Badge
Er is nog niks over bekend; echter, op basis van de informatie die je tot nu toe hebt verzameld wijkt dit dusdanig af van het lopende onderzoek dat we dit niet meer hoeven afwachten - er lijkt echt iets anders aan de hand.

Ik heb een verzoek doorgestuurd om het specifiek voor jou te laten onderzoeken en oplossen. Omdat dit werkelijk uniek is weet ik niet hoe lang dat gaat duren, dat kan ergens tussen een paar dagen en een paar weken zijn. Je zal bericht van ons krijgen zodra we meer weten.

Heb je in de tussentijd vragen of aanvullende informatie dan kan dat altijd van pas komen, laat het me weten 🙂
Ik zit met precies hetzelfde verhaal. Mail gehad van preventel. Gebeld met BOS accountants: geen dossier aanwezig. Gebeld met tele2: geen openstaande facturen. (wat overigens zowiezo raar zou zijn aangezien alles via automatische incasso ging). Informatieverzoek ingediend bij preventel waar ik vandaag het antwoord van kreeg met als bericht dat tele2 mij heeft laten registreren als wanbetaler bij preventel.

Ik heb nooit een rekening of herinnering gehad. Niet van Tele2, niet van BOS incasso oid.
Hallo @Frenk,

Het is niet netjes, maar ik sluit me aan in de rij. Dit geval is inmiddels echt niet meer uniek en er lijkt sprake van een datalek. Tot nu toe leggen de Kafkaiaanse procedures de schuld en de verantwoordelijkheid voor foutherstel bij de gedupeerde. Er lijkt geen interne afstemming te mogen plaatsvinden. Ook ik ben bij BOS totaal onbekend en heb de status 'Blauw'. Toch antwoordt Preventel op mijn bezwaar ook met een antwoord op informatieverzoek. Zo rek je die onterechte registratie wel. Al met al riekt dit naar heel vervelende dingen op vele fronten, waarbij het lijkt alsof de kwaliteit van de dienstverlening ernstig in het geding is. Gelukkig betreft het niet een nummer dat bij mij in gebruik is, waardoor we nu op zoek zijn naar een alternatieve provider. Ik ervaar dit als gevolg van de totale ontkenning en lethargie om tot een snel herstel te komen namelijk als respectloos en onzorgvuldig.
Kennelijk is de aanname dat het eigen schuld, dikke bult is wanneer je bij Preventel geregistreerd wordt en dan zoek je het maar uit. Daarmee gaat Tele2 echter voorbij aan de zorgvuldige omgang met de door haar aan derden verstrekte persoonsgegevens.
Hopelijk vindt Tele2 het lek snel en helpt zij haar per automatische incasso tijdig betalende klanten van de veroorzaakte problemen af.
Reputatie 5
Badge +1
Dat is inderdaad wel heel erg en blijkbaar geen individuele zaak. Maar begin alsjeblieft zelf in een eigen topic. Desnoods kopieer deze tekst in een eigen topic anders krijg je hier te weinig respons!
Voor dokt001 en A'rie!
Dat is inderdaad wel heel erg en blijkbaar geen individuele zaak. Maar begin alsjeblieft zelf in een eigen topic. Desnoods kopieer deze tekst in een eigen topic anders krijg je hier te weinig respons!
Voor dokt001 en A'rie!

Je advies gevolgd en eigen topic gestart. Zelfde titel, de licht aangepaste inhoud van mijn tekst hierboven.
Reputatie 6
Badge
@Vera1 zo rond de tijd dat ik een verzoek had doorgestuurd om dit te onderzoeken hadden we van Preventel je verweer doorgekregen en is de registratie verwijderd. Dat die onterecht was is bij deze dus bevestigd. Nogmaals sorry!
Beste Frenk,

Dat heb ik inmiddels ook gehoord. Maar ik heb geen antwoord op mijn vragen gekregen.
Deze gingen namelijk niet over hoe ik het zelf kan oplossen.

Hieronder nogmaals mijn vragen:
Hoe kan het dat ik daar zomaar wordt geregistreerd?
En waarom kan tele2 dit niet zelf oplossen?

Is hier al een antwoord op gevonden?
Vooral de laatste vraag is iets wat Tele 2 naar mijn inziens goed kan onderzoeken en oplossen door het proces intern aan te passen in plaats van mensen af te schepen met "u moet het zelf oplossen".

Ik hoor graag van je.
Reputatie 6
Badge
Hoe kan het dat ik daar zomaar wordt geregistreerd?

Goede vraag - dit wordt intern onderzocht. Als ik eerlijk ben verwacht ik niet dat hier een antwoord op komt dat we kunnen delen. Mocht hier wel een statement over komen dan laat ik het je zeker weten.

En waarom kan tele2 dit niet zelf oplossen?

Bedenk dat Preventel een onafhankelijke organisatie is. Wij kunnen het in theorie en het zal uiteindelijk wel gebeurd zijn - echter kan Preventel dit zoals je merkt veel sneller en effectiever. Dat is logisch, zij beheren de registraties en hebben procedures hiervoor.