beantwoord

kredietcheck

• 1 oktober 2019
  • 9 reacties
  • 592 x bekeken

Mijn abonnement mag verlengt worden. Aangezien ik net uit de WSNP ben en dus een schone lei heb, ben ik er mij van bewust dat Experian de komende jaren ergens registraties van mij heeft waardoor ik geen toestel BOVEN de €250 zou kunnen krijgen. Dit staat ook keurig op de website van Tele2. Nu ben ik ook helemaal niet veel eisend wat toestel betreft en aangezien er op de website van tele2 als ook in de nieuwe wet staat, geld dit niet voor toestellen BENEDEN de €250. Dus ik zoek me een toestel uit van €240 . Een Samsung A50 om precies te zijn. Maar blijkbaar houd tele2 zich niet helemaal aan de wet. Want wat schetst mijn verbazing? Ik word afgewezen. En als ik dan met de klantenservice bel dan krijg ik ondeskundige antwoorden. Bv dat ik een toestel beneden de 250 moet uitzoeken, uhhh dat heb ik gedaan. Ow....uh ja dan uh, ff vragen hoor....... Ik word niet doorverbonden met een ander persoon die wel iets weet. Nee, ik moet maar ff naar de UWV bellen om daar te vragen wat ik daaraan kan doen@#$% WAAATT!!!!! BENEDEN DE 250 EURO ZOU VOLGENS JULLIE EN VOLGENS DE WET GEEN ENKEL PROBLEEM ZIJN!!! Daarvoor hoeft geen kredietcheck of ILT check gedaan te worden. En al helemaal mag het adres niet meer meegewogen worden. Maar goed, Tele2 doet natuurlijk alles niet omdat het moet, maar omdat het kan!! Ik ben namelijk al ruim 6 jaar abonnee bij Tele2. Zelfs in mijn financieel moeilijke periode dankzij een scheiding, heb ik altijd alles keurig betaald en zelfs alle achterstanden die ontstonden zsm weg gewerkt. Dit zou de 4e keer zijn dat ik zou verlengen......maar blijkbaar is de tele2 mij zat. Mijn abonnement loopt tot februari 2020. Ik hoop dat Tele2 met een passende reactie komt en me alsnog de bestelling op groen zet zoals wettelijk is vastgelegd. Anders moet ik toch maar naar een ander en ga ik kijken of ik een vergoeding kan afdwingen aangezien er op de website in alle extreme gevallen word gesproken over BOVEN de €250. ALLES, MAAR DAN OOK ALLE SITUATIES ZOUDEN OPGELOST ZIJN BENEDEN de €250. Sterker nog, als je afgewezen word geeft Tele2 op hun website het advies om een deel zelf te betalen zodat je onder de €250 komt of om een toestel uit te zoeken onder de €250 euro. Verder niks!!! Maar ook al doe je dit, dan word je alsnog afgewezen.
icon

Beste antwoord door Petra van Tele2 29 oktober 2019, 11:14

Gegevens ontvangen van klant. WSNP dient door de schuldhulp te worden afgemeld.

Vanwege verdere inactiviteit zal ik dit topic gaan sluiten. Mochten er nog vragen zijn dan kun je een nieuw topic openen. 

Fijne dag! Groet Petra

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Je geeft het zelf al aan. De wettelijke BKR registratie voorkom je door een toestellening onder de 250 euro, maar er zijn veel meer zaken waar een provider naar kijkt als hij een postpaid abonnement, zeker met telefoon, aan iemand wil verkopen.
Denk inderdaad aan Experian, maar ook is er nog stichting Preventel. Allemaal bedoeld om te voorkomen dat abonnementen/toestellen niet betaald worden.
Een provider is niet verplicht jou een abonnement te verkopen! Maar gelukkig is er wel veel keuze vrijheid in Nederland zodat je bij meer aanbieders kan kijken wie jou wel wil accepteren. Maar als er bijvoorbeeld een slechte betaling bij Preventel staat geregistreerd, dan kun je tegen meer afwijzingen aanlopen.

Zoals ik al aangaf is er geen slechte betaling geregristreerd.

Het is dus puur de experian regristratie van mijn WSNP, die volledig afgerond is. Maar dan nog, deze toetsingen zijn voor toestellen BOVEN de 250 euro. En als u goed leest, heb ik er 1 BENEDEN de 250 euro. En dat betekend dat Tele2 ZELF beweert op hun website, dat er dan NIET afgewezen word.

Dus nogmaals en lees aub goed. Ik snap dat ik geen toestel kan krijgen BOVEN de 250 euro. Ik snap dus de regels WEL dat er VANAF 250 euro strenger getoetst word en vaak afgewezen word voor mensen in een soort gelijke situatie als mij. Maar BENEDEN de 250 euro geeft Tele2 aan dit niet te doen en ook geeft de wet aan dat er BOVEN de 250 euro pas over een krediet gesproken word.

Ook snap ik dat Tele2 niet verplicht is om mij een abonnement te verkopen. En ik snap ook niet waar je dat vandaan houd. Het enige wat ik zeg is dat ik HOOP dat ze voor februari alsnog groen licht geven en dat ik anders dan weg ga.

Echter is er voor marketing een zeer complexe wet opgesteld. Zo is een bedrijf verplicht om te verkopen of aan te bieden waar ze reclame voor maken. Tele2 heeft op haar website duidelijk de voorschriften staan. En zegt idd ook zich het recht voor te behouden om een abonnement te weigeren als de toetsing uitwijst dat er extra risico aan kleeft. Echter staan in alle voorbeelden ALLEEN te lezen dat dit om de wettelijke €250+ kredieten gaat. Deze weigeren ze. Over de toestellen BENEDEN de 250 euro word niks gezegd. Nogmaals, Tele2 heeft op haar website een gedeelte waar ze advies geven over wat je moet doen als je afgewezen word. In de bijlage bewijs ik met screenshots wat de Tele2 ZELF adviseert. Let goed op punt 1 en 2.
Aangezien tele2 dus op hun website duidelijk zelf aangeeft voor toestellen lager dan 250 euro WEL groen licht te geven, mag ik gelet op de marketing wetten dit ook van Tele2 verwachten. Nu is dit eerder al eens bij Kassa en Radar behandeld over Tele2, dus daarin hoef ik me slechts aan te sluiten.

Ook dat laatste, een sim only , wil ik toch ff noemen. Namelijk is het abonnement waar ik voor afgewezen word maar €24 per maand waarvan 10 voor de telefoon. Een simonly echter , kan ik zo duur maken als ik zelf wil. En het duurste simonly abonnement is zelfs veel duurder dan 24 euro. Nu vind Tele2 blijkbaar dat er teveel risico kleeft aan een abonnement van 24 euro per maand, omdat 10 euro voor een toestel is. (Nogmaals alles beneden de 250 is wettelijk GEEN krediet zoals in de bijlage te lezen valt op de website van Tele2 zelf). Maar een simonly die veel duurder is moet ik wel zat kunnen betalen. Die dus valt onder dezelfde juridische noemer.

Dus verkort amtwoord. Ik heb geen gerigistreerde achterstanden en ook niet gehad. Deze heb ik nogmaals weg gewerkt nog voor er geregistreerd word. Blijft over de WSNP of het feit dat ik een WIA uitkering heb. Maar daarvan zegt de Tele2 zelf dat hier NIET, ik herhaal voor de trage lezers, dat hier NIET naar gekeken word bij een toestel tot 250euro.

Voor degene die nogmaals een herhaling wil, lees aub alles begrijpend nogmaals door.

Ik ontvang dan ook graag antwoord van de tele2 zelf.
Hier nog een paar screenshots die allemaal over een toestelkrediet gaan van BOVEN de 250 euro EN dat er door het hoger raad bepaald is dat BOVEN de 250 euro pas over een lening of krediet gesproken word. Daar beneden valt alles gewoon onder abonnement of dit nu met toestel of zonder toestel is. Dus zou simonly of een goedkoper toestel beide op een zelfde manier beoordeeld moeten worden. Nogmaals, alle informatie komt van de website van Tele2 en wel vandaag.

Ow ja.....blijft over waarom ik doorverwezen werd naar het UWV door een klantenservice medewerker?

Ik zie werkelijk waar het punt niet in wat de UWV aan deze situatie allemaal zou kunnen veranderen. Ook al zouden ze mij duizenden euros per maand extra gaan betalen. Want daarmee is deze afwijzing niet van de baan aangezien die afwijzing niet gebasseerd was op inkomen. Dus waarom een helder licht van de helpdesk mij doorverwijst naar het UWV ipv een hoger geplaatst persoon of beter onderbouwt persoon van de tele2 is mij een raadsel. Dat van experian moest ik zelf achterkomen via google. Die me weliswaar terug leidde naar deze forum maar dat terzijde.
Reputatie 7
Badge +4
Je bent dus al afgewezen door Tele2. Je kunt hooguit meer duidelijkheid krijgen of naar de juiste bron worden gewezen, maar klantenservice mag de afwijzingen niet overrullen zonder verder bewijs. Check eens je status bij preventel.
Reputatie 4
Badge

Gegevens ontvangen van klant. WSNP dient door de schuldhulp te worden afgemeld.

Vanwege verdere inactiviteit zal ik dit topic gaan sluiten. Mochten er nog vragen zijn dan kun je een nieuw topic openen. 

Fijne dag! Groet Petra

Zoals ik al zei, dat is al gechecked. En daar staat niks. Is al meerdere keren geschreven. En uh, ik heb op dit moment een abonnement van Tele2. Al bijna 7 jaar. Iets minder dan 2 jaar geleden verlengt. Dus ik ben al klant bij tele2. Daarnaast ben ik niet zomaar afgewezen. Ik mag gerust verlengen.
Maar dan moet ik de toestel zelf betalen en een sim only nemen Of een toestel uitkiezen die lager is dan 250 euro. Nogmaals.

Ik koos ff ter info NOGMAALS voor de Samsung A50. En die kost bij Tele2 maar 240 euro. Die is dus al lager.

En de maandbedrag halveren zodat ik bv de helft zelf moet betalen werkt ook niet. Dus de punten waarvan tele2 zelf adviseert dat ik moet volgen, daar is al aan voldaan. Preventel heeft van mij geen registratie en Experian schijnbaar wel. Maar dat kan dus alleen de WSNP notificatie zijn en daar word beneden de 250 euro niet op getoetst.

Eric......lieverd......nogmaals......je hebt absoluut gelijk. Alles wat je zegt klopt.....vanaf de 250 euro.
Maar daar heb ik het niet over. Ik heb een toestel van lager dan 250 euro dus de kredietcheck bij BKR (waar ik dus ook niet geregistreert sta), en ook de ILT toetsing zijn helemaal niet van toepassing. Daar word pas na gekeken vanaf de 250 euro. Dus preventel en experian zouden helemaal niet geraadpleegt moeten worden voor mijn verlengingsverzoek. Althans, de Tele2 beweert op hun website dat alleen te doen bij toestellen boven de 250 euro. De tele2 adviseert zelf als je dit wilt omzeilen om dan een toestel lager dan 250 euro uit te zoeken en dat heb ik gedaan!! Het is ook niet dat ik niet tevreden ben over Tele2, ik ben al jaren trouwe klant en zou dit ook het allerliefst blijven want ik ben tevreden over hetgeen ze leveren. Alleen de manier waarop ik nu word weg gezet. Dat deugt niet. En al helemaal niet als een nietsnut van de helpdesk me doorverwijst naar de UWV. Die link is volkomen onbegrijpbaar. Ze had me ook kunnen doorverbinden met iemand anders van de tele2.

Maar goed, dit allemaal terzijde. Puur omdat ik je goed te woord wil staan, maar een reactie van de tele2 is wat ik graag wil. En die heb ik nog steeds niet.

Ow en voor dat de gedachtegang jouw brengt op het denken dat iemand in de WSNP schulden heeft en altijd geregistreert staat bij het bkr moet ik je ook telleurstellen. Zoals ik al zei ben ik en mijn ex de WSNP in gezet omdat we leningen hadden waar we beide contracttanten waren. Dit mag wettelijk gezien niet na een scheiding wat betekent dat de 1 de ander moet uitkopen (in geval van hypotheek en overwaarde) of dat 1 persoon de rekening op zich neemt. Ik wou alles op mijn naam zetten aangezien ik de woning zou behouden. De banken wilden hier niet aan meewerken behalve de hypotheekverstrekker. En dus moest er een rechter aan te pas komen die ons de WSNP in stuurde. Dus we zijn zonder bkr registratie erin gegaan.

Maar goed.....die bkr registratie is dan ook pas belangrijk......ja idd daar heb je hem weer......BOVEN de 250 euro. Dit bepaald door het hoge raad.

Ik ga er nu ook niet meer verder op in. Het toestel is lager dan 250 euro. Het gaat om een verlenging dus ik ben gewoon klant. Een afwijzing is dus in alle denkbare gevallen onjuist. Behalve als ik bij preventel geregistreerd zou staan maar dat is ook niet het geval.
Reputatie 4
Badge
@kobus zoutman Een doorverwijzing naar het UWV lijkt me inderdaad niet nodig maar bij Preventel kun je wel informatie opvragen over je registratie.
Wanneer je me even een privébericht stuur met daarin je volledige adres, geboortedatum en laatste 4 cijfers van je rekeningnummer dan kan ik even
in ons systeem kijken of ik meer informatie kan achterhalen over de reden van de afwijzing.

Groet Petra
Ik heb je een prive bericht gestuurd met de gevraagde gegevens incl mijn huidige klantnummer zodat je eventueel alles uit het systeem kan halen wat tele2 reeds over me weet. Ik hoor graag waar de knelpunten zitten. Experian heb ik telefonisch benaderd voor de zekerheid en zij geven duidelijk aan geen adviezen te verstrekken, alleen gegevens. De beslissing word bij tele2 uiteindelijk gemaakt. Ik kan alleen schriftelijk inzage krijgen bij hun en dit is aangevraagd. Daar ben ik nog op aan het wachten. Maar goed, experian registreert geen achterstanden, alleen gegevens die van belang zijn in het kader van inkomens en lasten. De WSNP of leningen etc. Maar deze gegevens zijn bij tele2 alleen belangrijk als het toestel duurder is dan 250 euro. Of eigenlijk vanaf. Dus deze toetsing word, volgens de website van tele2 zelf, niet gedaan als er een toestel uitgezocht word die lager is dan dat.

Ik ben benieuwd naar u antwoord en zal u wens om prive verder te praten accepteren.