In Februari 2017 ben ik erachtergekomen dat ik minstens vanaf December 2016 niet meer gebeld kan worden door alle KPN abonnees. Ik heb KlantenService gebeld en de situatie voorgelegd. Als techneut (IR Telecommunicatie) wist ik dat het probleem is dat mijn SIM kaart niet door KPN Netwerk herkend wordt. Ik moest door Klanten Service de stommer procedure volgen (Mijn instellingen aanpassen, toestel uit en aan zetten, Mijn SIM kaart in een andere toestel stoppen, een andere SIM kaart in mijn toestel stoppen....), maar dat hielp niet. Uiteindelijk was Klanten Service overtuigd dat het probleem doorgestuurd moet worden naar de Technische Dienst.
Een paar dagen later kreeg ik een bericht dat de technische dienst het probleem heeft opgelost met de Technische dienst van KPN. Ik heb vervolgens enkele kennissen die een KPN abonnement hebben gevraagd om mij te bellen. OLE... het werkt dus het probleem is opgelost.
Op 18-5-2017 kwam ik erachter dat het probleem is/was ook bij Telfort abonnees. Vandaar dat ik al die tijd geen telefoontjes van veel mensen heb gehad. Ik heb gelijk Klanten Service en het probleem weer gemeld en ik heb ze gelijk geherinerd aan het geval van KPN. Toch moest ik weer de stomme procedure volgen (instellingen, toestel uit en aan, SIM kaarten uitwisselen). Natuurlijk leverde dat niks op. Ik moest bij Klanten Service aandringen om dezelfde actie te ondernemen door de Technische Dienst in te schakellen en het probleem op dezelfde manier op te lossen, na veel moeite waren ze overtuigd.
2 dagen later kreeg ik het volgende bericht van Tele2:
"Vervelend dat je niet gebeld kan worden door mensen met de provider van telfort. Helaas kunnen wij dit niet voor je oplossenn. Dit heeft te maken dat het aan de kan van Telfort/KPN zit. We moeten je ook voor het probleem doorverwijzen naar hun."
Ik ben een Tele2 abonnee en Tele2 wil mij dus de Klanten Service van KPN/ Telfort bellen om mijn probleem op te lossen. Is dat normaal? Als men een abonnement neemt, dan verwacht men dat hij/ zij iedereen kan bellen en door iedereen gebeld kan worden. Als Tele2 dat niet kan bieden, dan verdient Tele2 de naam Mobiele Provider niet.
Nu komen veel vragen bij naar voren:
- Waarom is het de Technische Dienst gelukt om het met KPN op te lossen en nu lukt het niet met Telfort? (wetend dat Telefort op het netwerk van KPN opereert)
- Als een Telfort abonnee het zelfde probleem heeft met Tele2 abonnees en hij belt Tele2 klanten service, hoe gaan ze hiermee om? Gaan ze hem helpen of doorverwijzen naar zijn eigen klanten service?
- Ik heb geprobeerd om de geschiedenis van het probleem te traceren, maar kon niet eerder dan December 2016 gaan. Hoe moet ik nu weten of het probleem niet vanaf mijn eerste aansluiting bij Tele2? Dus al die jaren belazerd geweest.
- Nu weet ik dat het probleem met Telfort en KPN abonnees voorkomt, dus er is een mogelijkheid dat het probleem ook met meerdere Providers wereldwijd .. moet ik dan alle Providers in de hele wereld gaan bellen om na te gaan of hun abonnees mij wel of niet kunnen bellen?
Wanneer en Service/ Network provider een SIM kaart activeert, dan worden de gegevens van de SIM kaart door gestuurd naar alle andere providers om het SIM kaart herkenbaar te maken. Blijkbaar is dat niet gebeurt toen Tele2 mijn SIM kaart geactiveert heeft. Nu wil Tele2 niet eens de moeite doen om na te gaan of mijn SIM kaart bij de andere providers goed herkend is of niet. Dat is de verantwoordelijkheid van Tele2 en alleen Tele2, niet van KPN of Telfort en zeker niet van mij.
Ik vind het absurd dat het probleem is onstaan, het is absurd dat Klanten Service 2 keer zo heeft gehandeld en het is zeker absurd dat Tele2 probeert te ontkomen aan haar verantwoordelijkheid.
Het is nu tijd dat Tele2 moet beseffen dat een betalende klant het recht heeft om de service te krijgen waarvoor hij al jaren heeft netjes betaald.
Beste antwoord door eric
Ah, een techneut. Dan kan ik een technische uitleg geven. Er worden geen simkaart gegevens van providers naar elkaar verzonden. Tijdens nummerportering wordt tussen de latende en ontvangende provider het nummer overgenomen. Na de deze handshake volgt er een broadcast naar alle overige providers zodat deze hun NP systemen kunnen aanpassen en gesprekken en sms naar de juiste bestemming kunnen sturen. Bij directe interconnects is dat heel belangrijk, als er van een hub provider gebruikt wordt gemaakt is het minder van belang omdat de hub dan de goede bestemming moet kiezen voor dat nummer. Hoe KPN of Telfort het verkeer routeerd weten zij alleen zelf. Alleen diegene die het verkeer origineerd kan dan een onderzoek starten en eventueel een ticket openenen bij de hub provider of de directe interconnect provider. In veel gevallen zal het synchroniseren van de Number Portability database bij van de provider waar het gesprek wordt opgezet het probleem oplossen.
Bekijk origineel bericht