beantwoord

Mobiele data (4G) en Telefonie onstabiel

• 28 augustus 2019
  • 11 reacties
  • 272 x bekeken

Sinds vorige week donderdag is mijn mobiele data (4G) en telefonie zeer onstabiel op mijn iPhone XR. Ene moment prima ontvangst, ander moment heb ik amper internet of valt mijn telefoongesprek weg. Vreemd genoeg toont mijn telefoon wel 3 of 4 streepjes, dus voldoende bereik. Ik heb sinds een half jaar Tele2 en tot dusver ging alles eigenlijk prima.

Ik heb inmiddels de volgende stappen ondernomen:

* Vliegtuigmodus aan / uit
* Mobiele data instellingen nagekeken
** Mobiele data staat aan
** Roaming aan
** Schakel 4G in voor gesprekken en data
** Simapps -> SIM menu -> Selecteer SIM -> Automatische SIM selectie
* Hard reset
* Herstel netwerk instellingen uitgevoerd
* Factory reset -> als nieuwe telefoon opgestart
* Factory reset -> backup teruggezet
* SIM kaart eruit gehaald en weer erin gestopt
* iOS geupdate van 12.4 naar 12.4.1

Dit heeft allemaal niet mogen baten. Daarnaast heb ik een kruistest gedaan: mijn SIM in een ander toestel. En een andere SIM in mijn toestel. Hierbij merk ik dat mijn SIM kaar in een ander toestel ook af en toe een slechte internet verbinding / telefonie heeft.

Kan het zijn dat mijn SIM kaart defect is?

Wat ik vreemd vind is dat ik op het ene moment 60 Mbps download / 10 Mbps upload heb. Op andere momenten haal ik de 1 Mbps niet eens (zowel up- als download). Hieronder wat speedtesten die ik gisteren en vandaag heb gedraaid:

icon

Beste antwoord door eric 28 augustus 2019, 10:35

Mobiele data is inderdaad afhankelijk van het aantal gebruikers in hetzelfde gebied. Als er veel gebruik van wordt gemaakt daalt je gemiddelde per gebruiker in die cel. Is een normale situatie. Meer masten voor meer gebruikers gaat Tele2 niet meer bouwen. Ze zijn gefuseerd met t-mobile en dat is het netwerk straks voor iedereen. Het t-mobile netwerk komt al jaren lang als best getest eruit en kent ook de hoogste antenne dichtheid van alle netwerken in Nederland.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Mobiele data is inderdaad afhankelijk van het aantal gebruikers in hetzelfde gebied. Als er veel gebruik van wordt gemaakt daalt je gemiddelde per gebruiker in die cel. Is een normale situatie. Meer masten voor meer gebruikers gaat Tele2 niet meer bouwen. Ze zijn gefuseerd met t-mobile en dat is het netwerk straks voor iedereen. Het t-mobile netwerk komt al jaren lang als best getest eruit en kent ook de hoogste antenne dichtheid van alle netwerken in Nederland.
Bedankt voor je reactie Eric, maar dat verklaart een aantal zaken niet:

* waarom treedt dit pas sinds afgelopen donderdag op
* niet kunnen bellen en internetten ken ik alleen vanuit het verleden (als er een piek rond Oud & Nieuw was)

Ik geloof best dat Tele2/T-Mobile een hoge antenne dichtheid heeft - ik heb per slot van rekening ook altijd 3 tot 4 streepjes bereik. Het verklaart alleen niet waarom mijn verbinding te pas en te onpas uitvalt.
Overigens lees ik op de Tele2 website dat ''In het begin maak je als klant van Tele2 nog geen gebruik van het sterke 4G-netwerk van T-Mobile. In de toekomst gaat dat wel gebeuren" (bron)
Reputatie 7
Badge +4
Klopt, Tele2 is nu nog een apart netwerk, maar daar gaan ze vast geen masten meer bijbouwen als het, zoals jij ook aangeeft, 1 netwerk wordt. Even geduld dus, een simkaart heeft geen invloed op download snelheid.
Snelheid mobiel internet is laatste dagen zeer wisselend en soms zelfs helemaal 0. Mobiele telefoongesprekken haperen en vallen soms helemaal weg. Ik ga morgen maar eens bellen met de klantenservice. Dit klopt niet. Let wel: ik heb 8 maanden probleemloos gewerkt met mijn Tele2 abonnement.
Reputatie 3
Badge
Hi chenkonline,

je hebt al heel wat zelf gedaan en uitgeprobeerd, zie ik. 👍

Wat we eventueel nog kunnen proberen, is een andere simkaart.Heb je al gecontactopgenomen met de telefonische klantenservice?

Gr, Bernadet
Hi chenkonline,

je hebt al heel wat zelf gedaan en uitgeprobeerd, zie ik. 👍

Wat we eventueel nog kunnen proberen, is een andere simkaart.Heb je al gecontactopgenomen met de telefonische klantenservice?

Gr, Bernadet

Hoi Bernadet, ja ik heb vanochtend de klantenservice en technische dienst aan de lijn gehad. Nieuwe SIM kaart is onderweg. Fingers crossed dat het probleem hiermee verholpen wordt... Zodra ik mij nieuwe SIM kaart heb, post ik de resultaten hier.
Reputatie 3
Badge
Top 😎
Reputatie 7
Badge +4
Lijkt me heeeeeeeel sterk. Lijkt meer op bezigheidstherapie. Maar verbaas ons eens!
Reputatie 3
Badge
@chenkonline,

als het goed is, heb je de simkaart reeds ontvangen en in gebruik genomen.
Wat zijn je bevindingen?
Reputatie 3
Badge
Omdat er geen reacties meer binnengekomen zijn, sluit ik dit topic.

Nog een fijne dag 🙋