vraag

Oneplus ondersteuning Tele2 VoLTE.

• 7 juni 2018
  • 18 reacties
  • 3149 x bekeken

Reputatie 5
Badge
Ik heb dit gesprek gehad met Oneplus en hun gaven aan dat de ondersteuning van VoLTE voor Oneplus 6 of anderen toestellen totaal bij Tele2 ligt en Oneplus staat open om met Tele2 samen te werken.

Gaat Tele2 hier nog wat mee doen?

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Grappig... je ziet bij geen enkele NL provider dat Volte werkt voor voor die Chinese merken. Elk simkaart / netwerk profiel bij Tele2 heeft standaard de mogelijkheid om Volte te gebruiken, dat merk je als je de sim wisseld met een telefoon die wel Volte gecertificeerd. Bij dit certificerings proces wordt de software getest en de specifieke informatie per provider/imsi in de ROM van het toestel opgeslagen. Dat wordt bv. ook gedaan met de APN voor internet access, ook die is bij iedere provider anders.

Er zijn al veel merken met Volte gecertificeerde toestellen, maar Oneplus zit daar helaas niet bij. Ik zou hen vragen dat zij dit met de NL providers regelen in plaats dat ze dat via gebruikers doen.

Deze discussie is ook vaker gevoerd met moderators op het forum. https://forum.tele2.nl/omdat-het-kan-tine-176/oneplus-5-65312/index2.html#post397870
Reputatie 7
Badge +2
Van de klantenservice (van beide kanten) zou je weinigs concreet te horen krijgen... Bijvoorbeeld 'het toestel kan wel aan, provider moet het open zetten (wat open zetten anyways)" is een niks zeggende antwoord.

Tele2 moet de benodigde configuratie naar OnePlus sturen, die moeten implementeren in OxygenOS, daarvoor moet alles wel getest wordt, de codecs, terug schakelen van LTE naar corcueted switched en weer terug naar LTE, etc etc etc... Testen kost geld en moet de provider kijken als de userbase van z'n toestel groot genoeg is om daarop te investeren.

Ik heb de volgende vragen aan @Frenk van Tele2 gesteld:

- Hoe ingewikkeld en kostbaar is dit proces?

- Is er de mogelijkheid om dit proces te versoepelen door minder streng te testen.

Ik verwacht dat de terugkoppeling niet zo snel komt, dit zijn toch wat technische vragen.

Edit
Grappig... je ziet bij geen enkele NL provider dat Volte werkt voor voor die Chinese merken.

Well Huawei doet het goed, daarnaast heeft de MiA1 VoLTE en VoWiFi bij Vodafone NL.

Ik zou het omdraaien, je ziet dat Nederlandse providers blijkbaar veel moeilijker / langer doen om nieuwe toestellen en merken te certificeren voor VoLTE en VoWiFi dan providers in andere landen.

Er zijn al veel merken met Volte gecertificeerde toestellen, maar Oneplus zit daar helaas niet bij. Ik zou hen vragen dat zij dit met de NL providers regelen in plaats dat ze dat via gebruikers doen.

Imo heeft Tele2 hier meer te verliezen dan Oneplus, diegene die een Oneplus nu wil kopen icm een abonnement, kan dat doen met alle providers behalve Tele2, en de fanbase van OnePlus wordt steeds groter (natuurlijk ook).

Maar goed ook gebruik je de OnePlus 6 met Tele2 zonder VoLTE zou je weinig merken anders dat internetten en bellen tegelijkertijd niet zo top werkt, maar in de lifespan van z'n toestel zie ik T-Mobile weinig veranderen aan hun 3G netwerk.
Reputatie 6
Badge

Imo heeft Tele2 hier meer te verliezen dan Oneplus

Ik denk om meerdere redenen dat je hier een goed punt hebt, daarom ben ik zelf ook zo benieuwd naar het achterliggende proces 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Top initiatief. Als de kosten dan bekend worden gemaakt op het forum kunnen we een crowd funding actie starten. Maar ben benieuwd of we echt antwoorden gaan krijgen, de concurrentie leest mee en zou graag kosten componenten willen weten 😉
Reputatie 6
Badge
Maar ben benieuwd of we echt antwoorden gaan krijgen

Gaan we achter komen; als er iets is dat ik kan en mag delen dan doe ik dat in ieder geval!
Reputatie 5
Badge
Maar ben benieuwd of we echt antwoorden gaan krijgen

Gaan we achter komen; als er iets is dat ik kan en mag delen dan doe ik dat in ieder geval!

Super om te horen! ben erg benieuwd. 😁
Reputatie 6
Badge +1
De laatste update voor de Oneplus 6 heeft al een VoLTE upgrade voor een Telco uit India. Nou Tele2 nog. De update is binnen te halen via de Oxygen updater uit Google Play Store.
Reputatie 7
Badge +4
De laatste update voor de Oneplus 6 heeft al een VoLTE upgrade voor een Telco uit India. Nou Tele2 nog. De update is binnen te halen via de Oxygen updater uit Google Play Store.

1 telco toegevoegd? Er zijn wereldwijd ca. 600 mobiele operators... dus nog een paar te gaan bij de heren van Oneplus :)
Hopenlijk binnenkort nieuws van Frenk van Tele2.
Tele2 moet gewoon provisioning VoLTE of VoWIFI aanzetten op aanvraag, certificering betekend in mijn inzien dat zij de kwaliteit kunnen garanderen voor het toestel, niet meer en niet minder.

Gooi het voor mij maar gewoon aan en zonodig betaal ik jullie 5 pleuro administratiekosten of weet ik het voor een vinkje op mijn account. Ik kan nu nauwelijks bellen en gebeld worden op werk. Dat is toch snel 60 uur per week voor mij dat ik niet bereikbaar ben. slechte zaak Tele2, grote kans dat ik hiervoor weg ga, ben niet van plan om over te stappen van Oneplus voor de komende jaren dus of het één of het ander.
Reputatie 7
Badge +2
Tele2 moet gewoon provisioning VoLTE of VoWIFI aanzetten op aanvraag, certificering betekend in mijn inzien dat zij de kwaliteit kunnen garanderen voor het toestel, niet meer en niet minder.

Je wilt natuurlijk de zekerheid dat het (goed) werkt, dus zit niks mis in een certificering en testen. Als je door de OnePlus forums loopt zie je keer op keer dat een OxygenOS update VoLTE breekt voor Jio bijvoorbeeld.

Maar ik was ben ook benieuwd om hoe dat in zijn werk gaat en als er een versoepeling of versnelling in het proces komt... Technisch gezien moet Tele2 alleen de IMS Instellingen aan Oneplus geven en deze moet het in OxygenOS toevoegen... Maar hoe dat zit en als er veranderingen in komt, tja lijkt wel de derde geheim van Fatima.

Dat is toch snel 60 uur per week voor mij dat ik niet bereikbaar ben. slechte zaak Tele2

Heb je geen goede 3G/2G verbinding op je werk? Je zou dus goed moeten kijken welke provider het beste verbinding heeft op je werk, T-Mobile ligt al uit dan, want Tele2 gebruikt de netwerk van T-Mobile... Daarnaast heb je bij Tele2 nog steeds wel de grootste kans dat een toestel VoLTE krijgt, zij hebben geen eigen GSM/UMTS netwerk en zijn dan ook de provider de meeste investeert om VoLTE uit te rollen.

Je wilt natuurlijk de zekerheid dat het (goed) werkt, dus zit niks mis in een certificering en testen. Als je door de OnePlus forums loopt zie je keer op keer dat een OxygenOS update VoLTE breekt voor Jio bijvoorbeeld.

Maar ik was ben ook benieuwd om hoe dat in zijn werk gaat en als er een versoepeling of versnelling in het proces komt... Technisch gezien moet Tele2 alleen de IMS Instellingen aan Oneplus geven en deze moet het in OxygenOS toevoegen... Maar hoe dat zit en als er veranderingen in komt, tja lijkt wel de derde geheim van Fatima.

Dat is toch snel 60 uur per week voor mij dat ik niet bereikbaar ben. slechte zaak Tele2

Heb je geen goede 3G/2G verbinding op je werk? Je zou dus goed moeten kijken welke provider het beste verbinding heeft op je werk, T-Mobile ligt al uit dan, want Tele2 gebruikt de netwerk van T-Mobile... Daarnaast heb je bij Tele2 nog steeds wel de grootste kans dat een toestel VoLTE krijgt, zij hebben geen eigen GSM/UMTS netwerk en zijn dan ook de provider de meeste investeert om VoLTE uit te rollen.

Nee, helemaal niet. alle ruiten zijn hier gelaagd, enige provider waar ik goed bereik mee had was KPN. dus als anternatief wilde ik VoWIFI gebruiken. Verbinding met Tele2 is dramatisch. verbinding is dan maar aan één zijde te horen. de andere kant kan mij niet meer horen tijdens gesprekken. dit probleem met hetzelfde toestel niet gehad met KPN dus zal alternatieven moeten vinden om bereikbaar te zijn.

Ik heb de Oneplus 5T. sinds dit toestel al een half jaar oud is betwijfel ik dat dit snel ondersteund gaat worden.

Zou mooi zijn als je vrijwillig kunt aanvragen om provisioning voor VoWifi en VoLTE aan kunt laten zetten, zonodig in een Pilot.
Reputatie 7
Badge +4
De netwerk provisioning bij Tele2 IS aangezet voor elke klant. Als je jouw simkaart in een Apple of bepaalde Samsung modellen doet, dan is Vowifi direct actief zonder dat Tele2 daar iets voor veranderd.
Er was iemand op tweakers die het door een aanpassing op het Oneplus toestel aan de praat had. Maar toestel kon het toch niet aan? https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/55652091#55652091
Reputatie 7
Badge +2

Er was iemand op tweakers die het door een aanpassing op het Oneplus toestel aan de praat had. Maar toestel kon het toch niet aan? https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/55652091#55652091

Tweaker heeft niet gezegd wat hij precies gedaan heeft, maar in principe zou je de .mbn file van een rooted toestel kunnen kopiëren en in een andere toestel plakken macgayven.

Echter zou je waarschijnlijk ook kernel aanpassingen moeten doen, en zo ver ik weet is er geen Qualcomm device die VoWiFi bij Tele2 ondersteunt, dus als je dat wilt proberen met een 5T bijvoorbeeld, zou de de mbn van een toestel met een SD835 moeten kopiëren, aanpassen en proberen te flashen in een 5T. Niet echt easy.
Reputatie 6
Badge
Zoals @eric aangaf hebben wij inmiddels voor iedereen VoLTE provisioning en voor zover ik kan inschatten ook VoWIFI provisioning.

Net zoals zovelen in dit topic ben ook ik razend benieuwd naar de reden dat het maar voor relatief weinig merken beschikbaar is; er zijn echter nog geen tekenen dat deze informatie openbaar gemaakt gaat worden.
Reputatie 7
Badge +2

Net zoals zovelen in dit topic ben ook ik razend benieuwd naar de reden dat het maar voor relatief weinig merken beschikbaar is;

Om niet zo negatief te maken, loopt Tele2 wel volgens mij voor in Nederland wat VoLTE betreft, Nokia, Sony, Huawei, Cat, Samsug, Apple, Microsoft, HTC en General Mobile.

Maar ja we willen meeeeeeeeeeer ?
Reputatie 6
Badge
Haha, wie neemt er nou genoegen met voorop lopen :p

Merken als Oneplus (hoewel ik er zelf geen affiniteit mee heb, Ich bin ein Huaweier!) misstaan niet op ons lijstje.

Tweaker heeft niet gezegd wat hij precies gedaan heeft, maar in principe zou je de .mbn file van een rooted toestel kunnen kopiëren en in een andere toestel plakken macgayven.

Echter zou je waarschijnlijk ook kernel aanpassingen moeten doen, en zo ver ik weet is er geen Qualcomm device die VoWiFi bij Tele2 ondersteunt, dus als je dat wilt proberen met een 5T bijvoorbeeld, zou de de mbn van een toestel met een SD835 moeten kopiëren, aanpassen en proberen te flashen in een 5T. Niet echt easy.

Thanks voor de reacties. Zal eens kijken hoe dit gedaan is, wellicht meer info te vinden op XDA. Dit staat momenteel wel laag op mijn priolijst om te rooten, moet dan weer de bootloader unlocken waardoor ik al mijn data kwijtraak inclusief alle 2fa apps die ik gebruik.

Maar ga er zeker induiken binnenkort wanneer ik tijd heb en als ik een oplossing gevonden heb ga ik die hier posten!
Ik
Net zoals zovelen in dit topic ben ook ik razend benieuwd naar de reden dat het maar voor relatief weinig merken beschikbaar is;

Om niet zo negatief te maken, loopt Tele2 wel volgens mij voor in Nederland wat VoLTE betreft, Nokia, Sony, Huawei, Cat, Samsug, Apple, Microsoft, HTC en General Mobile.

Maar ja we willen meeeeeeeeeeer ?

Hoop dat ze alleen nog kunnen investeren in QOS. als ik bel hier op kantoor kan de ander mij vaak niet horen en gek genoeg als ik niet bereikbaar ben gaat het niet over op mijn voicemail voor de beller.