beantwoord

Mobiele dekking op Schiphol een drama

• 2 februari 2018
  • 65 reacties
  • 4670 x bekeken

Toon eerste bericht

65 reacties

Reputatie 1
De zomervakantie is begonnen er komen 13 miljoen mensen door de luchthaven. En Tele2!?? Die heeft nog steeds 1 antenne op Schiphol Centrum ???? en ik!? Ik sta er dagelijks op 3G T-Mobile.... Nog anderhalf jaar *zucht*
Reputatie 7
Badge +4
Ik hoop niet dat ze alle 13 miljoen tegelijk langskomen. Kijk Tele2 heeft 5% marktaandeel in Nederland en geen internationale (inkomende) klanten. Er staan heus wat meer masten rondom schiphol, maar per saldo hebben de andere netwerken veel meer nodig met de overige 95% Nederlands marktaandeel en alle inkomende roaming passagiers. Ik vermoed dat bouwen op schiphol ook een kostbare zaak is. Voor operators die inkomende roamers hebben is die business case wel rond te krijgen.

Maar goed, we zijn weer waar we 4 maanden geleden ook waren. Ze bouwen nog steeds sites bij zie je op 4gmasten.nl maar waar en wanneer krijg je dus alleen achteraf inzichtelijk.
Reputatie 1
Beste Eric,

200.00 man per dag in deze periode is normaal en geen roaming klanten nee das nogal logisch als er slechte dekking wordt aangeboden. En aangezien T-M en Tele2 aan sidesharing doen lijkt me het een kwestie van een antenne erin en klaar. Tevens zullen veel Tele2medewerkers op vakantie gaan ik nodig ze van harte uit op de plek waar ik sta. Is kijken of ze schandalig snel 4G hebben.... Zoals ik schreef nog anderhalf jaar and counting
Reputatie 7
Badge +2

En aangezien T-M en Tele2 aan sidesharing doen lijkt me het een kwestie van een antenne erin en klaar.

Techniek is niet zo veel veranderd in de afgelopen 4 maanden.

site sharing kan niet overal, en daarnaast delen ze alleen de antenne, elke provider moet zijn eigen apparatuur installeren.

Zoals al in dit topic vaker gezegd is, dat zou een kwestie van prioriteit zijn icm misschien andere technische en bureaucratische uitdagingen.

Misschien staat Schiphol niet zo hoog in hun prioriteit lijst, klinkt misschien raar, maar ja met wat uitzonderingen, meest mensen zijn erg tijdelijk op Schiphol en hoe vaak? Paar keer per jaar max, daarnaast hebben ze en de wifi verbinding, en voor wat meeste mensen doen is de 2Mbps genoeg...

Anders had ik veel meer klachten verwacht, op Twitter krijg ik de zelfde resultaten als 4 maanden geleden, op Google dit topic en een andere van vorige jaar en op FB, ook iemand, maar klinkt erg bekend....

Heb je al een dekkingsonderzoek gedaan? Welke voorstel heb je van Tele2 gekregen?
Reputatie 1
Goedemorgen Rena,

Dekkingsonderzoek is er geweest het voorstel van Tele2!?? Ontbind het contract maar en betaal alles in 1 x inclusief de telefoon... En 70 miljoen mensen dat is wat er vorig jaar bij ons voorbij kwam geen prioriteit!?? Geen idee wat Tele2 denkt ook de Schipholtunnel voor de trein en het station is een drama kwa 4G dus het is de treinreiziger ook nog eens die er veel mee te maken heeft....
Reputatie 7
Badge +2
Kom ik op terug dat tegenwoordig plaatsen we alles online, vooral als we niet blij zijn met iets.

Toch kan ik nauwelijks iets vinden over mensen die klagen van Tele2 op Schiphol.

Nou de management zit niet op Facebook te monitoren wat mensen over Tele2 zeggen, maar als dat enige spiegeling is van de klachten die de klantenservice ontvangt, hebben ze in de afgelopen jaar 2 meldingen gekregen, zo ongeveer.

Wordt natuurlijk ook door de technische dienst gemonteerd, hoe veel mensen en hoe lang ze op een bepaalde locatie op 3G zitten.

"en betaal alles in 1 x inclusief de telefoon... " Wat bedoel je met alles en de telefoon?
Normaal gesproken is de voorstelling van opzegging wegens slechte bereik gratis, tja de telefoon moet je betalen, maar dat is vrij logisch... Ook wanneer je niet voor opzegging kiest, ligt er vaak een korting op tafel.

Anywho, als je besloten hebt om niet op te zeggen, dat is natuurlijk een eigen keus geweest, hier op het forum kunnen we weinig aan je probleem doen.
Reputatie 7
Badge +4
200.00 man per dag in deze periode is normaal en geen roaming klanten nee das nogal logisch als er slechte dekking wordt aangeboden.
Overvloedige dekking is op een airport nodig om als eerste/sterkste netwerk de inkomende roaming passagiers naar je netwerk te trekken. Volgens de GSMA heeft Tele2 geen inkomende roaming contracten. Is ook niet zo raar, bij gebrek aan VoLTE roaming zouden die klanten alleen maar data kunnen gebruiken.
Schiphol is voor Tele2 dus even belangrijk als elk ander publieke plaats. Voor Schiphol bezoekers is er nog gratis wifi en heeft Tele2 (niet speciaal voor schiphol natuurlijk) spraak over wifi mogelijk gemaakt zodat je dus met het juiste toestel over 4G, 3G, 2G en wifi kunt bellen/sms.
Reputatie 7
Badge +4

Normaal gesproken is de voorstelling van opzegging wegens slechte bereik gratis, tja de telefoon moet je betalen, maar dat is vrij logisch... Ook wanneer je niet voor opzegging kiest, ligt er vaak een korting op tafel.

Ik denk dat je niet "zomaar een plek in Nederland" kunt opgeven om een dekkingstoets met gratis opzegging voor elkaar te krijgen. Het woon/factuur adres zal natuurlijk wel een correct adres zijn.
Het onderzoek kan ook een positieve dekking hebben opgeleverd, zelf op het NIET woonadres, IN een gebouw kan de klant gewoon bellen/sms en data gebruiken over 4G of 3G. Ik denk dat een "dekkings issue" een situatie is als er geen dekking is, niet dat je geen HD netflix kan kijken op je werk....
Als je dan toch van het abonnement af wilt zal dat moeten worden afgekocht.
Reputatie 7
Badge +2
Ik weet niet als 3G dekking genoeg is om een positive uitslag te krijgen... Kwa adressen in mijn ervaring kunnen er werk en woon adres vermeld worden.

Maar dat is natuurlijk van eigen ervaring (niet voor mijzelf want ik had een maandelijkse opzegbaar abonnement) van toen ik een kenis ging helpen die last had van geen 4G bereik.
Anyways kan TS als hij wilt met ons delen wat de voorwaarden waren, maar goed dat gaat zijn pronleem nu nog steeds niet verhelpen.
Reputatie 1
Schiphol is qua telecom een bijzondere situatie. Dataverbinding op Schiphol zijn relatief duur, en worden in principe maar door één partij aangeboden (schiphol telematics). In tegenstelling tot elders wordt de indoor dekking (gates etc) gerealiseerd met zogenaamde small cells, geen zendmasten. Om een wijziging of plaatsing op schiphol gedaan te krijgen is een tijdrovend en zeer kostbaar process. Ik vermoedt dat tele2 er bewust voor kiest om hier maar beperkt in te investeren. Zoals eerder genoemd heeft Tele2 geen inkomende roamers te verwerken, en is eea daardoor waarschijnlijk niet kostendekkend te realiseren. En met de 3G roam overeenkomst met TM is er in principe een oplossing. Maar zoals iedereen weet is terugvallen op TM nogal traag qua internet. Allicht een idee voor Tele2 om voor schiphol een aparte overeenkomst te maken dat er geen snelheidsbeperking zit op de 3G zenders op schiphol, of allicht een 4G roaming overeenkomst voor de small cells? Just my 2 cents.
Reputatie 1
Hoezo geen roaming klanten... Dit kom ik tegen en kijk ik even naar Belgie dan kan je er allemaal Het Tele2 netwerk gebruiken....
Reputatie 1
De database die jij raadpleegt heeft behoorlijk wat manco's. Zo had ik eerder dit jaar 4G moeten hebben in Oostenrijk volgens deze website, maar was niet het geval. Een kennis van mij uit duitsland kon met zijn O2 sim niet roamen op Tele2, volgens de DB wel. Ik denk dat deze website er vanuit gaat dat elke bekende roaming overeenkomst bilateraal is, terwijl dat in de praktijk schijnbaar niet zo is.
Reputatie 7
Badge +4
Hoezo geen roaming klanten... Dit kom ik tegen en kijk ik even naar Belgie dan kan je er allemaal Het Tele2 netwerk gebruiken....

Geen idee wat je met dat plaatje wilt zeggen, maar Belgische klanten kunnen niet aanloggen op het Tele2 4G netwerk hoor. Er is namelijk geen 2G/3G voor de CSFB wat nodig is in geval van spraak en dat heeft Tele2 niet. Als die klanten dan zouden bellen, vallen ze terug op een 2G/3G netwerk in NL en vandaaruit nooit meer terug naar Tele2. Het is immers een belgische klant, en daar heeft T-Mob zelf een roaming overeenkomst mee.
Reputatie 7
Badge +2
Schiphol is qua telecom een bijzondere situatie. Dataverbinding op Schiphol zijn relatief duur, en worden in principe maar door één partij aangeboden (schiphol telematics).

Interessant, ik had van de kasten van 4G masten inderdaad vernomen dat het small cells waren, echter wist ik niet dat Schiphol soort van monopolie hebt in de internet connectiviteit in Schiphol (ja als ik over na ga denken, verbaast me niks...) Dus naast de vergunningen om z'n ding te plaatsen, moet de provider bij Schiphol aankloppen voor de verbinding.

Ik weet niet hoe goed de 3G van T-Mobile is (zonder data cap) bij Schiphol. In de Schiphol tunnel is het te vaak onwerkbaar, bellen gaat nog wel internetten is een no-go.
Reputatie 1
Ik heb in het verleden bedrijven geadviseerd over internet verbinding op en rondom schiphol (schiphol oost / schipholrijk e.d.) en daar was het meestal (als je meer wilt dan ADSL2) zeer beperkt tot de - in verhouding zeer dure - verbindingen van schiphol telematics (ST). Ik meen dat ST een joint venture is van KPN, KLM en de schiphol groep.

Vergeet ook niet dat het complete luchthaven gebouw in beheer is door de schiphol group zelf, die dus in elk aspect betrokken is en navenant kosten op één of andere manier zal doorbelasten. Aangezien Tele2 voor schiphol zelf weinig toevoegt is er ook weinig te onderhandelen. Stel dat Tele2 een grote wereldwijde speler was, dan was het natuurlijk voor schiphol zelf mogelijk interessant(er) om zo een goede dienstverlening te geven aan internationale (door-)reizigers.

Reageer