vraag

Lage 4g snelheid

• Is lekker bezig
  • 6 reacties
Hallo,

Sinds een maand ben ik klant van Tele2. Voorheen was ik klant bij KPN en had altijd een snelheid van >40Mbps. Prima voor dagelijks gebruik dus.

Nu valt de snelheid me behoorlijk tegen. Download is amper 5mbps en upload 1mbps. Volgens de dekkingskaart moet ik zowel buiten als binnen een goede 4g dekking hebben. Uiteraard ga ik er niet vanuit dat ik de max snelheid van 225mbps zal halen maar dit zou toch beter moeten kunnen.

Aan de hardware zal het niet liggen, ik ben in het bezit van een iPhone Xs. Het toestel zou dus flink hogere snelheden aan moeten kunnen.

Op de plaatsen waar ik het meest gebruik maak van mijn telefoon is het gewoonweg veel te traag.

Kan ik hier zelf iets aan doen zodat de snelheid verbeterd kan worden? Zijn deze snelheden laag genoeg om hiervan een melding te maken?

Zie screenshot.

19 Reacties

Reputatie 7
Badge +4
Snelheid is afhankelijk van de dekking/ontvangst maar ook het aantal gelijktijdige gebruikers in 1 cell. 40mbps is wel leuk, maar dat kun je niet overal verwachten. Okula en P3 (duits onderzoekbureau) komen voor Nederlandse gebruikers op een gemiddelde van 6.5 mbps. Ook bij KPN.
https://tweakers.net/nieuws/150974/p3-test-mobiele-netwerk-vodafone-was-afgelopen-jaar-het-meest-offline.html
+/- 2,5% van de theoretisch maximaal haalbare snelheid is wel erg triest. De lage snelheid, en met name de upload, is dus gewoon een resultaat van de slechte dekking. Ondanks dat Tele2 adverteert met een goede dekking (aldus de dekkingskaart).
Reputatie 5
Badge +1
Willen jullie 8K video streamen op de Handy?
theocoppes schreef:

Willen jullie 8K video streamen op de Handy?

Bedankt voor de waardevolle bijdrage.
Reputatie 7
Badge +4
DIe maximum snelheid moet je delen met alle gebruikers in die cell. Daarom hangen er in stedelijke gebieden ook meer zenders/cellen. Er zijn echt plekken waar je met Tele2 40 of zelfs 100 mbit haalt. Maar dus niet bij jouw thuis, en als je alle ervaringen van iedereen optelt, dan blijkt dat de gemiddelde Nederlander op alle 4G netwerken een download heeft van ~6.5 mbit. Dus minder dan die snelheid komt ook voor!
Reputatie 5
Badge +1
Ik haal 78/29 Mbps in mijn tuin. Ping is hierbij wel maar 26
eric schreef:

DIe maximum snelheid moet je delen met alle gebruikers in die cell. Daarom hangen er in stedelijke gebieden ook meer zenders/cellen. Er zijn echt plekken waar je met Tele2 40 of zelfs 100 mbit haalt. Maar dus niet bij jouw thuis, en als je alle ervaringen van iedereen optelt, dan blijkt dat de gemiddelde Nederlander op alle 4G netwerken een download heeft van ~6.5 mbit. Dus minder dan die snelheid komt ook voor!

Dat kan. Maar wanneer ik van ruim 40Mbps en hoger af kom bij KPN & Tele2 adverteert met 225Mbps en een 'Supersnel 4g netwerk' dan is nog geen 5Mbps en een upload van 0.8Mbps een behoorlijke domper. Begrijp me niet verkeerd, ik verwacht echt geen 100Mbps maar 5Mbps is niet eens genoeg om bijv. Netflix op HD te kunnen kijken.
Reputatie 7
Badge +5
Het kan wel hoor, kijk maar.

Gewoon binnenshuis, maar ja mijn situatie is de jouwe niet hè, en daar wringt de schoen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik haal thuis binnen het gemiddelde dan weer oplaag...

Mijn snelheid binnen: duurt alleen al 5 min om de foto te uploaden 😉
Reputatie 7
Badge +5
Dat is wel dramatisch te noemen ja.
Reputatie 6
Badge +1
eric schreef:

Ik haal thuis binnen het gemiddelde dan weer oplaag...

Valt op dat de jitter bij jou erg hoog is

Reputatie 6
Badge +1
Cypher schreef:

Het kan wel hoor, kijk maar.

Gewoon binnenshuis, maar ja mijn situatie is de jouwe niet hè, en daar wringt de schoen.

Heb jij geen 4G icon rechtsboven in het scherm?
Reputatie 7
Badge +5
Niet als ik op fe Wifi zit natuurlijk, wat het geval was toen ik de screenshot poste.
Reputatie 5
Badge
Hoi Namsel,

Niet fijn dat het internet traag bij je is,

Je zou eens kunnen bellen met onze technische dienst,
Wellicht kunnen ze achterhalen hoe dat komt.
Bel onze klantenservice op 020-754 4444. Of op 1200 als je jouw mobiele nummer van Tele2 gebruikt

groet,
Arjan
Zal idd eens contact opnemen. Ik krijg de afgelopen week nogal wat opmerkingen dat ik slecht te verstaan ben, zowel op mijn werk als op mijn thuisadres. Het lijkt dus niet alleen op erg langzaam internet maar ook slecht bereik waardoor ik nauwelijks te verstaan ben.
Reputatie 7
Badge +5
Heb je VoLTE al eens uitgezet om te kijken of ze je dan wel goed verstaan etc?
Nee, zojuist maar eens gedaan en kijken of het beter is. Desalniettemin heb ik dit bij mijn vorige provider nog nooit meegemaakt...
Reputatie 7
Badge +5
Je belt dan via het T-Mobile netwerk via 3G en niet over het 4G netwerk van Tele2, wat je dekking betreft (4G netwerk van Tele2) die kan ik niet verbeteren, maar misschien is je ander probleem nu opgelost (slecht te verstaan)

Reageer