Sticky

Mobiel internet binnen Europa

Reputatie 3
Badge +5
De vakantieperiode is in volle gang en veel Nederlanders genieten van een welverdiende vakantie in een van de Europese vakantielanden.

Er zijn wat dingen veranderd met betrekking tot het gebruik van je mobiele telefoon in de EU. Lees er alles over op ons blog!

Mobiel internet binnen Europa: dit moet je weten!

Samenvatting per abonnement
Unlimited: Je hebt een limiet van 6GB per maand binnen de EU. Na 6GB betaal je € 0,009 per MB.

8GB/10GB: Je hebt een limiet van 6GB per maand binnen de EU. Na 6GB betaal je € 0,009 per MB totdat je aan je bundel limiet van 8GB of 10GB zit. Wil je daarna nog verder internetten, dan kun je een extra internetbundel aanschaffen.

1GB/2GB/4GB/5GB: Je volledige databundel kun je binnen de EU verbruiken. Als je bundel op is, kun je een extra internetbundel aanschaffen.

Let op in grensgebieden
Als je in een grensgebied van de EU bent (bijvoorbeeld Corfu), dan kan dat je over wordt geschakeld naar het netwerk van een land buiten de EU. De kosten voor internetten of bellen kunnen dan hoog oplopen omdat dit niet meer uit je bundel gaat. Je krijgt altijd een 'Welkom in [land]' SMS. Dus let dan op!

10 Reacties

Er staat al 3 dagen lang bovenaan "nog 1 dag resterend" ik zit een paar dagen in belgie en zou dus graag data hebben aangezien die 6gb op is, ik denk de hele tijd dat ik morgen nieuwe krijg.
@Ben van Tele2 Misschien kan hier nog een waarschuwing bij worden gezet voor gebruik op veerboten buiten territoriale wateren. ER zijn enige klanten de mist mee ingegaan.
Reputatie 3
Badge +5
Zit wat in WhTurner. Helaas kan ik hier niet over beslissen.
We zeggen duidelijk dat roaming binnen de EU geen extra kosten oplevert.
Wij geven aan in welke landen dit geldt.
Maar begeef je je in een grensgebied... Dan moet je goed opletten op welk netwerk de simkaart zich registreert. Handmatige selectie kan dan een oplossing zijn.
Ditzelfde geldt voor de buiten territoriale wateren. Hier is het ook goed opletten op welk netwerk je zit.
De optie die verder altijd blijft bestaan is het uitschakelen van mobiele data. Dit kan op elke moderne smartphone, en zo ben je er zeker van dat je geen buiten-de-bundel kosten oploopt in twijfelgevallen.
Groet,
Ben
Reputatie 4
Badge +4
Rudyruud schreef:

Er staat al 3 dagen lang bovenaan "nog 1 dag resterend" ik zit een paar dagen in belgie en zou dus graag data hebben aangezien die 6gb op is, ik denk de hele tijd dat ik morgen nieuwe krijg.

Als onderdeel van de FUP is er een extra lijn aan toegevoegd voor het EU verbruik. Die loopt per facturatieperiode (maand) en als je door je 6GB heen bent, dan wordt er 0.09 eurocent (
Net tien dagen in Frankrijk geweest. Internet op de telefoon stond continu op 3G, maar van internetten was geen sprake. Heb een iPhone 6S, draaiend op de laatste ios 10 versie.

Inladen van pagina's, up en downloaden van foto's via WhatsApp etc bleek niet mogelijk in het buitenland.

Heb meermalen mijn APN instellingen gecheckt, toestel uit en aan, maar heeft niets uitgehaald.

Heb een Unlimited abonnement.

Enig idee hoe het kan dat internet praktisch niet te gebruiken is geweest?
Basemaart schreef:

Net tien dagen in Frankrijk geweest. Internet op de telefoon stond continu op 3G, maar van internetten was geen sprake. Heb een iPhone 6S, draaiend op de laatste ios 10 versie.

Inladen van pagina's, up en downloaden van foto's via WhatsApp etc bleek niet mogelijk in het buitenland.

Heb meermalen mijn APN instellingen gecheckt, toestel uit en aan, maar heeft niets uitgehaald.

Heb een Unlimited abonnement.

Enig idee hoe het kan dat internet praktisch niet te gebruiken is geweest?

Komt omdat het 3g netwerk in het buitenland praktisch gezien ruk is, en Tele2 (ook als profileert hij zichzelf als 4g sim only) geen 4g in het buitenland aanbied wat helaas wel genoodzaakt is (omdat het 3g netwerk in het buitenland slecht is).
Ben van Tele2 schreef:

Let op in grensgebieden
Als je in een grensgebied van de EU bent (bijvoorbeeld Corfu), dan kan dat je over wordt geschakeld naar het netwerk van een land buiten de EU. De kosten voor internetten of bellen kunnen dan hoog oplopen omdat dit niet meer uit je bundel gaat. Je krijgt altijd een 'Welkom in [land]' SMS. Dus let dan op!

Mijn ervaring met Tele 2: het bovenstaande bericht is op zijn minst onvolledig maar kan ook als misleidend worden beschouwd. Ik ben 'geflest' door Tele 2 in Monaco met het absurde tarief van EUR 10 per megabyte. De betreffende SMS kreeg ik 10 minuten nadat ik al 1,68 megabyte had verbruikt. Direct ná ontvangst van de SMS heb ik mijn smartphone op vliegtuigstand gezet. Blijkbaar te laat, want 8 minuten later heeft Monaco telecom nog eens 0,71 megabyte aan Tele 2 doorgegeven. Bij elkaar mag ik dus nu het mooie bedrag van EUR 23,90 aan Tele 2 gaan betalen. De EUR 10 schijnt volgens een medewerker van Tele 2 ook gerekend te worden als je per ongeluk eens over het Sint-Pietersplein in Rome loopt, dan ben je immers niet meer in Rome....

Kijk dus goed uit met Tele 2 in dit soort grensgebieden!!!.
Johan_mobile schreef:

Ben van Tele2 schreef:

Let op in grensgebieden

Mijn ervaring met Tele 2: het bovenstaande bericht is op zijn minst onvolledig maar kan ook als misleidend worden beschouwd. Ik ben 'geflest' door Tele 2 in Monaco met het absurde tarief van EUR 10 per megabyte. De betreffende SMS kreeg ik 10 minuten nadat ik al 1,68 megabyte had verbruikt. Direct ná ontvangst van de SMS heb ik mijn smartphone op vliegtuigstand gezet. Blijkbaar te laat, want 8 minuten later heeft Monaco telecom nog eens 0,71 megabyte aan Tele 2 doorgegeven. Bij elkaar mag ik dus nu het mooie bedrag van EUR 23,90 aan Tele 2 gaan betalen. De EUR 10 schijnt volgens een medewerker van Tele 2 ook gerekend te worden als je per ongeluk eens over het Sint-Pietersplein in Rome loopt, dan ben je immers niet meer in Rome....

Kijk dus goed uit met Tele 2 in dit soort grensgebieden!!!.

Ah fijn dat wist ik niet, dit was voor de nieuwe eu regeling niet zo... maar volgends mij gebruikt het vaticaanstad toch de masten van italie? (Dus eu?).
1GB/2GB/4GB/5GB: Je volledige databundel kun je binnen de EU verbruiken. Als je bundel op is, kun je een extra internetbundel aanschaffen.

Sorry, maar ik begrijp het niet waarom ik meer dan 5 euro buiten de bundel moet betalen (1GB abo), in deze maand was ik alleen in NL en Duitsland. Is er een dagelijkse limiet voor internetverkeer in het buitenland? Nu heb ik nog 230 MB van mijn huidige bundle (maar extra kosten in rekening)! Dan begrijp ik niet waar deze extra's vandaan komen ... Kan je me helpen?

Gr
carlo mirra schreef:

Sorry, maar ik begrijp het niet waarom ik meer dan 5 euro buiten de bundel moet betalen (1GB abo), in deze maand was ik alleen in NL en Duitsland. Is er een dagelijkse limiet voor internetverkeer in het buitenland? Nu heb ik nog 230 MB van mijn huidige bundle (maar extra kosten in rekening)! Dan begrijp ik niet waar deze extra's vandaan komen ... Kan je me helpen?

Gr

verget het. Opgelost 😇

Reageer