beantwoord

Klacht BKR registratie

  • 30 April 2021
  • 7 reacties
  • 400 x bekeken

Ik heb drie keer gebeld en een keer gechat met medewerkers van Tele2. Ik heb twee klachten ingediend. Iedereen zegt wat anders, een Tele2dame hing zelfs de telefoon op. Ruim 10 jaar klant en nooit iets gevraagd. Tot vandaag.

Ik moet voor 5 mei mijn hypotheekaanvraag afronden en het enige dat in de wegstaat is de BKR registratie van Tele2. Het gaat slechts om 18 euro toestelkrediet van Tele2. Ik wilde dit vandaag zelf overmaken zodat Tele2 mij maandag bij de BKR kan afmelden. Op mijn klantenpagina werkt de link toestelkrediet afbetalen niet. Aan de telefoon krijg ik de reactie dat medio mei de factuur wordt aangemaakt, waarna dit wordt geincasseerd rond de 22e. Dit is volgens Tele2 de enige mogelijkheid. IK MAG DUS NIET ZELF EEN BEDRAG OVERMAKEN. Hoe kan dit? Werken er soms geen mensen in de financiele administratie de komende 3 weken die mijn betaling kunnen verwerken?

Ik heb een klacht ingediend maar hoor dat de doorlooptijd 2 weken is. Hoe kan het in hemelsnaam zo zijn dat een klacht pas na 2 weken wordt opgepakt? Klachten zijn er toch voor zeer dringende zaken die direct opgelost moeten worden? Je zou toch wat moeten kunnen verwachten van een groot bedrijf als Tele2. Onlangs heb ik mijn contract verlengd, daarna stop ik ermee. Ik ben echt klaar met de slechte klantenservice. En zo te lezen ben ik niet de enige.

icon

Beste antwoord door eric 30 April 2021, 18:23

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Jammer dat je financieel adviseur je niet eerder heeft gewezen op het feit dat voor jullie hypotheek aanvraag er geen andere leningen meer passen. Je bent die lening aangegaan met een looptijd van 2 jaar met een maandelijkse afbetaling. De facturen worden begin van de maand opgesteld en aan het einde van de maand geïncasseerd. Daarna heb je nog een stornering termijn van 4 weken, dus wordt in het normale proces de definitieve afmelding van een krediet 6 weken na de laatste incasso gedaan.

 

Jij wilt e.e.a. versnellen, dat kan maar weken worden geen dagen of uren.  Echter kon je voorheen ook via Ideal betalen. Dan stond er ook gelijk een factuur tegenover. Nadat de laatste termijn dan via de reguliere abonnement factuur was betaald werd het afgemeld na de stornerings termijn. Klantenservice kon wel een email sturen dat de termijnen waren betaald en sommige banken nemen daar ook genoegen mee.

Waarom de ideal optie niet meer werkt is mij onbekend, maar als ze nu op de komende factuur alle termijnen in 1 keer factureren is het op zich even snel, zoals ik al aangaf, er was altijd een termijn op de volgende factuur al gereserveerd.

Nadat de incasso in Mei heeft plaatsgevonden kun je vragen om dat briefje/email. Dat scheelt bij sommige banken dan 6 weken qua acceptatie.

De moderator heeft een tijd geleden ook nog een topic aangemaakt.

Reputatie 3

Waar de TS hier tegen aan loopt is de wijze waarop Tele2 dit proces heeft ingericht. Zo kun je bij bijvoorbeeld KPN of Vodafone vragen om in 1 keer te mogen aflossen (de werkwijze staat netjes beschreven op hun websites) en binnen 5 werkdagen is het krediet afgemeld. Jammer dat Tele2 niet een vergelijkbare werkwijze hanteert, dat zou voor veel klanten een hoop frustratie schelen.

Reputatie 7

Welke datum heb je de aflossing proberen te doen?

Los hiervan wordt toch zeer duidelijk gemaakt dat wanneer je bij een leverancier een lening kiest, er een BKR registratie geldt. Als je dan voor een hypotheek gaat rondkijken dan ga je toch niet pas een paar dagen voor de afronding van de hypotheek aanvraag je lening aflossen? En al helemaal niet als het nog maar een paar tientjes is. Los van de verwerkingstijd van de leverancier heeft ook het BKR een verwerkingstijd. Zelfs met de 5 dagen termijn die hier genoemd wordt (plus dan nog de verwerkingstijd van het BKR) nemen mensen een gok als ze pas 1-2 weken voor de deadline in actie komen om hun leningen af te lossen. Zodra mensen plannen maken om een huis te kopen denken ze vaak wel aan een hypotheek, maar niet aan het in kaart brengen van hun leningen (en zsm aflossen of in ieder geval plannen hiervan). Het lijkt alsof de functie (en gevolgen) van een BKR registratie vaak nog onvoldoende bij mensen duidelijk is.

Reputatie 3

Dat neemt niet weg dat andere providers dit binnen enkele dagen kunnen oplossen, maar dat het bij Tele2 tot meer dan een maand kan duren. Een huis kopen kan raar lopen, en kan letterlijk binnen enkele dagen rond zijn (ik spreek uit ervaring). Dus laten we hopen dat Tele2 van de spreekwoordelijke luie reet af komt en dit gewoon goed regelt, net zoals de andere providers dat doen.

Reputatie 7

Als je de post leest dan geef ik nergens aan dat het dat wegneemt, dat was niet de strekking van mijn post. Zelfs met een 5 dagen termijn lijkt het voor topicstarter te laat, dat was de strekking van mijn post. Vandaar dat ik vraag wanneer hij de aflossing heeft proberen te doen.

Een huis kan inderdaad binnen enkele dagen rond zijn. Dat is precies de reden waarom die beter zsm afgelost kan worden zodra je voor een huis wil gaan kijken, omdat je anders het risico neemt dat het heel kort dag wordt, ook in geval van 5 dagen (+ verwerkingstijd bij BKR).

In je mijn Tele2, onder abonnementen zie je jouw resterende toestelkrediet staan en een ideal knop om het toestelkrediet af te betalen, als je hiermee je resterende toestelkrediet betaald wordt binnen 2 dagen de afmelding van je toestelkrediet verwerkt bij BKR. 

Soms staat een paar dagen deze knop er niet, meestal rond het incassomoment, dan moet je wachten tot de automatische incasso verwerkt is en dan komt deze weer terug. Geen idee waarom dat is. Ik heb net in mijn eigen account gechecked en hier is de knop weer terug.

Als je handmatig dingen gaat doen zoals zelf overmaken kost het allemaal veel langer. (een verwerking handmatige overboeking alleen al is 3-5 dagen voor de betaling zichtbaar is en daarna moet het proces voor afmelding bij bkr nog starten). 

Reputatie 7

In je mijn Tele2, onder abonnementen zie je jouw resterende toestelkrediet staan en een ideal knop om het toestelkrediet af te betalen, als je hiermee je resterende toestelkrediet betaald wordt binnen 2 dagen de afmelding van je toestelkrediet verwerkt bij BKR. 

Soms staat een paar dagen deze knop er niet, meestal rond het incassomoment, dan moet je wachten tot de automatische incasso verwerkt is en dan komt deze weer terug. Geen idee waarom dat is. Ik heb net in mijn eigen account gechecked en hier is de knop weer terug.

Als je handmatig dingen gaat doen zoals zelf overmaken kost het allemaal veel langer. (een verwerking handmatige overboeking alleen al is 3-5 dagen voor de betaling zichtbaar is en daarna moet het proces voor afmelding bij bkr nog starten). 

Klopt, als de iDeal knop tijdelijk niet te zien is dan is de eerstvolgende termijn reeds klaargezet voor op de factuur, samen met de kosten voor het abonnement en eventueel buiten bundel verbruik. Dat voorkomt dat je zowel via iDeal als via de factuur dezelfde aflossing betaalt.