beantwoord

Netwerk buitenland: elke keer handmatig kiezen voor 4G

  • 27 September 2021
  • 5 reacties
  • 899 x bekeken

Ik ben net een week terug van vakantie, en daarmee heb ik mijn telefoon gebruikt in zowel Duitsland als Oostenrijk. Wat mij opviel, is dat de preferred networks bij mij terug vallen op netwerken waar met Tele2 geen 4G afspraken zijn gemaakt: ik moest dus zowel in DE als in AT kiezen voor een netwerk waarvan ikzelf in de veronderstelling was dat er waarschijnlijk 4G achter zat (Deutsche Telekom en Magenta, respectievelijk). Daarna was er vrij weinig aan de hand en was mijn ervaring vrij goed, maar het is op z’n minst vreemd te noemen dat dit niet automatisch gaat, terwijl dat in mijn optiek wel zo werkt normaliter.

Is dit een instelling die in mijn SIM-kaart niet correct is, of kan ik hier vrij weinig aan doen?

 

Groet,

rclankhorst

icon

Beste antwoord door rclankhorst 27 September 2021, 22:37

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

5 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Bij mij ging het automatisch toen ik dit jaar weer een keer op vakantie ging buiten Nederland. Je hebt dus automatisch netwerk selectie aanstaan en dan kiest jouw toestel niet voor het juiste netwerk? Hoe weet je dat dat niet de netwerken zijn waar Tele2 afspraken mee heeft gemaakt?
4G is in Nederland heel goed geregeld, in het buitenland heb je minder goede dekking. Misschien was je op een plek waar het netwerk geen 4G dekking gaf. 

Als je zelf het goede netwerk heb gekozen dan heb je het goed opgelost, ik ben bang dat dit niet op te lossen is met je simkaart.  Misschien kan je deze tip van tele2 website nog checken  :
 

Controleer de volgende punten:

  • Staat bij mobiele netwerken (instellingen), internet.tele2.nl als toegangspunt (APN) ingesteld?
  • Heb je data roaming geselecteerd?

Ik heb in principe prima internet gehad na andere netwerken te hebben gekozen… Het was nogal frustrerend om te zien dat mijn partner hun telefoon meteen alles opgepakt had (andere NL provider), en die van mijn met horten en stoten maar een beetje 3G-verbinding had. Dat was zeker geen slecht bereik, ik geloof dat het het weigeren van een 4G-verbinding was.

Ik ga ervan uit dat de netwerken waar ik het over had die afspraken hadden met betrekking tot de relaties die de bedrijven hebben (Deutsche Telekom is momenteel nog de eigenaar van T-Mobile/Tele2, en Magenta is T-Mobile’s naam in Oostenrijk). Toen ik die netwerken had geselecteerd, was het probleem aldaar opgelost.

  • Mijn APN is ingesteld op ‘smartsites.t-mobile’, dat verraste me enigszins.
    • Dit was inderdaad ooit ‘internet.tele2.nl’, waarschijnlijk totdat mijn SIM werd gemigreerd naar de nieuwe T-Mobile netwerken eerder dit jaar.
  • Data roaming stond ten alle tijden aan.

Ik zie wel dat er mogelijk verschillende APN’s te kiezen zijn op basis van deze post, maar vooralsnog heb ik nog geen noodzaak gehad om te wisselen… Het is ook slecht te testen als je nauwelijks de grens over gaat.

Reputatie 7
Badge +12

Hey Rcankhorst, allereerst welkom op de Community!

Wat goed dat je het zo zelf hebt kunnen achterhalen en dat je het probleem zelf hebt kunnen oplossen. Je kunt ook altijd deze pagina gebruiken: https://www.t-mobile.nl/mobiel-abonnement/buitenland/dekking-buitenland

Hier zie je gemakkelijk welke netwerken er per land beschikbaar zijn voor een goede 4G of zelfs 5G-verbinding. Ik hoop dat je in ieder geval een hele fijne vakantie hebt gehad in Duitsland en Oostenrijk. Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust. De Community staat voor je klaar! :smile:

Ik heb een workaround gevonden voor mezelf, maar om het dan als antwoord te markeren vind ik onterecht.

Als ik over een tijd weer naar het buitenland op vakantie ga, vergeet ik waarschijnlijk een handmatig netwerk te kiezen, en dan heb ik hetzelfde probleem opnieuw. De SIM moet toch automatisch kunnen aanmelden bij een 4G-netwerk uit die T-Mobile dekkingslijst? Of werkt dat anders?

Reputatie 7
Badge +12

Hoi, in de meeste gevallen zal je toestel automatisch verbinding maken met de juiste netwerken in het buitenland. Nu heb ik gemerkt dat dit in enkele gevallen niet zo is, bij deze klanten geef ik altijd via de link die ik eerder heb gestuurd de juiste netwerken door. 

In dit geval heb ik jouw antwoord als beste geselecteerd, zodat klanten die dezelfde ervaring hebben met netwerken in het buitenland, zien dat ze in dit geval handmatig kunnen verbinden met een netwerk. Daarnaast staat er in jouw reactie de instellingen die anderen kunnen controleren en een link naar een andere relevante post. Vandaar deze keuze. 

Ik heb inmiddels wel doorgegeven dat niet iedereen automatisch verbonden wordt met het juiste netwerk. Mijn collega's zullen hiernaar kijken. Als ik een update krijg, laat ik het uiteraard horen!