Netwerkplanning?

• 14 augustus 2018
  • 16 reacties
  • 831 x bekeken

Na een flinke verkapte prijsverhoging bij T-Mobile ben ik overgestapt naar Tele2. Uiteraard met bijgestelde verwachtingen, want alle waar is naar z'n geld, nietwaar? ? Nou vallen m'n eerste indrukken helemaal niet tegen; thuis en op kantoor is de dekking en (download-)snelheid uitstekend! (zie plaatje) Het valt me wel op dat een deel van de Utrechtse binnenstad niet zo goed bedekt is, zeg maar de zuidelijke helft van de Oudegracht en omgeving. In de Appie op de Twijnstraat is van 4G bijvoorbeeld geen sprake en dat is bepaald geen bunker. Staat er nog wat uitbreiding op de agenda in dat gebied? Zelfde voor het Science Park (Uithof). Ik kan nergens een planning vinden, dat zou wel prettig zijn. Iemand een idee waar dat te vinden is?

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

16 reacties

Reputatie 5
Badge
Volgens de dekkingskaart, zitten er een aantal kleine vlekjes waar (binnen) matig 4G bereik is.
https://www.tele2.nl/mobiel/bereik-netwerk/

Qua dekking zou het dus goed moeten zitten,
Waar eventueel het probleem ook kan liggen is het toestel. Het zou zomaar kunnen zijn dat u een toestel heeft met een slechte/matige antenne,

Kent u misschien andere Tele2 gebruikers? Even kijken of jullie beiden slecht bereik hebben.
Zo niet dan zullen we even moeten wachten tot iemand van Tele2 of een mede forum gebruiker die er verstand van heeft beschikbaar is.
Dank voor je reactie. Die dekkingskaarten neem ik altijd met een korreltje zout. Ik zie op 4gmasten.nl dat er weinig masten staan in dit (drukke) gebied, dus ik sta er niet van te kijken dat de binnendekking daar niet best is. Het is geen toestel-probleem, met t-mobile had ik daar wel indoor-dekking (die hebben daar dan ook meer masten staan). Het is geen halszaak, maar inzicht in de planning zou fijn zijn.
Reputatie 7
Badge +2
Helaas officieel is dat informatie niet openbaar, maar is ook geen geheim, bij 4gmasten.nl kun je even daar in de comments vragen een van de redacteurs heeft meer inside info over toekomstige plannen.

Wordt elke maand best wel veel nieuwe sites bij gebouwd, dus stil is het niet, alleen kunnen ze niet alles in één keer doen.
Reputatie 5
Badge
Dank voor je reactie. Die dekkingskaarten neem ik altijd met een korreltje zout. Ik zie op 4gmasten.nl dat er weinig masten staan in dit (drukke) gebied, dus ik sta er niet van te kijken dat de binnendekking daar niet best is. Het is geen toestel-probleem, met t-mobile had ik daar wel indoor-dekking (die hebben daar dan ook meer masten staan). Het is geen halszaak, maar inzicht in de planning zou fijn zijn.

Ik ben bang dat Tele2 (of een andere provider) niet zo snel interne zaken met de klant zal bespreken.
De klant hoeft zich immers niet druk te maken over zulk soort zaken. Interesse tonen mag altijd natuurlijk.

Gezien Tele2 nog een "relatief nieuw" netwerk is, zal er in de toekomst dus ongetwijfeld verbetering in de dekking komen. Hoe meer klanten, hoe meer geld er in gestopt (kan) word(en).

Ik ga er dus ook van uit dat "ooit op een dag" de dekking in Utrecht verbeterd gaat worden. Wanneer dat is? Misschien dat de bekende Joost het weet.

Wellicht dat een Moderator of een Forum Veteraan hier iets meer vanaf weet.

Ik ben bang dat Tele2 (of een andere provider) niet zo snel interne zaken met de klant zal bespreken.
De klant hoeft zich immers niet druk te maken over zulk soort zaken. Interesse tonen mag altijd natuurlijk.

Een beetje transparantie is wel van deze tijd. Vraag maar aan de NS: passagiers die info krijgen over waarom de trein vertraagd is en hoe lang het nog duurt, zijn tevredener dan de passagiers die geen info krijgen. Maar ja, misschien is het in dit geval iets te concurrentie-gevoelig.
Reputatie 5
Badge

Een beetje transparantie is wel van deze tijd. Vraag maar aan de NS: passagiers die info krijgen over waarom de trein vertraagd is en hoe lang het nog duurt, zijn tevredener dan de passagiers die geen info krijgen. Maar ja, misschien is het in dit geval iets te concurrentie-gevoelig.

Dat begrijp ik. Ik zelf vind ook dat bedrijven best wat opener mogen zijn over sommige zaken.

Al denk ik zelf dat Tele2 geen beloftes wil maken die achteraf niet helemaal haalbaar waren.
Het zal meer kwaad bezorgen als Tele2 belooft om in januari omgeving Utrecht te verbeteren, maar door redenen dat niet meer haalbaar is.
Reputatie 7
Badge +2
Maar ja, misschien is het in dit geval iets te concurrentie-gevoelig.

Denk ik niet, providers gaan vaak bij de conculegas aankloppen om te kijken als ze in een maast nog plaats hebben, Tele2 en T-Mobile doen aan site sharing en in het algemeen worden er dingen gezamenlijk uitgevoerd, zoals de Noor/zuidlijn dekking.

Ik zou gokken dat het ligt meer bij geen beloftes willen maken want die planningen kunnen snel verschoven worden want je bent eenmaal afhankelijk van heleboel factoren.

Als je een beetje bij glas/DSL forums loopt, zie je nogal boze mensen die klagen dat ze op Netco (website met informatie over KPN verbinding en toekomstige planningen) gezien hebben dat een upgrade of wijziging in hun adres dan (weer) vertraagd is, dan krijgt de klantenservice ook te maken met dat soort vragen.

En dan valt voor DSL en glas nog meer de hoeveelheid mensen die dat soort informatie kunnen zoeken, bij mobiel bereik zijn consumenten meer bewust over en zijn iets meer pro-actief met informatie achterhalen.

In mijn wijk zou Tele2 zich aansluiten bij een T-Mobile antenne, antenne lag dus al, moest Tele2 alleen de glas en eigen apparatuur installeren.

Planning was voor begin 2018, is Q1 2018 geworden, is begin Q2 geworden en is pas in Juni live gegaan. In principe maakt dat niet uit, maar stel je voor dat Tele2 dat openbaar maakte, hadden ze nou 6 maanden lang te maken gehad met klanten van dit omgeving die elke dag ging vragen waar blijft dat ding nou.
Reputatie 7
Badge +4
Het aantal masten wat een provider heeft is natuurlijk ook in lijn met de benodigde capaciteit. Tele2 heeft 1.3 miljoen aansluitingen, T-Mobile/vodafone hebben er beide ca. 5 miljoen en KPN met alle MVNO's 9 miljoen.
Er is op tweakers.net een persoon ,die ook redacteur is bij 4gmasten.nl) die elke maand een opsomming geeft van de masten die er weer zijn bijgekomen.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/55784277#55784277
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/55394221#55394221
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/55163547#55163547

Er zijn dus best een hoop sites die er elke maand nog bijkomen.
Het aantal masten wat een provider heeft is natuurlijk ook in lijn met de benodigde capaciteit. Tele2 heeft 1.3 miljoen aansluitingen, T-Mobile/vodafone hebben er beide ca. 5 miljoen en KPN met alle MVNO's 9 miljoen.
Er is op tweakers.net een persoon ,die ook redacteur is bij 4gmasten.nl) die elke maand een opsomming geeft van de masten die er weer zijn bijgekomen.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/55784277#55784277
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/55394221#55394221
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/55163547#55163547

Er zijn dus best een hoop sites die er elke maand nog bijkomen.

Tja, als je binnen geen dekking biedt, heb je inderdaad niet veel capaciteit nodig 😅 🐔 🥚 .

Handige Tweakers-thread, dank! Ga ik volgen.
Reputatie 5
Badge

in de Appie op de Twijnstraat is van 4G bijvoorbeeld geen sprake en dat is bepaald geen bunker

Tja, als je binnen geen dekking biedt, heb je inderdaad niet veel capaciteit nodig 😅 🐔 🥚 .
.

Ik moet wel toegeven dat er weinig supermarkten zijn waar het bereik wel goed is, het zijn geen bunkers, maar wel grote betonnen gebouwen.

Buiten op straat zou het natuurlijk wel goed moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +4
[quote=Nick1]
in de Appie op de Twijnstraat is van 4G bijvoorbeeld geen sprake en dat is bepaald geen bunker

Even de AH wifi accepteren en je belt gewoon via Vowifi met een Apple of Samsung toestel weer verder.
[quote=eric]

Even de AH wifi accepteren en je belt gewoon via Vowifi met een Apple of Samsung toestel weer verder.

Als wat Nick1 zegt waar is, zal ik inderdaad maar moeten wennen aan het gebruiken van wifi. Niet helemaal wat ik me voorstel van een Unlimited abo, maar zoals ik in de startpost al zei: alle waar is naar z'n geld.

Al gaat het me wat ver om m'n nieuwe P20 in te ruilen voor een Samsung of iPhone 😄
Reputatie 5
Badge

Als wat Nick1 zegt waar is, zal ik inderdaad maar moeten wennen aan het gebruiken van wifi. Niet helemaal wat ik me voorstel van een Unlimited abo, maar zoals ik in de startpost al zei: alle waar is naar z'n geld.

Het ligt natuurlijk aan de structuur van het gebouw. Sommige winkels hebben top bereik, maar de meeste (hier dan) is er gewoon geen bereik of 1 balkje. Gelukkig hebben (de meeste) winkels een gratis wifi hotspot.
Daarnaast, in de supermarkt doe ik boodschappen en ben ik zo snel mogelijk weer weg, voor mij is internet in de supermarkt niet zo heel belangrijk. Dan wachten de appjes maar eventjes 10 minuten. Ik heb mijn handen dan toch vol aan boodschappen 😅

Al gaat het me wat ver om m'n nieuwe P20 in te ruilen voor een Samsung of iPhone 😄

Huawei P20? Ik heb toevallig de Lite variant sinds vorige week ongeveer.
Heeft inderdaad geen Vowifi, maar gelukkig wel VoLTE

Huawei P20? Ik heb toevallig de Lite variant sinds vorige week ongeveer.
Heeft inderdaad geen Vowifi, maar gelukkig wel VoLTE

Dat vroeg ik me al of, want ik zie de P20 niet op de 4Gready-lijst. Ik had in eerste instantie ook de P20 Lite maar na schermkuren (trillend beeld, geen respons op touch) binnen de omruilperiode, heb ik besloten om mezelf te trakteren met een upgrade naar P20. Geen spijt van gehad 🙂
Reputatie 5
Badge
Ik had in eerste instantie ook de P20 Lite maar na schermkuren (trillend beeld, geen respons op touch) binnen de omruilperiode

Oh nou maar hopen dat ik daar geen last van ga krijgen, Klinkt alsof de Digitizer ermee ophield.
Ik denk dat ik dat misschien zelf nog voor een paar 10tjes kan repareren maar ik kijk er niet naar uit!

Het ligt natuurlijk aan de structuur van het gebouw. Sommige winkels hebben top bereik, maar de meeste (hier dan) is er gewoon geen bereik of 1 balkje. Gelukkig hebben (de meeste) winkels een gratis wifi hotspot.
Daarnaast, in de supermarkt doe ik boodschappen en ben ik zo snel mogelijk weer weg, voor mij is internet in de supermarkt niet zo heel belangrijk. Dan wachten de appjes maar eventjes 10 minuten. Ik heb mijn handen dan toch vol aan boodschappen 😅

Synchroniseren van boodschappenlijstje on the fly is toch wel handig. Maar het gaat me natuurlijk niet specifiek over de Appie. Het barst daar van de koffietentjes waar het fijn werken is en ik ben gewend dan m'n eigen hotspot te gebruiken ipv (lekke) wifi. Voorlopig zoek ik m'n werkplek dan maar in een ander deel van de stad, keuze zat gelukkig 🙂 . En anders lekker old school op kantoor.