beantwoord

Netwerk Dekking - Utrecht CS & Amsterdam

• 26 augustus 2018
  • 11 reacties
  • 1074 x bekeken

Hi Tele2,

Op de volgende plekken valt het netwerk weg of behaalt deze weinig tot geen snelheid.
Ik ben benieuwd of dit al bekend is bij jullie, of dat er iets aan gedaan wordt:

- Het netwerk bij de treinreis tussen Utrecht CS en Amsterdam
- Het netwerk in de metro tussen Weesperplein en Amstel
- Het netwerk 'onder' Utrecht Centraal wanneer je op het spoor staat (spoor 4 of 5) of in de trein wacht

De dekkingskaart van Tele2 geeft weer dat er volledige 4G dekking hoort te zijn in het gebied waar de trein rijdt, maar dit is dus niet altijd het geval.

Michael
icon

Beste antwoord door Nick1 26 augustus 2018, 23:34

Is dit bij hoge snelheden van de trein of in "weiland gebied"?
Het is geen hoge snelheidstrein, maar het is in iedergeval op normale snelheid van een NS Intercity trein. Het is inderdaad in een Weiland gebied.

Is dit deel onder de grond?
Ja dit is deels onder de grond, maar de nieuwe metro lijn in Amsterdam is ook onder de grond en daar heb ik wel verbinding

Ook benieuwd of dit onder de grond is, of omgeven door betonnen muren?
Dit is niet onder de grond, maar wel omgeven door denk ik betonnen muren.

Helemaal wegvallen zou niet moeten gebeuren, maar.
Als de trein een redelijke snelheid heeft, heeft de telefoon moeite met de juiste zendmast vinden, Continu switchen dus geeft problemen. Een trein zit zo op 100km/h zonder het door te hebben.

Onder de grond kan je prima bereik hebben, maar helaas ook totaal niet.
Het zelfde als op een station met veel betonnen muren. Het signaal is zwak en verliest dus verbinding.

Het kan ook aan het toestel liggen. Van Apple mag je verwachten dat het een kwalitatief goede toestel is, helemaal voor de prijs. helaas is dit niet altijd het geval.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dat zijn wel veel plekken die je noemt. Heb je dan helemaal geen 4G dekking meer? Je toestel kan namelijk ook overal nog op 3G van tmobile verder. Lijkt me sterk dat op die plekken dat ook nergens is. Wat voor toestel heb je, en staat dat goed ingesteld?
Reputatie 5
Badge
Hi Tele2,

Op de volgende plekken valt het netwerk weg of behaalt deze weinig tot geen snelheid.
Ik ben benieuwd of dit al bekend is bij jullie, of dat er iets aan gedaan wordt:

- Het netwerk bij de treinreis tussen Utrecht en Amsterdam

- Het netwerk in de metro tussen Weesperplein en Amstel

- Het netwerk 'onder' Utrecht Centraal wanneer je op het spoor staat (spoor 4 of 5) of in de trein wacht

De dekkingskaart van Tele2 geeft weer dat er volledige 4G dekking hoort te zijn in het gebied waar de trein rijdt, maar dit is dus niet altijd het geval.

Michael
Hi Eric,

Dank voor je bericht. Ik heb helemaal Geen service op sommige plekken/momenten, dus ook geen 3G:

Plek 1 = 'Geen service' wanneer de trein door platteland rijdt
Plek 2 = Snelheid onder de 10mb of 'Geen Service'
Plek 3 = 'Geen service' op het perron

Ik gebruik een iPhone 7. Zojuist gecheckt dat de instellingen automatisch goed staan bij de iPhone 7, heb daarnaast nogmaals de stappen gecheckt en de instelllingen staan goed.

Anything else?

Michael
Het is op normale snelheid van een NS Intercity trein (geen snelheidstrein). Het is inderdaad in een Weiland gebied (Soms ook gek genoeg door bewoond gebied).

Ja dit is deels onder de grond, maar de nieuwe metro lijn in Amsterdam is ook onder de grond en daar heb ik wel verbinding

Dit is niet onder de grond, maar wel deels omgeven door betonnen muren. Het station zelf staat als het ware boven de grond, en het spoor op de grond. Je neemt dus de roltrap naar beneden.
Reputatie 5
Badge
Het is geen hoge snelheidstrein, maar het is in iedergeval op normale snelheid van een NS Intercity trein. Het is inderdaad in een Weiland gebied.

Dit is niet onder de grond, maar wel omgeven door denk ik betonnen muren.

Helemaal wegvallen zou niet moeten gebeuren, maar.
Als de trein een redelijke snelheid heeft, heeft de telefoon moeite met de juiste zendmast vinden, Continu switchen dus geeft problemen. Een trein zit zo op 100km/h zonder het door te hebben.

Onder de grond kan je prima bereik hebben, maar helaas ook totaal niet.
Het zelfde als op een station met veel betonnen muren. Het signaal is zwak en verliest dus verbinding.

Het kan ook aan het toestel liggen. Van Apple mag je verwachten dat het een kwalitatief goede toestel is, helemaal voor de prijs. helaas is dit niet altijd het geval.
Reputatie 7
Badge +2
Even over de trein nog, toevoegen wat ik zelf ervaar met auto file VS door kunnen rijden, als je in beweging bent afhankelijk van je snelheid en andere factoren Roam je zo snel door masten heen dat het blijkbaar allemaal te instabiel is voor 4G en valt je telefoon terug op 3G of helemaal niks.

Daarnaast op verschillende topics op Tweakers hebben mensen over dat de nieuwe isolatie in de treinen van de NS ook voor verslechterde bereik zorgt, maar ik heb geen concrete aanwijzingen dat dit waar zou zijn.

Bij CS zien we 2 antennes van Tele2 die zouden voor 4G moeten zorgen, als dat niet voldoende is dan zou je terug moeten vallen op 3G van T-MOBILE, maar ik zie dat ze op de zelfde plek staan, misschien dat door de oneindige verbouwing dat ze nog geen betere dekking kunnen leveren? Of dat ze vroeger hadden en hebben uit moeten schakelen door de werkzaamheden.

@ Nick1

Dank voor je verklaring, ik snap het. Begrijpelijk ook. En toch zijn dit toch best wel zeer belangrijke/drup bezochte plekken om dekking te verwachten. Het maakt me nieuwschierig naar hoe concurrenten het hebben opgelost.

@Rena Chan
Dank voor je verklaring en afbeeldingen. Interessant om te weten dat je daar twee Tele2 antennes hebt, maar dat je dan onder het station op het spoor alsnog slecht bereik hebt door de betonnen muren. Zou een antenne onder het station een oplossing zijn? Ik ben geen technicus, maar goed.

Dank voor de reacties, mijn vraag is beantwoord.
Reputatie 5
Badge

Dank voor je verklaring, ik snap het. Begrijpelijk ook. En toch zijn dit toch best wel zeer belangrijke plekken om dekking te verwachten. Het maakt me nieuwschierig naar hoe concurrenten het hebben opgelost.

Zeker zoiets zou je kunnen verwachten, maar net als geluid, beton houd veel frequenties tegen. Het isoleert iets te goed
Misschien dat 5G dit in de toekomst (rond 2020-2022) het oplost. Dikke muren zullen altijd problemen geven.
Ik ben zelf al jaren niet op die locaties geweest, maar een aantal jaar terug dat ik zelf nog op school zat in Amsterdam had ik ook bijzonder slecht bereik op gedeeltes van het station. Dit was bij Vodafone dus ik denk dat alle providers er last van hebben.

Wifi in de trein is een (slechte) oplossing. Als het niet te druk is werkt dit prima.

Dank voor de reacties, mijn vraag is beantwoord.

Je zou eventueel nog vrienden/collega's kunnen vragen of ze het zelfde probleem hebben, en als het dusdanig veel beter is bij een andere provider kan je altijd nog switchen ipv verlengen.
Yes ga ik doen, dank voor de snelle reacties!
Reputatie 7
Badge +2
Ik ben ver van een expert, maar je ziet wel dat providers in zulke situaties wel de optimale plekken zoeken, daarom verbaasd ik me ook een beetje dat die twee antennes kwa bereik niet voldoet, maar ik denk dat door de werkzaamheden daar dat of nieuwe obstakels gekomen zijn waardoor het signaal niet meer goed komt of hebben ze wat moeten uitschakelen of verplaatsen wegens de werkzaamheden.

Een vrij nieuwe voorbeeld is Delft CS, Antenne staat gewoon in het station, dekt zowel de eerste verdieping als de ondergrondse tunnels.

Verder bouwt Tele2 de netwerk nog steeds op, dus kan nog zijn dat ze in korte tijd wat in Utrecht nog gaan doen.

Voor tunnels en dergelijke werken providers ook vaak samen, zoals in de Amsterdam noord zuidlijn .

Maar het blijft wel goed dat je een melding van maakt, ik weet niet als de moderatoren direct die melding van jou kunnen vertalen naar een melding richting de juiste afdeling of als je expliciet contact moet opnemen met de klantenservice, maar zo wordt wel duidelijker waar klanten nog problemen ervaren.
Reputatie 7
Badge +4
Intressant inzicht in de problemen die PRORAIL en andere organisaties opwerpen om dekking te verbeteren.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/09/01/sorry-ik-rijd-net-een-tunnel-in-a1614948